Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
#3460427
pearlsofpassion schreef: ma 05 jun 2023, 23:25 Ik blijf het vreemd vinden dat je geen haan wil. In zo'n omgeving.
Ik vind dat zo'n meerwaarde en ik ben gek op m'n hanen.
Van de gelegenheid gebruik maken om de huidige nog eens te showen. :P

IMG_20230124_142622.jpg

PS, dat is dezelfde als een paar pagina's terug. Zie hoe mooi hij uitgegroeid is. :smitten:
Ik vind hem prachtig! Echt een plaatje.
:smitten: :smitten: :smitten:
Door Lizzy
#3460434
Ohww, ik zou ook wel weer kippen willen... En zo lelijk maar handig: een plastic hok. Vanwege de bloedluizen hier. Ik wil eigenlijk liefst weer Chabo's of een kruising. Liefst ook met haan (ik vond de groepsdynamiek met Willem ook veel beter dan zonder. Grappig he, hoe dat kan verschillen!).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460435
Ja, die zijn leuk he Chabo's?
Vrienden van ons hebben die ook. Ze hadden vroeger ook baardkrielen en die vond ik nog net iets leuker. Heel gezellig die kleine kipjes.

Tegen bloedluis gebruik ik nog steeds enkel diatomeeenaarde. Werkt perfect. Sinds ik dat gebruik heb ik nergens meer last van.
In die plastic hokken krijg je ook bloedluis hoor. Je kan alleen het hok gemakkelijk uit elkaar halen om het schoon te maken. Het is niet waar dat ze er gewoon niet in komen.. Misschien wel iets minder snel.
Ik zou het persoonlijk niet willen. Lelijk, lijkt me onaangenaam voor de kippen en ze kosten je een oog uit. :-X
Door MillyMol
#3461371
12 dagen geleden ben ik met mijn Hongaarse buurvrouw 80 kippeneieren gaan halen om uit te broeden.

80 zeg je??? Ja, 80! Ik vond en vind het ook een enorm aantal, maar de buurvrouw rekende me voor dat gemiddeld de helft ervan vaak niet bevrucht blijkt en dat van de overige 40 een deel tijdens het broedproces alsnog kan sterven, een aantal tijdens het uitkomen sterft en dat over het algemeen iets meer dan de helft die wel gezond uit het ei kruipt mannelijk is en op termijn geslacht zou worden.

De buurvrouw had een broedmachine waar dat enorme aantal in kon worden uitgebroed.

Omdat zij twee weken naar Zwitserland moest hebben we het apparaat bij mij in het gastenverblijf gezet en ik zou met de nodige instructies zorgen voor de eieren.

Een dag later brak ik mijn pols. Gelukkig konden de eieren gekeerd worden door een hendeltje van de ene naar de andere kant te draaien, dus dat was geen probleem.

De temperatuur werd ingesteld op 37.5 C en het kleine bakje (er zijn er twee: een kleine voor de eerste periode en een grotere voor de laatste dagen) gevuld met water.

Na een week vond ik het apparaat toch wel heel warme lucht afgeven.

Ik besloot de temperatuur rondom de eieren eens te controleren met een digitale kookthermometer: 39.8 C! Ik schrok me een hoedje. Tweede digitale thermometer gepakt om te verifiëren: 39.6 C. Ik heb meteen de thermostaat naar beneden bijgesteld en uiteindelijk bleek dat deze 2.0 - 2.2 graden afwijkt.

Buurvrouw gemaild en die vertelde me dat dit inderdaad veel te hoog was en dat alle embryo’s vrijwel zeker gestorven zouden zijn.

Ik heb ‘s avonds zo goed en zo kwaad als dat ging met maar één goed functionerende hand en voor het eerst in mijn leven alle eieren geschouwd. Ik had de hele dag allerlei filmpjes op YouTube bekeken om te leren hoe dat moest en waar ik op moest letten om te bepalen welke eieren goed waren en welke niet, maar veel hoop had ik niet.

Van de 80 bleken er 3-4 zeker nog een levend embryo te hebben en bij 5-6 zag ik een spinvormig bloedvaten stelsel, maar was ik niet zeker of er nog iets levends in zat. Negen eieren in totaal gingen terug de broedmachine in.

