Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3400072
Lizzy schreef: za 04 apr 2020, 12:36 https://newsweek.be/het-nieuwe-coronavi ... oemd-zijn/

Ik krijg de indruk dat ze het nog niet 100% zeker weten?
Je kan dus niet gerust je in eenzelfde ruimte begeven met iemand anders, zelfs wanneer deze persoon geheel geen klachten heeft. Virus kan dan toch via mini-druppels, die al pratend/ademend uit iemands mond komen, verspreid worden in die ruimte en daar enige tijd blijven hangen en mensen infecteren. Vind dit een heel enge gedachte.
Door Chouka
#3400073
pearlsofpassion schreef: za 04 apr 2020, 07:26 Parken zijn dicht hoor. In Gent en Tienen ben ik althans zeker en ik dacht overal...
Misschien alleen diegene die geen omheining hebben en je niet kan controleren? Maar vb Aalst is omheind maar weet ik vb wel een 'sluipweg' om binnen te raken (we gingen er 's nachts wel eens vrijen in onze jonge jaren :P) als de poorten dicht zijn.
Dus of dat volledig te controleren is, is maar de vraag.

Enfin, ik dacht dat ze allemaal dicht waren.
Ik zit in mijn kot en weet alleen maar wat ik online vind. Hier in de streek zijn natuurgebieden toegankelijk voor wie er te voet of met de fiets kan raken. Van Leuven is er van een groot park meermaals gemeld dat de parking afgesloten is en dat alleen mensen uit de buurt er mogen komen. De Hallerbossen met de mooie blauwe bloempjes idem. Sint-Truiden en omgeving met de mooie fruitbloesems idem. Die laatste 2 trekken elk jaar veel toeristen. Dus kwamen er waarschuwingen.
Door Chouka
#3400074
Ik heb alles gelezen en van sommige dingen word ik stil.

Dankjewel Lizzy voor de interessante links.
Dankjewel Siberienne en (was het Cindy?) voor de interessante toevoegingen.

Kan deze link helpen om mensen die niet overtuigd zijn van de maatregelen anders te doen denken?
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2020/pano-s2020a4/

En ja, het is een link van de zuiderburen. Toch lijkt me niet dat er van hier enkel kritiek komt. In een vergelijking zijn er sommige dingen beter en andere niet.

Van die 1:2,5 heb ik vanaf het begin niets geloofd. Hoe kon anders 1 persoon op een begrafenis 60 personen aansteken. Altijd heb ik gedacht dat het uitademen en zo verspreiden ook kon. Maar wie ben ik om dat te verspreiden.
Het beestje is erger dan gedacht en verspreid zich gemakkelijker dan gedacht. Laten we dan gewoon alle mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen.

Dit vind ik een positieve noot. Tegelijk geeft het aan hoe erg het is:
https://www.tvl.be/nieuws/sint-trudo-zi ... eger-95940
Door hannabelgje
#3400079
Chouka schreef: Ik zit in mijn kot en weet alleen maar wat ik online vind. Hier in de streek zijn natuurgebieden toegankelijk voor wie er te voet of met de fiets kan raken. Van Leuven is er van een groot park meermaals gemeld dat de parking afgesloten is en dat alleen mensen uit de buurt er mogen komen. De Hallerbossen met de mooie blauwe bloempjes idem. Sint-Truiden en omgeving met de mooie fruitbloesems idem. Die laatste 2 trekken elk jaar veel toeristen. Dus kwamen er waarschuwingen.
Hier is dat ook zo. Alleen de parkings afgesloten. Je mag wel te voet of met de fiets erheen. Ik ga nog met de auto naar the middle of nowhere met Zoë. Ik woon aan een hele drukke weg en kan daar met Zoë niet langs. Die raakt dan helemaal over de zeik. Veel te druk, veel te veel mensen fietsers en auto's.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3400083
Chouka schreef: za 04 apr 2020, 13:19 Kan deze link helpen om mensen die niet overtuigd zijn van de maatregelen anders te doen denken?
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2020/pano-s2020a4/
Het is niet dat ik niet overtuigd ben van de maatregelen. Ik hoef nergens van overtuigd te worden. Dat verhaal van de mevrouw die via de ipad afscheid moest nemen, ik heb er inmiddels in mijn werk dagelijks mee te maken, ik hoef dat echt niet online nog te lezen.

Ik onderschat corona echt niet hoor. Ik hou me braaf aan alle regels. Ik vind het doodeng en dan woon ik nog in het noorden van het land.

