Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3355132
Het is een keuze. Dat iets een mogelijke rol speelt in een bepaald proces, wil nog niet zeggen dat je er wat mee wil doen. En er is sowieso nog een enorm gat in kennis over de samenhang tussen cholesterol in voeding en wat de invloed daarvan is op hart en vaatziekten. Daarbij, veel studies naar effect van medicatie op cholesterol & preventie van hart en vaatziekten zijn gedaan bij mensen die al een infarct gehad hadden, dat kun je niet zomaar extrapoleren naar gezonde mensen. En statines zijn ook niet zonder bijwerkingen.
Kijk, als iets de kans vergroot op problemen, da’s leuk maar als iemand tegen mij zegt ‘het halveert je risico’ zou ik wel willen weten hoe groot mijn risico überhaupt is, en of ik het dan de moeite waard vindt er iets mee te doen. Want ondergewicht heeft ook weer nadelen ;)

Timothy Noakes heeft interessante dingen gezeg over voeding en cholesterol, maar hij schiet dan wel weer door de andere kant op. Ik ben het niet in alles met hem eens, maar over cholesterol vond ik dit wel interessant; https://realmealrevolution.com/real-thi ... it-we-die/

Vooral deze vond ik wel schokkend; Cholesterol has been demonised since the 1950s, with Ancel Keys’ flawed study, which stated that saturated fat raised blood cholesterol and caused heart disease. The problem with his research was that he only chose data from the seven countries that fitted in with his theories, instead of including all 22 countries, which would have shown very different results. This triggered a dietary frenzy that saw the elimination of all foods containing cholesterol from the diet.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3355133
Ik kan mij wel vinden in wat je zegt Siberienne. Zo wordt er volgens mij ook wel gezegd dat statines bij mensen boven de 70 meer slecht dan goed doen? Dat begreep ik in ieder geval van mijn opa. Die slikte statines omdat hij hartproblemen heeft (gehad). Hij voelde zich echter een stuk beter en fitter toen hij stopte met de statines. Hij heeft er dus heel bewust voor gekozen om ze niet te slikken. Dan maar wat hoger cholesterol maar zich wel fit voelen ;)
Door Anne in Zweden
#3355137
dinky89 schreef:Ik kan mij wel vinden in wat je zegt Siberienne. Zo wordt er volgens mij ook wel gezegd dat statines bij mensen boven de 70 meer slecht dan goed doen? Dat begreep ik in ieder geval van mijn opa. Die slikte statines omdat hij hartproblemen heeft (gehad). Hij voelde zich echter een stuk beter en fitter toen hij stopte met de statines. Hij heeft er dus heel bewust voor gekozen om ze niet te slikken. Dan maar wat hoger cholesterol maar zich wel fit voelen ;)

Interessant. Mijn vader was hartpatiënt en slikte ook al zijn halve leven statines (eerste infarct op 52-jarige leeftijd, in 1983 of zo). Twee jaar vóór zijn overlijden had hij weer hartklachten, en een hartfunctie van ca. 30%, dus de artsen zeiden: meneer, u heeft nog een paar dagen tot hoogstens twee weken te leven, en die statines die u slikt zijn meer voor de lange termijn gedacht, dus daar kunt u wel mee ophouden. Mijn vader is er dus mee gestopt, en verdomd dat ie ineens opknapte en nog twee jaar geleefd heeft, en een kwalitatief best aardig leven ook voor iemand van in de tachtig met hartfalen. Uiteindelijk was hij 84 toen hij 1,5 jaar geleden overleed.

Dat gezegd hebbende: ik ken diverse mensen (van eind 60/begin 70) die van statines nare bijwerkingen kregen, en die zijn ook met rode rijst begonnen (de pillen dan hè, geen rijst met tomatensaus :biggrin2: ) en hebben daar baat bij zonder bijwerkingen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3355138
Ik ben ook genetisch belast.
Door een erg lage HDL, heb ik geen marge om LDL op te nemen en zit dat snel te hoog.
Mijn broer is ook erg mager en moet ook al erg opletten. Voor triglyceriden in zijn geval.

