Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Suzanne
#3434082
Ik neem toch aan dat vacciniaties ook door-ontwikkeld worden en dat een eventueel booster-vaccin anders is dan een oorspronkelijk? Of is dat ijdele hoop?
Want dat is wat mij een beetje op de been houdt eigenlijk, dat als er een booster gegeven wordt, die weer beter helpt tegen de Delta variant.
Het valt me trouwens op dat er niet al een volgende variant is / bekend is....

Suzanne
Door MillyMol
#3434084
Suzanne schreef: zo 07 nov 2021, 13:46 Ik neem toch aan dat vacciniaties ook door-ontwikkeld worden en dat een eventueel booster-vaccin anders is dan een oorspronkelijk? Of is dat ijdele hoop?
Want dat is wat mij een beetje op de been houdt eigenlijk, dat als er een booster gegeven wordt, die weer beter helpt tegen de Delta variant.
Het valt me trouwens op dat er niet al een volgende variant is / bekend is....

Suzanne
Er zijn inmiddels redelijk wat varianten hoor. De laatste is Zeta (P.2). Maar de Delta variant is tot nu toe de meest gevaarlijke in termen van besmettelijkheid, morbiditeit en mortaliteit. Hier is meer info te vinden: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... -info.html


Hoe het precies zit met de ontwikkeling van betere vaccins weet ik eigenlijk niet. Tot nu toe zijn de huidige generaties mRNA-vaccins ook effectief gebleken tegen de Delta-variant in termen van minder besmettelijkheid, minder ziekenhuisopnames en minder sterfte. En ondertussen is er ook een antiviraal middel ontwikkeld en volgens de fabrikant effectief in het voorkomen van ernstige ziekteverschijnselen na besmetting, mits tijdig ingenomen. Onafhankelijk onderzoek moet dat nog bevestigen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3434085
pearlsofpassion schreef: za 06 nov 2021, 12:03

Ik krijg eerlijk gezegd kippenvel van de discussie over het vaccineren van kinderen onder de 12 jaar. Ik zou veel liever hebben dat ze stoppen met het virus in te perken (nu worden scholen nog steeds gesloten en moeten kinderen die positief testen in quarantaine) in de lagere scholen en de kinderen het laten doormaken want voor hen is het gewoon een verkoudheid zoals ze er altijd al 10 per jaar hebben. Dan zijn ze meteen ook even goed beschermd als wanneer ze gevaccineerd zouden zijn.
Maar dat kan natuurlijk enkel als de kwetsbaren wel geschermd zijn. Dus zodra die weer gevaccineerd zijn, is het moment om het inperken wat los te laten.
Het aantal besmettingen ligt nu in België wel 3 keer zo hoog als vorig jaar, maar nog steeds een pak minder ziekenhuisopnames.
Daar zit dus wel het probleem PoP. Jouw kindjes mogen van jou ziek worden want voor hen is het gewoon een verkoudheid zeg je, maar ze besmetten dan wel anderen voor wie het geen gewone verkoudheid is. Vaccinatie, zo is inmiddels wel gebleken, beschermd ouderen of jongere mensen met onderliggend lijden nooit 100%. Als gevaccineerde met Astra Zeneca, wat ook al een stuk minder bescherming biedt loop ik nu ook met een grote boog om potentieële krijsende en gillende snotneuzen heen. Ik ga volgend jaar die booster echt wel halen.
Mijn moeder van 95 heeft hartfalen in vergevorderd stadium. Die gaat een besmetting met slechts lichte verschijnselen geeneens overleven.
Door Chouka
#3434086
Suzanne schreef: zo 07 nov 2021, 13:46 Ik neem toch aan dat vacciniaties ook door-ontwikkeld worden en dat een eventueel booster-vaccin anders is dan een oorspronkelijk? Of is dat ijdele hoop?
Want dat is wat mij een beetje op de been houdt eigenlijk, dat als er een booster gegeven wordt, die weer beter helpt tegen de Delta variant.
Het valt me trouwens op dat er niet al een volgende variant is / bekend is....

