Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3434140
CindyMayella schreef: ma 08 nov 2021, 11:49 Maar als jij die 3de (en evt volgende) niet neemt, dan ben je toch je QR-code kwijt en dus kan je nergens meer naar toe (zonder test bewijs)???? En dus je ‘vrijheid’ om te gaan en staan waar je wilt??? Dan is het zeker wel verplicht….
Sorry voor het zo kort door de bocht :-\ ….
In Nederland wordt nu nagedacht over een derde vaccinatie beschikbaar stellen voor de kwetsbaren. Er is nog geen sprake van een derde prik voor iedereen. De beslissing of het behoudt van de qr code van een derde prik afhangt is dus nog helemaal niet genomen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3434141
MillyMol schreef: ma 08 nov 2021, 13:31 Dus als uit onderzoek zou blijken dat het vaccin levenslang werkzaam is -even aannemend dat we tot in de eeuwigheid in een pandemische situatie zitten- is de QR-code ook onbeperkt geldig, toch?

Wat ik wil zeggen: aan de beslissing zal wetenschappelijke onderbouwing ten grondslag liggen.
Ben benieuwd of puntje bij paaltje er sprake zal zijn van een wetenschappelijke onderbouwing. Zeker n.a.v. het volgende bericht uit Oostenrijk:
Janssen-prik vanaf 2 januari niet genoeg voor skivakantie Oostenrijk
De nieuwe 2G-regels die vanaf vandaag van kracht zijn in Oostenrijk, kunnen grote gevolgen hebben voor Nederlanders die komend jaar op skivakantie willen naar het land. Volgens die regels, die gisteravond zijn toegelicht door de Oostenrijkse regering, is een enkele Janssen-inenting vanaf 2 januari niet meer genoeg om overal naar binnen te mogen.

Sinds vandaag mogen alleen gevaccineerden of mensen die genezen zijn van een coronabesmetting nog naar horecazaken, kappers en musea. Voorheen konden mensen daar ook naar binnen met een negatieve testuitslag, maar volgens de nieuwe 2G-regel (gevaccineerd of genezen) is dat niet meer genoeg. Vanaf 2 januari is ook de enkele Janssen-prik niet meer voldoende en hebben mensen dus een extra vaccin nodig voor een skivakantie in Oostenrijk.
Is er wetenschappelijke onderbouwing dat 1 Janssen-prik niet meer voldoende is voor 'volledige vaccinatie'?
#3434143
dinky89 schreef: ma 08 nov 2021, 11:56 Daar zal ik dan mee moeten leren leven als het zover gaat komen. Maar de overheid heeft ook aangegeven dat de QR code van tijdelijke aard is.....



Op dit moment is het boostershot inderdaad voor mensen met een zwakkere gezondheid en ik heb er helemaal geen probleem mee wanneer het hetzelfde regime zou krijgen als de griepvaccinatie. Oftewel beschikbaar voor degenen die het willen en daarmee op puur vrijwillige basis.
Een boostershot is daarmee (nog) niet verplicht.
Voor de eerste volledige vaccinatie (afhankelijk van vaccin 1 of 2 prikken) gaat het wel steeds meer verplichtend karakter krijgen. Op dit moment kan je als ongevaccineerde nog alles doen, mits getest voor QR-code, maar je ziet het steeds meer verschuiven. Zo zie je steeds meer de 2G methode ter sprake komen als optie waardoor ongevaccineerden uitgesloten worden in Nederland. In Duitsland zijn er al gebieden waar dat geldt en dat vind ik wel een zorgwekkende ontwikkeling. Zeker omdat met het testen ongevaccineerden aangeven niet besmet te zijn terwijl een besmette gevaccineerde geen enkele beperking heeft en alles kan doen....
Echt 100% mee eens!
#3434144
dinky89 schreef: ma 08 nov 2021, 13:52 Ben benieuwd of puntje bij paaltje er sprake zal zijn van een wetenschappelijke onderbouwing. Zeker n.a.v. het volgende bericht uit Oostenrijk:


Is er wetenschappelijke onderbouwing dat 1 Janssen-prik niet meer voldoende is voor 'volledige vaccinatie'?
Tja, wat is voldoende?
Waarin verschilt het Janssen vaccin van het AZ anders dan de beslissing die genomen is over het aantal shots?
Ik ben ervan overtuigd als de datum van goedkeuring omgewisseld was, het net andersom was geweest. Het was toen AZ als enige vaccin beschikbaar was gewoon de beste optie er 2 shots van te geven. Terwijl toen Janssen uitkwam echt niemand er nog een genomen had als het niet let 1 shot voldoende was geweest. Dat is de enige reden waarom sommige mensen het nog wilden. En zelfs dat duurde niet lang.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3434146
MillyMol schreef: ma 08 nov 2021, 13:22 Een werkgever heeft een wettelijk vastgelegde zorgplicht tegenover al zijn werknemers, die inhoudt dat hij moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek.

