Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3400044
Tja. Ik begrijp dan weer niet wat er zo moeilijk aan te begrijpen valt.

Als je niks doet kun je de 10% (en dat is aan de voorzichtige kant) mensen die ziekenhuishulp nodig heeft om te overleven (waarvan 50% onder de 50 jaar oud is) afschrijven. Die gaan dan gewoon dood. Want daar kun je onmogelijk hulp aan verlenen in die aantallen.

Stel 80% van de wereld raakt besmet en daarvan gaat 10% dood: vind je het dan nog steeds iets waarvan je zegt "ach ja tjee"?

Probeer dat even om te rekenen tot Nederlandse cijfers. 80% van 17 miljoen mensen raakt besmet. Is zeg even 10 miljoen en daarvan legt dan tenminste 10% het loodje. Da's 1 miljoen dooien in NL alleen. Nou, als het dan nog niet tot je doordringt wat er aan de hand is en wat men probeert te voorkomen: laten we zeggen dat we dan een niet te overbruggen verschil van mening hebben.
#3400045
Laten we hopen dat dit niet nodig gaat zijn :-X https://nos.nl/artikel/2329320-verder-a ... 2CfUOLrNZw

Gisteren had ik echt de moed niet om in de middag weer mijn bus in te stappen met de honden. Dus heb ze id wijk uitgelaten. Ik heb me verbaasd en geergerd aan het feit dat er gewoon NUL rekening gehouden wordt met, nul afstand in acht genomen. NIEMAND stapte opzij. IK was elke keer degene die opzij stapte omdat ik domweg zo min mogelijk risico wil lopen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3400047
Nou rustig maar hoor Lizzy. Natuurlijk snappen we wel wat er speelt.

Anderzijds lijken de economische gevolgen nog niet zo tot velen door te dringen. Economie is niet een leuk cijfertje voor bollenbozen op RTL-Z. Ik ben écht bang voor een economische crisis zoals we die nog nooit gekend hebben. Honger, grote werkloosheid, armoede, tekorten. En alle ellende en doden die dat als gevolg heeft. Jarenlang, want daar krabbelen we niet zomaar uit op.

En daarbij zeg ik niet dat we andere keuzes hadden moeten maken, of dat het uberhaubt mogelijk is om anders te kiezen. Maar ik vind het wel eng en ik denk er wel over na.
#3400049
Lizzy schreef: za 04 apr 2020, 10:13 Ik zweer je Cindy, ik denk wel eens dat ik de enige bange ben in NL :(
Nee dat ben je zeker niet. Ik denk dat degene die bang/voorzichtig zijn altijd al mensen zijn die in general rekening houden met. Hoe vaak heb je mij niet horen zeggen dat het fijn zou zijn als andere ook eens rekening houden met mijn reactieve/agressieve hond(je). En dan ben ik altijd al degene die weg stapt/omloopt etc en dan gewoon achter je aan komen of toch hun schatje eropaf laten denderen. Ik denk nu met de Corona crisis dat dit op grote schaal vergelijkbaar is. Mensen zijn gewoon dom/egoistisch.
#3400051
Kaela schreef: za 04 apr 2020, 10:15 Nou rustig maar hoor Lizzy. Natuurlijk snappen we wel wat er speelt.

Anderzijds lijken de economische gevolgen nog niet zo tot velen door te dringen. Economie is niet een leuk cijfertje voor bollenbozen op RTL-Z. Ik ben écht bang voor een economische crisis zoals we die nog nooit gekend hebben. Honger, grote werkloosheid, armoede, tekorten. En alle ellende en doden die dat als gevolg heeft. Jarenlang, want daar krabbelen we niet zomaar uit op.

En daarbij zeg ik niet dat we andere keuzes hadden moeten maken, of dat het uberhaubt mogelijk is om anders te kiezen. Maar ik vind het wel eng en ik denk er wel over na.
Hier ook. Onze verhuisplannen zijn ook per direct weer de koelkast in gezet. Ik ga nu echt niet opnieuw een (top)hypotheek aan met dito maandlasten als onze huidige woning 50% is afbetaald.

