Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3356734
Ja nee, daar ben ik het inderdaad wel mee eens. We nuttigen veel te veel koolhydraten. En wat we aan koolhydraten nuttigen is vaak nog rommel ook. En echt, neem het brood van vandaag de dag, dat is echt plofbrood en ik denk echt niet gezond. Maar een biologisch aardappeltje of zoete aardappel, gewoon een beetje: niks mis mee. Misschien is het ook wel de combinatie die koolhydraten nog ongezonder maakt. Als je "Een leven lang fit" leest mag je best wat koolhydraat. Maar dan koolhydraat met groenten. En je mag ook wat vlees of vis of eieren. Maar dan zonder koolhydraat. En ik denk dat hoe wij ons bordje hier 3 keer per dag volkiepen met cornflakes (die stijf staat van de suiker) + melk, brood met kaas of vlees en 's avonds aardappelen, groenten en vlees (of pasta + vlees + een zakkie) echt niet juist is.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3356735
Ik heb het ook gezien en schoot verschrikkelijk in de lach om die dames uit Pioppi. ;D
De hele aflevering werd vertelt dat koolhydraten de vijand zijn en op het einde die dames. Weg geloofwaardigheid.
Wel vond ik het goed te zien dat mensen er zo van opknapten, dat ze hun medicatie zelfs wat konden afbouwen.
Ik hoef geen 100 te worden, niet eens 70 maar ik let wel op mn lijn nadat ik door het weer gaan eten na ernstig anorexia en daarnaast een trage schildklier best een hele hoop was aangekomen. Mn BMI was ooit 15 (ja, heel veel te laag) en een half jaar geleden 30. Nogal een verschil.
Nu dus koolhydraatarm en minder eten en 12kg kwijt ondertussen. En oppassen dat ik niet doorsla in het afvalsucces. ;)

Wat ik vooral ook merk is dat als ik een dag wel koolhydraten gegeten heb in de vorm van brood of pasta en dergelijke, ik de dagen daarna cravings heb naar koolhydraten. Als ik dan 3 dagen netjes heb gegeten dan is dat ook weer weg. Bijzonder.
Wat ik ook heel erg merk is dat mensen de hoeveelheden omdraaien, ook vegetariërs, een berg pasta met een groenteprutje. Ik eet echt liever een berg groenteprut zonder pasta en als ik bij mensen eet met een klein beetje pasta.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356739
Lizzy schreef:Ja nee, daar ben ik het inderdaad wel mee eens. We nuttigen veel te veel koolhydraten. En wat we aan koolhydraten nuttigen is vaak nog rommel ook. En echt, neem het brood van vandaag de dag, dat is echt plofbrood en ik denk echt niet gezond. Maar een biologisch aardappeltje of zoete aardappel, gewoon een beetje: niks mis mee. Misschien is het ook wel de combinatie die koolhydraten nog ongezonder maakt. Als je "Een leven lang fit" leest mag je best wat koolhydraat. Maar dan koolhydraat met groenten. En je mag ook wat vlees of vis of eieren. Maar dan zonder koolhydraat. En ik denk dat hoe wij ons bordje hier 3 keer per dag volkiepen met cornflakes (die stijf staat van de suiker) + melk, brood met kaas of vlees en 's avonds aardappelen, groenten en vlees (of pasta + vlees + een zakkie) echt niet juist is.
Yep, dat dus.
Van niets te veel, van alles iets. En afwisselen.
En blijf weg van geraffineerde zaken en te verknoeide granen. Zaden zijn veel beter. Graan is in oorsprong graszaad. Maar dat is het al lang niet meer. :-X
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356741
Ik pas ook zo een beetje dezelfde redenering toe als bij onze honden en katten. Uitzonderingen daar gelaten knappen honden en katten duidelijk op als ze van brok naar vers gaan. Meer energie, betere vacht, mooie tanden, gezonder uit hun ogen kijken. En dan de zaken die je niet uitwendig ziet : minder diabetes, minder blaasgruis, minder nierfalen enz...