Je zou het ook om kunnen draaien: als je straks niet meer naar je werk kunt als gevaccineerde, vanwege een ernstige auto-immuun stoornis toch kwetsbare werknemer omdat er een groep is die zich niet wenst te laten vaccineren en die niet gecontroleerd mag worden, is dat dan geen dwang?

En worden nu niet alle artsen, verplegenden en verzorgenden voor de vierde keer gedwongen om Corona patiënten te verzorgen omdat teveel mensen ervoor gekozen hebben om zich niet te laten vaccineren?

Honderdduizenden mensen hebben opnieuw te maken met gedwongen uitgestelde zorg vanwege een kleine minderheid die meent dat zijn of haar recht om zich niet te laten vaccineren belangrijker is dan de rechten van de grote zwijgende meerderheid die zich wel solidair heeft gedragen met de medemens.

Niet geheel toevallig is dat ook de groep die regelmatig meent te moeten demonstreren tegen welke Corona maatregel dan ook. Ze willen helemaal niks, alleen maar volledige vrijheid om te doen en te laten wat ze willen, the rest be damned.

Ik heb er grote moeite mee.

Oh ironie dat uitgerekend een aantal zkh al verklaard hebben geen qr-te gaan eisen van werknemers en/of patiënten.

Maar aangezien gevaccineerden net zo goed nog anderen kunnen besmetten vind ik het persoonlijk ronduit sneu dat je nu ongenuanceerd ongevaccineerde mensen de schuld geeft van dit alles. Feestje hier in het dorp, alles Qr gecontroleerd, van de 170 man, 50 besmet. En dit staat niet op zichzelf. Die Qr-code is schijnveiligheid.

Wat zou trouwens de wetenschappelijke onderbouwing zijn van de beslissing dat diplomaten, knvb-officials, royalty's en dat soort mensen vrijgesteld zijn van het hebben van een qr-code?
Door Lizzy
#3434149
MillyMol schreef: ma 08 nov 2021, 13:22 Een werkgever heeft een wettelijk vastgelegde zorgplicht tegenover al zijn werknemers, die inhoudt dat hij moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek.

Je zou het ook om kunnen draaien: als je straks niet meer naar je werk kunt als gevaccineerde, vanwege een ernstige auto-immuun stoornis toch kwetsbare werknemer omdat er een groep is die zich niet wenst te laten vaccineren en die niet gecontroleerd mag worden, is dat dan geen dwang?
Kijk, als een vaccin ervoor zou zorgen dat jij een ander niet meer kan besmetten, heb je vast gelijk. Maar we weten allemaal dat het vaccin daar niet tegen beschermt. Dus in all fairness? Kun je gewoon niet veilig naar kantoor met zo'n onderliggende ziekte. En ook niet als 100% van de mensen gevaccineerd is.

Heb je niet van al die feestjes gelezen waar men met een QR code is binnen gekomen en waar gevaccineerde andere gevaccineerde hebben lopen besmetten? Ik moet nog kijken hoe mijn hondenshowtje van zaterdag gaat aflopen :-X . Ik ben daar met een QR code naar binnen gegaan, net als iedereen. Die tent was afgeladen met mensen. Afgeladen. Want dat mag. En we stonden hutje mutje :-X . Ik zou blij zijn als het volgende week zaterdag is en ik dan weet of ik wel/niet ziek ben geworden :-X . Wat een wassen neus, die hele QR code gekte :-X
En worden nu niet alle artsen, verplegenden en verzorgenden voor de vierde keer gedwongen om Corona patiënten te verzorgen omdat teveel mensen ervoor gekozen hebben om zich niet te laten vaccineren?
Diezelfde artsen en verpleegkundigen worden al voor de miljoenste keer gedwongen om mensen te verzorgen die teveel eten of roken of drinken of met 230 met hun motor-zonder-motorpak-aan over de snelweg gieren.