Ik ben echt blij dat wij beide een baan hebben bij een organisatie waar het zeker niet de verwachting is dat die op korte termijn in zwaar weer komen. En godzijdank heb ik de meest recente reorganisatie overleefd. 12 maart te horen gekregen dat ik mocht blijven....dus echt net voordat de pleuris uitbrak.
Door Lizzy
#3400055
Kaela schreef: za 04 apr 2020, 10:15 Nou rustig maar hoor Lizzy. Natuurlijk snappen we wel wat er speelt.

Anderzijds lijken de economische gevolgen nog niet zo tot velen door te dringen. Economie is niet een leuk cijfertje voor bollenbozen op RTL-Z. Ik ben écht bang voor een economische crisis zoals we die nog nooit gekend hebben. Honger, grote werkloosheid, armoede, tekorten. En alle ellende en doden die dat als gevolg heeft. Jarenlang, want daar krabbelen we niet zomaar uit op.

En daarbij zeg ik niet dat we andere keuzes hadden moeten maken, of dat het uberhaubt mogelijk is om anders te kiezen. Maar ik vind het wel eng en ik denk er wel over na.
Ik ben volstrekt rustig. En jij en Spikkelneus schrijven zelf dat je het niet begrijpt waarom de maatregelen worden genomen zoals ze worden genomen. Ik quote deze nog maar een keer:

"Ik begrijp niet zo goed waarom er opeens dit soort maatregelen genomen worden voor een minimaal aantal doden (procentueel gezien, tuurlijk is het niet grappig als het je eigen moeder is). Het is een virus, er worden mensen ziek en er gaan er een paar dood".

Nou, om deze reden dus. Eén miljoen doden in NL alleen. Dat is niet "een paar".

En ja, de economische gevolgen zijn enorm. Nog niet te overzien. Maar wat is het alternatief? Wat wil je (en dan bedoel ik Spikkelneus want jij weet het ook niet geef je al aan) dan? Wat zou er moeten gebeuren?
Door Siberienne
#3400058
Spikkelneus schreef: za 04 apr 2020, 09:34 Ja. Ik begrijp niet zo goed waarom er opeens dit soort maatregelen genomen worden voor een minimaal aantal doden (procentueel gezien, tuurlijk is het niet grappig als het je eigen moeder is). Het is een virus, er worden mensen ziek en er gaan er een paar dood.
Ik zou zeggen: doe iets met diabetes, of met kanker, daar lijden meer mensen aan en er gaan er ook meer aan dood.
De hele wereld platgelegd om iets waar 99,9% van de mensen geen last van heeft. Sinds wanneer werkt de wereld zo? Ik dacht echt dat de wereld geregeerd werd door economische motieven. Blijkbaar niet. Of wel, maar dat blijkt dan achteraf nog wel. De conspiracy theorieën vliegen je ook overal om de oren ten slotte. Wie zal het zeggen. Maar ik vind het heel erg raar wat er gebeurt. Normaal gesproken geeft de gemiddelde regering geen ene moer om de zwakkeren in de samenleving. En nu opeens wel? Ik geloof er niet zo veel van.
Tot zover de categorie onpopulaire meningen.
Ik vind dit echt moeilijk om te lezen. Ik snap het wel een beetje, een economische crisis heeft ook enorme consequenties. Ik schrijf het zelf nota bene ook.

Maar als je dag in dag uit een IC ziet vol ernstig zieke mensen, dan kan je ook niet niks doen. Of verpleeghuizen waar de helft van de bewoners besmet is. De verpleeg afdeling waar elke dag een aantal mensen overlijden. Psychische begeleiding voor de mensen in ons ziekenhuis hard nodig is omdat ze niet gewend zijn om met zulke zieke mensen geconfronteerd te worden die ernstig benauwd alleen sterven. Machteloosheid. En dan lezen ‘waar maken we ons druk over’ Ik kan dat niet. Ik kan dit zo niet weg relativeren. En al helemaal niet als je verhalen over Madrid leest waar het leger de lijken uit de verpleeghuizen haalt van mensen die daar in hun eentje gestorven zijn omdat er niemand meer was om ze te helpen.

