Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
#3464483
De kukels zijn 13 weken oud vandaag en goed op weg om een mooie haan en hennen te worden.

De winter nadert natuurlijk en ik zit een beetje te dubben over de aanpassing in hun voer wat betreft het overgaan naar legkorrels. Ze eten nu nog kuikenkorrel geschikt tot 20 weken.

Tegen de tijd dat de meisjes hun eerste eitje zouden kunnen leggen qua leeftijd zitten we rond de kerst vermoed ik. Het aantal uren daglicht is hier dan ongeveer 8-9.

Ik wil het vwb seizoensinvloeden zo natuurlijk mogelijk houden en geen extra uren aan kunstmatig licht gaan toevoegen aan hun dag. Ik verwacht dan ook eigenlijk dat de meisjes pas in het voorjaar hun eerste eitje zullen gaan leggen, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

Wat zouden jullie doen met betrekking tot het overschakelen naar legkorrels in deze situatie?
Bijlagen
5DC803A6-A579-4170-AF30-FE330355D27C.jpeg
Willem
5DC803A6-A579-4170-AF30-FE330355D27C.jpeg (4.91 MiB) 790 keer bekeken
DEC55427-FEE4-4066-8524-779A836E6F60.jpeg
Willemien
DEC55427-FEE4-4066-8524-779A836E6F60.jpeg (4.2 MiB) 790 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464488
Gewoon pas overschakelen als de eerste eitjes komen.
En als dat dan nog een paar weken kuikenkorrel is kan dat ook geen kwaad. Zeker in de winter kan wat extra eiwitten en calorien geen kwaad. En calcium komen ze ook niet meteen de eerste week tekort. Als je daar bang voor bent kan je ook al wat grit vrij aanbieden.

Zie je wel dat Willem heel erg op mijn jonge haantje gaat lijken? ;) :D
Knap hoor!
Door frodo quin
#3464492
Ik heb beide advies en al gezien. Als ik afga op de info die ik zoal gelezen heb denk ik dat beiden ook kan en je met een ras wat niet erg legt misschien beter wat langer op het kuikenmeel blijft en met rassen die wel veel leggen al wat eerder overschakelt.

Geen idee wat Willemien is, maar zijn de rest niet eerder sierrassen?
Door frodo quin
#3464494
Even kleine update hier. De kipsels doen het goed, maar blijven wel erg fanatiek leggen. Zowel in de rui als met de korter wordende dagen nog 19 a 20 eieren per week met hun drie. Hopelijk kalmeren ze snel.

Hun recall is er goed op vooruit gegaan en ze mogen dus ook wel eens over de middag even in de tuin. Margriet had wel besloten mijn kool stuk te krabben, dus ik moet ze goed in de gaten houden. Ze zijn wel nog meer velcro dan gewoonlijk en scharrelen nog net niet onder mij. De hanen van de buren zijn wel recent gedood. Ze lagen dood voor het hok, maar geen graafsporen de ren in, dus ik gok een bunzings of marter, want die kunnen bij hen wel binnen en die lopen iig in de tuin rond.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464497
Het zijn leghybriden he. ;)
Die zijn erop gefokt om te blijven leggen tot ze er (spijtig genoeg soms letterlijk) bij doodvallen. :-\
Ik hoop met je mee dat ze wat kalmeren maar ik zou er niet rekenen. Op een keer stopt het wel. Maar dan is het misschien ook meteen echt gedaan.

