Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3378022
Wij hebben geen roosters maar een klapraam wat bijna altijd open staat. Het huis is ook niet kierdicht . We hebben laatst wel planten gekocht die goed de lucht kunnen zuiveren. Ik ga het niet meten want ik wil het (nog?) niet weten. Van de winter hebben we de straling in huis gemeten en daar zijn we best van geschrokken.
#3378024
Lizzy schreef:Het vervelende is of dit goed meetbaar is :-\ . Ik was nooooit ziek en nooit verkouden. Ook niet hier, in dit huis. Sinds ik werk ben ik echter 10 keer per jaar meer dan ernstig verkouden. Heb ik voor het eerst in mijn leven 2 keer per jaar (minimaal) een koortslip. Heeft het daar mee te maken? Of niet? Maar dan nog, wil ik bij mijn honden liever pro-actief iets doen dan gaan zitten wachten tot ze ergens last van hebben :-\
Als je nooit ziek was en sinds je werkt (met kinderen toch?) wel, dan lijkt het me veel logischer dat je het daarin moet zoeken.

Wij hebben op het werk een slecht klimaat. En daar herken ik de klachten wel. En dan wil je er wel wat aan gaan doen. Maar als jullie nu geen klachten hebben, zou ik ook niet verwachten dat je die wel gaat krijgen. Jullie wonen er al een flinke tijd en anders zou je het allang gemerkt hebben.
En dan nog, als je klachten krijgt, zijn het allemaal klachten die ook zomaar weer over gaan als je er iets aan doet. Je doet er geen onomkeerbare schade mee ofzo.

Nou ja, het is wel duidelijk. Ik zou me er niet zo druk om maken.

En nog een toevoeging hierop: als je ventilatieroosters neemt, hou er dan rekening mee dat je dat gaat merken. Wij hadden in ons flatje wel van die roosters in het kiepraam en daar kwam enorm veel kou vanaf. Want feitelijk is een rooster natuurlijk gewoon een open raampje en daar komt koude lucht door naar binnen. En herrie. Dus vraag jezelf af hoe handig dat gaat zijn met al je argumenten die je nu hebt om ramen nu niet open te kunnen zetten.
Wij gooiden het ding swinters altijd dicht, omdat we anders zaten te blauwbekken op de bank. En dichtgooien denk je wel aan als je het er koud van krijgt, maar openzetten voor je gaat slapen natuurlijk heel regelmatig niet.
#3378032
Hanny schreef:Wij hebben wel ventilatie roosters en die staan altijd open, luikje boven de tuindeur ook. Ik denk maar zo, dat die roosters niet voldoende zijn,
als je zegt, dat de ramen ver open moeten. De ramen staan vaak wel open, zeker op een kier en de tuindeur staat dikwijls op de haak.
Ik heb geen idee, of het genoeg is, maar om nu zomer en winter met de ramen wijd open te zitten, lijkt me wat onaangenaam.
Wat ga je er aan doen, of wat kun je er aan doen? Roosters kunnen wel in dubbel glas gezet worden. Punt één, een bedrijf vinden, die dat wil doen, punt twee, de schade, als die er komt, is voor eigen rekening. Dat kan natuurlijk een flink bedrag zijn.
Het is wel weinig frisse lucht, ramen dicht voor het lawaai, maar als er geen keuze is, dan is het maar zo. Overdag zul je toch wel wat open kunnen zetten?

Hanny
Jawel, overdag kan wel wat open. Maar ja, in de winter is dat al gauw te koud (over de hele breedte van het huis gaat dan het kantelraam open aan de voorkant). Maar ik ben dus ook benieuwd hoor, of roosters voldoende zijn :-\
#3378033
Ruisje schreef:Ligt eraan welke planten je neerzet. ;) ‘CAM planten’ werken omgekeerd — nemen ‘s nachts Co2 op.
Oh jee, moet ik me nu in CAM planten gaan verdiepen? What on earth zijn CAM planten?!?! :biggrin2:
#3378034
Kaela schreef:Als je nooit ziek was en sinds je werkt (met kinderen toch?) wel, dan lijkt het me veel logischer dat je het daarin moet zoeken.

Wij hebben op het werk een slecht klimaat. En daar herken ik de klachten wel. En dan wil je er wel wat aan gaan doen. Maar als jullie nu geen klachten hebben, zou ik ook niet verwachten dat je die wel gaat krijgen. Jullie wonen er al een flinke tijd en anders zou je het allang gemerkt hebben.
En dan nog, als je klachten krijgt, zijn het allemaal klachten die ook zomaar weer over gaan als je er iets aan doet. Je doet er geen onomkeerbare schade mee ofzo.

Nou ja, het is wel duidelijk. Ik zou me er niet zo druk om maken.

En nog een toevoeging hierop: als je ventilatieroosters neemt, hou er dan rekening mee dat je dat gaat merken. Wij hadden in ons flatje wel van die roosters in het kiepraam en daar kwam enorm veel kou vanaf. Want feitelijk is een rooster natuurlijk gewoon een open raampje en daar komt koude lucht door naar binnen. En herrie. Dus vraag jezelf af hoe handig dat gaat zijn met al je argumenten die je nu hebt om ramen nu niet open te kunnen zetten.
Wij gooiden het ding swinters altijd dicht, omdat we anders zaten te blauwbekken op de bank. En dichtgooien denk je wel aan als je het er koud van krijgt, maar openzetten voor je gaat slapen natuurlijk heel regelmatig niet.
Ik weet nog dat wij in ons vorige huis ook roosters hadden en die gooide we ook altijd dicht. Dacht dat de roosters nu wel beter zouden zijn dan die van toen (ook geen modern huis). Ze hebben sowieso tegenwoordig wel roosters die lawaai tegen gaan!