Hetzelfde geldt voor koolhydraatarm. Ik heb nog nooit mensen gehoord die er zich slecht van gingen voelen ( behalve de afkickperiode natuurlijk),van aankwamen of hun bloedwaarden verslechterden. Het tegendeel hoor je echter vrijwel altijd. En als je dat ziet, niet 1 keer maar herhaaldelijk, mag de wetenschap beweren wat ze wil...
Door Lizzy
#3356746
Wat ook wel buitengewoon teleurstellend was is dat de Nederlandse arts gewoon mee ging in het cholesterol leugen. Zitten mensen gewoon keihard te vertellen dat hun cholesterol te hoog is bij prima waardes :-X :-X :-X

Na het lezen van het boek "De cholesterol leugen" (met dank aan Inge en Bono) en "Ode aan mijn Cholesterol" en "De Cholesterol Hype" en "de Foute Farma" (met dank aan Hetty) ben ik een hoop wijzer geworden en weten we nu dat het verlagen van je cholesterolwaardes met voeding eigenlijk niet kan, je cholesterol (tenzij je een erfelijke ziekte hebt) niet te hoog kan zijn, HDL = goed en LDL = fout niet bestaat en een te laag cholesterolgehalte je juist vatbaar maakt voor kanker. Cholesterolverlagers zijn dan ook o.a. kankerverwekkend.

De schrijver van "de cholesterol leugen" gaat dan ook zo ver dat je iedere arts die vindt dat je je cholesterolgehalte moet laten meten er eentje is waarbij je hard weg moet rennen. Ik snap dan ook echt niet he, dat die Antoinette Hertsenberg bij Tros Radar een programma heeft gemaakt over de gevaren van cholesterolverlagers en de onzin van een te hoog cholesterolgehalte en dan zonder met d'r ogen te knipperen toestaat dat deze arts in dokters van morgen zoveel onzin staat te verkopen over het cholesterolgehalte HDL en LDL. On-be-grijp-e-lijk.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3356783
Lizzy schreef:Wat ook wel buitengewoon teleurstellend was is dat de Nederlandse arts gewoon mee ging in het cholesterol leugen. Zitten mensen gewoon keihard te vertellen dat hun cholesterol te hoog is bij prima waardes :-X :-X :-X

Na het lezen van het boek "De cholesterol leugen" (met dank aan Inge en Bono) en "Ode aan mijn Cholesterol" en "De Cholesterol Hype" en "de Foute Farma" (met dank aan Hetty) ben ik een hoop wijzer geworden en weten we nu dat het verlagen van je cholesterolwaardes met voeding eigenlijk niet kan, je cholesterol (tenzij je een erfelijke ziekte hebt) niet te hoog kan zijn, HDL = goed en LDL = fout niet bestaat en een te laag cholesterolgehalte je juist vatbaar maakt voor kanker. Cholesterolverlagers zijn dan ook o.a. kankerverwekkend.

De schrijver van "de cholesterol leugen" gaat dan ook zo ver dat je iedere arts die vindt dat je je cholesterolgehalte moet laten meten er eentje is waarbij je hard weg moet rennen. Ik snap dan ook echt niet he, dat die Antoinette Hertsenberg bij Tros Radar een programma heeft gemaakt over de gevaren van cholesterolverlagers en de onzin van een te hoog cholesterolgehalte en dan zonder met d'r ogen te knipperen toestaat dat deze arts in dokters van morgen zoveel onzin staat te verkopen over het cholesterolgehalte HDL en LDL. On-be-grijp-e-lijk.
Goed samengevat Lizzy!!
Door frodo quin
#3356802
pearlsofpassion schreef:Ik pas ook zo een beetje dezelfde redenering toe als bij onze honden en katten. Uitzonderingen daar gelaten knappen honden en katten duidelijk op als ze van brok naar vers gaan. Meer energie, betere vacht, mooie tanden, gezonder uit hun ogen kijken. En dan de zaken die je niet uitwendig ziet : minder diabetes, minder blaasgruis, minder nierfalen enz...

Hetzelfde geldt voor koolhydraatarm. Ik heb nog nooit mensen gehoord die er zich slecht van gingen voelen ( behalve de afkickperiode natuurlijk),van aankwamen of hun bloedwaarden verslechterden. Het tegendeel hoor je echter vrijwel altijd. En als je dat ziet, niet 1 keer maar herhaaldelijk, mag de wetenschap beweren wat ze wil...
Bij deze dan, hallo :)

Ik heb een periode zo koolhydraat arm als mogelijk geheten ivm vermoeden candida, maar ik kreeg last aan mijn nieren.