Wel leuk dat ze zo aanhankelijk zijn he. :)
Hopelijk blijven jouw kipjes mooi veilig voor de roofdieren.
Door hannabelgje
#3464506
Als je ze wil laten stoppen met leggen dan moet je stoppen met legkorrel voeren en tijdelijk alleen graan geven. Dan stoppen ze meestal met leggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door frodo quin
#3464509
hannabelgje schreef: zo 29 okt 2023, 09:41 Als je ze wil laten stoppen met leggen dan moet je stoppen met legkorrel voeren en tijdelijk alleen graan geven. Dan stoppen ze meestal met leggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat zou een fabeltje zijn. Legrassen plegen roofbouw op hun lijf en wat je er ook instopt, ze produceren eieren. Als je het niet ondersteund gaat hun lichaam kapot, want halen ze het daar uit. Uiteindelijk zullen ze wel stoppen met leggen hoor, maar niet voor ze zichzelf leeggetrokken hebben. Vandaar ook zoveel legrassen met extreme botontkalking en zelfs botbreuken als gevolg. Staat bij de meeste organisaties ook bij de adoptievoorwaarden dat je legkorrel moet geven, omdat ze het ook echt nodig hebben. Ik kan niet in de kip kijken, maar dat is wel wat ik lees als ik verder opzoek.

@pop: ja ik weet het, maar op ex legkippen groepen lees ik veel "mijn kippen leggen sinds enkele weken nauwelijks, moet ik mij zorgen maken". Ik heb de deur in de ochtend wat later geprogrammeerd zodat ze iets minder daglicht hebben, maar wil het ook niet veel later doen, want ze zijn zich echt aan het opwinden dat ze er uit willen.

En ja, aanhankelijk zijn ze zeker. Vooral Madelief en Margriet. Ook heel nieuwsgierig. Als je denkt dat bedden leegscheppen en verplaatsen lastig is met een puppy die graag helpt moet je eens proberen met drie kippen erbij. Vooral Margriet moet echt met alles meedoen waar ik mee bezig ben. Wel fijn dat ze als ze iets verdacht vinden ook direct bij mij of indien mogelijk onder mij komen staan. Nadeel is dat je er soms bijna over valt of ze per ongeluk een schop geeft omdat er weer eentje plots tussen je benen door wil lopen. Dat ze zo lief zijn helpt wel heel goed met mijn angst.
Door MillyMol
#3464528
Helder. Ik zal ook goed blijven letten op evt. tekenen bij de meisjes van eieren in de maak gedurende de winter en in ieder geval vanaf late winter/vroege voorjaar, wanneer de dagen weer gaan lengen, langzaam wat legkorrels gaan bijmengen en dan ook wat grit apart gaan aanbieden.

Ik neem aan dat Willem gewoon mee gaat in die overschakeling en ook aan de legkorrels moet?

Verder doen ze het fantastisch en hebben ze het volgens mij goed naar hun zin. Van de ca. 500 m2 die tot hun beschikking staat gebruiken ze misschien maar 200. Hun favoriete plekjes zijn het composthok, de ruimte onder de vroegere graanschuur (typisch Hongaarse gebouwtjes op balken met ruimte tussen de grond en de vloer), onder de sparren en in hun eigen hammam (de puppyren). ;D Die staat onder de overkapping en heeft een vloer van fijn zand voor hun schoonheidsbehandeling.

Elke middag staan ze bij het hek van hun koninkrijk te wachten op hun snack: wat gedroogde meelwormen.

Ik heb er lang over nagedacht of ik wel met kippen zou beginnen maar ik vind het superleuk! :D
Door frodo quin
#3464536
Klinkt echt super leuk! Ze hebben bij jou ook echt een paradijs.

Over Willem, niet bij nagedacht. Hij heeft die extra calcium niet nodig, maar of het kwaad kan?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464539
Hanen eten gewoon mee legkorrel. Dat kan niet anders. Oude hennen die niet meer leggen trouwens ook. Je kan moeilijk gaan scheiden met voeren.

