Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Too
#3405289
Lazy Garfield schreef: do 18 jun 2020, 11:56 https://joop.bnnvara.nl/opinies/wanneer ... Dj5j9UIbes
Heb je hier ook een beetje meegelezen?
Dat ik er vermoedelijk niet direct aan zal overlijden daar ga ik voor t gemak maar van uit maar ik zie om me heen best wat mensen die echt maanden nadien nog zo beroerd, slap en benauwd zijn dat t echt niet lollig meer is. Dat zou ikzelf toch wel graag willen proberen re voorkomen.

Siberiënne scheef onlangs dat men veel heel erg beschadigde longen ziet bij mensen die niet of nauwelijks last hebben ervaren.

Fenixje schreef deze week dat zij on de praktijk meer dan anders lastig verklaarbare (nare) klachten tegenkomen

Dan kan meneer de Hond op basis van statistiek ons onderbuikgevoel willen ontkrachten, de maatregelen als onzinnig kwalificeren ... hij is geen medicus



Overigens vind ik t heel jammer dat je alleen een linkje plaatst en niet je mening, gedachten, vraagtekens met ons deelt... op deze manier in staat er natuurlijk geen gesprek
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3405294
Wat een dooddoener toch, dat als iemand geen medicus is of viroloog dat je dan niks mag zeggen.

Meneer de Hond is data-analist en laat aan de hand van de cijfers van het rivm zien dat er door de media vaak een niet-realistisch beeld wordt geschept. In dit specifieke geval deed hij een polletje onder Nederlanders en legde die uitkomsten naast de bekende cijfers over covid en trok daar conclusies uit.

En eerlijk gezegd vind ik zijn altijd met data (van rivm en buitenlandse rivmen) onderbouwde artikelen vaak meer hout snijden dan die van onze opperexpert Jaap, die in de loop van dit hele traject nog het meest wordt tegengesproken door zichzelf.

Dit...https://www.maurice.nl/2020/06/17/een-d ... iet-geven/

Wat vind je daar dan van? Zitten er zoveel dure modeleurs en data-analisten bij het rivm en die kunnen/willen blijkbaar niet uit hun eigen cijfers halen wat een ander er wel uithaalt. Of ze weten het wel, maar we moeten dom gehouden worden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3405296
Angelique schreef: do 18 jun 2020, 12:54 Wat een dooddoener toch, dat als iemand geen medicus is of viroloog dat je dan niks mag zeggen.
Ja echt he.

Bovendien is dit corona probleem (incl maatregelen) een veel meer omvattend probleem dan alleen puur het virus.
Dat gaan we wel over een jaar of zo pas goed merken vrees ik.

Dus mensen alla de Hond zijn wat mij betreft meer dan welkom.
#3405307
Angelique schreef: do 18 jun 2020, 12:54 Wat een dooddoener toch, dat als iemand geen medicus is of viroloog dat je dan niks mag zeggen.

Meneer de Hond is data-analist en laat aan de hand van de cijfers van het rivm zien dat er door de media vaak een niet-realistisch beeld wordt geschept. In dit specifieke geval deed hij een polletje onder Nederlanders en legde die uitkomsten naast de bekende cijfers over covid en trok daar conclusies uit.

En eerlijk gezegd vind ik zijn altijd met data (van rivm en buitenlandse rivmen) onderbouwde artikelen vaak meer hout snijden dan die van onze opperexpert Jaap, die in de loop van dit hele traject nog het meest wordt tegengesproken door zichzelf.

Dit...https://www.maurice.nl/2020/06/17/een-d ... iet-geven/

Wat vind je daar dan van? Zitten er zoveel dure modeleurs en data-analisten bij het rivm en die kunnen/willen blijkbaar niet uit hun eigen cijfers halen wat een ander er wel uithaalt. Of ze weten het wel, maar we moeten dom gehouden worden.
Kaio schreef: do 18 jun 2020, 13:20 Ja echt he.