Suzanne
Ja, dat is zo. Van ergens in de helft van het jaar is aan AZ de deltavariant toegevoegd. En daar had ik nog niet bij stilgestaan, maar de ouderen die in het begin van het jaar 2 AZ's gehad hebben zijn helemaal niet immuun tegen de deltavariant. Nog een extra verklaring waarom die ook in het ZH komen.
#3434094
pike schreef: zo 07 nov 2021, 14:58 Daar zit dus wel het probleem PoP. Jouw kindjes mogen van jou ziek worden want voor hen is het gewoon een verkoudheid zeg je, maar ze besmetten dan wel anderen voor wie het geen gewone verkoudheid is. Vaccinatie, zo is inmiddels wel gebleken, beschermd ouderen of jongere mensen met onderliggend lijden nooit 100%. Als gevaccineerde met Astra Zeneca, wat ook al een stuk minder bescherming biedt loop ik nu ook met een grote boog om potentieële krijsende en gillende snotneuzen heen. Ik ga volgend jaar die booster echt wel halen.
Mijn moeder van 95 heeft hartfalen in vergevorderd stadium. Die gaat een besmetting met slechts lichte verschijnselen geeneens overleven.
Ja tuurlijk. Maar je kan het tegenwoordig op elke straathoek oplopen. Ook van gevaccineerden! Daar heb je mijn kindjes echt niet voor nodig. En hoe sneller ze het gehad hebben, hoe minder kans dat ze het later nog verspreiden, of ttz, dezelfde kans als wanneer ze gevaccineerd worden.
Vaccinaties zijn er toch om de kwetsbaren te beschermen. Zorg dan dat die dat doen, dat die idd een 3e shot krijgen en laat het dan los. Zodat het zo snel mogelijk rond gaat zonder veel schade aan te richten. Niet wachten tot het vaccin weer uitgewerkt is om dan te gaan zagen over groepsimmuniteit die maar niet bereikt kan worden en weer een nieuwe ronde vaccins. Zoals het nu geregeld is, is toch het slechtste dat kan?
95% is volgens mij toch echt onrealistisch. Maar ondertussen zijn ze alleen maar bezig over de vaccinatiegraad verhogen en vaccinatie verplichten, zonder maar een woord te reppen over hoe lang zo'n vaccin blijft werken.
Dat gaat niets oplossen. Maar ze zijn weer enorm aan het tunneldenken. En daar krijg ik onderhand echt een punthoofd van.

De Coronapas wordt zo onderhand de norm. Maar die biedt enkel schijnveiligheid want gevaccineerden krijgen ook met bosjes corona (zonder symptomen) en geven het ook door. En onze regering is van mening dat een mondmasker dan niet meer hoeft want dubbele bescherming hoeft niet.

Maar je moet wel gevaccineerd zijn om je kwetsbare medemens te beschermen. Wat dus onzin is, want als die medemens zelf recent gevaccineerd is wordt die normaal niet ziek, ongeacht of jij nu corona hebt of niet. En vaccinatie beschermt niet tegen besmettelijk zijn. Ook gevaccineerd kan je besmettelijk zijn.
Wordt de kans kleiner als je beide gevaccineerd bent? Ongetwijfeld. Maar zeker niet 0. Maar zo verkopen ze het wel en daar zijn de regels wel naar opgesteld. En dat werkt dus niet.
Door Siberienne
#3434097
Chouka schreef: zo 07 nov 2021, 15:16 Ja, dat is zo. Van ergens in de helft van het jaar is aan AZ de deltavariant toegevoegd. En daar had ik nog niet bij stilgestaan, maar de ouderen die in het begin van het jaar 2 AZ's gehad hebben zijn helemaal niet immuun tegen de deltavariant. Nog een extra verklaring waarom die ook in het ZH komen.
Helemaal niet immuun klopt niet helemaal: AZ beschermt wel tegen ernstig ziek worden door de delta variant.
Door Chouka
#3434099
Siberienne schreef: zo 07 nov 2021, 19:07 Helemaal niet immuun klopt niet helemaal: AZ beschermt wel tegen ernstig ziek worden door de delta variant.
De oorspronkelijke versie van AZ niet. De versie die gemaakt is nadat de delta variant ontdekt werd wel.

En dat is ook logisch: ze kunnen niet maken wat er nog niet bestaat.

De personen die in maart gevaccineerd werden hadden de eerste vorm. Voor hun zijn er geen problemen. Die hebben na 3 maanden de nieuwe vorm met bescherming tegen de deltavariant gehad.
De eerste personen die AZ kregen hebben hun rappel te snel gehad. Voor de deltavorm ontdekt was.
Door Siberienne
#3434105
Chouka schreef: zo 07 nov 2021, 20:42 De oorspronkelijke versie van AZ niet. De versie die gemaakt is nadat de delta variant ontdekt werd wel.

En dat is ook logisch: ze kunnen niet maken wat er nog niet bestaat.