Mijn vader heeft al jaren te hoge cholesterol en te hoge triglyceriden. Hij slikte medicatie en volgde al die voorgeschreven diëten. Weinig resultaat.
Sinds een jaar of wat heeft hij ook licht verhoogde suikerwaarden en heeft mijn ma hem dus op een iets koolhydratenarmer dieet gezet. En sindsdien is zijn cholesterol en triglyceriden plots wel gedaald... ::)

Volgens mij weten ze nog veel te weinig wat wat veroorzaakt en wat gevaarlijk is.
Zo blijkt het hele verzadigde vetten verhaal ivm hart en vaatziekten gebaseerd op een foute conclusie ergens in de jaren 80 en 1 van de grootste leugens uit de gezondheidsgeschiedenis. Recent blijken koolhydraten veel slechter te zijn voor hart en vaten.
Door Siberienne
#3355147
pearlsofpassion schreef:Ik ben ook genetisch belast.
Door een erg lage HDL, heb ik geen marge om LDL op te nemen en zit dat snel te hoog.
Mijn broer is ook erg mager en moet ook al erg opletten. Voor triglyceriden in zijn geval.

Mijn vader heeft al jaren te hoge cholesterol en te hoge triglyceriden. Hij slikte medicatie en volgde al die voorgeschreven diëten. Weinig resultaat.
Sinds een jaar of wat heeft hij ook licht verhoogde suikerwaarden en heeft mijn ma hem dus op een iets koolhydratenarmer dieet gezet. En sindsdien is zijn cholesterol en triglyceriden plots wel gedaald... ::)

Volgens mij weten ze nog veel te weinig wat wat veroorzaakt en wat gevaarlijk is.
Zo blijkt het hele verzadigde vetten verhaal ivm hart en vaatziekten gebaseerd op een foute conclusie ergens in de jaren 80 en 1 van de grootste leugens uit de gezondheidsgeschiedenis. Recent blijken koolhydraten veel slechter te zijn voor hart en vaten.

Ja daar gaat het verhaal in mijn link ook over, is een studie uit de jaren ‘50 zelfs. Toen stierven er vooral in de VS ook echt veel jonge mannen aan hartinfarcten. Vet kwam in het verdomhoekje maar dat was ook de tijd dat over glucosesyroop aan toe werd gevoegd (maisstroop geloof ik) en het is maar de vraag wat nou echt het probleem was
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3355161
Lizzy schreef:Nou, Leo had last van hartritmestoornissen, dus als onderdeel van dat onderzoek is zijn bloed geprikt en nagekeken op cholesterol. Ze hebben met alle onderzoeken die ze gedaan hebben niks kunnen vinden (als oorzaak voor de hartritme stoornissen) en hij heeft ondertussen ook nergens last meer van (toen hij daar zo'n last van had, woog hij ook 59 kg).
Helemaal eens met alle vorige postings.


Die stoornissen kunnen ook komen van het feit dat hij toen zo licht was, zeker als ze verder niets gevonden hebben.
Zoals hier al eerder gezegd, het dieet maakt vrij weinig verschil, zeker omdat jullie al zo gezond eten. Ik zou zeker de (lekkere en gezonde) vetten niet schrappen, want hij moet echt op gewicht blijven.