Ben eigenlijk benieuwd of/wat die airco nog gaat doen...? Jullie enig idee? Die haalt immers lucht van buiten naar binnen. Alleen is de vraag waar ie dan de lucht van binnen laat :g:
#3378040
Wij hebben 4 Netatmo meters in huis (wonkamer, slaapkamer en in ons beider werkkamers) en CO2 is altijd groen of licht oranje. Wij hebben in alle ramen dubbel glas en in ieder vertrek ventilatieroosters, in grote ruimtes 3 en in de kleinste kamers 1.
Alle roosters staan altijd open, en ja er komt koude lucht doorheen, maar dat is ventilatie ;-)
#3378042
Lizzy schreef:Jawel, overdag kan wel wat open. Maar ja, in de winter is dat al gauw te koud (over de hele breedte van het huis gaat dan het kantelraam open aan de voorkant). Maar ik ben dus ook benieuwd hoor, of roosters voldoende zijn :-\
Maar roosters doe je swinters ook dicht hoor.

Ik zou overdag lekker ventileren en verder geen rare dure spatjes gaan uithalen.
#3378045
Lizzy schreef:Ik weet nog dat wij in ons vorige huis ook roosters hadden en die gooide we ook altijd dicht. Dacht dat de roosters nu wel beter zouden zijn dan die van toen (ook geen modern huis). Ze hebben sowieso tegenwoordig wel roosters die lawaai tegen gaan!

Ben eigenlijk benieuwd of/wat die airco nog gaat doen...? Jullie enig idee? Die haalt immers lucht van buiten naar binnen. Alleen is de vraag waar ie dan de lucht van binnen laat :g:

Volgens mij pomt een airco lucht rond. Dus trekt de warme lucht naar buiten waar die dan gekoeld en al weer terug naar binnen komt. (Zoiets hoor, het zal vast ingewikkelder zijn)
#3378047
Lizzy schreef:Ik weet nog dat wij in ons vorige huis ook roosters hadden en die gooide we ook altijd dicht. Dacht dat de roosters nu wel beter zouden zijn dan die van toen (ook geen modern huis). Ze hebben sowieso tegenwoordig wel roosters die lawaai tegen gaan!

Ben eigenlijk benieuwd of/wat die airco nog gaat doen...? Jullie enig idee? Die haalt immers lucht van buiten naar binnen. Alleen is de vraag waar ie dan de lucht van binnen laat :g:
De enige manier waarop een rooster in de winter minder koude lucht binnen kan laten, is als er een verwarming inzit. Daar kan ik me weinig bij voorstellen. Bij herrie tegenhouden ook, maar zou mooi zijn als het zo is.

Als je airco inderdaad verse lucht aantrekt, zou dat wel eens een flinke bijdrage kunnen gaan leveren aan betere lucht. Alleen weet ik niet of je er veel mee opschiet in de winter. Koude frisse lucht of koude lucht uit de airco.
#3378049
Kaela schreef:De enige manier waarop een rooster in de winter minder koude lucht binnen kan laten, is als er een verwarming inzit. Daar kan ik me weinig bij voorstellen. Bij herrie tegenhouden ook, maar zou mooi zijn als het zo is.

Als je airco inderdaad verse lucht aantrekt, zou dat wel eens een flinke bijdrage kunnen gaan leveren aan betere lucht. Alleen weet ik niet of je er veel mee opschiet in de winter. Koude frisse lucht of koude lucht uit de airco.
Volgens mij is het de bedoeling van de roosters dat ze altijd open blijven?

De airco kan ook verwarmen. Dat was voor ons wel een reden om daarmee ook het gasverbruik te verminderen. Deze zou onze kamer met gemak moeten kunnen verwarmen. We gaan het zien of dat ook zo is. En wat het dan doet met de kwaliteit van de lucht. Misschien wel handig, bedenk ik me nu, om ff te wachten met allerlei oplossingen totdat de airco er is :g: :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3378057
Lizzy schreef:Volgens mij is het de bedoeling van de roosters dat ze altijd open blijven?

De airco kan ook verwarmen. Dat was voor ons wel een reden om daarmee ook het gasverbruik te verminderen. Deze zou onze kamer met gemak moeten kunnen verwarmen. We gaan het zien of dat ook zo is. En wat het dan doet met de kwaliteit van de lucht. Misschien wel handig, bedenk ik me nu, om ff te wachten met allerlei oplossingen totdat de airco er is :g: :biggrin2:
Ja dat zou ik zeker doen ja, wellicht door meer luchtstroom dat je toch andere waarden kunt krijgen. Komt je airco niet bijna al?
#3378059
Lizzy schreef:Volgens mij is het de bedoeling van de roosters dat ze altijd open blijven?

De airco kan ook verwarmen. Dat was voor ons wel een reden om daarmee ook het gasverbruik te verminderen. Deze zou onze kamer met gemak moeten kunnen verwarmen. We gaan het zien of dat ook zo is. En wat het dan doet met de kwaliteit van de lucht. Misschien wel handig, bedenk ik me nu, om ff te wachten met allerlei oplossingen totdat de airco er is :g: :biggrin2:
Ja dat lijkt me ook, dat roosters altijd open moeten staan. Maar omdat je zegt dat je had verwacht dat roosters tegenwoordig beter waren op het gebied van kou binnen laten. Ik kan me niet voorstellen hoe een rooster geen kou binnen laat, tenzij in het rooster een verwarmings-achtig systeem zit om de verse lucht te verwarmen voor het je huis binnen komt.

Lijkt me slim, om af te wachten wat de airco doet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door