Het is een andere werkelijkheid geloof ik. Die van de koele cijfers en de acute nood....

Ik denk trouwens ook oprecht dat het niet een keuze is, dat geen maatregelen nemen tegen diept virus ook leidt tot een enorme recessie. Dat bleek na de Spaanse griep ook waar herstel van de economie in die gebieden waar strenge maatregelen waren genomen veel beter ging dan waar er laks werd opgetreden.
Als er mensen sterven op straat omdat er geen ziekenhuis meer is dat ze helpt, leidt dat ook tot een enorm verlies aan vertrouwen in overheid en samenleving
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3400063
Kaela schreef: za 04 apr 2020, 10:15 Nou rustig maar hoor Lizzy. Natuurlijk snappen we wel wat er speelt.

Anderzijds lijken de economische gevolgen nog niet zo tot velen door te dringen. Economie is niet een leuk cijfertje voor bollenbozen op RTL-Z. Ik ben écht bang voor een economische crisis zoals we die nog nooit gekend hebben. Honger, grote werkloosheid, armoede, tekorten. En alle ellende en doden die dat als gevolg heeft. Jarenlang, want daar krabbelen we niet zomaar uit op.

En daarbij zeg ik niet dat we andere keuzes hadden moeten maken, of dat het uberhaubt mogelijk is om anders te kiezen. Maar ik vind het wel eng en ik denk er wel over na.
Kijk, natuurlijk is dat een heel groot punt.
Je merkt nu al dat voedselbanken te kort komen, groepen op FB waar mensen weinig eten hebben/kunnen kopen.
Ik vind dat men het in NL best goed doet, met een "intelligente lockdown".
Ook al komt ervanuit Belgie niets als kritiek op NL.
Lange termijn visie, zonder de mens uit het oog te verliezen.

Men tracht hier de capaciteit ziekenhuizen/IC capaciteit e.d. nauwlettend in de gaten te houden. Men was hier al heel snel met inrichten van hotels, evenementenhallen als tijdelijke verzorgingsplekken voor zieken die geen ic nodig hebben.
Ik heb het idee dat men alles eraan doet om te zorgen dat de IC niet overbelast raakt, en daarvoor doet wat nodig is.
Als men nu nog meer gaat testen zal ik ook iets beter kunnen slapen denk ik, want ja, ook ik ben bang ziek te worden, met vasculaire problemen en een auto-immuunziekte ook niet echt lekker als je echtgenoot in een zorginstelling voor gehandicapten werkt :(

En ja, er gaan faillisementen aankomen, en ja er zal een ongekende malaise aankomen op financieel gebied.
Ondanks alle van stal getrokken maatregelen door de regering.

Ik werk zelf op een finance afdeling, en geloof me, ondanks dat wij een financieel heel gezond bedrijf zijn, zit ik ook als een havik op de dagelijkse geldstromen.
Monitor wat er binnenkomt, en wat er uitgaat, en geef op tijd signalen naar het management.
Je wil immers niet alleen deze maand de salarissen kunnen betalen, maar ook de rest van het jaar.
Je voelt de druk en verantwoordelijkheid toenemen :-\

Tegelijkertijd is het hartverwarmend hoe mensen proberen elkaar te helpen, ik ben bijv.op FB lid van een groep voor minderbedeelden, ik heb zelf toch drie gezinnen kunnen helpen met een paar flinke tassen boodschappen.
Als iedereen nu eens naar zijn naasten kijkt, en probeert te helpen voor zover je kan?
Alle beetjes helpen...

Dus ja, ik begrijp jouw zorgen, maar ja, ik begrijp Lizzy ook.