Meneer (zeker niet te licht ;) ) zat op een gegeven moment ook in een 'hokje'. Leeftijd + iets hoger cholesterol + hogere bloeddruk = aan de pillen! Hoge bloeddruk is erfelijk bij hem, dat heeft hij zijn hele leven al. Gaat u maar aan de bloeddruk verlagers en statines. Statines is hij na een half jaar mee gestopt, wat een troep. Hij kreeg hele zere handen en benen.
Bloeddruk verlager slikt hij nog maar een kwart van de voorgeschreven dosering. Van de 'normale' dosis zat hij met de vlekken voor de ogen. Nu een homeopatische verdunning, zeg maar. :biggrin2:
Volgens de praktijkondersteuner zou dat niets moeten kunnen doen, maar het houdt zijn bloeddruk wel binnen de perken. Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan. ;)
Omdat de bloeddruk nu goed is komen er ook geen statines meer in. Hij voelt zich veel beter.
En een cijfertje is ook maar een gemiddelde hè. Dat komt van mensen die er onder en er boven zitten. We zijn nu eenmaal geen eenheidsworst. ;)


Toevallig gisteren een mooi stuk op Foodlog over cholesterol: https://www.foodlog.nl/artikel/voorlopi ... adigd-vet/
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3355165
Hmm ja cholesterol, zou het niet weten, volgens mij een heel heet onderwerp met heel veel onduidelijkheid, de geijkte waarheid die niet klopt, maar wat is dan precies waar. Volgens mij weten we het gewoon niet, maar net zoals met alles blijven protocollen die ooit in werk zijn gesteld naar aanleiding van een bepaald onderzoek gewoon nog opgevolgd zolang er geen duidelijkheid is :-\ Ook al zijn er twijfels bij die "waarheden". En hier in dit topic ook al heel wat gevarieerde i do erover.
Hij heeft natuurlijk wel behoorlijk ondergewicht, of daar ook de klachten door kunnen komen? Al dan niet tijdelijk. Kan maar wederom stel het maar eens vast ::) .
Heel eerlijk gezegd lijkt me nog meer afvallen ook absoluut niet wijs.
Mijn meneer drinkt zeker als ie sport weet sportdrank ( tja daar zit ook een hoop meuk in) maar mijn meneer heeft ook echt die extra's aan eiwitten nodig, anders is ie ook zo te mager. En proberen juist vaak dingen toe te voegen die hoog in eiwit zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3355168
Ik krijg bij het hele cholesterolverhaal een gevoel als bij nierfalen via de 'conventionele' weg..
Een dier met nierfalen wordt misselijk van de afvalproducten van eiwitten, dus gaan we eiwitten beperken in de voeding. Dat is kort door de bocht geredeneerd en werkt niet. Heeft zelfs een averechts effect. Dat komt omdat die eiwitten helemaal niet de oorzaak zijn van nierfalen en daardoor hoge ureum in het bloed.

Zo zit het volgens mij ook met cholesterol. Vetten en cholesterol in de voeding maar beperken is gewoon te kort door de bocht. Goede vetten zijn net super gezond en nodig voor een gezond metabolisme. Ze compleet bannen kan het probleem zelfs vergroten. De oorzaak van de stijging van de cholesterol in het bloed is waarschijnlijk te wijten aan iets anders. Men weet alleen niet wat.
In tussentijd lijkt het mij verstandig gezond te blijven eten.
En vetten en pakweg eieren horen daar ook bij.

Trouwens, als de ratio tussen LDL en HDL goed zit, liet ik me niet gek maken door de cardioloog.
Die weet ook niet beter, net als de meeste dierenartsen nog steeds brokjes voorschrijven bij nierfalen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3355181
Een goede haan is niet vet he ;D Dat zegt mijn gespierde spijker altijd. Hij is 1.87 en weegt 65 kg. en er komt geen grammetje bij ondanks volvette produkten en veel noten. Cholesterolgehalte is lang geleden gemeten dus geen idee.