Nu eet ik sowieso niet koolhydraat rijk, omdat ik dus opblaas als een ballon als ik veel koolhydraten eet, maar ik eet dus wel een paar keer per week peulvruchten, de meeste dagen wel iets van fruit in smoothie vorm, regelmatig eens brood (pasta, aardappelen en granen zelden) en natuurlijk ook wel eens koolhydraat rijke groenten zoals pompoen.

Ik ben van mening dat je naar je eigen lijf moet luisteren. Ik ken mensen die het super doen op een macrobiotische voeding, wat dus voor mij niet zou werken gezien heel koolhydraat rijk. Mijn lijf is dan weer blij met veel groenten, weinig zetmelen (ook uit groenten) en weinig suikers, maar dus ook niet enthousiast met te veel eiwitten of vetten.

Ik vraag mij wel af of mensen in onze maatschappij ooit naar hun lijf luisteren, want als ik zie wat de meeste mensen eten... Als ik een week niet zo gezond eet (en dan is het naar westerse normen nog steeds gezond), dan merk ik dat toch heel duidelijk hoor. Ik heb dan minder energie (ondanks meer calorieën), voel me wat lamlendig, word makkelijker ziek en ook mentaal en emotioneel voel ik dat duidelijk in negatieve zin.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356808
Ik zeg dan ook nergens dat je moet overdrijven he. :) Jouw normale menu is al behoorlijk koolhydraatarm vergeleken met het gemiddelde menu in onze maatschappij. ;)
Door frodo quin
#3356810
pearlsofpassion schreef:Ik zeg dan ook nergens dat je moet overdrijven he. :) Jouw normale menu is al behoorlijk koolhydraatarm vergeleken met het gemiddelde menu in onze maatschappij. ;)
Ja dat klopt, maar koolhydraat rijk als je het vergelijkt met een koolhydraatarm dieet. Toen ik dat volgde (in een plantaardige versie natuurlijk) kreeg ik dus wel last aan mijn nieren.

Ik ben het trouwens wel eens met je mening over gezonde voeding als het over mezelf gaat, maar ik denk toch echt dat het per individu verschilt waar men het goed op doet. Zo ken ik best veel mensen die spijsverteringsproblemen krijgen als ze nog maar half zoveel groenten als ik eet eten (ik eet wel echt veel groenten). Fabriekseten lijkt mij natuurlijk nooit gezond.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3356830
Lizzy schreef:Wat ook wel buitengewoon teleurstellend was is dat de Nederlandse arts gewoon mee ging in het cholesterol leugen. Zitten mensen gewoon keihard te vertellen dat hun cholesterol te hoog is bij prima waardes :-X :-X :-X

Na het lezen van het boek "De cholesterol leugen" (met dank aan Inge en Bono) en "Ode aan mijn Cholesterol" en "De Cholesterol Hype" en "de Foute Farma" (met dank aan Hetty) ben ik een hoop wijzer geworden en weten we nu dat het verlagen van je cholesterolwaardes met voeding eigenlijk niet kan, je cholesterol (tenzij je een erfelijke ziekte hebt) niet te hoog kan zijn, HDL = goed en LDL = fout niet bestaat en een te laag cholesterolgehalte je juist vatbaar maakt voor kanker. Cholesterolverlagers zijn dan ook o.a. kankerverwekkend.
En toch zijn er genoeg verhalen van mensen die op een plant-based dieet fors dalen in hun cholesterolwaardes, veel gewicht verliezen en dat gewicht behouden en bakken energie terugkrijgen. Aderverkalking ontstaat ook niet zomaar, ik heb de boeken niet gelezen maar hoe wordt het daarin uitgelegd? Er zijn ontzettend veel onderzoeken, en o.a. dr Greger van ''How not to die'' legt ongelooflijk overtuigend uit hoe cholesterol juist wél bijdraagt aan het ontstaan van aderverkalking en bijkomende problemen. Het blijft ongelooflijk hoe notabene artsen en wetenschappers zo lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan. Je weet echt niet meer wat je moet geloven. :???:
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3356833
Ik heb "geleerd" dat aderverkalking de kans krijgt als je aders/vaten verharden door ontstekingen. Zolang je vaten soepel blijven krijgt het cholesterol geen kans om zich af te zetten in de vaten. Maar het was, is en zal altijd zo blijven dat meningen lijnrecht tegenover elkaar blijven staan.

