Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3397409
Het verhaal van de jongen van 16 klopt. Liggen ook nog enkele mensen van tussen de 40-70 op de IC. Dat was ook te verwachten. Vanuit China weten we dat ouderen een groter risico lopen maar het risico voor jongere mensen is niet nul. Jongen kinderen (<10) lijken echt wel gespaard te blijven maar er zijn al meer gevallen beschreven van tieners en van ook 40ers die overlijden.

Nog even over de getallen; de schatting is dat circa 60% van de NL bevolking dit virus op gaat lopen in de komende tijd. Daarvan wordt lang niet iedereen ziek. Sommige mensen hebben helemaal geen klachten, sommigen hebben een paar dagen een snotneus en anderen hebben een flinke griep. En dan is er een percentage dat opgenomen moet worden in het ziekenhuis, daarvan lijkt nu zo’n 10% op de IC aan de beademing te belanden.
Er komen getallen langs dat 80% een griepje heeft en 20% van de gevallen opgenomen moet worden; dat is een getal waarvan niet duidelijk is wat dan de noemer is. Dat is GEEN percentage van de 60% die het oplopen omdat daar ook de (grote) groep bij zit met weinig verschijnselen. Hoe die verhoudingen precies zijn, daar gaan we na de epidemie pas achter komen als we serologische testen kunnen doen. Er zijn nu 1135 mensen positief bevonden en 162 opgenomen in ziekenhuis volgens het RIVM. Maar die 1135 zijn een mengelmoes van zieke mensen die zich aan de poort melden en medewerkers van het ziekenhuis met weinig klachten en mensen die getest zijn omdat ze uit risico gebied kwamen. Wat je wel kan stellen is dat dit een forse onderschatting is van het aantal zieke mensen. Ik kom verschillende schattingen tegen, een is dat voor elk dodelijk slachtoffer van Corona er tussen de 5.000 en 10.000 gevallen zouden zijn (zoals je ziet hebben de rekenmodellen nog forse onduidelijkheden). Dat zou betekenen dat er in NL tussen de 100.000 en 200.000 mensen besmet zijn geraakt en er nu zo’n 162 van opgenomen zijn in het ziekenhuis. Dat zijn hele andere verhoudingen van die 20% van de zieken komt op de IC en ik denk reeeler: dan zit je rond de 0,2% Maar nogmaals, alle getallen die je nu leest ; flinke slag om de arm.

Wat ik wel wil zeggen; in de Brabantse ziekenhuizen is het code rood. In totaal zijn 162 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis. Dat aantal zorg dus lokaal al voor problemen / forse belasting op het systeem.

@kim; fijn dat het beter gaat!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3397410
Siberienne schreef:Het verhaal van de jongen van 16 klopt. Liggen ook nog enkele mensen van tussen de 40-70 op de IC. Dat was ook te verwachten. Vanuit China weten we dat ouderen een groter risico lopen maar het risico voor jongere mensen is niet nul. Jongen kinderen (<10) lijken echt wel gespaard te blijven maar er zijn al meer gevallen beschreven van tieners en van ook 40ers die overlijden.

