Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3466232
Dit topic maar weer eens opgezocht. De nageltjes zijn weer hot ::) Help.
Bij Malbec lukte het om hem als pupje aan het schaartje te wennen en kon ik zijn nageltjes netjes knippen. Hij was totaal onhandelbaar maar juist dát was iets wat vreemd genoeg wel goed ging. Tot en met de dag voor vertrek, hij ging terug naar de fokker met keurig geknipte nagels.
En toen kwam pup Ties. Pup Ties is een scheetepeet maar op nagelgebied een drama. Terwijl ik gewoon met zijn voetjes kan frummelen, kussentjes mag masseren, tussen de teentjes mag frutsen, nageltjes beet mag pakken, er met mijn vinger op mag tikken. Dat alles laat hij gelaten en rustig toe. Zodra ik echter een schaartje in de hand neem is alle rust gelijk verdwenen en wordt het één grote spartelkont. Er valt niets mee te beginnen. Ik krijg het niet voor elkaar ook maar één nageltje simpelweg met het schaartje zachtjes aan te raken laat staan dat ik er een flinter af kan knippen.
Ten einde raad ben ik het met de speciale hondendremel gaan proberen. Apparaatje? Niet eng. Geluid aan op lage snelheid? Niet eng. Hoge snelheid? Ook niet eng. Hij is niet onder de indruk van het apparaatje, het maakt trouwens ook geen herrie, hij vindt het interessant en wil wel eens kijken of dat te eten is. Maar in de buurt komen van een nagel: Vergeet het maar. Gespartel. Tandjes vijlen zou nog eerder lukken ;D
Werken met beloning gaat ook niet lekker. Hij is zo op het snoep gefixeerd dat hij ook nog eens alle kanten opwroet om dat te vinden. Ik kom eigenlijk twee paar handen tekort.
Heeft iemand misschien nog tips hoe ik dit op kan lossen met een spartelende pup? Want ik vind de nageltjes inmiddels wel behoorlijk storend lang geworden. En na 9 weken had het eigenlijk toch wel eens een keertje mogen lukken dacht ik.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3466234
Geen tips, ik lees wel mee ::)
Met Bruun nog niet geprobeerd, hij is er net, maar ik heb er al wel over nagedacht want ik zie al kleine tipjes aan die nagels verschijnen die ik er maar wat graag af zou knippen :biggrin2:
Door frodo quin
#3466236
Hier slijten de nagels vanzelf en moet ik enkel het duimpje knippen.

Koekjes op de tafel klaar leggen en met hem op de grond ernaast zitten is misschien handiger voor jou. Uitleggen wat je precies gaat doen is voor Emma belangrijk. Voortonen op jezelf helpt daarbij. Ik zou zeker niet ineens knippen, maar in kleine stapjes werken. Bv pootje vragen terwijl je schaartje in je andere hand hebt, als dat goed gaat schaartje als maar dichter. Dan nageltje aanraken en pas als dat goed gaat knippen.

Heb met Emma en in bad ook zo een proces moeten doorlopen. Ging oorspronkelijk goed, maar was net te laat met nog een keer in bad en ze zat net in haar angstfase. Ze was al helemaal ingezeept en kreeg een paniekaanval. Heb haar toen onder dwang moeten afspoelen en nadien maanden geoefend tot ze weer gewassen kon worden. DAT wil je wel vermijden :-X
Gebruikersavatar
Door pike
#3466238
frodo quin schreef: di 26 dec 2023, 17:09 Hier slijten de nagels vanzelf en moet ik enkel het duimpje knippen.
Bedoel je de nagels van Emma? Slijten die dan door het vele lopen? Pup mag nog niet zo lang lopen. Als ik daar op moet wachten...

