Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3400375


Jensen is misschien een l*l van de bovenste plank, maar dit.... daar ben ik het mee eens.
Dat iedereen zich als makke schapen in zijn huis heeft laten opsluiten. Dat de politie controles uitvoert. Dat er landen zijn waar ze via je telefoon in de gaten houden. Volledige vrijheidsberoving. Dat we straks allemaal verplicht gevaccineerd moeten worden. Dat; dat is wat mij bang maakt. Niet dat virus, want dat valt wel mee.
#3400379
Ik krijg het niet voor elkaar om dit verder te kijken dan een minuut of 2, dus ik heb geen idee of die volslagen pannenkoek daadwerkelijk gaat zeggen dat we allemaal verplicht gevaccineerd gaan worden.
Volgens mij is robert jensen een in Nederland wonende Nederlander? Hoe komt hij erbij dat we in lock-down zijn? Er wordt ons in Nederland gevraagd ons gezond verstand te gebruiken: afstand te houden en binnen te blijven wanneer je hoest/niest/koorts hebt. En door mensen die dergelijke wijsheid niet kunnen opbrengen, worden bv parkeerplaatsen van natuurgebieden afgesloten op zonnige zondagen. Maar we zijn niet in lock-down.

En we doen dit niet omdat wij nou zo braaf zijn, of omdat we nou zo graag overheerst willen worden door de overheid. We doen dit omdat we graag onze kwetsbaren zo goed mogelijk willen beschermen en de medewerkers in de zorg willen ontzien zover dit nog kan want het virus valt niet mee. Anders lagen de ziekenhuizen niet zo vol.
Door MillyMol
#3400381
Spikkelneus schreef: di 07 apr 2020, 13:22

Jensen is misschien een l*l van de bovenste plank, maar dit.... daar ben ik het mee eens.
Dat iedereen zich als makke schapen in zijn huis heeft laten opsluiten. Dat de politie controles uitvoert. Dat er landen zijn waar ze via je telefoon in de gaten houden. Volledige vrijheidsberoving. Dat we straks allemaal verplicht gevaccineerd moeten worden. Dat; dat is wat mij bang maakt. Niet dat virus, want dat valt wel mee.

Ho ho ho! Laat ik bij het laatste beginnen, dat “dat virus” wel meevalt. Het valt helemaal niet mee! Er worden heel veel mensen verschrikkelijk ziek en er gaan ook heel veel mensen aan dood. En voordat ze doodgaan lijden ze verschrikkelijk. En kom niet aan met het argument dat er ook veel mensen doodgaan aan de griep. We hebben daar een bepaalde weerstand tegen opgebouwd sinds 1918. Dit nieuwe virus? Nul weerstand. Covid-19 is ernstiger dan griep
Van Covid-19 worden veel meer mensen ernstig ziek. Ook gaan er (voor zover nu bekend) veel meer dood.
Ter vergelijking:
-van de Covid-19 patiënten overlijdt mogelijk 3 tot 4 procent.
-van de grieppatiënten overlijdt 0,1 tot 0,3 procent.

Er zijn nog talloze vragen rond de besmettelijkheid van het coronavirus, maar corona is sowieso veel besmettelijker dan griep. Ter vergelijking:
-Een Covid-19 patiënt besmet (voor zover nu bekend) zonder de huidige maatregelen gemiddeld 2,5 andere mensen.
-Een grieppatiënt besmet gemiddeld 1,3 andere mensen.

Jaarlijks krijgen zo’n 6 miljoen oudere en kwetsbare mensen in ons land de griepprik. Deze prik biedt een bescherming van ongeveer 40 procent. Met andere woorden: dankzij de griepprik krijgen circa 2,5 miljoen mensen géén griep.
Tegen het coronavirus bestaat nog geen vaccin. Wij kunnen onze oudere en zwakkere medemensen er dus niet tegen inenten. Niemand is beschermd.

Door de besmettelijkheid, de ernst van het ziekteverloop en het hoge sterftecijfer pleegt Covid-19 een extreme aanslag op de gezondheidszorg. Als we het virus niet indammen hebben we binnen de kortste keren gebrek aan ziekenhuisbedden.
Bovendien maakt het coronavirus ook artsen en verplegers ziek. Als we daar niets tegen doen houden we veel te weinig artsen, verpleegkundigen en verzorgende (in de verpleeghuizen, psychiatrische klinieken en gehandicaptenzorg) over om de Covid-19 patiënten te verzorgen.

Nederland zit niet in een lockdown. We mogen allemaal naar buiten als we dat willen, zolang we maar afstand houden en binnenblijven als we symptomen hebben. De kwetsbaren worden beschermd. Ik word beschermd.