Nog even over de getallen; de schatting is dat circa 60% van de NL bevolking dit virus op gaat lopen in de komende tijd. Daarvan wordt lang niet iedereen ziek. Sommige mensen hebben helemaal geen klachten, sommigen hebben een paar dagen een snotneus en anderen hebben een flinke griep. En dan is er een percentage dat opgenomen moet worden in het ziekenhuis, daarvan lijkt nu zo’n 10% op de IC aan de beademing te belanden.
Er komen getallen langs dat 80% een griepje heeft en 20% van de gevallen opgenomen moet worden; dat is een getal waarvan niet duidelijk is wat dan de noemer is. Dat is GEEN percentage van de 60% die het oplopen omdat daar ook de (grote) groep bij zit met weinig verschijnselen. Hoe die verhoudingen precies zijn, daar gaan we na de epidemie pas achter komen als we serologische testen kunnen doen. Er zijn nu 1135 mensen positief bevonden en 162 opgenomen in ziekenhuis volgens het RIVM. Maar die 1135 zijn een mengelmoes van zieke mensen die zich aan de poort melden en medewerkers van het ziekenhuis met weinig klachten en mensen die getest zijn omdat ze uit risico gebied kwamen. Wat je wel kan stellen is dat dit een forse onderschatting is van het aantal zieke mensen. Ik kom verschillende schattingen tegen, een is dat voor elk dodelijk slachtoffer van Corona er tussen de 5.000 en 10.000 gevallen zouden zijn (zoals je ziet hebben de rekenmodellen nog forse onduidelijkheden). Dat zou betekenen dat er in NL tussen de 100.000 en 200.000 mensen besmet zijn geraakt en er nu zo’n 162 van opgenomen zijn in het ziekenhuis. Dat zijn hele andere verhoudingen van die 20% van de zieken komt op de IC en ik denk reeeler: dan zit je rond de 0,2% Maar nogmaals, alle getallen die je nu leest ; flinke slag om de arm.

Wat ik wel wil zeggen; in de Brabantse ziekenhuizen is het code rood. In totaal zijn 162 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis. Dat aantal zorg dus lokaal al voor problemen / forse belasting op het systeem.

@kim; fijn dat het beter gaat!
Thnx voor je update. En gezien je update denk ik ook dat je veilig thuis bent gekomen, fijn :)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Door MillyMol
#3397413
Anne in Zweden schreef: zo 15 mar 2020, 13:31 Die is ook nog geen student; is toch logisch dan dat ie risico liep. ::) :biggrin2:
Zou alcohol dan toch ontsmetten? Of komt het omdat alcohol wel de bloed-hersen barrière passeert en het virus misschien niet?

Zoveel vragen, zo weinig antwoorden.
/s
Door eelke
#3397415
MillyMol schreef: zo 15 mar 2020, 15:00 Zou alcohol dan toch ontsmetten? Of komt het omdat alcohol wel de bloed-hersen barrière passeert en het virus misschien niet?

Zoveel vragen, zo weinig antwoorden.
/s
Ik denk het niet, dan hadden we hier in brabant geen uitbarsting gehad na de carnaval.

Ook dat nog he. Dat zei die RIVM man toch? Dat carnaval geen extra risico gaf want 'dat vier je in kleine groepjes'. Haha, ja, kleine groepjes bekenden, maar ondertussen staat wel iedereen in elkaars bier te hoesten maar oke.
#3397416
Siberienne schreef: zo 15 mar 2020, 14:47 Het verhaal van de jongen van 16 klopt. Liggen ook nog enkele mensen van tussen de 40-70 op de IC. Dat was ook te verwachten. Vanuit China weten we dat ouderen een groter risico lopen maar het risico voor jongere mensen is niet nul. Jongen kinderen (<10) lijken echt wel gespaard te blijven maar er zijn al meer gevallen beschreven van tieners en van ook 40ers die overlijden.

Nog even over de getallen; de schatting is dat circa 60% van de NL bevolking dit virus op gaat lopen in de komende tijd. Daarvan wordt lang niet iedereen ziek. Sommige mensen hebben helemaal geen klachten, sommigen hebben een paar dagen een snotneus en anderen hebben een flinke griep. En dan is er een percentage dat opgenomen moet worden in het ziekenhuis, daarvan lijkt nu zo’n 10% op de IC aan de beademing te belanden.
Er komen getallen langs dat 80% een griepje heeft en 20% van de gevallen opgenomen moet worden; dat is een getal waarvan niet duidelijk is wat dan de noemer is. Dat is GEEN percentage van de 60% die het oplopen omdat daar ook de (grote) groep bij zit met weinig verschijnselen. Hoe die verhoudingen precies zijn, daar gaan we na de epidemie pas achter komen als we serologische testen kunnen doen. Er zijn nu 1135 mensen positief bevonden en 162 opgenomen in ziekenhuis volgens het RIVM. Maar die 1135 zijn een mengelmoes van zieke mensen die zich aan de poort melden en medewerkers van het ziekenhuis met weinig klachten en mensen die getest zijn omdat ze uit risico gebied kwamen. Wat je wel kan stellen is dat dit een forse onderschatting is van het aantal zieke mensen. Ik kom verschillende schattingen tegen, een is dat voor elk dodelijk slachtoffer van Corona er tussen de 5.000 en 10.000 gevallen zouden zijn (zoals je ziet hebben de rekenmodellen nog forse onduidelijkheden). Dat zou betekenen dat er in NL tussen de 100.000 en 200.000 mensen besmet zijn geraakt en er nu zo’n 162 van opgenomen zijn in het ziekenhuis. Dat zijn hele andere verhoudingen van die 20% van de zieken komt op de IC en ik denk reeeler: dan zit je rond de 0,2% Maar nogmaals, alle getallen die je nu leest ; flinke slag om de arm.

