Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
#3400272
Kaio schreef: zo 05 apr 2020, 18:45 Jep net zoals veel andere dingen in NL.
Maar er wordt in bovenstaande berichtgeving gesuggereerd dat het daar nog steeds super druk is....
En dat klopt gewoon niet dus.

Ik krijg eerlijk gezegd onderhand echt kromme teen nagels van al die sensatie berichtgeving ipv ook te berichten wat er wel goed gaat, ja er zijn gevallen die echt plots echt fout gaan maar daarentegen meer gevallen die ook heel goed aflopen !
De nuance is wat mij betreft echt zoek.
In Roermond heb je naast de outlet nog een retail en daar was het dus druk. Op de retail ligt een ah xl, broodjeszaak en nog wat winkels.
Door MillyMol
#3400274
Siberienne schreef: zo 05 apr 2020, 19:15 https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bea2d46e/

En ik verbaas me dan hierover als ik tegelijk hoor dat er ook heel veel mensen nu hun werk niet kunnen doen en graag willen helpen. Ik hoorde het ook van een GGD ‘we kunnen het werk niet aan maar we nemen liever niet mensen van buiten aan’ :P
Ja, er gaat veel goed, maar er gaat ook veel niet goed. En dit betwijfel ik ook (uit het artikel in je link):

"Op den duur verwacht het RIVM de gegevens wel naar buiten te kunnen brengen, via deductie in plaats van registratie. Het aantal genezen patiënten valt dan af te leiden aan het aantal besmettingen min de overledenen.”

Hoezo?!? We weten niet eens hoeveel mensen er nu besmet zijn, want we testen nauwelijks. Er zij nu tussen de 500 en 1000 mensen overleden die niet als Corona-slachtoffer kunnen worden geregistreerd omdat ze wel de symptomen hadden, maar niet getest konden worden. Zelfde geldt voor mensen die symptomen hadden en inmiddels klachtenvrij zijn en de vals-negatief getesten.

Meten = weten en in Nederland wordt niet genoeg gemeten.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3400277
MillyMol schreef: zo 05 apr 2020, 19:41 Ja, er gaat veel goed, maar er gaat ook veel niet goed. En dit betwijfel ik ook (uit het artikel in je link):

"Op den duur verwacht het RIVM de gegevens wel naar buiten te kunnen brengen, via deductie in plaats van registratie. Het aantal genezen patiënten valt dan af te leiden aan het aantal besmettingen min de overledenen.”

Hoezo?!? We weten niet eens hoeveel mensen er nu besmet zijn, want we testen nauwelijks. Er zij nu tussen de 500 en 1000 mensen overleden die niet als Corona-slachtoffer kunnen worden geregistreerd omdat ze wel de symptomen hadden, maar niet getest konden worden. Zelfde geldt voor mensen die symptomen hadden en inmiddels klachtenvrij zijn en de vals-negatief getesten.

Meten = weten en in Nederland wordt niet genoeg gemeten.

Maar daar gaat nu verandering in komen.... zeggen ze :???: (vandaag in het AD)
"Opvallend is dat er in Nederland nog nooit zoveel besmettingen vastgesteld werden als vandaag: liefst 1224. Mogelijk is dat een eerste signaal dat Nederland zijn testcapaciteit fors opvoert, een ambitie die minister Hugo de Jonge afgelopen week uitsprak."
Door evelyn02
#3400281
Anne in Zweden schreef: zo 05 apr 2020, 17:19 Ik wil geen spelbreker zijn - al ben ik dat natuurlijk wel :biggrin2: - maar de Zweedse staatsepidemioloog zei gisteren op het nieuws dat in Zweden de cijfers in de weekends altijd dalen, om door de week weer te klimmen. Zo is het althans tot nu toe geweest. Waarom dat zo is, weet ik niet, kan ik voor je opzoeken als je wilt.
Hoe gaat het eigenlijk in Zweden met Covid19? Ze zijn een van de weinige landen waar scholen en cafés, restaurants open zijn gebleven.
#3400282
Hier in de buurt zie ik weinig tot niets van de maatregelen.
Mensen die gewoon tegen elkaar zeggen hoe erg het toch is deze situatie, terwijl ze elkaar passeren op een wegje van een meter breed.

Ik hoorde wel een vader tegen zijn zoontje van een jaar of 5-6 zeggen van afstand te houden, en het kind antwoordde: Ja, zoals gisteren he? Dat vind ik leuk.

Verder hoor ik hier is straat veel 'feestjes' buiten. Mensen bij elkaar waaraan je gewoon hoort aan het gelach en soort gesprekken dat die echt niet samen wonen. 3 jongens van dezelfde leeftijd die samen spelen, kan in principe, ik heb er zelf 3 in 3 jaar, maar dat is toch wel uitzonderlijk...
#3400291
evelyn02 schreef: zo 05 apr 2020, 20:57 Hoe gaat het eigenlijk in Zweden met Covid19? Ze zijn een van de weinige landen waar scholen en cafés, restaurants open zijn gebleven.
Het concentreert zich hier vooral rond Stockholm. In totaal zijn er nu zo'n 7000 bevestigde gevallen en zo'n 430 doden. Ik heb begrepen dat onze staatsepidemioloog er nog steeds van uitgaat dat we niet uit de bocht vliegen en de boel op tijd afvlakt. Zweden profiteert natuurlijk wel van het feit dat alle buurlanden in lockdown zijn; officieel zijn de grenzen open voor EU-burgers, maar ja, als die allemaal huisarrest hebben, dan loopt Zweden weinig gevaar dat er horden besmette personen hierheen komen. Beetje kudde-immuniteit op EU-niveau, zeg maar.