Koekjes op de tafel klaar leggen en met hem op de grond ernaast zitten is misschien handiger voor jou. Uitleggen wat je precies gaat doen is voor Emma belangrijk. Voortonen op jezelf helpt daarbij. Ik zou zeker niet ineens knippen, maar in kleine stapjes werken. Bv pootje vragen terwijl je schaartje in je andere hand hebt, als dat goed gaat schaartje als maar dichter. Dan nageltje aanraken en pas als dat goed gaat knippen.
Zodra hij weet dat de snoepjes op tafel liggen wil hij alleen nog maar bij die snoep. Die kan ik echt niet stiekem neerleggen. Hij heeft een jagersneus. De Engelsen hebben een mooi woord voor deze honden: Scent dogs. :biggrin2:
Ik zit wel met hem op de grond. Of op schoot. En ik knip zeker niet ineens. Ik kan met het schaartje geeneens in de buurt van zijn voetje komen. Laat staan dat ik het aan kan raken. Die fase kom ik geeneens in. Het probleem zit dus (nog) niet zozeer bij het knippen. Het probleem zit al daarvoor. Met het schaartje in de buurt van het voetje komen.

Heb met Emma en in bad ook zo een proces moeten doorlopen. Ging oorspronkelijk goed, maar was net te laat met nog een keer in bad en ze zat net in haar angstfase. Ze was al helemaal ingezeept en kreeg een paniekaanval. Heb haar toen onder dwang moeten afspoelen en nadien maanden geoefend tot ze weer gewassen kon worden. DAT wil je wel vermijden :-X
Door frodo quin
#3466242
pike schreef: di 26 dec 2023, 17:22 Bedoel je de nagels van Emma? Slijten die dan door het vele lopen? Pup mag nog niet zo lang lopen. Als ik daar op moet wachten...
Zodra hij weet dat de snoepjes op tafel liggen wil hij alleen nog maar bij die snoep. Die kan ik echt niet stiekem neerleggen. Hij heeft een jagersneus. De Engelsen hebben een mooi woord voor deze honden: Scent dogs. :biggrin2:
Ik zit wel met hem op de grond. Of op schoot. En ik knip zeker niet ineens. Ik kan met het schaartje geeneens in de buurt van zijn voetje komen. Laat staan dat ik het aan kan raken. Die fase kom ik geeneens in. Het probleem zit dus (nog) niet zozeer bij het knippen. Het probleem zit al daarvoor. Met het schaartje in de buurt van het voetje komen.
Beiden. Zo'n pupje heeft fijne nagels, dus dat slijt snel. Heb bij Emma als kleine pup ook nooit hoeven knippen. Bij Quin voorlopig ook niet (muv duimpjes dus) maar die loopt veel minder dan Emma deed en dan nog eens veel minder op verharde ondergrond. Dat moet ik dus wel in de gaten houden. Ze slijten wel zichtbaar.

Neen dus vandaar in stapjes werken. Niet direct proberen aanraken met een schaar. Maar eerst hond in de buurt van schaar (gaat al begreep ik?), dan pootje geven zonder schaar, dan schaar ver en als maar beetje dichter. Kan echt wel veel sessies nodig hebben hoor.

Wel lastig dat hij zo extreem op eten is. Dat hij weet dat er snoep is lijkt mij logisch, maar dat je dan niets meer met hem kan is wel lastig. Hoe doe je dat met belonen voor andere zaken? Prijzen, knuffelen, spelen,...? Snoep is natuurlijk niet de enige manier, maar wel makkelijke manier in veel omstandigheden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466244
Hij doet alles voor een snoepje, alleen niet het schaartje in de buurt. Dat wil hij niet. Hij wil dan wel de snoep maar hij wil er niet voor doen wat ik graag wil. Ik weet dat het even kan duren, maar 9 weken?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3466245
Volgens mij is dat voor velen hondjes gewoon datzelfde probleem wat wij hebben met de nagels langs het schoolbord :biggrin2: of zoiets.
Nagels van pups heb ik eigenlijk ook nooit geknipt. Geloof dat ik dat ook zo niet zou durven met die beweeglijke frummels :g: :biggrin2:

