Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
#3461541
En als finale toetje drijft er een enorme onweersstoring met plensregen over en valt de stroom steeds even uit.

Ik heb een deken klaarliggen om over de broedmachine heen te leggen mocht er een lange stroomstoring zijn, maar tot nu toe springt alles ook vrijwel meteen weer aan.

Kan er ook nog wel bij.
Door MillyMol
#3461564
Geen livestrean maar wel Live News from Hungary: drie eieren zijn aangepikt!

Ik ging nog even checken voordat ik naar bed wilde gaan en toen ik mijn oor tegen het deksel legde meende ik een kuiken te horen piepen. Ik dacht dat het vals alarm was want verder bleef het stil. Terug het huis in en ik dacht: ik check het toch nog even.

Ik terug naar het gastenverblijf en weer mijn oor op het deksel gelegd en verdomd, nu hoorde ik toch echt iets! Zaklamp gepakt om van buitenaf op de eieren te schijnen en wat zie ik??? Drie aangeprikte eieren!

Ik weet dat we er nog lang niet zijn en dat er van alles kan gebeuren, maar zover zijn ze toch maar mooi gekomen, ondanks alle gedonder met temperaturen en vochtigheid gehaltes.

Moet ik nu de ventilator uitzetten? Er zit een gaatje in het deksel, de vochtigheid is rond de 70%, maar ik weet dus niet of zo’n ventilator boven hun kop nou wel zo fijn is mochten ze heelhuids uit het ei kruipen.
Door MillyMol
#3461570
Het eerste kuiken is uit het ei gekropen. Is ergens tussen tussen 04:00 -08:00 gebeurd. Ik had de wekker halverwege de nacht gezet en om 04:00 uur zat het nog in het ei. Het kuiken is al wat droog. De andere twee eieren met een aangepikte schaal zijn nog niet veel verder dan dat. Ik hoop dat het gepiep van Nr. 1 de anderen nog wat aanmoedigt en er nog tenminste 1 geboren wordt want alleen is ook maar alleen.

Ik heb de warmteplaat aangezet om goed op te warmen en goed af te kunnen stellen.
Door Anne in Zweden
#3461575
Ooow, wat leuk! Is kuikentje 1 in elk geval niet alleen!

Geweldig, hoe goed je voor ze zorgt met alle thermometers en handdoeken en en en. Je hebt wel een paar hennetjes verdiend, dus ik hoop dat er in elk geval eentje bij zit!
Door MillyMol
#3461576
Deze gaan sowieso naar de buurvrouw: door de polsbreuk is mijn beoogde kippenhok nog niet klaar. Dat was overigens altijd al het plan hoor. Pas wanneer het onderscheid tussen hen en haan duidelijk was zouden er 5-6 naar mij komen.

Maar ik ben blij dat in ieder geval twee kuikens uit hun 🥚 zijn gekropen. Ik betwijfel ernstig of het derde aangepikte ei uit gaat komen: ik zie al een paar uur nul voortgang en ook geen bewegingen bij de kleine opening. Die andere twee zijn volgens mij niet goed genoeg ontwikkeld en zullen sowieso niet uitkomen verwacht ik.

We houden nog even vol.
Door MillyMol
#3461580
Voor zover mijn nog maar pas verworven kennis reikt kun je dat beter niet doen. Niet alleen droogt het vlies dat om het kuiken zit dan in en krimpt het, waardoor het kuiken niet meer kan bewegen in het ei, maar deze kuikens zijn eigenlijk nooit vitaal en zijn vaak zwak en overlijden later alsnog.
Laatst gewijzigd door MillyMol op za 22 jul 2023, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3461581
MillyMol schreef: za 22 jul 2023, 13:58 Deze gaan sowieso naar de buurvrouw: door de polsbreuk is mijn beoogde kippenhok nog niet klaar. Dat was overigens altijd al het plan hoor. Pas wanneer het onderscheid tussen hen en haan duidelijk was zouden er 5-6 naar mij komen.

Maar ik ben blij dat in ieder geval twee kuikens uit hun 🥚 zijn gekropen. Ik betwijfel ernstig of het derde aangepikte ei uit gaat komen: ik zie al een paar uur nul voortgang en ook geen bewegingen bij de kleine opening. Die andere twee zijn volgens mij niet goed genoeg ontwikkeld en zullen sowieso niet uitkomen verwacht ik.

We houden nog even vol.

laat nog maar liggen hoor. Kan 24 tot 36 uur duren na de 1ste aanpik. Leuk dat er iig al 2 zijn.
Door MillyMol
#3461598
Het blijft bij twee kuikens. De twee niet aangepikte blijken bij schouwing geen leven meer te bevatten en het kuiken in het wel aangepikte ei bleek overleden.

De twee -voorlopig Willem I en Willem II genoemd ;D totdat het geslacht bepaald kan worden, zijn verhuisd naar een nieuw onderkomen (een grote doos met een handdoek op de bodem, een warmteplaat en kuikenvoer en water voorhanden) en maken nu veel geluid van onder de warmteplaat.
Voorlopig staan ze nog bij mij in de woonkamer op de tafel, zodat mijn twee viervoeters Tobias en Tygo kunnen wennen aan het geluid.

Een foto volgt zodra ik er één heb kunnen maken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door