Alleen in toevoeging daarop ben ik ook bang voor de gevolgen van de maatregelen die genomen worden. Elk land kiest zijn eigen weg. Van lockdowns tot vrijwel niets doen. Van liegen over cijfers tot alles op alles zetten om duidelijkheid te krijgen. Ik weet het allemaal niet, ik oordeel daar niet over. Ik zit gewoon thuis, zie het gebeuren en denk na over wat de gevolgen kunnen zijn. En de ene keer denk ik na over de gevolgen van corona en de andere keer over de gevolgen voor de economie.

En het enge is ook dat ze het allemaal nog niet weten. Er worden keuzes gemaakt op informatie die een week later achterhaald wordt. Dat is logisch, want het is allemaal nieuw. Maar dat maakt het ook lastig. Voor de mensen die de keuzes moeten maken en voor de mensen die om moeten gaan met een wereld die compleet op zijn kop wordt gezet.
Door Cathelijn
#3400086
Mijn tante is vanmorgen onverwacht al overleden :'( En dag of 8 geleden leek er bij haar nog niets aan de hand.
Met mijn neef, haar zoon, lijkt het iets beter te gaan. Hij weet nog niet dat zijn moeder is overleden.

Ik woon in de gemeente die een paar dagen geleden in ieder geval op nummer drie stond qua aantal bevestigde besmettingen en ik behandel iedereen alsof ze besmet zijn, net als mezelf.
Helaas denkt niet iedereen er zo over.
Door Siberienne
#3400089
Cathelijn schreef: za 04 apr 2020, 14:05 Mijn tante is vanmorgen onverwacht al overleden :'( En dag of 8 geleden leek er bij haar nog niets aan de hand.
Met mijn neef, haar zoon, lijkt het iets beter te gaan. Hij weet nog niet dat zijn moeder is overleden.

Ik woon in de gemeente die een paar dagen geleden in ieder geval op nummer drie stond qua aantal bevestigde besmettingen en ik behandel iedereen alsof ze besmet zijn, net als mezelf.
Helaas denkt niet iedereen er zo over.
:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Door Siberienne
#3400093
Lizzy schreef: za 04 apr 2020, 12:36 https://newsweek.be/het-nieuwe-coronavi ... oemd-zijn/

Ik krijg de indruk dat ze het nog niet 100% zeker weten?
Ik denk dat we zeker nog niet alles weten van dit virus. Tegelijkertijd denk ik dat we op moeten letten om ‘het zou bij uitzondering kunnen’ en ‘wat gebeurt er meestal’. Op dat laatste kun je beleid maken. Op uitzonderingen niet. Op geen enkel terrein in ons leven kunnen we met een nul-risico werken, met indammen. van een uitbraak ook niet.

Als ik alles wat ik lees/hoor/zie bij elkaar neem, vind ik het nog steeds uitermate onwaarschijnlijk dat dit virus door de lucht besmettelijk is. Neemt niet weg dat het in uitzonderlijke gevallen misschien wel zou kunnen gebeuren.

Ondertussen heb ik vandaag mijn viooltjes in bakken gezet, de honden geknuffeld en zit ik nu op de bank met een kopje thee en een bakje chips. Het leven gaat wel door en ik denk dat we dat niet moeten vergeten. Let op dat je je niet te druk/zorgen maakt over dingen die je niet kunt veranderen. En dat is niet specifiek tegen jou Lizzy maar in het algemeen. Edit; zin over lijstje met tips weg gehaald want ik kan het niet meer vinden (iets van een hoofd als een zeef hebben)

Knuffel voor iedereen - virtueel mag dat gelukkig nog...
#3400095
Spikkelneus schreef: za 04 apr 2020, 09:34 Ja. Ik begrijp niet zo goed waarom er opeens dit soort maatregelen genomen worden voor een minimaal aantal doden (procentueel gezien, tuurlijk is het niet grappig als het je eigen moeder is). Het is een virus, er worden mensen ziek en er gaan er een paar dood.
Het aantal doden zou een stuk hoger liggen als deze maatregelen niet waren getroffen. Dat is het lastige met deze redenatie: het aantal doden is dankzij de maatregelen laag, waardoor het lijkt of de maatregelen overdreven zijn.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3400099
Cathelijn, gecondoleerd en heel veel sterkte!

Chouka, ik word momenteel soms ook stil van heel veel dingen.
Ik zie op mijn FB van een deel van mijn belgische en duitse vrienden dingen voorbij komen, van die mensen had ik het nooit verwacht :'(
Na deze crisis ga ik nog maar weinig "vrienden" over hebben, ik ga er een heel deel afgooien.

