Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3380144
Pfff, levensgevaarlijk buiten...
Ik heb tot nu toe geen last van eikenprocessierupsen, maar ik pas goed op. Wandel wel langs bomen maar zoek het niet bewust op....
Was ff terras aan het opruimen, Jacy lag bij me in de schaduw van de boom (een Japanse es!) zie ik deze griezel liggen...
Afbeelding
Weggehaald met een blik en boterhamzakje, bestrijder zei niet branden....
Meteen buiten nog mijn trui weer uitgedaan en boven gewassen, ik hoop zo dat ik niets opgelopen heb....
Buren zagen ook niks in de boom, is echt bij deze ene gebleven... Maar wel schrikken, Jacy lag er gewoon langs...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door Too
#3380145
Dat ziet er toch anders uit dan wat ik overal tegenkom hoor, ik denk dat je rustig kunt ademhalen.
Niet elke harige rups is een processie ganger
Gebruikersavatar
Door kiara
#3380149
Eef+doggies schreef:Ik heb die van de Lidl.
Maar bij de drogist hebben ze ook wel spul op basis van cetrizine of loratadine. Heb je geen recept voor nodig :)
Oké bedankt ga maar vast halen
Door src_esther
#3380150
Too schreef:Dat ziet er toch anders uit dan wat ik overal tegenkom hoor, ik denk dat je rustig kunt ademhalen.
Niet elke harige rups is een processie ganger
Maar ze hebben wel brandharen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3380153
src_esther schreef:Maar ze hebben wel brandharen.
Nee, haren.

Heel erg veel rupsen hebben haren en de meesten daarvan zijn geen brandharen. Als we die allemaal gaan vernietigen, hebben we straks geen vlinders meer over.

Ik snap de reactie wel hoor, als ie zo open en bloot in de looproute ligt. Maar we hebben aan alle kanten campagnes omdat onze insecten, inclusief vlinders het zo moeilijk hebben. Dus we moeten wel blijven nadenken.
Door Too
#3380159
src_esther schreef:Maar ze hebben wel brandharen.
En die hele lange haren zijn nou net niet de brandharen, om het nog wat makkelijker te maken .


Mijn reactie was idd bedoeld zoals Kaela schrijft.. rupsen-met-haar zijn niet per definitie ernstige jeuk veroorzakers.
Er wordt bv ook gesproken over bestrijden met nematoden maar daarmee tref je ook andere soorten , het zou jammer zijn als we onbedoeld soorten uitroeien als gevolg van de strijd tegen de eiken-/dennenprocessierups
Door Eef+Stippels
#3380163
Ik vind hem er ook wel op lijken :???:
Zou zelf ook gedacht hebben dat het een eikenprocessierups is.
Hier vallen ook geen andere rupsen te zien helaas...

Die hele bestrijding waarmee andere rupsen ook gedood worden is belachelijk :-X
Waren ze gewoon een paar jaar geleden begonnen met wegzuigen, dan was het probleem nu niet zo groot ::)
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (12.94 KiB) 1696 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3380205
Kaela schreef:Nee, haren.

Heel erg veel rupsen hebben haren en de meesten daarvan zijn geen brandharen. Als we die allemaal gaan vernietigen, hebben we straks geen vlinders meer over.

Ik snap de reactie wel hoor, als ie zo open en bloot in de looproute ligt. Maar we hebben aan alle kanten campagnes omdat onze insecten, inclusief vlinders het zo moeilijk hebben. Dus we moeten wel blijven nadenken.
Blijkbaar wel genoeg processievlinders ;D ( pijnlijk lachje)

