Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3368933
Ik ben toe aan een nieiwe fiets en heb wat budget vanuit het werk. Ik heb altijd goedkope fietsen gehad van rond de 200 euro. Nu wil ik een keer een echt fijne fiets en eigenlijk ook een elektrische.

Maar die zijn duur! En nu zie ik wel goedkopere, maar die zijn nog steeds prijzig en ik wil niet met een jaar of wat een slechte accu hebben ofzo.

Dus kom maar op met tips en ervarigen. Welke merken of soorten accu’s moet ik absoluut niet doen?
Door Bobito
#3368936
Kwa fiets vind ik echt persoonlijk.
De prijs hangt ook af van waar de motor zich bevind. Middenmotor, voorwiel of achterwiel.

Wat de accu betreft. Mijn vader heeft een met een middenmotor "fiets prijs 2500 euro maar zijn accu was na 5 jaar slecht en moest worden vervangen, prijs accu 649 euro voor zijn fiets.

Mijn fiets batavus diva e go met de motor in het achterwiel 1599 euro, 3 jaar terug. Mijn accu is nog goed maar ga er van uit dat hij over 2 jaar ongeveer ook vervangen moet worden. Kost voor mijn fiets 500 euro.

Je krijgt 2 jaar garantie meestal op de accu.

Ik denk dat de prijs van de fiets niets zegt over de accu. Wel over de motor en stabiliteit. Accu's worden na een aantal jaar slecht.
#3368946
Ik heb een Sparta F8E LTD, met een 500 kw accu, voor € 1899,-. Als ik nu zie dat een 500 kw accu € 350,- extra kost, denk ik dat we een goede koop hebben gedaan. We hebben wat aanloopproblemen gehad maar die zijn inmiddels keurig opgelost.

Inderdaad is het qua merk en model ontzettend persoonlijk. Ik heb motor in het voorwiel en dat vind ik zelf heel prettig, maar ik ken genoeg mensen die dat liever niet hebben.

Misschien is het een optie voor je om eens naar speciale uitvoeringen te kijken, daar zit vaak een accu bij met extra capaciteit voor hetzelfde bedrag als anderen met kleinere acu's.
Door marina
#3368950
Ik fiets veel, heel veel momenteel.
Ik heb nu een E-bikez Next. Erg fijne fiets, komen aan huis om te testen. Middenmotor en traploos schakelen. De prijs kwaliteit was van deze fiets vele malen beter dan wat ik kon krijgen in de fietsenwinkel.
Ik heb er wel wat pech mee gehad, waaronder een keer de motor stuk en een keer een accuprobleem, maar dat werd keurig ander de garantie opgelost. Lastige is wel dat de reparatie ook aan huis/werk is, op een vaste dag in de week. Die dag moet je maar net uitkomen
Ik heb hem nu een jaar en ruim 7500 km gefietst.

Recent een voorwielmotor als leenfiets gehad, prima te doen, maar een middenmotor is voor mij wel veel fijner en stabieler

Daarvoor had ik een Sparta Ion, ook prima (meer dan 20000 km op de accu mee gefietst) maar de fiets die ik nu heb is wel echt heel veel beter.
Door Bobito
#3368952
Ik zette motor in achterwiel. Maar is bij mij ook voorwiel.
Ik vind het ook prettig o.a omdat als de motor uitval ik gewoon door kan fietsen.

Mijn vader kan met zijn fiets niet verder fietsen als de accu het begeeft. Wat laatst dus gebeurde. Maar hij heeft die extra ondersteuning nodig. Dus heeft echt een middenmotor nodig.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3368953
Ik denk dat je je eerst even af moet vragen hoeveel je gaat fietsen en hoeveel je max uit wil geven
Toen ik op zoek ging naar een e-bike schrok ik me wezeloos van de prijzen

Ik ben een zondagsfietser....dus zo af en toe een ritje met de honden..., naar de winkel en als het mooi weer is eens een tourtje van max 40 á 50 kilometer
Dus niet voor woon/werk of anderszins afhankelijk van een fiets....puur en alleen voor de leuk, maar een te slecht lijf om zelf die peddels rond te krijgen bij tegenwind of bergjes