Op die NL groep waar men mensen aan eten helpt, daar zit een Belgisch gezin van regio Antwerpen, die vragen voor een voedselpakket.
Die mensen kún je niet helpen, want je mag de grens niet over, wij niet, en zij ook niet.
Dan zeg ik, meld je aan via het ocmw voor de voedselbank in Belgie.
Of zoek een gelijkaardige groep die in Belgie zit waar je geholpen kan worden.

Weet je wat die mevrouw zegt?
Ze sluiten hier de voedselbanken, tekort aan vrijwilligers en middelen.
En onze groep wordt in Belgie doodgezwegen.
Hoe verdrietig is dat? :-\

En ja, we merken zelf ook al dat boodschappen duurder zijn geworden, en ja, ook hier in NL zijn er voedselbanken die sluiten om dezelfde redenen.

Maar hoe triest is dat, waar je vroeger veel dingen (onnadenkend) samen deed, ook al woonde je aan de andere kant van de grens, lijkt het nu wel oorlog worden.
Of een competitie, hoe je het ook noemen wil.

Terwijl ik ervan overtuigd ben dat ieder land, per week/dag bekijkt wat nu op dat moment het beste lijkt te zijn doet, naar mate van mogelijkheden.

En dat moet ik zeggen, hier in de regio (Zuid-Limburg) vind ik de behulpzaamheid onder elkaar groot, voor ouderen of zieken boodschappen doen, deze week werd er voor iemand hier in het dorp geld ingezameld omdat ze (tijdens het boodschappen doen voor hulpbehoevenden) een boete gekregen had wegens de blauwe schijf niet in de auto leggen...was heel vlotjes bij elkaar.
Of voor iemand die onverwacht haar hond moest laten cremeren.
Al legt iedereen maar een euro bij.

Ik zie hier mensen nu honden van andere mensen meenemen tijdens het wandelen, dat soort dingen bijvoorbeeld.
En ik zie tegenwoordig met mijn thuiswerken heel wat volk langskomen overdag.

Dus ja, ik zie hier ook veel positieve dingen gebeuren, wat minder "hufterigheid" in de maatschappij.
Dat beetje positieve gevoel probeer ik dan maar vast te houden :)
#3400100
Cathelijn schreef: za 04 apr 2020, 14:05 Mijn tante is vanmorgen onverwacht al overleden :'( En dag of 8 geleden leek er bij haar nog niets aan de hand.
Met mijn neef, haar zoon, lijkt het iets beter te gaan. Hij weet nog niet dat zijn moeder is overleden.
Wat erg, Cathelijn... Heel veel sterkte gewenst in deze zware tijden. Ik hoop dat je neef de goede kant op blijft gaan.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3400105
Siberienne schreef: za 04 apr 2020, 12:24 Aerosol wel niet aerogeen. Maar die kleinste druppeltjes komt aardig richting aerogeen.

Het is een interessante blog, toch mis ik in de analyse wel een paar dingen; brandhaarden hadden we ook in NL ; Brabant vooral. Maar in de rest van NL is het veel minder snel gegaan en ik vraag me toch af of Groningen een ander klimaat/luchtvochtigheid heeft als Brabant.

Superspreader events komen voor, die hebben waarschijnlijk te maken met een bron die extreem besmettelijk is. Gelukkig zijn dit soort fenomenen vrij zeldzaam en staan zeker niet model voor de gemiddelde verspreiding van het virus.

En ik mis toch een paar brandhaarden in zijn analyse zoals het klimaat in Iran, Noorwegen en Wuhan. Hoe waren de weersomstandigheden daar? Ik vind het interessant maar de conclusies voorbarig. Op dit moment
Hier is het filmpje waar hij zijn uitleg geeft.
https://www.youtube.com/watch?v=xj38CEG ... e=youtu.be
Door Tanna
#3400109
Cathelijn schreef: za 04 apr 2020, 14:05 Mijn tante is vanmorgen onverwacht al overleden :'( En dag of 8 geleden leek er bij haar nog niets aan de hand.
Met mijn neef, haar zoon, lijkt het iets beter te gaan. Hij weet nog niet dat zijn moeder is overleden.

Ik woon in de gemeente die een paar dagen geleden in ieder geval op nummer drie stond qua aantal bevestigde besmettingen en ik behandel iedereen alsof ze besmet zijn, net als mezelf.
Helaas denkt niet iedereen er zo over.
Cathelijn, gecondoleerd. Wat hartverscheurend om mee te maken, wat vreselijk voor je neef om straks te horen dat zijn moeder er niet meer is. Heel veel sterkte.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door