Op een enkele keer na, geeft dat geen problemen.. als het wel zo is, is dat een teveel aan eiwitten en dan zijn die meelwormen erger dan de korrel. Daar moet je wel mee opletten, zeker als je ze dagelijks geeft. Ze kunnen ook zelf op zoek in de ruimte die ze hebben dus hebben ze die extra dus niet nodig, maar ik begrijp wel dat je het leuk vind hen te verwennen. Houdt Willem gewoon goed in de gaten en als hij stiller wordt of lusteloos, zeker de meelwormen schrappen.
Door Anne in Zweden
#3464754
Het is hier een beetje misère met de kipperds. Half oktober overleed Máxima ineens, na een dag of twee niet lekker te zijn geweest. Maar ja, ex-legger, dan weet je dat dat kan gebeuren. Eind oktober was ik in Finland, en toen ik weer op de terugreis naar Zweden was, belde meneer Anne met de mededeling dat Louise plotseling was gestorven. De dag ervoor was alles nog goed met haar, maar 's ochtends vond hij haar dood in het hok. Mijn lieve Louise, sociaal en eigenwijs als ze was, piept er zomaar tussenuit! Daar was ik echt flink verdrietig van, want die is als kuikentje bij ons gekomen, samen met Suze, en heeft altijd genoeg voer van goede kwaliteit gehad, en meer dan voldoende ruimte en beweging en mogelijkheden om te scharrelen, perioden van rui en niet-leggen (wat toch goed is voor een kippenlijfje). Maar ja, wel een leghybride, dus waarschijnlijk voorbestemd om niet oud te worden? Ze was net 3,5 jaar. :'(

En toen bleek dat kippen ook kunnen rouwen, want Suze mist haar zusje duidelijk. De eerste week na Louises dood deed ze het nog redelijk goed, maar ze was wel eenzaam, met vier witjes om zich heen die alleen elkaars gezelschap opzoeken, en twee Cream Legbars die ook alleen samen optrekken. Sommige witjes doen ook echt hun best om Suze onder aan de pikorde te krijgen nu, en Suze laat het maar gebeuren.

En sinds gisteren gaat het ook echt niet goed met Suze. Niets willen eten, steeds opgebold staand of zittend, met haar kopje wat teruggetrokken in de veren, een schraal bleek kammetje, echte mineur. En ze is zwaar vermagerd, merkte ik toen ik haar oppakte. Voorheen waren zij en Louise de zwaarste kippen van allemaal, gisteren was ze vederlicht. Ik had eigenlijk verwacht dat ze de nacht niet zou doorkomen en dat ik haar vanochtend dood in een legnest zou aantreffen, maar ze zat/lag voor een van de nesten, meer dood dan levend weliswaar maar toch: levend.
Ik heb haar mee naar binnen genomen en in een kattendraagmand gezet met wat hooi, een geprakt gekookt eitje en een bakje water, en hoewel ik steeds verwacht dat ze niet meer leeft wanneer ik ga kijken, blijkt ze toch nog in leven te zijn. En zowaar, toen ik daarnet ging kijken hield ze haar kopje wat hoger, en ik zag dat ze zelfs een flinke hap van het gekookte eitje nam. Dus hopelijk is haar lijfje nu minder bezig met haar warm te houden (in het hok is het een graad of 6, binnenshuis een graad of 18) en kan het zich concentreren op herstel. Want ze is erg verzwakt; als ik haar ietsje optil, zakt ze meteen door haar pootjes. (Ik heb aan Marek gedacht, maar haar poten zijn niet tot vuisten gebald of verdraaid, en ook verder herken ik de symptomen van Marek niet.)

Ik laat haar voorlopig lekker binnen en hoop dat ze nog wat verder opknapt. En als dat zo is, zien we daarna wel hoe het verdergaat. Het zal lastig zijn haar weer in het hok te plaatsen na een paar dagen afwezigheid, vermoed ik. Maar nogmaals, eerst maar zien of ze überhaupt nog verder opknapt.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3464759
Bah niks aan Anne… :bigarmhug:
Zo lastig dat je niet precies weet wat er nou met ze aan de hand is hè.

Hier zat onze haan er ineens ook zo bij de afgelopen dagen, en die is gisteren gestorven :(
Hij was al wel wat ouder (jaar of 8 schatten we), maar een week geleden was hij nog prima in orde…
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464761
Hey, wat stom Anne. :'(
Bah.