Bovendien is dit corona probleem (incl maatregelen) een veel meer omvattend probleem dan alleen puur het virus.
Dat gaan we wel over een jaar of zo pas goed merken vrees ik.

Dus mensen alla de Hond zijn wat mij betreft meer dan welkom.
Helemaal eens met jullie reacties! Er zit een verborgen agenda achter dat virus, de meesten zien het alleen niet.
En het ergste is dat deze mensen met een afwijkende mening door de mainstream media geweerd worden!!
Door Siberienne
#3405309
Ik denk dat mensen hun eigen risico altijd verkeerd inschatten. Op zich vind ik dat niet zo nieuw. Vanuit de overheid is ook nooit beweerd dat de mortaliteit zo hoog zou zijn.

Even terug naar half maart in Noord-Brabant: zelfs me deze cijfers liepen de IC's al over. Gelukkig is dat toen niet voorgezet naar de rest van het land.

Spaanse griep had een mortaliteit van 3%. In 1917. Dat is niet eens zo heel veel hoger dan COVID19 en had toch een enorme impact.

Elke dag komen er nog meer dan 100 besmettingen bij op het moment, de Hond verwart denk ik ziekenhuis opnames met besmettingen.
Het aantal besmette mensen dat er is is cumulatief: mensen zijn niet na 1 dag niet meer besmettelijk dus het aantal mensen dat nog met het virus rondloopt in NL is vele malen hoger dan het aantal nieuwe ziekenhuis opnames.

1,1% mortaliteit onder de bevolking tussen 65-80 jaar als iedereen het zou krijgen : dat zijn 23.000 doden.
0.004% onder de bevolking tussen 18-34 ongeveer 200. Want we hebben er veel meer in die leeftijdscategorie. EDIT: Ik had een rekenfout gemaakt met de CBS cijfers en de leeftijds categorien. EXCUSES!
Qua belasting voor de zorg zijn dat namelijk ook best relevante cijfers, want die 18-34 jarigen belanden allemaal nog eens op de IC waarschijnlijk.

En dat percentage onderliggende aandoeningen is indrukwekkend tot je bedenkt dat obesitas daarbij hoor: dat is al aanwezig bij 50% van de bevolking. En dan hebben we het nog niet eens gehad over hypertensie ed.

Ik ben het met hem eens dat het virus geen killer is als Ebola, ik ben het niet met hem eens dat het allemaal wel meevalt. Super spreading events zijn belangrijk maar niet de enige verklaring voor verspreiding. En het is geen virus dat alleen oude krakkemikkige mensen doet sterven.
Laatst gewijzigd door Siberienne op do 18 jun 2020, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
#3405310
Lazy Garfield schreef: do 18 jun 2020, 14:13 Helemaal eens met jullie reacties! Er zit een verborgen agenda achter dat virus, de meesten zien het alleen niet.
En het ergste is dat deze mensen met een afwijkende mening door de mainstream media geweerd worden!!
Welke dan? Kun je dat toelichten?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3405312
Lazy Garfield schreef: do 18 jun 2020, 11:56 https://joop.bnnvara.nl/opinies/wanneer ... Dj5j9UIbes
Jammer dat je alleen een link plaatst zonder enige toelichting.

Wat betreft de column vind ik dat hij terechte kritische vragen stelt. Wel lijkt hij in mijn ogen te veel te focussen op overlijden. Dit omdat, zoals Too ook aangeeft, er meer is dan alleen overlijden. Het aspect restschade bij wat wordt benoemd als 'licht ziekteverloop' lijkt namelijk ook nogal aanzienlijk te zijn. Wanneer je wel overleeft maar een groot deel van je conditie in moet leveren dan heeft dat ook een flinke impact op de rest van je leven.

