Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3347693
Dex is nu 9,5 maand en hoewel ik geen voorstander ben van castreren zonder reden zit ik toch te twijfelen. De hormonen beginnen wat te werken bij hem, hij wordt manser naar andere honden maar geen schokkende dingen. Gisteren waren we op het strand met ze en toen viel me op dat hij Rana serieus probeert te beklimmen. Zij vind dat niet leuk maar is ook niet heel erg duidelijk naar hem en dat maakt me een beetje aan het twijfelen. Rana snauwt hem uiteindelijk wel weg maar ik ben bang dat het een keer uit de hand loopt. Dex gaat steeds meer uitproberen en omdat Rana niet al te duidelijk is denk ik dat hij steeds verder zal gaan en het misschien een keer mis gaat en ze misschien straks helemaal niet meer met elkaar overweg kunnen. Dex is qua gedrag ook nog steeds wat typisch, of in iedergeval niet wat ik gewend ben van onze andere honden. Hij is nog steeds terughoudend naar andere honden, gaat nog vaak zitten als hij een andere hond ziet omdat hij het wat spannend vind (mijn invulling) maar als hij wel speelt met andere honden is hij snel veel te wild, te lomp, te grof en krijgt dan (terecht) een snauw. En dan terugdenkend aan Manu en wat castratie voor hem gedaan heeft denk ik dat het Dex meer rust kan geven.

Redenen voor castratie; gedrag richting Rana, meer rust in lijf en hoofd?
Redenen om het niet te doen; snijden in een gezond lijf (narcose), hormonen nodig om volwassen te worden?
Ben eigenlijk gewoon niet zo voor castreren maar kan ook geen goede redenen bedenken waarom we het niet zouden doen wanneer het voor hem alleen maar meer beter zou zijn, mits chemisch castratie dat laat zien natuurlijk.

Nu zit ik eraan te denken om hem chemisch te laten castreren om te kijken of het inderdaad het gewenste effect heeft maar is hij niet nog te jong om dit te doen? Hij heeft de hormonen ook nodig om volwassen te worden maar zou hem ook graag wat stabieler, zekerder in zijn gedrag willen zien. Qua gedrag zijn er geen schokkende dingen, gewoon anders dan wat ik gewend ben en we trainen uiteraard ook met hem en blijven dat voorlopig nog wel doen. Hoe staan jullie hierin?
192F7955-530A-47CD-B692-518E9185FB5C.jpeg
192F7955-530A-47CD-B692-518E9185FB5C.jpeg (222.82 KiB) 2576 keer bekeken
Nog even een fotootje van het ei bijgevoegd, hihi ik ben zo blij met hem :) Met zijn rare gekke dingen, zo anders als de andere honden die we gehad hebben. Zo brutaal, ook omdat wij er veel te vaak om moeten lachen en hij dus eigenlijk te veel mag. En die "smoel" van hem hij kan je aankijken ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3347694
Tja dat is nu eenmaal een moeilijke leeftijd. Reuen worden dan reu, of wannabe reuen eigenlijk.

Niet vergeten dat vroege castratie ook zorgt voor later sluiten groeischijven en ook voor meer bottenellende kan zorgen. (ik weet niet wat een implantaat doet, lijkt me hetzelfde aangezien het een hormonale kwestie is)
Qua gedrag kan een hond ook onzekerder worden. Dat hoeft niet persee, zijn er ook genoeg die er juist stabieler van worden.

Ergens denk ik ook, het is gewoon een natuurlijke fase op weg naar volwassenheid, waarom willen we weer van alles veranderen, en ingrijpen? Aan de andere kant als het nou heel erg wordt.... Maar goed veel gedrag is te veranderen met training (in de pubertijd lijkt het soms wel eindeloze training )
Geloof maar dat mijn newfy's ook regelrechte etterbakkies konden zijn. Ook zodanig dat ik tijdelijk hulpmiddelen nodig heb gehad om ze te houden, want het boeide ze niet wat ik vond.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3347695
El_Kato schreef:Dex is nu 9,5 maand en hoewel ik geen voorstander ben van castreren zonder reden zit ik toch te twijfelen. De hormonen beginnen wat te werken bij hem, hij wordt manser naar andere honden maar geen schokkende dingen. Gisteren waren we op het strand met ze en toen viel me op dat hij Rana serieus probeert te beklimmen. Zij vind dat niet leuk maar is ook niet heel erg duidelijk naar hem en dat maakt me een beetje aan het twijfelen. Rana snauwt hem uiteindelijk wel weg maar ik ben bang dat het een keer uit de hand loopt. Dex gaat steeds meer uitproberen en omdat Rana niet al te duidelijk is denk ik dat hij steeds verder zal gaan en het misschien een keer mis gaat en ze misschien straks helemaal niet meer met elkaar overweg kunnen. Dex is qua gedrag ook nog steeds wat typisch, of in iedergeval niet wat ik gewend ben van onze andere honden. Hij is nog steeds terughoudend naar andere honden, gaat nog vaak zitten als hij een andere hond ziet omdat hij het wat spannend vind (mijn invulling) maar als hij wel speelt met andere honden is hij snel veel te wild, te lomp, te grof en krijgt dan (terecht) een snauw. En dan terugdenkend aan Manu en wat castratie voor hem gedaan heeft denk ik dat het Dex meer rust kan geven.