Ik heb nu al een jaar of 6 een budget elektrische fiets van de Praxis voor (als ik me goed herinner) nog geen € 800.- en die voldoet prima aan mijn eisen
En ja...die van mijn buuf fietst misschien beter, schakelt soepeler en heeft een groter bereik qua accu, maar die koste dan ook € 1900
Voor die 11honderd euries doe ik dan wel een heel klein beetje meer moeite om te schakelen (als ik dat al moet doen)

Nog nooit problemen gehad, accu is zelfs als hij 3 weken stil heeft gestaan nog steeds vol, motorisch geen mankementen...alleen 1 keer het bedieningspaneel op het stuur moeten laten vervangen want die kan niet tegen vocht....maar volgens onze fietsenmaker loop je dat risico bij elke elektrische fiets die regelmatig in de regen staat, hoe goedkoop of duur de fiets ook is geweest.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3368960
Goede punten allemaal!

Ik ben gezond van lijf en leden en heb dus eigenlijk helemaal geen elektrische fiets nodig ;D Wat direct al de conclusie geeft dat de fiets ook zonder elektriciteit te fietsen moet zijn. Met mooi, windstil weer hoeft de motor niet aan.

Ik heb twee redenen om een elektrische fiets te willen. We wonen nu dicht bij mijn werk, maar als ik op de fiets ga kom ik altijd helemaal bezweet aan. Dus dan neem ik schone kleren mee en fris ik me op in de toilet. Ontzetten omslachtig voor dat korte stukje fietsen en daardoor kies ik dan ook snel voor de auto als het bijvoorbeeld wat harder waait of ik net krap in mijn tijd zit. Terwijl fietsen op alle fronten beter is. Ik zie het wel zitten om heen elektrisch te fietsen en dan fris en fruitig aan te komen, terug kan ik dan gewoon fietsen.

Tweede reden is dat we verhuisplannen hebben. Nog niets concreets en het kan zowel razend snel gaan als nog een paar jaar duren. Maar dan willen we buiten de stad gaan wonen. En dan zou ik heel graag nog vaak genoeg de fiets willen kunnen pakken. Met een gewone fiets vind ik dat bij een km of 10 wel leuk geweest, met een elektrische fiets is 20-25 km nog best een optie.

Ik begrijp dat de fiets gewoon voor mijzelf lekker moet zitten, dat is uitproberen. Na 5 jaar (ongeveer) de accu vervangen is ook geen probleem, dat hoort er bij. Fiets staat zowel thuis als op het werk binnen. Ik heb op het werk ook de mogelijkheid tot opladen, dus zelfs als de accu iets minder gaat worden zou ik nog wel heen en weer moeten kunnen komen. Ik heb op diverse momenten een elektrische fiets gehuurd en geen idee of dat achter, midden of voorwiel motoren waren. Ik vond ze allemaal dikke prima fietsen.

Ik denk dat ik dit weekend even bij fietsenwinkel.nl ga kijken. Die hebben 3 modellen van 1099,- euro staan en misschien zit daar wat bij. Ik kan via mijn werk ook een verzekering laten betalen, ik heb al een heel erg goed slot met ketting. Dus dat is allemaal prima te overzien. Dank voor het meedenken allemaal!
Door Bobito
#3368964
Ik heb ook 2 gezonde benen. En rug
Reed voorheen op de Scooter.

Maar ik wilde meer zelf bewegen. En toch wat ondersteuning. Ik fiets er wel dagelijks mee woon-werk, boodschappen vandaar de batavus diva e go. Zat al een mand op voorop en heb er 2 fietstassen op achter en een honden bench.

Kan er twee hondjes op vervoeren. Maar omdat ik dus jong ben toen ik hem kocht 32. Heb ik er toch even over moeten denken.