Had laatst gelezen dat door veranderingen er juist meer andere insecten komen, rupsen, muggen die virussen met zich meedragen etc.
Niet alleen de klimaatveranderingen maar ook de wijzigingen die wij aan het landschap maken kunnen dat veroorzaken. Zo weten we niet wat een ecodak bijv. teweeg brengt. Best ingewikkeld dus allemaal :-\
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3380211
Zo had ik in mijn enthousiasme op vakantie een harige rups op mijn handen lopen om daarna te bedenken dat hij ook minder onschuldig zou kunnen zijn ::) Gelukkig bleek hij inderdaad onschuldig maar voelde mij toen toch wel beetje blond ;D wist wel dat het geen eikenprocessierups was want hij was knalgroen ;)
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3380315
Het is hier nog niet zo erg als in andere plaatsen, maar de eerste bomen met rupsen zijn gesignaleerd in de straat. Wij hebben bultjes en jeuk, ik slik sowieso al cetirizine, dat scheelt iets. Buurman had het gras gemaaid in t-shirt en korte broek, die zat helemaal onder. :( En als je dan bedenkt dat wij aan drie kanten van het huis op gemeentegrond alleen maar eikenbomen hebben staan..... Ik vrees het ergste voor volgend jaar. :-X
Door zurca
#3380325
Ik ben me aan het inlezen over preventieve bestrijding van de processierups. In Garderen hebben wij een eik in onze tuin staan.
Zijn er hier toevallig mensen die zelf of iemand weten die daar ervaring mee heeft?
Door eelke
#3380349
El_Kato schreef:Hoorde op de radio gisteren dat bij het festival Rock Werchter een stuk van het terrein was afgezet ivm de vele rupsennesten. Daar heeft de brandweer de nesten weggebrand. Is dat niet een idee voor degene die erg veel nesten in de buurt hebben? Met een onkruidbrander ofzo? Ev met de brandweer erbij?

Misschien zeg ik iets doms hoor heb echt geen idee wij hebben er hier in de omgeving gelukkig geen last van! Tis geen gif en of ze nu langzaam verdrogen of kort en hevig fikken beide net zo vervelend voor de rups denk ik maar zo voorkom je ook dat er volgend jaar mogelijk nog meer nesten komen…
Ja, daar was ik dus. Daar deden ze niet zo moeilijk, huppekee wegbranden, waterspuit over het terreintje en iedereen mocht er weer lekker zitten. Daarnaast stond een tent die luchtgekoeld werd, dus alle haren werden zo die tent ingezogen ::)

Op de camping stonden ook eiken, daar herkende je dan de brandweerman aan zijn tshirt, die stond ze in korte broek lekker af te branden.

Dus ja, ik heb ze ook wel op mn lijf gekregen. Het valt op zich wel mee, misschien doordat ik al hooikoorts pillen slik? Of doordat we al zo veel ongemakt hadden van de hitte, stof, muggen en ander gespuis ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3380353
eelke schreef:Ja, daar was ik dus. Daar deden ze niet zo moeilijk, huppekee wegbranden, waterspuit over het terreintje en iedereen mocht er weer lekker zitten. Daarnaast stond een tent die luchtgekoeld werd, dus alle haren werden zo die tent ingezogen ::)

Op de camping stonden ook eiken, daar herkende je dan de brandweerman aan zijn tshirt, die stond ze in korte broek lekker af te branden.

Dus ja, ik heb ze ook wel op mn lijf gekregen. Het valt op zich wel mee, misschien doordat ik al hooikoorts pillen slik? Of doordat we al zo veel ongemakt hadden van de hitte, stof, muggen en ander gespuis ::)
Ik slik die pillen ook, toch heb ik er hier en daar en met name een arm en schouder last van. Gisteravond werd ik gek dus heb de föhn gepakt. Wat had ik te verliezen. Deed wel ff pijn en mega jeuk, maar het is nu wel wat beter, absoluut niet weg maar wel beter . Toeval?
Door eelke
#3380354
Kaio schreef:Ik slik die pillen ook, toch heb ik er hier en daar en met name een arm en schouder last van. Gisteravond werd ik gek dus heb de föhn gepakt. Wat had ik te verliezen. Deed wel ff pijn en mega jeuk, maar het is nu wel wat beter, absoluut niet weg maar wel beter . Toeval?
Nou zou zo maar kunnen. Ik heb genoeg warmte op mn velletje gehad de afgelopen dagen dus misschien was het dat hier ook wel :P
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door