En ik heb het ook met ze te doen hoor. Maar omdat wij een kabinet hebben dat al sinds jaar en dag op de zorg bezuinigd. En de mensen in de zorg recht aan durft te kijken en durft te zeggen "je krijgt er geen cent bij". Ik denk dat iedereen in de zorg het geen kont uit maakt of een patiënt daar ligt omdat ie gevaccineerd is en toch ziek is geworden, ongevaccineerd is en ziek is geworden, zich een longkanker heeft gerookt of zich een hartverzakking heeft gegeten. Patiënt is patiënt. En de zorg is gewoon al sinds jaar en dag een stiefkindje. Ze worden overigens niet voor de 4de keer gedwongen. Ze worden sowieso niet gedwongen.
Honderdduizenden mensen hebben opnieuw te maken met gedwongen uitgestelde zorg vanwege een kleine minderheid die meent dat zijn of haar recht om zich niet te laten vaccineren belangrijker is dan de rechten van de grote zwijgende meerderheid die zich wel solidair heeft gedragen met de medemens.

Ja, zie boven.
Niet geheel toevallig is dat ook de groep die regelmatig meent te moeten demonstreren tegen welke Corona maatregel dan ook. Ze willen helemaal niks, alleen maar volledige vrijheid om te doen en te laten wat ze willen, the rest be damned.

Ik heb er grote moeite mee.
Zo dan! Lekker ongenuanceerd! Daar heb ik dan grote moeite mee, wanneer je alle mensen die zich niet willen laten vaccineren voor het gemak maar even over 1 kam scheert. Ik heb ook moeite met de mensen die niks willen hoor. En mij gewoon bij de AH zonder mondkap vol in de bek niesen. Maar niet iedereen die zich niet laat vaccineren is gelijk een asociaal.
Door MillyMol
#3434150
Van de mensen die in de ziekenhuizen liggen is het grootste gedeelte niet gevaccineerd. Onder de wel-gevaccineerden is de leeftijdsgroep van 70+ het grootste slachtoffer.

Precies de groep waarin de vaccins minder goed beschermen.

Dat is niet ongenuanceerd. Dat zijn de feiten.

Ik ben me er zeer goed van bewust dat besmettingen ook rond zullen blijven gaan in de gevaccineerde groep. Daar wordt continue op gewezen. Het gaat me om wat er na die besmetting komt en de gevolgen daarvan.
Door Siberienne
#3434151
Chouka schreef: ma 08 nov 2021, 12:31 Helaas niet. Wel kan ik zeggen dat ik heb helpen vaccineren. De verantwoordelijke artsen uit ons vaccinatiecentrum hebben dat gezegd. En ook dat het vaccin is aangepast nadat de deltavariant ontdekt is.
Dan zou ik toch voorzichtig zijn met dat zo stellig verder te vertellen.

Je moet namelijk wel verschil maken tussen
- bescherming tegen infectie
- bescherming tegen hoge viral load (als maat voor ernstige ziekte, vaak lab studies)
- bescherming tegen ernstige ziekte
- bescherming tegen dood

Om het nog verwarrender te maken: 'ernstige ziekte' wordt in de verschillende studies ook nog eens verschillend gedefinieerd, soms wordt daarmee bedoeld 'opname in ziekenhuis' , soms wordt daarmee bedoeld 'opname op de IC".

Maar even kort gezegd: Astra Zeneca geeft wel zeker bescherming tegen de Delta variant > zie onder andere https://www.ndm.ox.ac.uk/covid-19/covid ... ew-studies
en beschermt tegen overlijden door COVID19 : The Pfizer-BioNTech vaccine is 90 per cent effective and the Oxford-AstraZeneca vaccine 91 per cent effective in preventing deaths in people who have been double vaccinated, but who have tested positive for coronavirus in the community, research shows.

The study, using data from the Scotland-wide EAVE II Covid-19 surveillance platform, is the first to show across an entire country how effective vaccines are at preventing death from the Delta variant, which is now the dominant form of Covid-19 in the UK and many other countries.

Researchers analysed data from 5.4 million people in Scotland between 1 April and 27 September 2021.