Gisteravond heb ik die negen opnieuw geschouwd en in alle negen zag ik spontane bewegingen en een mooie zwarte stip, een oog van het embryo. Dus nu is het een kwestie van het goed op temperatuur houden van de eieren en zorgen voor een goede vochtigheidsgraad in de machine.
Maar er zit geen hygrometer in en ik kan er dus niet op vertrouwen dat die aangegeven waarden wel kloppen.

De broedmachine is een Cleo5. Blijkt een Roemeens apparaat te zijn en ik kan nergens een Engelstalige handleiding vinden op het www, laat staan een NL-talige.

Duimen dus maar dat het goed gaat en dat er wat gezonde kuikens geboren worden. Ik vind het al een wonder dat ze die hoge temperaturen overleefd hebben.

Het is een steile leercurve, zal ik maar zeggen. :-X

Hoe schatten de kenners hier de overlevingskansen van deze negen embryo’s in?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3461374
Die hebben nog wel kans. Bij veel van dit soort broedmachines is de omgevingstemperatuur mede van invloed op de temp in de machine. Sowieso zijn de thermometers en hygrometers een beetje mwah, dus is het bijna altijd wel heel verstandig om er losse meters in te hangen cq continue handmatig te checken. De handleidingen gaan zelden verder dan...daar zit de aan/uitknop. Maar ook voor de uitkomstdagen is de luchtvochtigheid van belang, dus eigenlijk kun je met goed fatsoen niet broeden in zo'n machine als je niet een ienepiene hygrometertje erbij hebt. Bij mij hangt er los thermometer/hygrometertje aan die niet meer dan 7 euro heeft gekost.

Afijn, wat IK zou doen in jouw geval met de riemen die je nu hebt op dag 18/19. Eieren uit het keerrooster halen. Ik zou die grote bak vullen met water (moet wel een bak zijn waar uitgekomen kuikens niet in kunnen verdrinken. En dan kijken hoe het gaat met uitkomen. Dat uitkomen genereerd ook veel vocht en het mag ook niet te nat zijn anders drogen de kuikens niet. Indien dat bij mij het geval is haal ik toch die natte kuikens eruit en leg ze onder de lamp/plaat (iig daar waar het kiptemperatuur is, zo tegen de 38 graden) en minder ook het water in de machine. In die laatste dagen niet meer dagelijks luchten en de bak dicht laten zitten om niet teveel vocht te laten verdampen.
Door MillyMol
#3461376
Dank je Angelique, er hangt nu continue een digitale thermometer in en ik check deze elke 2-3 uur. De eieren keer ik 3x per dag. Momenteel een hittegolf hier, dus ik tweak indien nodig de thermostaat een beetje. Dat moet door een ieniemienie schroefje aan de zijkant met een ieniemienie schroevendraaier iets de ene of andere kant op te draaien. ;D De waterbakken zitten aan de buitenkant en er lopen pijpjes naar de buitenste (groot bakje) resp. binnenste ring (kleine bakje).
Ik heb in het kleine bakje nu een vochtig gemaakt stukje spons gelegd en ik hoop dat dit de vochtigheid wat beter reguleert.

Ik lucht de bak elke avond even. Ik heb me inmiddels zo veel mogelijk ingelezen op het broeden: temp, vochtigheid tot dag 18/19 en vanaf dag 18/19, het laten rusten van de eieren en het uit het keerroster halen.

De buurvrouw komt begin volgende week weer terug. Dan zitten we rond dag 15/16.
Op tijd om haar zelf het uitkomen te laten begeleiden. Met één beschikbare hand en nul ervaring op dit gebied ook veel beter. Ik kijk natuurlijk wel mee.

Fingers crossed!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461385
Machine idd dicht laten tijdens het uitkomen.. Anders kunnen kuikens die aan het uitpikken zijn, hun vliezen opdrogen en dan gaan ze dood.
Als het toch noodzakelijk zou zijn, kan je wat water vernevelen boven de machine voor je ze opent. Of ze in de douche openen en warm water laten lopen. Zo kan je de luchtvochtigheid op peil houden.
Kuikens mogen zeker 24u in de machine blijven na het uitkomen. Wacht tot ze droog zijn en bij voorkeur dat er geen eieren zijn met enkel een gaatje erin, om de kuikens eruit te halen.

