Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
#3464903
Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten Anne? Een paar sociaaltjes voor de interactie en een paar rescues om ze een beter leven te geven gedurende de tijd die hun nog rest.

:bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464910
Bruine legkippen zijn ook wel vaak sociaal en brutaal. Dus als je dat leuk vind, waarom dan zo geen redden? Of kan dat niet meer bij jullie?

Het is niet zo dat je bij sociale rassen er zomaar koopt en ze vanzelf zo zijn. Die van mij alleszinds niet. Enkel die die ik vanuit het ei bij me heb en dan nog maar een paar. Ik ben al blij als ze niet bang zijn en aan m'n voeten komen eten.
Het zijn toch 3 tamme rassen door elkaar, 1 brutaler en dat merk je in de nakomelingen wel goed.
Ook voor meelwormen komen ze niet bij je eten?
Ik steek er wel veel tijd in om hen beetje te temmen. Eten in mijn buurt.
Door MillyMol
#3464920
Dat herken ik wel. Willem en Willemien hebben, totdat ze “op kamers gingen”, toch zo’n 6 weken in mijn huiskamer gebivakkeerd en ik heb ze elke dag meerdere keren in mijn handen gehad. En toch blijft Willemien nu altijd een beetje op afstand wanneer ik bij ze ga zitten met wat voer of ander lekkers. Willem komt wel, maar vooral voor wat lekkers. Af en toe springt hij op schoot. Willemien doet dat echt niet meer.

Elvis (de witte kuifhoen) daarentegen, hebben we samen met nog 19 andere kuikens gekocht toen ze één week oud was en is niet zo vertroeteld als W & W. Ze kwam bij mij logeren met negen andere kuikens toen ze zo’n zeven weken oud waren en is hier gebleven toen het grootste deel weer terug ging naar de buurvrouw. Maar ze is de meest aanhankelijke van het stel en springt altijd op schoot om te keuvelen en te kroelen wanneer ik bij ze kom zitten.

Het zal ook wel rasbepaald zijn of ze ontvankelijk zijn voor dagelijkse aandacht en wat makkelijker “tam” worden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464928
Hanen zijn ook vaker echt aanhankelijk dan hennen. Sneller schootkippen vb en gewoon minder snel bang. Door de band genomen natuurlijk. Maar dat merk je van kuiken af al.

Voordeel van een niet bange haan is dat hij de hennen daarin meetrekt. Hennen nemen veel sneller voorbeeld aan een haan dan andere hennen.
Door MillyMol
#3464936
Mijn zestal vandaag:
Bijlagen
0A048D40-4621-48E6-AAEA-FEE396D50EB3.jpeg
Zes op een rij
0A048D40-4621-48E6-AAEA-FEE396D50EB3.jpeg (6.73 MiB) 774 keer bekeken
406C1374-1045-4F5E-8F62-1B4EDF6A598C.jpeg
Willem
406C1374-1045-4F5E-8F62-1B4EDF6A598C.jpeg (2.84 MiB) 774 keer bekeken
E40E30DA-8DB7-45B0-9130-930859A36FF8.jpeg
Goldie aka Houdina (vanwege ontsnappingen)
E40E30DA-8DB7-45B0-9130-930859A36FF8.jpeg (2.07 MiB) 774 keer bekeken
Door frodo quin
#3465041
Mijn ex legkipjes zijn heel sociaal. Vooral Madelief en Margriet, die zaten onlangs zelfs op mijn schoot. En ik verschoot mij een ongeluk ;D Ik weet niet of het ook voor andere bruine hybriden geldt, maar de Isa die hier meest gebruikt wordt zijn dat doorgaans wel.

Knapperds hoor Milly molly :)
Door MillyMol
#3465856
En toen waren er nog maar vier hennetjes in de toom…

Houdina, het blonde kipje, bleef maar ontsnappen en het gezelschap van de buurkippen opzoeken. Gisteravond zat ze daar op stok en heb ik haar weer mee terug naaar huis genomen, maar vandaag was ze weer overgelopen naar de buren.

Blijkbaar vindt ze het daar fijner. Wie ben ik dan om haar daar steeds weg te halen? Ze heeft haar eerste zes weken daar tenslotte ook geleefd, met de kipjes die daar nu ook weer rondwandelen. Misschien toch iets met inprenting of zo, ik weet het niet.

Dus in overleg met de buurvrouw besloten haar niet meer op te halen vanavond. Als ze zelf terugkomt is het ook prima, mag ze helemaal zelf beslissen. Ik ben al blij dat ze daarheen is gewandeld en niet verdwaald is.
Door Anne in Zweden
#3466044
MillyMol schreef: vr 15 dec 2023, 16:14 En toen waren er nog maar vier hennetjes in de toom…

Houdina, het blonde kipje, bleef maar ontsnappen en het gezelschap van de buurkippen opzoeken. Gisteravond zat ze daar op stok en heb ik haar weer mee terug naaar huis genomen, maar vandaag was ze weer overgelopen naar de buren.

Blijkbaar vindt ze het daar fijner. Wie ben ik dan om haar daar steeds weg te halen? Ze heeft haar eerste zes weken daar tenslotte ook geleefd, met de kipjes die daar nu ook weer rondwandelen. Misschien toch iets met inprenting of zo, ik weet het niet.

Dus in overleg met de buurvrouw besloten haar niet meer op te halen vanavond. Als ze zelf terugkomt is het ook prima, mag ze helemaal zelf beslissen. Ik ben al blij dat ze daarheen is gewandeld en niet verdwaald is.
En, heeft Houdina inmiddels een definitieve keuze gemaakt? Wel grappig dat ze zo koppig haar oude adresje opzoekt, maar ik vind ook, net als jij: als zij het daar fijner vindt en de buren hebben er geen problemen mee, dan gewoon lekker laten gaan.
Door MillyMol
#3466062
Nadat eergisteren ook de rest van mijn toom over het draadhek was gesprongen vond ik het welletjes. :-X Één kip ala, maar zes kippen werd me te gortig. Bovendien kukelde Willem vanaf de andere kant heftig om aan te geven dat hij me hoorde en wel weer terug wilde. Dus ik heb extra materiaal gepakt en ben naar de buurvrouw gegaan om uit te leggen dat ik vanaf haar kant de boel beter wilde afsluiten. Vanaf mijn kant is dat lastiger omdat er zoveel struikgewas staat en er een aflopende helling ligt. En dat is ook de reden dat ze wel uit mijn tuin naar de hare kunnen, maar niet terug: ze klimmen op de takken, springen over het gaas van 150 cm en kunnen dan door het hoogteverschil niet terug.

Bij de afscheiding aangekomen stonden ze daar met zijn allen, inclusief Houdina.
Na enig overleg hebben we besloten om ipv extra gaas een doorgang te maken. Net als de EU eigenlijk: vrij verkeer van personen. ;D

Zodra we dat gedaan hadden liep het hele stel, inclusief Houdina, al kukelend en kakelend door de grensovergang richting de voer automaat.

Sindsdien loopt Houdina ‘s morgens altijd even naar haar buren (en haar lover Donald) en is ze ‘s middags weer terug en slaapt ze weer lekker thuis. :biggrin2:

Volgens mij eet ze van twee walletjes… :wavetowel2: :whistle:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door