Ik hoop alleen dat iedereen idd thuis blijft, en dat men bijvoorbeeld gaat controleren of er nog steeds mensen uit Duitsland en Belgie hier blijven shoppen. En vice versa.
Zou me zo wensen dat echt iedereen zijn gezond verstand ging inschakelen.
Hoe zei iemand dat van de week?
Stommiteit is niet aan nationaliteit gebonden...
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3400064
Siberienne schreef: za 04 apr 2020, 11:02 Ik vind dit echt moeilijk om te lezen. Ik snap het wel een beetje, een economische crisis heeft ook enorme consequenties. Ik schrijf het zelf nota bene ook.

Maar als je dag in dag uit een IC ziet vol ernstig zieke mensen, dan kan je ook niet niks doen. Of verpleeghuizen waar de helft van de bewoners besmet is. De verpleeg afdeling waar elke dag een aantal mensen overlijden. Psychische begeleiding voor de mensen in ons ziekenhuis hard nodig is omdat ze niet gewend zijn om met zulke zieke mensen geconfronteerd te worden die ernstig benauwd alleen sterven. Machteloosheid. En dan lezen ‘waar maken we ons druk over’ Ik kan dat niet. Ik kan dit zo niet weg relativeren. En al helemaal niet als je verhalen over Madrid leest waar het leger de lijken uit de verpleeghuizen haalt van mensen die daar in hun eentje gestorven zijn omdat er niemand meer was om ze te helpen.

Het is een andere werkelijkheid geloof ik. Die van de koele cijfers en de acute nood....

Ik denk trouwens ook oprecht dat het niet een keuze is, dat geen maatregelen nemen tegen diept virus ook leidt tot een enorme recessie. Dat bleek na de Spaanse griep ook waar herstel van de economie in die gebieden waar strenge maatregelen waren genomen veel beter ging dan waar er laks werd opgetreden.
Als er mensen sterven op straat omdat er geen ziekenhuis meer is dat ze helpt, leidt dat ook tot een enorm verlies aan vertrouwen in overheid en samenleving
Siberienne, lijkt me verschrikkelijk zwaar!
Chapeau dat je er elke dag opnieuw aan gaat staan :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3400067
Lizzy schreef: za 04 apr 2020, 10:30 Interessant:

Het begint met deze:

https://joop.bnnvara.nl/opinies/wereldw ... kfSmecSviM

en in dit artikel is er een verwijzing naar dit blog:

https://www.maurice.nl/2020/04/02/eurek ... -aerosols/
Interessant, die luchtvochtigheidsgraad.

Siberienne gaf eerder aan dat dit virus zich niet aerosol verspreidt. Dit wordt in bovenstaande blog tegengesproken. Hoop dat t niet klopt.
Door Siberienne
#3400070
*Remy* schreef: za 04 apr 2020, 11:51 Interessant, die luchtvochtigheidsgraad.

Siberienne gaf eerder aan dat dit virus zich niet aerosol verspreidt. Dit wordt in bovenstaande blog tegengesproken. Hoop dat t niet klopt.
Aerosol wel niet aerogeen. Maar die kleinste druppeltjes komt aardig richting aerogeen.

Het is een interessante blog, toch mis ik in de analyse wel een paar dingen; brandhaarden hadden we ook in NL ; Brabant vooral. Maar in de rest van NL is het veel minder snel gegaan en ik vraag me toch af of Groningen een ander klimaat/luchtvochtigheid heeft als Brabant.

Superspreader events komen voor, die hebben waarschijnlijk te maken met een bron die extreem besmettelijk is. Gelukkig zijn dit soort fenomenen vrij zeldzaam en staan zeker niet model voor de gemiddelde verspreiding van het virus.

En ik mis toch een paar brandhaarden in zijn analyse zoals het klimaat in Iran, Noorwegen en Wuhan. Hoe waren de weersomstandigheden daar? Ik vind het interessant maar de conclusies voorbarig. Op dit moment
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door