Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3403058
Lazy Garfield schreef: ma 11 mei 2020, 18:05 Zeg ik toch niet dat zij dat zegt? Meneer Hugo de Jonge heeft letterlijk gezegd dat we pas weer naar evenementen kunnen als er een vaccin is.
Dus eigenlijk zegt hij: daar mag je niet naartoe als je niet gevaccineerd bent.
Nee, hij zegt alleen dat er een vaccin moet zijn voordat zulke enorme massa evenementen plaats kunnen vinden op basis van de nu beschikbare informatie. Hij zegt niet dat je gevaccineerd moet zijn voordat je naar een evenement gaat. Laat staan dat er een verplichting gaat gelden voor vaccinatie.
Keuzevrijheid is een groot goed in Nederland. Verplichte vaccinaties bestaan naar mijn weten niet in Nederland.
#3403059
dinky89 schreef: ma 11 mei 2020, 18:24 Nee, hij zegt alleen dat er een vaccin moet zijn voordat zulke enorme massa evenementen plaats kunnen vinden op basis van de nu beschikbare informatie. Hij zegt niet dat je gevaccineerd moet zijn voordat je naar een evenement gaat. Laat staan dat er een verplichting gaat gelden voor vaccinatie.
Keuzevrijheid is een groot goed in Nederland. Verplichte vaccinaties bestaan naar mijn weten niet in Nederland.
Dus jij denkt dat je na deze zeer ernstige pandemie zonder vaccin naar zo'n evenement mag?
Lijkt me niet.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3403060
Lazy Garfield schreef: ma 11 mei 2020, 18:34 Dus jij denkt dat je na deze zeer ernstige pandemie zonder vaccin naar zo'n evenement mag?
Lijkt me wat naïef.
En jij denkt dat we bij Pinkpop/voetbalwedstrijden/carnaval/Koningsdag/Vierdaagse/Toppers in Concert voortaan ons inentingsboekje (bestaat dat uberhaupt voor mensen?) moeten meenemen?
Lijkt me wat dom.

We leven nog altijd in Nederland en niet in Noord Korea.
Als Nederland een totalitair regime had (waar je vaccinatieplicht zou kunnen verwachten) dan hadden we hier de afgelopen maanden wel een iets ander leven gehad dan nu het geval is.
#3403062
pluk schreef: ma 11 mei 2020, 18:42 En jij denkt dat we bij Pinkpop/voetbalwedstrijden/carnaval/Koningsdag/Vierdaagse/Toppers in Concert voortaan ons inentingsboekje (bestaat dat uberhaupt voor mensen?) moeten meenemen?
Lijkt me wat dom.

We leven nog altijd in Nederland en niet in Noord Korea.
Als Nederland een totalitair regime had (waar je vaccinatieplicht zou kunnen verwachten) dan hadden we hier de afgelopen maanden wel een iets ander leven gehad dan nu het geval is.
Ik help het je hopen, maar denk dat je ongelijk hebt. Mag he? Dit virus verdwijnt niet zonder vaccin. Denk niet dat ze dan toestaan dat je ook ongevaccineerd naar zo'n evenement mag.
Door hannabelgje
#3403064
In België is alleen de Polio vaccinatie verplicht. Dat heeft ook niet echt tot volksopstanden geleid. Ik vind persoonlijk dat je sommige vaccinaties best mag verplichten als overheid. Als er dan een gegronde reden is dat iemand niet gevaccineerd kan/wil worden kun je daar een uitzondering voor maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door doranto
#3403065
hannabelgje schreef: ma 11 mei 2020, 18:58 In België is alleen de Polio vaccinatie verplicht. Dat heeft ook niet echt tot volksopstanden geleid. Ik vind persoonlijk dat je sommige vaccinaties best mag verplichten als overheid. Als er dan een gegronde reden is dat iemand niet gevaccineerd kan/wil worden kun je daar een uitzondering voor maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Dat vind ik dus niet!
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3403066
Ben benieuwd of er gekeken gaat worden of mensen het virus al gehad hebben, voor ze al dan niet gevaccineerd gaan worden.

Wat mij eigenlijk wel verbaast is dat er steeds gezegd wordt dat niemand weet hoe lang je immuun bent na het doormaken van de ziekte, geen garantie, enzovoort. Maar dat er dan wel groots ingezet wordt op vaccinatie, want dan zijn we pas veilig. Is de “beste” vaccinatie niet het doormaken van de ziekte?
Door Siberienne
#3403067
Kim_S schreef: ma 11 mei 2020, 19:04 Ben benieuwd of er gekeken gaat worden of mensen het virus al gehad hebben, voor ze al dan niet gevaccineerd gaan worden.

Wat mij eigenlijk wel verbaast is dat er steeds gezegd wordt dat niemand weet hoe lang je immuun bent na het doormaken van de ziekte, geen garantie, enzovoort. Maar dat er dan wel groots ingezet wordt op vaccinatie, want dan zijn we pas veilig. Is de “beste” vaccinatie niet het doormaken van de ziekte?
Kort antwoord op je laatste vraag; nee.