Wat ik wel wil zeggen; in de Brabantse ziekenhuizen is het code rood. In totaal zijn 162 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis. Dat aantal zorg dus lokaal al voor problemen / forse belasting op het systeem.

@kim; fijn dat het beter gaat!
Ha, je bent weer thuis, fijn! Of nou ja, vakantie in Zweden was natuurlijk fijner :biggrin2: . Maar fijn dat jullie in deze woelige tijden in ieder geval door alle slagbomen heen toch naar huis konden.

Wat de getallen betreft: ik denk dat er geen enkel zicht meer op getallen kan zijn als mensen met klachten gewoon niet getest worden, en ik vind dat de media dat meer moeten benadrukken. Nu lees je "150.000 gevallen wereldwijd, 5000 doden", waardoor de kans om te sterven veel hoger lijkt dan hij is. Maar misschien - je weet het tegenwoordig écht niet meer - willen ze de paniek erin houden om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de beheersingsmaatregelen houden?
Door Siberienne
#3397420
Anne in Zweden schreef: zo 15 mar 2020, 15:11 Ha, je bent weer thuis, fijn! Of nou ja, vakantie in Zweden was natuurlijk fijner :biggrin2: . Maar fijn dat jullie in deze woelige tijden in ieder geval door alle slagbomen heen toch naar huis konden.

Wat de getallen betreft: ik denk dat er geen enkel zicht meer op getallen kan zijn als mensen met klachten gewoon niet getest worden, en ik vind dat de media dat meer moeten benadrukken. Nu lees je "150.000 gevallen wereldwijd, 5000 doden", waardoor de kans om te sterven veel hoger lijkt dan hij is. Maar misschien - je weet het tegenwoordig écht niet meer - willen ze de paniek erin houden om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de beheersingsmaatregelen houden?
Ik weet het niet, ik hoorde gisteravond een meneer van de GGD op de radio de boel juist bagatelliseren voor mijn gevoel.
Sowieso heb ik trouwens geleerd mag je de sterfte niet berekenen zoals ik eerder deed, simpelweg doden door aantal gevallen delen. Dat klopt namelijk niet omdat het aantal doden altijd achter het aantal gevallen aanloopt. Dus stel op moment x heb je 100 gevallen en 1 dode maarrrrr die ene dode het twee weken geleden gekregen en die andere 99 gevallen zijn pas een dag ziek, dan klopt het niet. Want gemiddeld overlijden mensen pas na een aantal weken. (Opwekkend om dit zo te typen eigenlijk...) en daar moet je rekening mee houden in je berekeningen.