Als je googelt naar natuurdietist cholesterol wordt de relatie voeding en cholesterol misschien duidelijker?
Door Anne in Zweden
#3355184
Kaio schreef:Hmm ja cholesterol, zou het niet weten, volgens mij een heel heet onderwerp met heel veel onduidelijkheid, de geijkte waarheid die niet klopt, maar wat is dan precies waar. Volgens mij weten we het gewoon niet, maar net zoals met alles blijven protocollen die ooit in werk zijn gesteld naar aanleiding van een bepaald onderzoek gewoon nog opgevolgd zolang er geen duidelijkheid is :-\ Ook al zijn er twijfels bij die "waarheden". En hier in dit topic ook al heel wat gevarieerde i do erover.
Hij heeft natuurlijk wel behoorlijk ondergewicht, of daar ook de klachten door kunnen komen? Al dan niet tijdelijk. Kan maar wederom stel het maar eens vast ::) .
Heel eerlijk gezegd lijkt me nog meer afvallen ook absoluut niet wijs.
Mijn meneer drinkt zeker als ie sport weet sportdrank ( tja daar zit ook een hoop meuk in) maar mijn meneer heeft ook echt die extra's aan eiwitten nodig, anders is ie ook zo te mager. En proberen juist vaak dingen toe te voegen die hoog in eiwit zijn.
Was het jaren geleden niet zo (in Amerika waarschijnlijk ::) ) dat van de ene op de andere dag de kritieke bovengrens voor cholesterol werd verlaagd, waardoor duizenden mensen die de voorgaande dag nog gewoon gezond waren geweest, ineens aan de statines moesten van hun huisarts? Misschien is dat een broodje-aapverhaal, hoor, maar ik heb dat definitief ergens gelezen.
Door Siberienne
#3355185
Anne in Zweden schreef:Was het jaren geleden niet zo (in Amerika waarschijnlijk ::) ) dat van de ene op de andere dag de kritieke bovengrens voor cholesterol werd verlaagd, waardoor duizenden mensen die de voorgaande dag nog gewoon gezond waren geweest, ineens aan de statines moesten van hun huisarts? Misschien is dat een broodje-aapverhaal, hoor, maar ik heb dat definitief ergens gelezen.

In NL zijn de grenzen ook aangepast - wel nav onderzoek. Waarbij ik wijselijk zwijg over wie dat onderzoek betaald heeft. Want dat weet ik werkelijk niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3355207
Had mijn bloedonderzoeken nog van België erbij gepakt omdat er ook iets was met mijn cholesterol maar niks mee gedaan is. Zie dat mijn totale erg hoog is. Maar komt dus door hoog HDL. Ldl is onder de bovengrens , waardes zijn in mg niet in mmol.
En recent heb ik ook een bloedonderzoek gehad, geen idee wat de uitslagen waren, aangezien ze niks gezegd hebben zal alles prima geweest zijn. Maar aangezien er nog volgen is het wel goed te weten hoe dat zit met cholesterol voor ze me iets op de mouw spelden natuurlijk :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3355218
Mijn meneer kan best een aantal kilo's missen, maar heeft een totaal cholesterol van 3,8!!! En dan mooi hdl en heel laag ldl en tri's en een bloeddruk van 124/72, dus het kan ook bij zwaardere mensen prima zijn. Nu eet hij wel relatief weinig KH en suiker.

Ik heb totaal 6,8, best hoog. Maar mijn hdl is ook hoog en dat maakt dat de ratio toch goed is. Ik heb erfelijk te hoog cholesterol net als mijn moeder (was vaatpatiënt) en mijn broer, maar omdat mijn bloeddruk prima is en ik nooit gerookt hebt wordt er bij mij anders mee omgegaan dan bij mijn broer. Hij slikt wel statines.

Mijn moeder is destijds afgevallen tot 48 kilo omdat het advies destijds (jaren '70) vetarm eten was en haar cholesterol werd alleen maar hoger. Ze heeft cholesterolverlagende medicatie geslikt totdat haar nefroloog zei dat dat totaal geen toegevoegde waarde had en ze ze niet meer kreeg. Ik weet niet meer of dat met de nierdialyse te maken had of met iets anders.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3355222
Lizzy schreef:Ondertussen zit ik me een versuffing te lezen aan alle informatie die jullie mij geven. Hartstikke fijn, bedankt daarvoor!!!
Ken je het boek "de cholestorolleugen" Lizzy? Anders wil ik het wel naar je opsturen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door