Bij veel virussen in de luchtwegen geeft het doormaken geen levenslange bescherming. Ik kan mij niet een virus bedenken dat dat bij luchtweginfecties wel doet. Griep niet, RSV niet, gewone Corona niet.

We kunnen heel hard vooruit gaan lopen op een vaccinatie plicht, we moeten eerst maar eens ziet dat er überhaupt iets komt om kwetsbare groepen te beschermen.

Het gaat ook niet perse om een universele verplichte vaccinatie: wat de Jonge zegt is dat grote bijeenkomsten niet gebeuren tot er een vaccin is. Dat is simpelweg omdat dit soort bijeenkomsten brandhaarden kunnen zijn die de controle moeilijker maken. Als je kwetsbare groepen beschermd zijn met een vaccin, kun je ook makkelijker dit soort zaken weer toestaan. Het gaat er niet om dat iedereen die erheen gaat gevaccineerd moet zijn.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3403069
O ik bedoelde ook niet levenslange bescherming hoor, dat weet ik dat dat niet gangbaar is bij dit soort virussen.

Het gaat me meer om vaccinatieplicht (als die er komt) en mensen die het virus al gehad hebben. Dat is natuurlijk vrij recent geweest dan, dus zou vaccineren voor mij persoonlijk niet echt iets toevoegen.

Kwetsbare groepen krijgen ook al griepvaccinatie etc, dat lijkt me goed dat die een vaccin gaan krijgen natuurlijk.
Door evelyn02
#3403071
evelyn02 schreef: ma 11 mei 2020, 10:31 Ik vraag me steeds af wat nu het nut is van handschoenen dragen in bepaalde situaties.
In winkels zitten ze langere tijd met dezelfde wegwerphandschoenen aan. Het enige nut daarvan is volgens mij dat je minder snel aan je gezicht zal zitten hoewel dat waarschijnlijk alleen in het begin zal gelden. Volgens mij zouden de handschoenen alleen zinvol zijn als je ze heel vaak wisselt.
Bij een kapper kan ik me er nog iets bij voorstellen maar dan alleen als je na elke klant de handschoenen weggooit (op de goede manier) en alsnog je handen wast of desinfecteert.

Handen wassen is in bovenstaande situaties net zo zinvol als het dragen van handschoenen lijkt me. Maar misschien mis ik iets?
Uiteraard snap ik dat in de zorg bij het werken met mogelijk besmette patiënten handschoenen zinvol zijn!
Heeft iemand misschien een slim antwoord? Mis ik iets?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3403077
evelyn02 schreef:
Heeft iemand misschien een slim antwoord? Mis ik iets?
Handschoenen gebruik is volgens mij vooral omdat dit de drager en omstander een gevoel van veiligheid geeft. En geheel ten onrechte!
Het merendeel van de gebruikers heeft geen idee hoe die dingen veilig te gebruiken waardoor de kans op besmetting waarschijnlijk nog groter wordt ook. Hetzelfde geldt voor mondkapjes.

Binnen het zkh (in ieder geval het Erasmus) wordt non-covid zorg gewoon zonder handschoenen gedaan. Maar ze wassen daar wel heel heel vaak de handen.

Edit: hier wordt t uitgelegd https://www.womenshealthmag.com/nl/gezo ... dschappen/
#3403079
Oké, ik vat even samen: Bill Gates mag zich niet met de zoektocht naar een vaccin bemoeien omdat hij stinkendrijk is, en dus per definitie corrupt en alleen op eigenbelang gericht. Geen enkele miljardair kan dus vertrouwd worden.
Maar wie moet het vaccin dan wel op de markt brengen? De overheid? Want de overheid is zo betrouwbaar en heeft altijd het beste met haar burgers voor? Dat snap ik niet dan weer niet, want dit hele topic staat vol met kritiek op het RIVM. En denken we anno 2020 echt nog dat het overheden niet om geld te doen is?

Ik zie het zo: Bill Gates is stinkenrijk geworden doordat hij iets heeft geschapen wat nog niet bestond, namelijk: computers voor iedereen. Als Bill Gates niet bestond, zouden wij nu niet met z'n allen hier op barfplaats discussiëren over Bill Gates.
Als we op de overheid hadden moeten wachten voor het ontwikkelen van personal computers en alle vrijheden die we daardoor hebben gekregen, dan zouden we onze berekeningen nog steeds op een telraam maken, want overheden hebben helemaal geen belang bij geïnformeerde en onafhankelijke burgers.