De personen die in maart gevaccineerd werden hadden de eerste vorm. Voor hun zijn er geen problemen. Die hebben na 3 maanden de nieuwe vorm met bescherming tegen de deltavariant gehad.
De eerste personen die AZ kregen hebben hun rappel te snel gehad. Voor de deltavorm ontdekt was.
Heb je ook een link naar deze info? Dat de eerste variant van AZ nul bescherming zou bieden tegen de delta variant?
#3434107
hannabelgje schreef: zo 07 nov 2021, 21:58 Hier in België zijjn de ouderen en kwetsbaren nooit met AZ gevaccineerd. Die kregen vanaf het begin al pfizer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Das ook niet waar.
Ik ken 2 mensen in m'n familie (eentje van 75 en eentje met zwaar diabetes) die nog net AZ hebben gehad. Net voor die hele berg Pfizer kwam waardoor deze personen net later volledig gevaccineerd waren. Maar midden van de zomer...
Door eelke
#3434111
Chouka schreef: zo 07 nov 2021, 20:42 De oorspronkelijke versie van AZ niet. De versie die gemaakt is nadat de delta variant ontdekt werd wel.

En dat is ook logisch: ze kunnen niet maken wat er nog niet bestaat.

De personen die in maart gevaccineerd werden hadden de eerste vorm. Voor hun zijn er geen problemen. Die hebben na 3 maanden de nieuwe vorm met bescherming tegen de deltavariant gehad.
De eerste personen die AZ kregen hebben hun rappel te snel gehad. Voor de deltavorm ontdekt was.
Van wanneer is die delta variant geprikt dan? Er zit 12 weken tussen de eerste en tweede prik. De eerste prik AZ is half februari gezet.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3434117
MillyMol schreef: zo 07 nov 2021, 14:36 Er zijn inmiddels redelijk wat varianten hoor. De laatste is Zeta (P.2). Maar de Delta variant is tot nu toe de meest gevaarlijke in termen van besmettelijkheid, morbiditeit en mortaliteit. Hier is meer info te vinden: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... -info.html
Volgens mij is het ook begrijpelijk dat met name over de delta variant wordt gesproken aangezien van de analyse van het virus nu in Nederland 100% delta variant wordt gezien: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... /varianten
MillyMol schreef: Er zijn heel veel factoren die een rol spelen bij het opkomen van deze nieuwe golf. Ik erger me inmiddels wel behoorlijk aan dit demissionaire kabinet, dat maar niet van zijn fouten lijkt te willen leren en maar blijft varen op de ziekenhuisopname als indicator, terwijl er een veel betrouwbaarder en ook heel vroege indicator voorhanden is, zonder dat mensen zich daarvoor moeten laten testen, namelijk het aantal virusdeeltjes in het rioolwater. Die virusdeeltjes verschijnen ongeveer 5-8 dagen voordat het aantal geregistreerde besmettingen toeneemt en ongeveer 7-10 dagen voordat het aantal ziekenhuisopnames stijgt in het rioolwater. Omgekeerd kan ook een daling worden waargenomen enkele dagen voordat de geregistreerde besmettingen beginnen te dalen.
Wanneer virusdeeltjes in rioolwater inderdaad een goede indicator zijn dan stemt het dashboard mij toch voorzichtig positief: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... rioolwater
Daarop is de laatste dagen een daling te zien qua virus in rioolwater.
Overigens kan ik jou volledig volgen om een indicator te kiezen die niet vertraagd is zoals de ziekenhuisopnames. Daarnaast is ook niet volledig te sturen op aantal positieve testen omdat steeds minder mensen bereid zijn om zich te laten testen. Ik hoop voor alle mensen die zorg nodig hebben dat we nu inderdaad op de piek zitten qua besmettingen en het straks weer gaat dalen. Want dat is eigenlijk het enige dat mij nog zorgen baart, de overbelasting van de zorgmedewerkers waardoor 'reguliere' zorg wordt uitgesteld.

Voor corona zelf ben ik niet bang aangezien ik jong en gezond ben en daarnaast ook nog gevaccineerd. Overigens denk ik niet dat ik een derde prik zal nemen. Ik ken nu 1 persoon die een boosterprik heeft gekregen en daarna met longembolie in het ziekenhuis is beland. Dit zal vast een uitzondering zijn maar gezien de andere factoren die voor mij gelden van een laag risico denk ik niet dat ik nog een derde prik neem.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3434121
eelke schreef: ma 08 nov 2021, 09:42 En als daarmee jouw qrcode vervalt, Dinky?
Daar ben ik dan zelf ook wel bang voor , een 3e prik "verplicht" (mag ik deze huidige dwang in allerlei landen toch verplicht noemen) en een 4e en....?

Ik zou dan toch echt liever eerst een serieus antistoffen onderzoek wensen bij de bevolking, eer we die fiets op gaan , want dat doet mij dan meer denken aan het sponsoren van een bepaald verdien model van bepaalde fabrikanten

Op alleen besmettingen sturen zou ook onzin zijn, als besmette gevaccineerde mensen amper ziek ervan zouden worden, klopt dus ook weer niet, want dan is het meer een gewone griep of verkoudheid. (en ja ook griep en verkoudheid kan altijd impact hebben op zwakkeren, dat is in ieder geval al mijn hele leven zo geweest)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door