Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Robian
#3367093
sam28 schreef:Mijn ex had een inductiekookplaat. Mijn pannen konden er niet op omdat ik op gas had gekookt. ;)

En over je percolator/mokkapot. Ik heb dan blijkbaar een mokkapot. (nooit geweten :biggrin2: )
Er is een prutje onder in de mokkapot.
Wat vreemd joh dat je je pannen niet kon gebruiken.
We hebben nu sinds een jaar een inductie kookplaat en ik kook nog steeds in de pannen die ik ervoor op gas heb gebruikt.
Een aantal bakpannen zijn behoorlijk bol getrokken en die werken ook nog.

De enige pan die niet meer werkte was een pan waar geen magneetje aan bleef plakken.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3367111
Doranto schreef:Ik kwam erachter doordat ik aan het uitzoeken was, hoe je zelf een composthoop moet maken. Zelfs biologische thee zit in zakjes waar plastic in zit. Inmiddels heb ik ook contact gehad met een fabrikant en die zei dat er op dit moment nog geen filterzakjes bestaan zonder plastic. Het papier zou anders niet sterk genoeg zijn.
Ik weet niet of er plastic in zit, maar de biologische theezakjes die we op de composthoop gooiden waren na twee jaar nog in z'n geheel terug te vinden. :-X Daar zijn we dus maar mee gestopt.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367114
-Annemarie- schreef:Ik weet niet of er plastic in zit, maar de biologische theezakjes die we op de composthoop gooiden waren na twee jaar nog in z'n geheel terug te vinden. :-X Daar zijn we dus maar mee gestopt.
Ja, dat komt dus door het plastic. Bij Piramide (van de biologische thee) zijn ze volgens eigen zeggen bezig met de ontwikkeling van plasticvrije theezakjes. Wanneer die echter op de markt gaan komen is nog niet bekend.
Ik heb de indruk dat het ook zoveel mogelijk wordt verzwegen (zelfs glashard ontkend door sommigen). Maar heel weinig mensen weten het en de meesten gooien dan ook de thee en koffie filters ter goeder trouw bij het groenafval, met alle gevolgen voor het milieu :(
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3367117
Doranto schreef:Ja, dat komt dus door het plastic. Bij Piramide (van de biologische thee) zijn ze volgens eigen zeggen bezig met de ontwikkeling van plasticvrije theezakjes. Wanneer die echter op de markt gaan komen is nog niet bekend.
Ik heb de indruk dat het ook zoveel mogelijk wordt verzwegen (zelfs glashard ontkend door sommigen). Maar heel weinig mensen weten het en de meesten gooien dan ook de thee en koffie filters ter goeder trouw bij het groenafval, met alle gevolgen voor het milieu :(
Dat doen we dus ook niet meer. Als het echt zo is dan is dat heel naar. En het zegt wel genoeg als je het met je eigen ogen ziet. :-X
Door src_esther
#3367132
Robian schreef:Wat vreemd joh dat je je pannen niet kon gebruiken.
We hebben nu sinds een jaar een inductie kookplaat en ik kook nog steeds in de pannen die ik ervoor op gas heb gebruikt.
Een aantal bakpannen zijn behoorlijk bol getrokken en die werken ook nog.

De enige pan die niet meer werkte was een pan waar geen magneetje aan bleef plakken.
Ja, die doen het nog wel en redelijk goed. Maar als je dan een zelfde pan met weinig of geen bolling gebruikt, merk je wel dat die bolle minder goed opwarmt. Tenminste bij ons toch zeker wel.
Door src_esther
#3367136
Oja, voor de momenten dat de stroom is uitgevallen of de koffiemachine in onderhoud is hebben we de Bialetti Venus.
Bij stroom uitval heb je er natuurlijk niets aan als je elektrisch kookt en de koffiemaler doet het dan natuurlijk ook niet dus dan moet er wel gemalen koffie in huis zijn. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door sam28
#3367150
Ik had niet de beste pannen. Maar goed, ik heb ze weggedaan en anderen weer gekocht toen we uit elkaar gingen. :-\

Wat ik veelal doe is losse thee in zo'n franse drukpot.
Scheelt theezakjes. :) En geklooi met een thee ei.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367155
Tanna schreef:Artikel over theezakjes :

https://www.volkskrant.nl/economie/welk ... ~bf179cf3/
Dit is dus gewoon niet waar wat hier staat. Álle theezakjes bevatten kunststof omdat ze anders simpelweg niet sterk genoeg zijn. Dit is dus óf onwetendheid óf een glasharde leugen. Er bestaan nog geen theezakjes zonder kunststof.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 01 feb 2019, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367158
En dit antwoord kreeg ik op een vraag die ik aan de fabrikant van de biologische piramidethee had gesteld:

"Hartelijk dank voor uw bericht. In deze mail lichten wij graag toe wat de huidige situatie is wat betreft de theezakjes van Piramide.

Piramide produceert sinds maart 2018 haar thee in een eigen theefabriek. Alle thee die vanaf dat moment geproduceerd is, heeft de geknoopte labeltjes en is te herkennen aan het nieuwe design van de verpakking. De theezakjes met een nietje zijn nog afkomstig uit onze oude fabriek.

De Piramide theezakjes die op dit moment in de Nederlandse winkels te koop zijn, met de nieuwe verpakking, zijn gemaakt van ongebleekt filterpapier. Daarnaast zijn de touwtjes die aan de theezakjes vastzitten gemaakt van ecologisch geteelde plantenvezels.

Het ongebleekte filterpapier dat wordt gebruikt voor de huidige Piramide theezakjes bevat een zeer kleine hoeveelheid synthetisch materiaal. Dit materiaal zorgt ervoor dat het papier wat sterker en stijver wordt zodat het gemakkelijk kan worden gevouwen. Hierdoor blijven de zakjes zonder lijm of andere toevoegingen mooi dicht zitten. Verder wordt, zoals gezegd, het touwtje aan het zakje en het labeltje geknoopt zodat ook daar geen plastic plaklaagje of nietje voor nodig is.

Vanwege de kleine hoeveelheid synthetische vezel in het papier, adviseren wij om de theezakjes niet bij het GFT afval te doen.

Wij zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van theezakjes zonder synthetisch materiaal. Daar de ontwikkelingen momenteel gaande zijn, kunnen wij nog niet aangeven wanneer dit type zakje in productie zal worden genomen. Wel kunnen we melden dat het onderzoek al in een vergevorderd stadium is.

Wij vertrouwen erop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Wessanen_BLX_rgb_green_jpgConsumentenservice

Antwoordnummer 362

1100 VC Amsterdam

[email protected]
"
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367160
Tanna schreef:Deze filters heb je ook nog :

https://www.ekofamily.nl/katoenen-koffiefilter.html

Heb ik ooit gebruikt maar toen duurde het wel heel lang eer de koffie was doorgelopen.
Oké, goed om te weten. Ik was inmiddels deze ook tegen gekomen: https://www.greenjump.nl/Product/Eten-e ... -biokatoen
maar ik denk dat ik dan toch maar voor een rvs filter ga. Zaterdag ga ik naar Dille&Kamille. Op hun website heb ik een rvs filter gezien waar volgens mij geen plastic aan zit.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door