Wat mij betreft mag Bill Gates zijn zeven fabrieken bouwen en zijn geld in (onderzoek naar) het ontwikkelen van een vaccin steken. De kans is groot dat we dan eerder een vaccin kunnen verwelkomen dan wanneer we wachten tot er een overheid met een vaccin komt. En ik heb er geen enkel probleem mee als Bill Gates daardoor nog eens 160 miljard op zijn konto kan bijschrijven. Zolang dat vaccin er maar komt.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 11 mei 2020, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evelyn02
#3403081
pluk schreef: ma 11 mei 2020, 19:57 Handschoenen gebruik is volgens mij vooral omdat dit de drager en omstander een gevoel van veiligheid geeft. En geheel ten onrechte!
Het merendeel van de gebruikers heeft geen idee hoe die dingen veilig te gebruiken waardoor de kans op besmetting waarschijnlijk nog groter wordt ook. Hetzelfde geldt voor mondkapjes.

Binnen het zkh (in ieder geval het Erasmus) wordt non-covid zorg gewoon zonder handschoenen gedaan. Maar ze wassen daar wel heel heel vaak de handen.

Edit: hier wordt t uitgelegd https://www.womenshealthmag.com/nl/gezo ... dschappen/
Dank je. Precies mijn idee. Maar het gebruik is zo wijdverbreid dat ik begon te twijfelen :)
#3403082
Lazy Garfield schreef: ma 11 mei 2020, 18:05 Zeg ik toch niet dat zij dat zegt? Meneer Hugo de Jonge heeft letterlijk gezegd dat we pas weer naar evenementen kunnen als er een vaccin is.
Dus eigenlijk zegt hij: daar mag je niet naartoe als je niet gevaccineerd bent.
Nee hoor, puur tekstanalytisch bekeken zegt hij dat niet. Wat hij zegt is dat er een mate van groepsimmuniteit moet bestaan voordat grote evenementen weer kunnen. Dat betekent niet automatisch dat iedereen verplicht gevaccineerd moet worden, alleen dat er voldoende mensen gevaccineerd moeten zijn, en dat kan alleen als er een vaccin is.

Het is niet anders dan met mazelen: vaccineren is niet verplicht, maar de volksgezondheid is ervan afhankelijk dat voldoende mensen zijn gevaccineerd. Zodra er een covid-vaccin is en voldoende mensen zich hebben laten inenten, kunnen de grote evenementen plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3403084
Anne in Zweden schreef: ma 11 mei 2020, 20:03 Oké, ik vat even samen: Bill Gates mag zich niet met de zoektocht naar een vaccin bemoeien omdat hij stinkendrijk is, en dus per definitie corrupt en alleen op eigenbelang gericht. Geen enkele miljardair kan dus vertrouwd worden.
Maar wie moet het vaccin dan wel op de markt brengen? De overheid? Want de overheid is zo betrouwbaar en heeft altijd het beste met haar burgers voor? Dat snap ik niet dan weer niet, want dit hele topic staat vol met kritiek op het RIVM. En denken we anno 2020 echt nog dat het overheden niet om geld te doen is?

Ik zie het zo: Bill Gates is stinkenrijk geworden doordat hij iets heeft geschapen wat nog niet bestond, namelijk: computers voor iedereen. Als Bill Gates niet bestond, zouden wij nu niet met z'n allen hier op barfplaats discussiëren over Bill Gates.
Als we op de overheid hadden moeten wachten voor het ontwikkelen van personal computers en alle vrijheden die we daardoor hebben gekregen, dan zouden we onze berekeningen nog steeds op een telraam maken, want overheden hebben helemaal geen belang bij geïnformeerde en onafhankelijke burgers.

Wat mij betreft mag Bill Gates zijn zeven fabrieken bouwen en zijn geld in (onderzoek naar) het ontwikkelen van een vaccin steken. De kans is groot dat we dan eerder een vaccin kunnen verwelkomen dan wanneer we wachten tot er een overheid met een vaccin komt. En ik heb er geen enkel probleem mee als Bill Gates daardoor nog eens 160 miljard op zijn konto kan bijschrijven. Zolang dat vaccin er maar komt.
Anne, ik liep er over na te denken en jij zegt precies wat ik denk!

Ik vind het ook raar om te stellen dat Bill Gates niet te vertrouwen is omdat hij zo rijk is. Bill Gates is de juiste man op de juiste plaats op het juiste moment geweest. Iemand met heel veel verstand van computers, bedrijfsvoering en de drive om daar groot mee te willen worden. Hij zal misschien niet de liefste baas zijn geweest, aangezien grote bazen keuzes maken die goed zijn voor het bedrijf en niet per see voor hun medewerkers. Maar dat zegt mij niet veel over zijn drijfveren die hij nu heeft. Ik kan me sowieso niets voorstellen bij de drijfveren van iemand die zo rijk is. Waarom zou hij in hemelsnaam de hele wereld naar zijn grootje willen hebben om vaccinaties te kunnen verkopen? Hij verdiend achterlijke hoeveelheden geld per dag aan de verkoop van computers en daarvoor is een goed draaiende economie handiger dan een wereldwijde economische crisis.

Overigens zit ik dank zij Steve Jobs hier op BP te neuzen ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door