Ik duim dat het goed gaat.

Ik wil je enthousiasme niet beteugelen, maar de kans is wel reëel dat het allemaal haantjes gaan zijn.
Hanenkuikens verdragen hogere temperaturen bij de ontwikkeling dan hennenkuikens.
Nu kan het ook zijn dat deze eieren toevallig aan de rand van de machine lagen, en dat de temperatuur daar meeviel. Ik duim dat er toch nog een hennetje bij zit. In de natuur weet je nooit....
Maar ik zou er wel rekening mee houden dat het enkel hanen kunnen blijken..

Ook dan zijn kuikens gewoon heel leuk hoor. :D
Door MillyMol
#3461387
Bedankt voor deze info PoP. Ze lagen inderdaad in de buitenste rijen, maar het is zeker goed om in het achterhoofd te houden. Ik wist niet dat haantjes hogere temperaturen in een broedmachine kunnen verdragen.

Eerst nog maar deze komende 11 dagen door zien te komen en kijken of ze levend uit het ei komen. Daarna zien we wel verder.
Door Anne in Zweden
#3461518
Milly, hoe gaat het met je embryo's? Hoor je al kukelekuu? :P

Onze vijf majesteiten doen het uitstekend. Ze lopen al weken in de grote ren met het zestal dat we al hadden, en hebben het zeer naar hun zin. Juliana is bijna net zo kaal als Emma inmiddels, maar dat komt wel goed. Máxima loopt me overal achterna omdat ze weet dat ik stukjes gedroogde long rondstrooi, Wilhelmina ziet er bijna net zo gezond uit als Hadewych en Filomène (goed in de veren, vuurrode kam), en Amalia gaat ook goed. Lekker stel, zo met elkaar. Blij mee!
Door MillyMol
#3461524
Het is dit weekend D-Day.
Het is morgen dag 20/21 (ze zijn pas laat in de middag van 1/7 de machine ingegaan, dus het kan een dagje schelen).

Er liggen nu nog vijf eieren in de broedmachine, die ik gisteren uit de draairekken heb gehaald en op het uitkomstrek heb gelegd. Ik heb ze toen ook voor de laatste keer geschouwd.

Twee vertoonden niet veel beweging, waardoor ik toch wat twijfel over hun overlevingskansen en één ei bevat een embryo dat minder ontwikkeld is dan de rest, dus ook een twijfelgeval.

Ik heb de hele binnenkant voor de zekerheid gisteren gereinigd met een desinfectant voor medische hulpmiddelen en grondig nagespoeld met heet water voordat de eieren er in gelegd werden om ze een zo goed mogelijke kans te geven.

De temperatuur had ik goed onder controle, maar de vochtigheid tussen 45-55% houden was echt een worsteling en lukte zeker niet altijd. Het was hier de afgelopen week ook nog eens bloedheet met temperaturen van rond de 40 C en heel droge lucht, dus optimaal waren de omstandigheden bepaald niet.

We gaan het zien. De vochtigheidsgraad is nu verhoogd en verder is het afwachten. ::)

Fijn dat jouw Koninklijke Kippen het zo goed doen!
Door MillyMol
#3461533
Ik hou jullie op de hoogte. Tot nu toe nog geen “kukeleku”-geluiden vanuit de eieren.

Aan de zorg zal het niet liggen. Het lijkt wel enigszins of ze op de ICU liggen.

Als ik een infuuspomp had gehad dan had ik die zeker aangesloten op de water inlet van het apparaat om de vochtigheid beter te kunnen reguleren. :doctor:

Voor een eerste keer is het natuurlijk een super slecht resultaat. Ik had niet gerekend op een soort kippengenocide door een mankerende thermostaat. Zal me leren om een eventuele volgende keer proef te draaien, ook als de Hongaarse buurvrouw - die overigens vanmiddag pas terugkomt uit Zwitserland- zegt dat het allemaal wel goed is. :P :P
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3461535
Een ei vlak voor de uitkomst toont geen beweging meer. Dat kuiken vult zo’n beetje het hele ei en ligt lekker opgevouwen. Ben benieuwd, het is idd wel een hele slechte score. Maarj, je weet iig waar het door komt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door