Toen ik mijn schoonzusje haar fiets zag met de voorwiel motor was ik eigenlijk om. Daarvoor wist ik niet dat die bestonden en de middenmotor vind ik voor gezonde jonge mensen ook voor beperkingen zorgen terwijl het voor mensen als mijn vader juist een uitkomst is.

En nu ben ik echt blij dat ik hem toen gekocht heb. Als je gewoon bij een goede fietsenwinkel gaat. En je doet wat onderzoek over wat jij fijn zou vinden en welk merk enzo mag je een stuk fietsen en als het toch niks is probeer je een ander. Ik ben 1.80 voor een vrouw best groot. Mijn schoonzusje nog geen 1,55 dus haar fiets was voor mij wat minder geschikt. Maar gelukkig hebben ze keuze zat.

Die met voorwiel motor heb je tegenwoordig al goede rond de 1000 euro met li-on accu. Dat heeft die van mij ook. De accu van mijn schoonzusje is precies het zelfde. Alleen de motor kan wel anders zijn. Ik heb wel bewust batavus gekozen. En bij een goede winkel en dus niet online. Als er iets mee is en dat is gebeurd ben aangereden door iemand op een quad toen was mijn voorwiel krom en moest een nieuw wiel met motor. Dan kon ik daar terecht en kreeg ik een leenfiets en hadden we de fiets binnen enkele dagen terug. Je betaald net iets meer in de winkel vaak, maar daar krijg je ook de service voor terug! En ze hebben de fiets rijklaar gemaakt aangepast ook aan mijn lengte. Ik wilde een ander zadel want die erop zat was mooi maar echt een ramp voor mijn bips en die hebben ze kostenloos vervangen voor een breed gel zadel.

Ik hoop dat je er iets mee kan.
#3368965
[shadow][/shadow]Als je ook zonder ondersteuning wilt fietsen, zou ik ook een beetje op het gewicht letten. Een elektrische fiets is al gauw zo'n 10 kilo zwaarder dan een gewone fiets.
Ik heb er ooit eens een paar uitgetest, voorwielaandrijving vind ik dood eng.
Overigens heb ik uiteindelijk een gewone (sporty) lichte fiets (merk Stevens) gekocht en er trappers op laten zetten met aan een zijde voor gewone schoenen en andere zijde voor fietsschoenen (die dus 'vast'klikken).
Oja, en ik wilde onderhoudsarm, dus met naafversnelling want een derailleur vereist veel onderhoud en ik zag/zie mijzelf niet aan het aan einde van de dag nog mijn fiets verzorgen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3368966
src_esther schreef:[shadow][/shadow]Als je ook zonder ondersteuning wilt fietsen, zou ik ook een beetje op het gewicht letten. Een elektrische fiets is al gauw zo'n 10 kilo zwaarder dan een gewone fiets.
Ik heb er ooit eens een paar uitgetest, voorwielaandrijving vind ik dood eng.
Overigens heb ik uiteindelijk een gewone (sporty) lichte fiets (merk Stevens) gekocht en er trappers op laten zetten met aan een zijde voor gewone schoenen en andere zijde voor fietsschoenen (die dus 'vast'klikken).
Oja, en ik wilde onderhoudsarm, dus met naafversnelling want een derailleur vereist veel onderhoud en ik zag/zie mijzelf niet aan het aan einde van de dag nog mijn fiets verzorgen.
Wat vond je zo eng aan een voorwielmotor?

Onderhoud zie ik mezelf zeker ook niet veel doen, dus die neem ik ook mee!
Door Bobito
#3368968
Ik heb nog nooit iets aan het onderhoud hoeven doen. Mijn vriend zou het kunnen doen maar daarvoor breng je hem naar de dealer. Dan is die gelijk goed nagekeken

Mijn gewone fiets deed ik tijd wel zelf en ben blij dat ik daar van af ben.

Band oppompen doet mijn vriend wel maar ook daarvoor kun je naar de dealer.