Ik geloof dat ik het destijds in Lizzy's topic over het cholesterol al verteld heb, maar toen mijn moeder begon met dialyseren slikte ze symvastatines vanwege haar hoge cholesterol (nadat jarenlang vetarm eten alleen tot een hoger cholesterolgehalte leidde). Haar nefroloog zag de medicatie en zei: stop daar maar mee, heeft geen enkele zin. En ja, mijn moeder had helaas ernstige vaatproblemen en een bypass buiten haar lijf, onder haar huid, omdat haar lichaam de bypass afstootte. Uiteindelijk stierf ze aan afstervende darmen (na 10 jaar dialyse en toen al 30 jaar ernstige vaatproblemen). En niet aan haar hoge cholsterol. Maar goed, dit is hetzelfde verhaal als mensen die jarenlang roken en toch 90 jaar worden.
Door Lizzy
#3356842
Ligaa schreef:En toch zijn er genoeg verhalen van mensen die op een plant-based dieet fors dalen in hun cholesterolwaardes, veel gewicht verliezen en dat gewicht behouden en bakken energie terugkrijgen. Aderverkalking ontstaat ook niet zomaar, ik heb de boeken niet gelezen maar hoe wordt het daarin uitgelegd? Er zijn ontzettend veel onderzoeken, en o.a. dr Greger van ''How not to die'' legt ongelooflijk overtuigend uit hoe cholesterol juist wél bijdraagt aan het ontstaan van aderverkalking en bijkomende problemen. Het blijft ongelooflijk hoe notabene artsen en wetenschappers zo lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan. Je weet echt niet meer wat je moet geloven. :???:
Dat schijnt ook te kunnen maar dat effect schijnt tijdelijk te zijn (ik zal zo even zoeken naar de exacte bewoording) en je kunt je dus afvragen of zo'n laag cholesterolgehalte gezond is. Deze artsen zeggen dus van niet. Maar het is inderdaad strontvervelend dat ze zo lijnrecht tegenover elkaar staan :-X . Je weet ook niet wie je moet geloven, omdat de invloed van de big pharma vele malen groter (en vooral enger is) dan we denken....
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3356845
Ligaa schreef:En toch zijn er genoeg verhalen van mensen die op een plant-based dieet fors dalen in hun cholesterolwaardes, veel gewicht verliezen en dat gewicht behouden en bakken energie terugkrijgen. Aderverkalking ontstaat ook niet zomaar, ik heb de boeken niet gelezen maar hoe wordt het daarin uitgelegd? Er zijn ontzettend veel onderzoeken, en o.a. dr Greger van ''How not to die'' legt ongelooflijk overtuigend uit hoe cholesterol juist wél bijdraagt aan het ontstaan van aderverkalking en bijkomende problemen. Het blijft ongelooflijk hoe notabene artsen en wetenschappers zo lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan. Je weet echt niet meer wat je moet geloven. :???:
Ja of op een vet dieet of ander dieet.
Het ligt er ook wel aan waar men vandaan komt eer men zo'n dieet of een ander dieet start. Ik denk dat de winst vooral zal zitten in bewuster eten ( welk dieet dan ook ) en bewuster en meer bewegen.

En met cholesterol , ik weet het ook niet. Te laag is ook niet ok. En ik geloof inderdaad of je nu voor of tegen leest elk verhaal zit dan zo in elkaar dat het klopt. Je pakt de juiste verhalen om je eigen conclusie te ondersteunen, zo werkt dat eenmaal.
Ik weet wel dat ik niet zo gauw de statines zou gaan slikken zou een dokter dat nodig vinden. Ik vrees ook dat big pharma daar inderdaad een dikke vinger bij in de pap heeft om het bestaande beleid door te blijven voeren. Als er nl. Doktoren , wetenschappers zo lijnrecht tegenover elkaar staan is er idd iets mis in het geijkte verhaal, maar hoeveel?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door