Heeft ze diarree?
Bol zitten doet toch aan coccidiose of wormen denken... en dat zie je niet altijd met het blote oog. Geeft ook niet altijd diarree hoor.
Ze zit ook niet gigantisch in de rui toevallig? Want daar kunnen ze ook zwakjes van zijn. Er zit ook zeker geen ei vast?
Geen parasietjes te zien?
Door Anne in Zweden
#3464764
pearlsofpassion schreef: wo 08 nov 2023, 15:11 Hey, wat stom Anne. :'(
Bah.

Heeft ze diarree?
Bol zitten doet toch aan coccidiose of wormen denken... en dat zie je niet altijd met het blote oog. Geeft ook niet altijd diarree hoor.
Ze zit ook niet gigantisch in de rui toevallig? Want daar kunnen ze ook zwakjes van zijn. Er zit ook zeker geen ei vast?
Geen parasietjes te zien?
Diarree: moeilijk te zeggen met zeven kippen in een hok, van wie welke keutel is. Ik geef 1 x per maand Vermin-X pellets, drie dagen achter elkaar, dus wormen... ik zie ze in elk geval niet in de keutels onder de zitstok (die ik elke dag opruim, maar daar zit Suze ook niet, althans niet de afgelopen tien dagen sinds Louise er niet meer is). Ik zie weleens wat dunne flatsen in het hok, maar weet dus niet van welke kip(pen) die komen.
Louise was erg aan het ruien, Suze mogelijk ook maar wel stukken minder dan Louise. Eieren legt Suze al maanden niet meer; de bruine eieren die ik soms vond waren van Louise, dus ik denk niet dat er een ei vastzit.
Parasieten zie ik ook niet, en de overige kippen hebben ook nergens last van. Alma en Selma (de CL) zijn aan het ruien maar zijn verder actief en zichzelf, en de koninklijke witjes zien er heel goed uit, zitten beter in de veren nu dan toen ze bij ons kwamen.

Ik vind dit zo moeilijk. Ik kom er steeds meer achter dat ik helemaal niet geschikt ben voor het houden van dieren. Als er iets met ze is, grijpt me dat zo ontzettend aan... En als het om een hond of kat gaat, kan ik er tenminste nog mee naar de dierenarts, maar met een kip kun je hier nergens naartoe. Ik probeer mezelf soms streng toe te spreken, dat het 'maar om kippen gaat' en dat ik me hun lot niet zo moet aantrekken, maar als ik ergens slecht in ben, dan is het wel mezelf een schop onder de kont geven als op dat punt. Ik vermenselijk ze veel te veel. :-\
Door Anne in Zweden
#3464765
pearlsofpassion schreef: wo 08 nov 2023, 15:11 Hey, wat stom Anne. :'(
Bah.

Heeft ze diarree?
Bol zitten doet toch aan coccidiose of wormen denken... en dat zie je niet altijd met het blote oog. Geeft ook niet altijd diarree hoor.
Ze zit ook niet gigantisch in de rui toevallig? Want daar kunnen ze ook zwakjes van zijn. Er zit ook zeker geen ei vast?
Geen parasietjes te zien?
Coccidiose - ik heb de symptomen en oorzaken nog eens gelezen, maar afgezien van het bol zitten en het wat traag reageren op stimuli (sinds gisteren reageert Suze helemaal niet daarop, de dagen daarvoor iets vertraagd, de dagen daarvoor stond ze nog vooraan of kwam ze aangerend zodra ze me met een bakje voer hoorde komen), herken ik het niet zo. Vochtig en warm is het zeker niet in het hok, meneer Anne heeft een dikke week geleden nog het hok uitgemest en nieuw hooi verspreid, de waterbak hangt aan een ketting en het verspilde water sijpelt weg in de bodem (aarde), dus ik weet niet of coccidiose voor de hand ligt hier.

Vooralsnog is het afwachten. Ik kan hier op het platteland ook niet snel aan vitaminen komen, daar gaan altijd een paar dagen verzending overheen, maar zal straks toch even kijken of ik iets kan bestellen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door