Mochten er al apps komen waarmee de verspreiding van zowel het virus als de immuniteitsgraad gevolgd kunnen worden dan zal dat met inachtneming van de AVG-bepalingen zijn en op vrijwillige basis. Totdat er sprake is van het tegendeel ga ik me daar niet druk om maken.

En ik heb werkelijk nog nergens gelezen dat we ons verplicht moeten laten vaccineren. Ook niet op overheids sites.

Als jij een betere oplossing weet om deze pandemie te tackelen hoor ik het graag.
Door Too
#3400383
Meneer Jensen knipt en plakt zich een slag in de rondte om er een enorm complottenverhaal van te maken. Ik vind dit nou niet echt een verlichte geest met een boodschap voor de wereld

Dat we ons allemaal afvragen wat dit op langere termijn voor de samenleving gaat betekenen, dat landen in de wereld die het wat minder nauw nemen met privacy en burgerrechten nu ver over (mijn)grenzen van integriteit en zelfbeschikking gaan.. ja
Maar daar heb ik zijn mening niet voor nodig
Door Siberienne
#3400395
Vandaag nog een interessante discussie over het virus (vaktechnisch interessant dan). Influenza beschadigt het oppervlak van de longen. Daardoor hebben mensen een grotere kans op complicaties in de vorm van longontstekingen tgv bacteriën. Het voordeel is dat de complicaties te behandelen zijn met antibiotica. Dat zien we bij dit virus (bijna) niet. Bijna alles is alleen maar virus. Omdat het een ander mechanisme is waardoor niet het oppervlak van de long aangetast wordt maar het longweefsel verdikt raakt waardoor de zuurstof/koolzuurgas uitwisseling in de knel komt.

Dus nee, dit virus vergelijken met griep is ook biologisch gezien onzin.
Door Elf
#3400396
Siberienne schreef: di 07 apr 2020, 14:38 wat bedoel je nou precies met "dit virus valt wel mee" ?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar... Ik hoop oprecht voor Spikkelneus dat in zijn/haar omgeving niemand door dit virus getroffen gaat worden. Mocht dat wel zo zijn, dan denk ik dat deze mening snel bijgesteld gaat worden. Het gaat niet alleen om ouderen en kwetsbaren die flink ziek worden en evt overlijden. Nee, im mijn omgeving zijn er ook veel 50-ers die on het ziekenhuis/IC terechtgekomen zijn.
Door Esther Q
#3400399
Siberienne schreef: di 07 apr 2020, 14:50 Vandaag nog een interessante discussie over het virus (vaktechnisch interessant dan). Influenza beschadigt het oppervlak van de longen. Daardoor hebben mensen een grotere kans op complicaties in de vorm van longontstekingen tgv bacteriën. Het voordeel is dat de complicaties te behandelen zijn met antibiotica. Dat zien we bij dit virus (bijna) niet. Bijna alles is alleen maar virus. Omdat het een ander mechanisme is waardoor niet het oppervlak van de long aangetast wordt maar het longweefsel verdikt raakt waardoor de zuurstof/koolzuurgas uitwisseling in de knel komt.

Dus nee, dit virus vergelijken met griep is ook biologisch gezien onzin.
Is er iets van een verklaring waarom mensen met overgewicht meer risico lopen op een ernstig/fataal ziektebeeld?
Door Esther Q
#3400401
Ronald schreef: ma 06 apr 2020, 16:16Ik merk op mij heen dat er mensen langzaam maar zeker afbranden. Mensen die mensen nodig hebben en nu alleen thuis zitten, dat heeft gevolgen voor het geestelijk welbevinden.
Interessant, want als introvert persoon heb ik precies het omgekeerde beleefd in de drukke Nederlandse samenleving. Het constant onder de mensen moeten zijn is dan dodelijk vermoeiend, tot ziekmakend aan toe. Nu is het andersom en ik kan me dus inbeelden hoe dat voor heel veel mensen heel erg moeilijk is.
Door Esther Q
#3400403
Spikkelneus schreef: di 07 apr 2020, 13:22Niet dat virus, want dat valt wel mee.
Klopt het dat je dit zegt vanuit een soort uitgezoomde positie? Dus niet kijkend vanuit je eigen wereldje, je eigen emoties en de mensen die jij om je heen hebt en lief hebt, maar als een soort blik op de totale mensheid? Want dan ben ik het wel met je eens. Tot nu toe althans. Want grotendeels treft dit virus tot nu toe volgens mij vooral ouderen en anders zwakkere mensen (los van uitzonderingen) en geen enorm groot percentage op de totale mensheid bekeken. En als je bedenkt dat we hier met hoeveel biljard rondlopen, wat best heel veel is, en wat naar mijn mening best iets té veel is, en als je bedenkt dat een virus een natuurlijk mechanisme is om een in aantal groot uitgegroeide soort wat in te dammen, dan kun je het wel zo stellen. Tot nu toe. Bekijk ik het vanuit mijn kwetsbare ouders en man, dan wordt het een emotioneel betrokken verhaal natuurlijk. Voor jou waarschijnlijk ook.
Door Siberienne
#3400405
Boeffie Blafmans schreef: di 07 apr 2020, 15:05 Is er iets van een verklaring waarom mensen met overgewicht meer risico lopen op een ernstig/fataal ziektebeeld?
Er zijn een paar redenen die genoemd worden maar het is nog niet duidelijk.