Bron: https://www.ed.ac.uk/news/2021/vaccines ... inst-death

Ik weet werkelijk niet of de samenstelling van AZ nu al veranderd is. Ik heb dat niet bijgehouden omdat het hier niet gebruikt wordt. In het algemeen geldt dat het aanpassen tijd kost. mRNA vaccins en vector vaccins, zoals AZ kunnen weliswaar relatief makkelijk aangepast worden maar dan moet ook het hele productie proces aangepast worden in de fabrieken en moet begonnen worden met het uitleveren van de nieuwe voorraden. Het is niet zo dat je dat van ene op de andere dag klaar hebt en sowieso zal echt eerst de bestaande voorraad van vaccins opgemaakt worden.
Door Mandarijn
#3434152
Hier in Limburg gaat het echt fout:
Spreiding coronapatiënten lukt niet meer in Limburg
Persbureau ANP
Geplaatst opmaandag 8 november 2021 - 15:18

Het Zuyderland Ziekenhuis met vestigingen in Heerlen en Sittard-Geleen kan geen nieuwe coronapatiënten meer opvangen. Deze worden noodgedwongen naar andere ziekenhuizen buiten Limburg gestuurd. In de provincie kunnen ze niet meer terecht.

Dat blijkt uit een rondgang maandag langs de Limburgse hospitalen.

Afschalen
"Het knelt echt heel erg", zei een woordvoerder van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+) maandagmiddag. "We kunnen niemand overnemen. We zijn bezig met het afschalen van de reguliere zorg om genoeg ruimte voor de eigen coronapatiënten te hebben."

Lees ook: MUMC+ schrikt van hoge coronacijfers: 'Maken ons ongerust

Overnemen
Het Laurentiusziekenhuis in Roermond kan nog wel eigen patiënten met corona opnemen. "Het is echter erg druk, dus we kunnen geen patiënten overnemen van elders", aldus een woordvoerster van Laurentius.

Overvol
Het Sint Jans Gasthuis in Weert laat weten overvol te zitten. "Op dit moment hebben wij meer dan 150 procent van onze 'fair share' gevuld, zowel op de ic als in de kliniek", zei een woordvoerster daar. Fair share is het aantal patiënten dat een ziekenhuis volgens de landelijke afspraken moet kunnen opnemen of verdelen over andere ziekenhuizen. Weert voerde vorige week tijdelijk een opnamestop in voor coronapatiënten vanwege een te grote toestroom.

Lees ook: Opnamestop voor coronapatiënten in ziekenhuis Weert

Opnamestop
Ook VieCuri in Venlo moest vorige week een tijdje tot een algehele opnamestop overgaan. Een woordvoerster van dit ziekenhuis zei dat er geen plek is voor coronapatiënten uit andere Limburgse ziekenhuizen.

Boven verdeelnorm
De woordvoerder van Zuyderland zei dat de ziekenhuizen in Heerlen en Sittard ver boven de verdeelnorm zitten. "Onze ic zit op 233 procent van de fair share, de reguliere afdeling op 163 procent", zei hij. "Dit is gewoon niet meer te doen. Het is echt te veel, we kunnen het niet meer aan." Als gevolg hiervan komt volgens hem de reguliere zorg in de knel, waaronder ook belangrijke operaties.

Limburg heeft al een paar weken het hoogste aantal positieve tests van Nederland in vergelijking met het aantal inwoners.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3434153
MillyMol schreef: ma 08 nov 2021, 14:57 Van de mensen die in de ziekenhuizen liggen is het grootste gedeelte niet gevaccineerd. Onder de wel-gevaccineerden is de leeftijdsgroep van 70+ het grootste slachtoffer.

Precies de groep waarin de vaccins minder goed beschermen.

Dat is niet ongenuanceerd. Dat zijn de feiten.

Ik ben me er zeer goed van bewust dat besmettingen ook rond zullen blijven gaan in de gevaccineerde groep. Daar wordt continue op gewezen. Het gaat me om wat er na die besmetting komt en de gevolgen daarvan.
Jij verdeeld de maatschappij in daders en slachtoffers en daar heb ik moeite mee. Maar die gevaccineerde mensen bij wie het vaccin niet goed werkt worden nog steeds ziek als de ongevaccineerde zich wel zou laten vaccineren. Het is niet de schuld van de ongevaccineerden dat dat vaccin bij bepaalde groepen zn werk niet doet. Mensen in risicogroepen moeten zelf voorzichtig blijven en niet hun lot in handen leggen van anderen of vaccins in testfases.
Door eelke
#3434154
Maarrrr, de planning boostershots is toch; vanaf december zwakkeren en zorgmedewerkers (ben ik dus weer aan de beurt) daarna 60+ en als die groep geweest is 60-.