Mijn fiets staat thuis wel altijd binnen.
Door zurca
#3368980
Een e-bike zonder aandrijving fiets niet lekker is mijn ervaring.
Ik heb een giant twist, kan daar mee fietsen zonder ondersteuning maar doe dat niet vrijwillig zeg maar ;D Of dat nu met het gewicht van de fiets te maken heeft of dat je gewoon zo enorm gaat wennen aan het makkelijke trappen met ondersteuning, geen idee. Maar toen ik mijn fiets kocht vond ik ook dat ik er zonder de trapondersteuning op moest kunnen fietsen. De proefritten die ik gemaakt heb, heb ik dan ook deels zonder de trapondersteuning gedaan. En dat fietste op de meeste fietsen prima. Maar nu ik gewend ben aan die trapondersteuning....no way dat ik dat nog uitzet...met flinke wind mee wil ik dan in een gekke bui de trapondersteuning weleens heel af en toe op minimaal zetten maarrrrr dan moeten alle omstandigheden wel heeeel goed zijn hoor :-[ :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Ik ben verknocht aan m'n fietsje.... heb geen rijbewijs dus gebruik 'm vaak. En ik heb een groot fietskrat voorop waar Pippa met bench in kan, ideaal....lekker met z'n tweetjes ergens naar toe om te gaan wandelen.
Door Bobito
#3368992
Wij nemen de fietsen ook mee op vakantie met de camper 3 weken en als we eens zuinig met stroom moeten doen kan ik niet opladen. Dan fiets hij als een gewone opoe fiets en vind het dan toch fijn dat ik kan fietsen. Als de accu dan net uitvald kan ik ook nog fietsen daarbij zijn de middenmotor fietsen zwaarder en gewoon logger. Ik gebruik mijn accu ook altijd hoor vaak zelfs voluit. Maar ik fiets dus met name op vakantie ook wel eens zonder. Gewoon fijn dat het kan.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
#3369024
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar mijn broer is fietsenmaker en heeft veel verstand van fietsies. Iedereen fiets hier tegenwoordig electrisch. Zalig vind ik het. Je kunt bij fietsenzaken voor hele leuke prijsjes tweedehands electrische fietsen kopen. Een aantal merken waaronder Sparta hebben accu's die uit te lezen zijn. Dan kunnen ze precies zien hoe het met de accu gesteld is en wat er in het verleden allemaal is gebeurd.
Nadeel van budget electrische fietsen is dat de meeste fietsenmakers hun handen daar niet aan vuil willen maken. Ze vervangen zelfs nog geen band ervan. Dat is dus wel een beetje een dingetje.
Ik zal nooit een nieuwe electrische fiets kopen. Ik heb al sinds 2013 een Sparta Ion en dat ding is geweldig. Ook tweedehands gekocht.
Er zit zoveel verschil in dat je echt fietsen moet gaan uitproberen. Wat ik fijn vind, vind jij misschien wel helemaal niet fijn en andersom.


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
#3369025
src_esther schreef:[shadow][/shadow]Als je ook zonder ondersteuning wilt fietsen, zou ik ook een beetje op het gewicht letten. Een elektrische fiets is al gauw zo'n 10 kilo zwaarder dan een gewone fiets.
Ik heb er ooit eens een paar uitgetest, voorwielaandrijving vind ik dood eng.
Overigens heb ik uiteindelijk een gewone (sporty) lichte fiets (merk Stevens) gekocht en er trappers op laten zetten met aan een zijde voor gewone schoenen en andere zijde voor fietsschoenen (die dus 'vast'klikken).
Oja, en ik wilde onderhoudsarm, dus met naafversnelling want een derailleur vereist veel onderhoud en ik zag/zie mijzelf niet aan het aan einde van de dag nog mijn fiets verzorgen.
Een naafversnelling is misschien qua onderhoud handiger, maar is ook weinig aan te maken mocht het kapot zijn. Dan moet je meteen heel de boel vervangen. Met een derailleur is veel meer mogelijk. Dat is per onderdeel te vervangen en ook naar persoonlijke voorkeur aan te passen. Mijn broer raadt naafversnellingen altijd af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door