Bij Ties die zich niet in kan houden zou ik, los van nagels knippen , trainen op wat impuls controle. Zeker met voer zal dat wel lastig zijn voor hem. Dus kleine stapjes.
Door frodo quin
#3466249
pike schreef: di 26 dec 2023, 17:49 Hij doet alles voor een snoepje, alleen niet het schaartje in de buurt. Dat wil hij niet. Hij wil dan wel de snoep maar hij wil er niet voor doen wat ik graag wil. Ik weet dat het even kan duren, maar 9 weken?
Kan je bv het schaartje 2 meter verderop leggen en hem dan een pootje vragen voor een koekje?
Gebruikersavatar
Door pike
#3466251
frodo quin schreef:[quote=Kim_S post_id=3466247 time=<a href="tel:1703609904" data-original-title="" title="">1703609904</a> user_id=12069]
Zou een likmatje werken als afleiding? Daar zit ik hier over te denken.
Lijkt mij geen slechte, maar specifiek voor nageltjes knippen, zijn ze dan niet te druk en op hun poten?[/quote]
Kaio schreef: di 26 dec 2023, 17:52 Volgens mij is dat voor velen hondjes gewoon datzelfde probleem wat wij hebben met de nagels langs het schoolbord :biggrin2: of zoiets.
Nagels van pups heb ik eigenlijk ook nooit geknipt. Geloof dat ik dat ook zo niet zou durven met die beweeglijke frummels :g: :biggrin2:

Bij Ties die zich niet in kan houden zou ik, los van nagels knippen , trainen op wat impuls controle. Zeker met voer zal dat wel lastig zijn voor hem. Dus kleine stapjes.
Hoe bedoel je dat precies, impuls controle? Dat hij niet naar voertjes mag gaan oid? Met zijn eten gaat dat goed, dan gaat hij netjes zitten als ik zijn bakje voor hem neer zet en springt hij did niet de bak uit mijn handen bv. Maar snoepjes, tja die gooi ik ook wel eens weg; zoek! Lastig.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466252
Likmatje heb ik nog niet geprobeerd maar dan is hij ook beweeglijk bezig. Heb het geprobeerd door mijn man hem wat lekkers voor te houden maar dat werkte ook niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3466254
Ja idd bijv je legt een voertje op een matje ( of beter onder een dekseltje op potje met evt geurgaatje) en hij moet wachten tot jij zegt hij mag. Dus wil ie eerder dan dek je die af . Pas las je toe maar of zo zeg mag het. ( gaat dus ook nog steeds goed met je zoek spelletje want daar geef je hem ook de opdracht) . In principe leer je hem dat er eten ligt mag hij pakken maar als je het toedekt moet ie uitzichzelf afstand gaan nemen en dan uiteindelijk zonder toedekken. Ik zal eens kijken of ik deze week wat kan filmen. Klinkt nl erg duidelijk zo ;D
Eigenlijk heb je dat dus met zijn voerbak ook gedaan. Maar losse koekjes en voerbak zijn natuurlijk heel andere contexten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466258
Kaio schreef: di 26 dec 2023, 18:09 Ja idd bijv je legt een voertje op een matje ( of beter onder een dekseltje op potje met evt geurgaatje) en hij moet wachten tot jij zegt hij mag. Dus wil ie eerder dan dek je die af . Pas las je toe maar of zo zeg mag het. ( gaat dus ook nog steeds goed met je zoek spelletje want daar geef je hem ook de opdracht) . In principe leer je hem dat er eten ligt mag hij pakken maar als je het toedekt moet ie uitzichzelf afstand gaan nemen en dan uiteindelijk zonder toedekken. Ik zal eens kijken of ik deze week wat kan filmen. Klinkt nl erg duidelijk zo ;D
Eigenlijk heb je dat dus met zijn voerbak ook gedaan. Maar losse koekjes en voerbak zijn natuurlijk heel andere contexten.
Ik snap wel wat je bedoelt. Met voerbak is idd net zo iets. Dat hebik vanaf dag een gedaan want hij stond te springen en te dansen en te gillen. Hij had dat snel begrepen.
Ikzie alleen nog niet hoe me dat gaat helpen met nageltjes knippen. Maar misschien moet ik dat dan voorlopig maar even laten zitten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door