Redenen voor castratie; gedrag richting Rana, meer rust in lijf en hoofd?
Redenen om het niet te doen; snijden in een gezond lijf (narcose), hormonen nodig om volwassen te worden?
Ben eigenlijk gewoon niet zo voor castreren maar kan ook geen goede redenen bedenken waarom we het niet zouden doen wanneer het voor hem alleen maar meer beter zou zijn, mits chemisch castratie dat laat zien natuurlijk.

Nu zit ik eraan te denken om hem chemisch te laten castreren om te kijken of het inderdaad het gewenste effect heeft maar is hij niet nog te jong om dit te doen? Hij heeft de hormonen ook nodig om volwassen te worden maar zou hem ook graag wat stabieler, zekerder in zijn gedrag willen zien. Qua gedrag zijn er geen schokkende dingen, gewoon anders dan wat ik gewend ben en we trainen uiteraard ook met hem en blijven dat voorlopig nog wel doen. Hoe staan jullie hierin?

192F7955-530A-47CD-B692-518E9185FB5C.jpeg

Nog even een fotootje van het ei bijgevoegd, hihi ik ben zo blij met hem :) Met zijn rare gekke dingen, zo anders als de andere honden die we gehad hebben. Zo brutaal, ook omdat wij er veel te vaak om moeten lachen en hij dus eigenlijk te veel mag. En die "smoel" van hem hij kan je aankijken ::)
Tja, ik ben niet zo van de reuen, maar snap wat je bedoelt. Denk toch dat het je eigen afwegingen moeten zijn maar andere meningen zullen inderdaad dingen aan kunnen brengen waar je mss zelf nog niet aan had gedacht.

Voor mij is het altijd simpel (ja ook ondanks het narcose verhaal :-X ). Ik ben echt iemand van de teven, maar zou er tevens niet aan moeten denken om 10-15 jaar (positief denken :biggrin2: ) 2x per jaar het hele gedoe van de loopsheden te moeten meemaken.
Egoïstisch misschien, soit. Maar ik doe en laat héél veel voor mijn honden (regelmatig ten koste van mezelf); dit doe ik voor mezelf. Honden genoeg op de wereld dus ik zal er nooit honden aan toevoegen. Dus waarom al die sores + uiteraard de kans op BMO laten bestaan? En dan is natuurlijk de operatie voor teef veel zwaarder, zowel narcose als het snijgebeuren. Het blijft een buikoperatie, waar het bij de reu slechts een sneetje in de huid balzak is....
Niet verkeerd opvatten, het blijft bij beide soorten een narcose die ze moeten ondergaan, maar is mij verteld dat het bij de reu slechts roesje is, juist omdát het snijden zo weinig voorstelt. Correct me if I'm wrong... :)
Tja, de gedragsverandering kan je ook niet voorspellen. Dus dat blijft een gok.

Ik heb wél gewacht tot de eerste loopsheid is geweest, met dezelfde reden als je zelf noemt: Hormonen de kans geven hondje volwassener te laten worden. Maar weet niet wat hiervoor bij reuen acceptabele tijd is...?

Ik wens je sterkte met de knoop doorhakken. Mijn meisje gaat morgen onder het mes... ;)
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op wo 04 jul 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chery
#3347697
Ik heb mijn reu laten castreren voordat mijn teefje loops werd voor de 1e keer.
Hij was 2 jaar oud.
Ik heb het gedaan, omdat ik absoluut geen ongelukje met hem wil. Hij is beslist niet geschikt voor de fok.
Dus chemisch was geen optie hier.