Waar ik mij gisteren wel over heb verbaasd is dat in de politiek zo gepikeerd werd gereageerd op het nieuwe protocol bij code zwart omdat leeftijd daarin één van de criteria is (https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wie ... eslissend/). Mijn eerste gedachte daarbij was dat ze uiteindelijk toch ergens op moeten beoordelen en ik zie niet in waarom leeftijd daar niet een criterium zou mogen zijn voordat er wordt geloot wie er op de IC mag komen. Uiteindelijk is het te hopen dat het protocol voor code zwart nooit uit de kast gehaald hoeft te worden maar in mijn ogen is leeftijd prima als factor nadat allemaal andere punten al bij langs gelopen zijn, dus de laatste stap voordat er geloot gaat worden.
Door Siberienne
#3405313
dinky89 schreef: do 18 jun 2020, 14:32 Jammer dat je alleen een link plaatst zonder enige toelichting.

Wat betreft de column vind ik dat hij terechte kritische vragen stelt. Wel lijkt hij in mijn ogen te veel te focussen op overlijden. Dit omdat, zoals Too ook aangeeft, er meer is dan alleen overlijden. Het aspect restschade bij wat wordt benoemd als 'licht ziekteverloop' lijkt namelijk ook nogal aanzienlijk te zijn. Wanneer je wel overleeft maar een groot deel van je conditie in moet leveren dan heeft dat ook een flinke impact op de rest van je leven.

Waar ik mij gisteren wel over heb verbaasd is dat in de politiek zo gepikeerd werd gereageerd op het nieuwe protocol bij code zwart omdat leeftijd daarin één van de criteria is (https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wie ... eslissend/). Mijn eerste gedachte daarbij was dat ze uiteindelijk toch ergens op moeten beoordelen en ik zie niet in waarom leeftijd daar niet een criterium zou mogen zijn voordat er wordt geloot wie er op de IC mag komen. Uiteindelijk is het te hopen dat het protocol voor code zwart nooit uit de kast gehaald hoeft te worden maar in mijn ogen is leeftijd prima als factor nadat allemaal andere punten al bij langs gelopen zijn, dus de laatste stap voordat er geloot gaat worden.
Ja dat vind ik ook.
Door Too
#3405328
Angelique schreef: do 18 jun 2020, 12:54 Wat een dooddoener toch, dat als iemand geen medicus is of viroloog dat je dan niks mag zeggen.
Ik neem aan dat je op mij doelt... in dst geval: dankjewel.

Ik kreeg de indruk dat hij de nadruk erg op slechts 1 aspect legt en ja daar vind ik wat van. Als zo'n groot publiek bereikt als hij vind ik dat je heel zorgvuldig moet zijn in je formuleren, je stellingen.
Door Siberienne
#3405375
Overigens maakt Maurice een bekende - en veel gemaakte denkfout. Namelijk dat als aan een ziekte 0.004% van de mensen overlijdt hetzelfde is als de kans voor het individu om eraan te overlijden.

Dat is namelijk niet zo: de kans dat het individu eraan overlijdt wordt door andere factoren bepaald. Die bij de persoon zelf horen.

Dat verschil in kans zoals hij dat berekent ‘mag’ statistisch gezien niet. Mag = het is methodologisch niet juist. Als hij had gevraagd ‘hoe groot schat je het percentage overlijden in mensen van je leeftijdsgroep’ zou het wel kunnen.

De kans dat iemand zelf eraan zou kunnen overlijden wordt bv bepaald door onderliggende ziektes ed.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3405543
Ik las dit enige tijd geleden al....
https://www.nd.nl/nieuws/varia/969894/c ... -frankrijk

Siebrienne, dank voor het goede artikel! Kun je nagaan hoe goed we hier zijn weggekomen, ik was vergeten dat bij ons ook de optocht was afgelast en we carnaval in de gymzaal stonden... En hoe nijpend alle tekorten waren, elke keer als je weer vooruit kunt, vergeet je hoe angstig sommige momenten waren...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door