Ik geloof eigenlijk niet dat we binnen een half jaar van die QR code af zijn. En het lijkt mij logisch dat er een geldigheid aan een vaccinatie zit, anders heeft zo'n QR code toch geen zin?

Waarvan ik me nu dan ook afvraag of het nu al wel zin heeft, als de bestemmingen 100% delta variant zijn en ik half mei de laatste AZ gehad heb, als het klopt wat (dacht ik) Chouka schrijft. Maar goed.

Maar tja, we hebben wel weer een probleem nu hé, met z'n allen. En ik ben er wel pissig om. Want ik zag de bui al hangen hoor, met de feestjes en concerten met veel mensen bij elkaar tegen elkaar aan. Ik was tegen het afschaffen van die 1,5 meter regel. Had die lekker gehouden. Ik vind het echt geweldig in een restaurant en zéker in de bios, en een zitconcert op zijn tijd; ja minder leuk maar als dat een lockdown voorkomt...

En nu gaan we weer. En ik heb er zo geen zin in. Weer een winter een hele dag met mondkapje op werken waardoor ik zó schor word dat ik thuis kan blijven en testen, want ja, klachten. En cliënten die mijn grapjes niet begrijpen omdat ze maar je halve gezichtsuitdrukking mee krijgen. En weer moeten kiezen met kerst. Mehh.
Door Siberienne
#3434155
Kaio schreef: ma 08 nov 2021, 11:50 Nou ik vind dat als je nergens meer mag komen zonder genezen of gevaccineerd te zijn wel degelijk dwang (= het uitoefenen van macht om iemand tegen diens wil iets te laten doen of laten). In sommige landen is het ook verplicht gesteld of is er sprake van . Of dat je zonder een 2G bewijs niet je beroep meer mag uitoefenen, dat noem ik wel degelijk dwang . Ik heb er niks op tegen dat kwetsbare groepen zich wel extra kunnen laten vaccineren. Maar dan moet de rest ook weer om deze groepen te beschermen? Want daar is in verschillende landen ook al sprake van. Of kinderen onder 12 jaar? Die zelf nauwelijks ziek ervan worden? Dan ben ik eerlijk gezegd blij niet hun mama te zijn hoor. :-\
Ja dat snap ik en dat vind ik ook. Je moet dat alleen ook wel in een context zien van een lage vaccinatie graad. Zoals in Frankrijk en Italie. Hier (Noorwegen) wordt daar nergens over gesproken. Simpelweg omdat de vaccinatie graad zo hoog is dat het niet nodig is. En dat heeft ook met vertrouwen in een overheid te maken.
Er wordt wel wat geroepen over 'schande dat ongevaccineerd zorgpersoneel gewoon mag werken" en daar komen wij dan weer tegen in het geweer omdat hier de vaccinatie graad boven de 90% ligt onder zorgpersoneel, we wel degelijk uitbraken hebben en ook besmettingen naar patiënten door, jawel, gevaccineerde zorgmedewerkers. Dat is ook niet verwonderlijk: als meer dan 90 gevaccineerd is en een vaccin beschermt niet ongeveer 60-70% tegen infectie, dan is het merendeel van de geïnfecteerden gevaccineerd... Maar de ernst van de ziekte is veel en veel milder. Waardoor er nu meer besmettingen geaccepteerd worden omdat ze minder vaak tot ernstige ziekte leiden.

Kinderen van 12-16 krijgen hier 1 vaccinatie (waar ik overigens wel vraagtekens bij heb, kinderen onder de 12 alleen als ze een ziekte hebben die hun bevattelijker maakt. Wat dat betreft kan ik me best wel vinden in de opmerking van PoP. Er zit alleen wel 1 grote maar aan: een groot deel van ons besmette personeel loopt het thuis op, via de kinderen. Vrijelijk rond laten gaan onder de kinderen kan eigenlijk alleen als er ook een hoge vaccinatie graad is onder de volwassenen die met hen in contact komen, anders krijg je nog een enorme golf aan besmettingen.