Dikke mensen beademen is mechanisch gezien moeilijker door de verhoogde druk van de buik tegen het middenrif. Je kunt niet oneindig druk op een long zetten, dat geeft ook schade. Dat is nog los van de COVID19

De vraag is ook nog of het actieve of inactieve mensen zijn die op de IC komen: iemand met overgewicht die weinig actief is heeft misschien wel een veel slechtere longfunctie dan bekend is.

Wat ook nog mee kan spelen is dat mensen met een metabool syndroom (overgewicht, diabetes, hypertensie) mogelijk ook een op sommige punten wat verstoorde afweer hebben.

Maar nogmaals, het is allemaal speculatie nog op dit moment.
Door Siberienne
#3400409
Boeffie Blafmans schreef: di 07 apr 2020, 15:17 Klopt het dat je dit zegt vanuit een soort uitgezoomde positie? Dus niet kijkend vanuit je eigen wereldje, je eigen emoties en de mensen die jij om je heen hebt en lief hebt, maar als een soort blik op de totale mensheid? Want dan ben ik het wel met je eens. Tot nu toe althans. Want grotendeels treft dit virus tot nu toe volgens mij vooral ouderen en anders zwakkere mensen (los van uitzonderingen) en geen enorm groot percentage op de totale mensheid bekeken. En als je bedenkt dat we hier met hoeveel biljard rondlopen, wat best heel veel is, en wat naar mijn mening best iets té veel is, en als je bedenkt dat een virus een natuurlijk mechanisme is om een in aantal groot uitgegroeide soort wat in te dammen, dan kun je het wel zo stellen. Tot nu toe. Bekijk ik het vanuit mijn kwetsbare ouders en man, dan wordt het een emotioneel betrokken verhaal natuurlijk. Voor jou waarschijnlijk ook.
Wat noem je oud? En wat zwak? En moeten we die mensen dan maar opgeven? En laten stikken letterlijk en figuurlijk?

Misschien zou je Camus - De Pest eens kunnen lezen wat het doet met een samenleving als er een dodelijke ziekte rondwaard. Dan gaan mensen ook in lockdown - vrijwillig en uit angst.

Of misschien is dit boek wat voor jou https://decorrespondent.nl/11066/wat-ee ... 6-5ea494f8

Ik heb zelf besloten het niet te lezen omdat ik zin mijne vrij tijd behoeft heb aan wat vrolijker ontspanning ;)
Door Esther Q
#3400416
Siberienne schreef: di 07 apr 2020, 15:30 Er zijn een paar redenen die genoemd worden maar het is nog niet duidelijk.

Dikke mensen beademen is mechanisch gezien moeilijker door de verhoogde druk van de buik tegen het middenrif. Je kunt niet oneindig druk op een long zetten, dat geeft ook schade. Dat is nog los van de COVID19

De vraag is ook nog of het actieve of inactieve mensen zijn die op de IC komen: iemand met overgewicht die weinig actief is heeft misschien wel een veel slechtere longfunctie dan bekend is.

Wat ook nog mee kan spelen is dat mensen met een metabool syndroom (overgewicht, diabetes, hypertensie) mogelijk ook een op sommige punten wat verstoorde afweer hebben.

Maar nogmaals, het is allemaal speculatie nog op dit moment.
Oké, dank je wel.
Door Esther Q
#3400418
Siberienne schreef: di 07 apr 2020, 16:11 Wat noem je oud? En wat zwak?
Daar zijn niet echt vastomlijnde definities voor natuurlijk. Ik voel mijzelf, vijfenveertig, al niet meer de jongste. Maar ik zou me ook nog niet tot de ouderen rekenen. Wel kan ik denk ik de conclusie trekken dat ik meer risico loop dan iemand die jonger is dan ik. De ene persoon van zeventig is oud, de ander nog vrij jong. Dus dat hangt af van de individuele omstandigheden. Maar volgens mij is het al wel duidelijk dat mensen die ouder zijn, meer risico lopen. En zwak, dat zou in deze context kunnen betekenen iemand die iets mankeert wat de lichamelijke bestrijding van dit virus in de weg staat. Dus bij voorbeeld een verzwakt immuunsysteem of zoiets als overgewicht, gezien jouw uitleg hierboven, en al het andere denkbare dat een negatieve invloed kan hebben op het proces van genezing.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door