Hij is hetzelfde gebleven qua gedrag(hij was altijd makkelijk)
Door Siberienne
#3347699
Mijn vorige twee reuen waren hun hele leven intact, de huidige twee zijn gecastreerd. Dat was met name omdat Spot echt last had van loopse teven inde buurt, niet willen eten, loeien in de nacht en ongedurig zijn. Ik wist dat drie teven in de buurt niet snel gecastreerd zouden worden en ik vond het sneu voor hem.
Daarbij had ik de hoop dat iets minder scherp zouden worden naar andere reuen. Dat is wel wat minder geworden maar ze zijn nog steeds niet super makkelijk daarin.
Spot is stabieler geworden. Shadow is niet veel veranderd, hooguit iets minder scherp. Ik heb wel gewacht tot ze twee waren, eerst chemisch gecastreerd en toen definitief. Ingreep,stelde inderdaad niet veel voor, daar hebben ze weinig last van gehad. Ook omdat de ballen verwijderd zijn voor de chemische castratie helemaal uitgewerkt was. Die doet de ballen slinken en daardoor kleiner sneetje.

Spot is wel nog steeds zo dat als hij de kans krijgt, hij op zijn geliefde labmadam probeert te rijden. Dat gedrag is niet weg.

Als ik,jouw verhaal lees denk ik... misschien nog even wachten? Ik vind 9,5 mnd voor een grote hond nog vroeg, hij is nog niet uitgegroeid, ook niet mentaal. In die tijd hadden wij af en toe gerommel met de honden onderling, een paar keer ook ruzie. Dat is nog voor de castratie gestabiliseerd door ons ingrijpen en sturing.
Voor mij was de onderlinge verhouding geen reden om te castreren (reu-reu weliswaar) want ik zag dat als een normaal proces. Dit is de fase in het leven van een reu dat ‘ie zich moet leren gedragen. Eigenlijk zou een oudere stabiele teef daar juist een hele mooie rol in kunnen spelen... maar goed, ik ken jouw Rana niet ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3347701
Het is voor reuen geen roesje, maar gewoon een volledige narcose.
De operatie zelf is wat mij betreft de discussie niet.

Maar ik vind dat dit bij een reu hoort en zou niet zo jong tot castreren overgaan. Ik zou minimaal wachten tot hij uitgegroeid is en fysiek volwassen.
Zijn gedrag zal wel sturing vragen. Als Rana niet genoeg zelf aangeeft, zul jij dat voor haar moeten doen. Net als met de andere reu-gedragingen. Consequent en duidelijk zijn, het hoort er bij wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3347702
Als ik t zo lees is zijn (rij)gedrag richting Rana je voornaamste reden om te castreren?
Ik vraag me af of dat gedrag hiermee gaat stoppen. Juist omdat rijgedrag heel vaak niets met paardrift te maken heeft. Monique Bladder heeft daar een goed artikel over geschreven https://www.moniquebladder.nl/rijgedrag ... verklaard/

Daarnaast vind ik 9,5 mnd wel heel erg jong om het uberhaupt maar te overwegen. Eerst maar eens echt volwassen worden zou ik zeggen. Die onrust in lijf en kop hoort bij dat proces.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3347706
Lizzy schreef:Ik vind dit echt de moeite waard om naar te luisteren: https://dierbewust.nl/db-017-de-nadelen ... shormonen/

En nee, ik zou absoluut niet kiezen voor een castratie.
Ik heb het beluisterd en vond het echt ontzettend interessant! En dat zegt wat voor mij, want was echt overtuigd van het hormonale voordeel (kans BMO minimaal); dat was voor mij genoeg met als aanvulling mijn eigen voordeel... :-[
Ik hoor de nadelen die ze noemt, wat de reu betreft kan ik nu veeeeel beter begrijpen waarom mensen de reu intact willen laten. Echt iets belangrijks geleerd hier :)
Echter noemt ze dat de aromatase alsnog een belangrijke oorzaak kan zijn voor hormoongerelateerde tumoren. Het is mij niet duidelijk of het hier gaat over reu of teef; ze spreekt voornamelijk (in dit stuk tekst) over de reu? Ik hoor haar voornamelijk praten over hem, hij, testosteron...
M.i. is het dus vooral zaak (sowieso :biggrin2: ) de hond zo strak mogelijk in de spieren te houden. Wat ik morgen naar de da breng, is bot en -echt harde- spieren. Wat nog op die spieren ligt (sinds de loopsheid) is m.i. gevolg van de schijnzwangere symptomen (de mand vol knuffels ligt 's avonds verspreid over huis/tuin :biggrin2: )