Ik weet nog niet waar het hier naar toe gaat. Wat we tot nu toe zien, met een samenleving waar alle maatregelen weg zijn, muv thuis blijven en testen bij luchtwegklachten, is een toename van het aantal besmettingen waarbij de IC het wel nog aan kan. Ernstige zieke mensen zijn bijna allemaal (80%) ongevaccineerd (bij een volwassen bevolking met meer dan 90% vaccinatie graad).
Boosters worden nu gegeven aan kwetsbaren / ouderen en wellicht aan zorgpersoneel om daar uitval te voorkomen.
Grooste probleem in de zorg is de uitbraak van andere virussen onder de kinderen: grote RS virus uitbraak waardoor de kinder IC's & afdelingen in heel Noorwegen overvol liggen. Tot en met patiënten in de gang.
Tweede probleem zijn volwassenen met virale infecties naast COVID19, dus we houden wel ons hart een beetje vast voor de griep.

Nederland heeft denk ik ook een wat uitzonderlijk probleem met de bible belt: een lagere vaccinatie graad, bv 70% zou in theorie ook de verspreiding van het virus moeten remmen, maar dan ga je er wel vanuit dat iedereen even veel contact heeft, terwijl dat niet zo is. De groep ongevaccineerden leeft bij elkaar en heeft veel sociale onderlingen contacten Dat geeft een lokale uitbraak in NL met daardoor grote druk op een deel van de zorg. Dat soort modellen zijn moeilijk te voorspellen en moeilijk aan te rekenen. Vandaar ook denk ik de onduidelijkheid in wat er nu in NL gaat gebeuren. In Limburg hoor ik van een vriendin "de ouderen worden wel opgenomen maar ze zijn veel minder ziek dan vorig jaar en ze gaan niet meer dood' dus ook daar: ja, het vaccin helpt.

Maar we zitten nu eenmaal in een overgangsfase van 'pandemie - ramp" naar "een van de vele luchtweg virussen' en dat duurt een paar jaar. Ik kan het niet fraaier maken.
Door Siberienne
#3434156
Angelique schreef: ma 08 nov 2021, 15:32 Jij verdeeld de maatschappij in daders en slachtoffers en daar heb ik moeite mee. Maar die gevaccineerde mensen bij wie het vaccin niet goed werkt worden nog steeds ziek als de ongevaccineerde zich wel zou laten vaccineren. Het is niet de schuld van de ongevaccineerden dat dat vaccin bij bepaalde groepen zn werk niet doet. Mensen in risicogroepen moeten zelf voorzichtig blijven en niet hun lot in handen leggen van anderen of vaccins in testfases.
Aan de andere kant mag je soms wel wat solidariteit verwachten. Dat mensen zich laten vaccineren ondanks dat zij zelf misschien niet het hoogste risico lopen om ziek te worden.

En dan niet alleen voor de kwestbare met een onderliggende ziekte maar bv ook om mogelijk te maken dat de maatschappij weer min of meer gewoon door kan draaien. Want zonder vaccins zaten we denk ik gewoon nog in een lockdown. Of met code zwart op de IC's.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3434160
Mandarijn schreef:Hier in Limburg gaat het echt fout:
Als ik heel eerlijk ben ging het afgelopen jaren ook al herhaaldelijk fout geweest in de ziekenhuizen bij een gewone griepgolf als ik het dan maar zo mag noemen. Dat zou al een heel uitgebreide waarschuwing geweest moeten zijn dat onze zorg het niet meer aankan...nu is het een beetje te laat . Er zijn nu eenmaal erg veel oude mensen in verhouding (babyboomers) en ja dus kwetsbaarder en wrslijk is er steeds minder zorgpersoneel .
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3434161
Siberienne schreef: ma 08 nov 2021, 15:48 Aan de andere kant mag je soms wel wat solidariteit verwachten. Dat mensen zich laten vaccineren ondanks dat zij zelf misschien niet het hoogste risico lopen om ziek te worden.

En dan niet alleen voor de kwestbare met een onderliggende ziekte maar bv ook om mogelijk te maken dat de maatschappij weer min of meer gewoon door kan draaien. Want zonder vaccins zaten we denk ik gewoon nog in een lockdown. Of met code zwart op de IC's.
Ik denk ook echt dat zich heel veel mensen vanwege die redenen zich ook hebben laten vaccineren, dus die solidariteit is er wel denk ik.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door