Het getal van 0,5% wat ik eerder noemde (of 0,3% wat ook genoemd wordt) is op rekenmodellen gebaseerd en gaat niet over % van het aantal gevallen maar percentage van de getroffen bevolking. Maar of het klopt weten we waarschijnlijk ook pas volgend jaar.... dus misschien moeten we dat gewoon even laten rusten en focussen op verspreiding voorkomen om te voorkomen dat ziekenhuizen overlopen..
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3397423
Op het werk het verzoek om niet op de zaken vooruit te lopen afgelopen vrijdagochtend want het MT komt pas maandagmiddag bij elkaar ::) Wel geldt er waar mogelijk thuiswerken maar dat is voor interpretatie vatbaar. Maandag staan overleggen ingepland van 9 tot 3 met telkens 2 of 3 deelnemers. Ik heb bij direct leidinggevende aangegeven dat deze ook telefonisch zouden kunnen. Gelukkig geeft hij wel aan dat wanneer er zorgen zijn om thuis te gaan werken dus werk ik maandag thuis. In pand werken normaal ook meer dan 100 mensen maar zouden dus moeten wachten op MT besluit :???:
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3397433
Op mijn werk was er vorige week al crisis overleg met IT hoe men zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk thuis kan laten werken.
Ik ben nog wel steeds naar het werk gegaan, maar maandag is er overleg, zou zomaar eens kunnen dat een heel deel van de firma verplicht thuis gaat werken.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3397463
Siberienne schreef:Het verhaal van de jongen van 16 klopt. Liggen ook nog enkele mensen van tussen de 40-70 op de IC. Dat was ook te verwachten. Vanuit China weten we dat ouderen een groter risico lopen maar het risico voor jongere mensen is niet nul. Jongen kinderen (<10) lijken echt wel gespaard te blijven maar er zijn al meer gevallen beschreven van tieners en van ook 40ers die overlijden.

Nog even over de getallen; de schatting is dat circa 60% van de NL bevolking dit virus op gaat lopen in de komende tijd. Daarvan wordt lang niet iedereen ziek. Sommige mensen hebben helemaal geen klachten, sommigen hebben een paar dagen een snotneus en anderen hebben een flinke griep. En dan is er een percentage dat opgenomen moet worden in het ziekenhuis, daarvan lijkt nu zo’n 10% op de IC aan de beademing te belanden.
Er komen getallen langs dat 80% een griepje heeft en 20% van de gevallen opgenomen moet worden; dat is een getal waarvan niet duidelijk is wat dan de noemer is. Dat is GEEN percentage van de 60% die het oplopen omdat daar ook de (grote) groep bij zit met weinig verschijnselen. Hoe die verhoudingen precies zijn, daar gaan we na de epidemie pas achter komen als we serologische testen kunnen doen. Er zijn nu 1135 mensen positief bevonden en 162 opgenomen in ziekenhuis volgens het RIVM. Maar die 1135 zijn een mengelmoes van zieke mensen die zich aan de poort melden en medewerkers van het ziekenhuis met weinig klachten en mensen die getest zijn omdat ze uit risico gebied kwamen. Wat je wel kan stellen is dat dit een forse onderschatting is van het aantal zieke mensen. Ik kom verschillende schattingen tegen, een is dat voor elk dodelijk slachtoffer van Corona er tussen de 5.000 en 10.000 gevallen zouden zijn (zoals je ziet hebben de rekenmodellen nog forse onduidelijkheden). Dat zou betekenen dat er in NL tussen de 100.000 en 200.000 mensen besmet zijn geraakt en er nu zo’n 162 van opgenomen zijn in het ziekenhuis. Dat zijn hele andere verhoudingen van die 20% van de zieken komt op de IC en ik denk reeeler: dan zit je rond de 0,2% Maar nogmaals, alle getallen die je nu leest ; flinke slag om de arm.

Wat ik wel wil zeggen; in de Brabantse ziekenhuizen is het code rood. In totaal zijn 162 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis. Dat aantal zorg dus lokaal al voor problemen / forse belasting op het systeem.

@kim; fijn dat het beter gaat!
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg Siberienne! Ik heb je verhaal van de week al eerder uitgelegd aan een vriendin die ietwat spastisch was, met een slag om de arm want geen viroloog. ;) Fijn dat ik nu bevestiging heb dat het klopte.
Fijn dat je weer in NL bent :)
Door MillyMol
#3397464
millyckk schreef: zo 15 mar 2020, 15:53 Wat ik me afvraag: hoe lang ben je gemiddeld ziek na een milde besmetting? Kan daar nergens wat over vinden.
Het simpelste antwoord: tot 1 dag na de laatste klachten. Hoe lang dat is varieert van mens tot mens.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door