Voor ons persoonlijk is er niets veranderd tov normaal; afstand bewaren was al nooit een probleem hier op de pampa, onze dichtstbijzijnde buren wonen 500 m verderop. In de winkels is het wat rustiger, en veel mensen (als ik op FB kijk althans) hier in de buurt houden van zichzelf al de afstands- en huisarrestmaatregelen aan die elders in Europa gelden, ook al is dat nog geen plicht hier. De winkels zijn wel gewoon open allemaal.

In onze provincie (qua oppervlakte de helft van NL) hebben we tot nu toe 2 coronadoden, dus het helpt wel om dunbevolkt te zijn.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3400309
https://www.trouw.nl/opinie/deze-lockdo ... 756Hcam4w0

Dit is wel zo'n beetje wat ik bedoel als ik vind dat de genomen maatregelen te ver gaan. En blijkbaar trekken nogal wat mensen dan de conclusie dat ik vind dat er helemaal geen maatregelen genomen moeten worden ::) Nee, natuurlijk niet. Maar niet zo vergaand als nu, zodat we straks nog een enigszins zelfstandig functionerende maatschappij over hebben.
#3400310
Spikkelneus schreef: ma 06 apr 2020, 12:45 https://www.trouw.nl/opinie/deze-lockdo ... 756Hcam4w0

Dit is wel zo'n beetje wat ik bedoel als ik vind dat de genomen maatregelen te ver gaan. En blijkbaar trekken nogal wat mensen dan de conclusie dat ik vind dat er helemaal geen maatregelen genomen moeten worden ::) Nee, natuurlijk niet. Maar niet zo vergaand als nu, zodat we straks nog een enigszins zelfstandig functionerende maatschappij over hebben.
Mwah, ik vind het een tell us something we don't know-artikel. Alleen maar constateringen, geen oplossingen. Want een echt alternatief voor de situatie nu ben ik ook nog niet tegengekomen, en daar zit ik eigenlijk op te wachten, op iemand die zegt: wat we nu doen is niet goed, we kunnen het beter zó doen. Als je schrijft: 'maar niet zo vergaand als nu', waar zit je dan aan te denken? Is een oprechte vraag hoor, geen kritiek.

Op zich denk ik dat we in Zweden een soort tussenvorm hebben (alles blijft open, maar iedereen wordt gevraagd afstand te houden), maar dat werkt ook alleen in dunbevolkte gebieden. In Stockholm raken de IC's inmiddels ook aan hun maximumcapaciteit.
Door Siberienne
#3400313
Spikkelneus schreef: ma 06 apr 2020, 12:45 https://www.trouw.nl/opinie/deze-lockdo ... 756Hcam4w0

Dit is wel zo'n beetje wat ik bedoel als ik vind dat de genomen maatregelen te ver gaan. En blijkbaar trekken nogal wat mensen dan de conclusie dat ik vind dat er helemaal geen maatregelen genomen moeten worden ::) Nee, natuurlijk niet. Maar niet zo vergaand als nu, zodat we straks nog een enigszins zelfstandig functionerende maatschappij over hebben.

Ik denk dat er een heel belangrijk aspect vergeten wordt; hoe groot wordt de economische crisis als het virus niet afdoende bestreden wordt. Want als er veel mensen tegelijk dood gaan omdat de zorg niet geboden kan worden, is dat niet alleen traumatisch voor zorgverleners en familie, maar ook voor een samenleving. En een samenleving die het vertrouwen in de overheid verliest is ook economisch in zwaar weer.

Beter lijkt het me om de discussie aan te gaan ‘hoe nu verder
‘ en misschien moet dit op termijn wel gaan leiden tot een heel andere verdeling van geld en middelen. Ik moest denken aan het boek ‘gratis geld voor iedereen’ waarin precies staat welke beroepen waardevol zijn en hoe waardering voor werk anders kan. Waarom wordt uitgegaan van 1 klas met 40 kinderen wanneer er nu misschien wel een hele hoop mensen ontdekken hoe waardevol en leuk het geven van les is? Ik denk dat we moeten gaan denken in nieuwe mogelijkheden ipv tegenstellingen.
#3400314
En in noodsituaties worden ook altijd uitzonderlijke dingen ontdekt. Ook uit deze crisis gaan we dingen leren die we in ee toekomst kunnen gebruiken. Vb in lesgeven, in thuiswerken ed. Als meer mensen gaan thuiswerken, heb je minder files (wat een besparing is dat!), meer tijd. Vrije tijd maar daardoor kunnen mensen meer tijd aan hun werk spenderen zonder dat hun balans werk-gezin in het gedrang komt. Minder burnouts daardoor (wat een besparing zou dat zijn!) enz....
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3400316
>:( >:( >:(
Wat doen alle mensen vandaag op straat? >:(
1 dag dalende cijfers, wil niet zeggen dat mensen op de IC ineens niets te doen hebben.... Gigantisch druk op de weg, lijkt wel een gewone werkdag :'(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door