Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3400114
Siberienne schreef: za 04 apr 2020, 14:52 Ik denk dat we zeker nog niet alles weten van dit virus. Tegelijkertijd denk ik dat we op moeten letten om ‘het zou bij uitzondering kunnen’ en ‘wat gebeurt er meestal’. Op dat laatste kun je beleid maken. Op uitzonderingen niet. Op geen enkel terrein in ons leven kunnen we met een nul-risico werken, met indammen. van een uitbraak ook niet.

Als ik alles wat ik lees/hoor/zie bij elkaar neem, vind ik het nog steeds uitermate onwaarschijnlijk dat dit virus door de lucht besmettelijk is. Neemt niet weg dat het in uitzonderlijke gevallen misschien wel zou kunnen gebeuren.

Ondertussen heb ik vandaag mijn viooltjes in bakken gezet, de honden geknuffeld en zit ik nu op de bank met een kopje thee en een bakje chips. Het leven gaat wel door en ik denk dat we dat niet moeten vergeten. Let op dat je je niet te druk/zorgen maakt over dingen die je niet kunt veranderen. En dat is niet specifiek tegen jou Lizzy maar in het algemeen. Edit; zin over lijstje met tips weg gehaald want ik kan het niet meer vinden (iets van een hoofd als een zeef hebben)

Knuffel voor iedereen - virtueel mag dat gelukkig nog...
Dank je :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :-*
Door Lizzy
#3400116
Cathelijn schreef: za 04 apr 2020, 14:05 Mijn tante is vanmorgen onverwacht al overleden :'( En dag of 8 geleden leek er bij haar nog niets aan de hand.
Met mijn neef, haar zoon, lijkt het iets beter te gaan. Hij weet nog niet dat zijn moeder is overleden.

Ik woon in de gemeente die een paar dagen geleden in ieder geval op nummer drie stond qua aantal bevestigde besmettingen en ik behandel iedereen alsof ze besmet zijn, net als mezelf.
Helaas denkt niet iedereen er zo over.
Ach Cathelijn, wat verschrikkelijk :'( . Heel, heel erg veel sterkte met zoveel droevenis :'( :-* . Jammer dat niet iedereen hetzelfde denkt als jij :'( . Dat maakt het allemaal nog lastiger om met de situatie om te gaan :-\
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3400155
Hoe risicovol is een bezoekje aan de supermarkt? Volgens UMCG-viroloog Niesters moeten we niet te paniekerig doen.

Voelt boodschappen doen tegenwoordig bijna als een roekeloos avontuur? De angst om besmet te raken is groot, maar hoe risicovol is een bezoek aan de supermarkt? Een virtueel rondje langs de schappen met UMCG-viroloog Bert Niesters.

1) Was je handen grondig met zeep en water voor en vooral na het winkelen.

2) Zorg voor een duidelijk boodschappenlijstje zodat je bezoek vlotjes verloopt.

3) Doe geconcentreerd boodschappen, zodat je bewust de afgesproken regels toepast.

4) Raak zo weinig mogelijk oppervlakten aan en voorkom dat je met je handen je gezicht betast tijdens het boodschappen doen.

5) Houd te allen tijde minimaal anderhalve meter afstand van andere mensen.

6) Zie je iemand hoesten of niezen, laat dat gangpad dan voorlopig links liggen.

7) Maak gebruik van contactloos betalen.

8) Bestel je boodschappen online en laat ze thuis bezorgen.

,,In de praktijk is het risico verwaarloosbaar klein dat het virus overleeft op verpakkingen van karton of plastic. Het is totaal onnodig om je daar zorgen over te maken”, aldus Niesters.
Het valt de vooraanstaande viroloog op dat veel Nederlanders van het noodzakelijke boodschappen doen een paniekerige aangelegenheid maken. We zijn te panisch geworden. ,,Het lijkt wel alsof veel mensen ineens smetvrees hebben en bang zijn dat het virus op iedere verpakking zit. Dat zegt wellicht iets over hoe serieus we met de huidige crisis omgaan, maar die angst gaat te ver. We hebben in dit land duidelijke regels afgesproken. Ga als je verkouden bent niet naar de supermarkt. Neem geen kinderen mee. Houd afstand. Was je handen grondig bij thuiskomst. Houd je hier aan, dan kan er weinig gebeuren.”
,,Supermarkten maken hun karretjes en mandjes extra goed schoon en desinfecteren regelmatig. De kans dat je via aanraking met een mandje of karretje besmet raakt is klein.”De Groningse viroloog roemt de maatregelen die supermarkten nemen om de risico’s te verkleinen.
Toch moet je een bezoek aan de supermarkt niet onderschatten, stelt Niesters. Zijn advies: wees bewust van wat je doet en ga geconcentreerd op pad. ,,Houd je hoofd erbij. Dat is een vereiste om steeds het juiste te doen en je aan de maatregelen te houden.”


Bron: het hele artikel op https://www.dvhn.nl/groningen/Hoe-risic ... 32682.html
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door