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3347714
goed stukje in grote lijnen kan ik me daar in vinden.
Maar ik kan toch redenen vinden om te castreren, bijvoorbeeld een teef die telkens een BMO krijgt na loopsheid. Nou wellicht zou je die oorzaak op een andere manier kunnen aan pakken maar zie hem maar eens te vinden.
Bij een reu waar zijn hormonen echt in de weg zitten , kan ik me ook iets bij voorstellen. Maar bij de pubertijd gaat dat op en neer dus moet je het de kans gunnen om de natuur zijn gang te laten gaan, het gaat stabiliseren. Dus reuen ouder dan 2 a 3 die enorm last hebben.
Verder kan ik me niet zo heel veel voorstellen
Door Cindy de Wolf
#3347716
Smokey hebben we late castreren omdat dit mede in het adoptiecontract stond. Hij vond andere mensen en honden zeer spannend en dat uitte zich in woest blaffen. Na zijn castratie is hij gaan bijten :'(

Revy, markiesje, is heel erg behept met testosteron met als gevolg dat hij gewoon echt NIET luistert terwijl hij echt heel goed luisterde. Daarnaast ging al gillend en joelend het bos in MEISJES waaaaaaar zijn jullie, even vrij vertaald. Ik heb chemisch laten castreren (suprelorin chip) wat een OPLUCHTING. Ik had mijn goed luisterende mannetje weer terug. Uit laten werken ivm aangevraagde dekking inmiddels was hij 2,5 en 2 implantaten verder. Oh men wat een drama, hij kon gewoon NIET meer los,nergens meer. Dekking geweest, drachtig nieuw implantaat en weer werd hij een lief ventje, inmiddels 4e implantaat, hij wordt nu ook 4 eind augustus, welke binnenkort gaat uitwerken. Wordt hij weer zo drama gaat er weer een implantaat in. Domweg omdat hij dan nog een beetje testosteron behoudt. Daarnaast wil ik hem met tijd nog een keer inzetten voor de fok. Ik zou dus eerst kiezen voor een suprelorin implantaat om iig een idee te krijgen. Wat betreft wel/niet castreren, dat zal ook afhangen van hoe je woont. Hier in Den Haag is het domweg super druk met honden en wordt je opgewonden reu dus elke keer geprikkeld.
Door Eef+Stippels
#3347717
Ik zou het niet doen, zo jong castreren.
En zoals al gezegd is, rijden hoeft geen voortplantingsdrift te zijn..

Ik heb altijd gezegd dat we niet gaan snijden in een gezond lichaam, maar dat is helaas bij geen van onze 4 honden gelukt :(
Onze reu is op 2 jarige leeftijd gecastreerd, had ontzettende voortplantingsdrift (dacht ik) die met geen natuurlijk middel te temperen was. Onze teef werd steeds door hem tegen de grond gedrukt, daar was niet mee te leven. Na de castratie was dit gelukkig voorbij. Dat was wel iets van 15 jaar geleden, toen had ik nog geen idee dat rijden ook van bijvoorbeeld stress kan komen. Dat kan het ook wel geweest zijn, hij voelde zich erg verantwoordelijk voor onze 2e hond.

Ons eerste teefje kreeg op zesjarige leeftijd een BMO. En ons tweede en derde teefje werden allebei ontzettend schijnzwanger. Xindy is uiteindelijk op ik geloof zesjarige leeftijd gecastreerd en Bella op 2/2,5 jaar toen ze was uitgegroeid. Ik wilde er zeker van zijn dat de groeischijven gesloten waren, ook omdat ze een misvormde schouder heeft. Zij moest sowieso ook van de stichting waar ze vandaan komt gecastreerd worden.

Dus zo zijn ze alle vier uiteindelijk toch gecastreerd...
Het ligt heel erg aan de omstandigheden. Ik ben inmiddels niet meer pertinent tegen castratie, soms kun je niet anders.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op wo 04 jul 2018, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3347735
Cindy de Wolf schreef:Smokey hebben we late castreren omdat dit mede in het adoptiecontract stond. Hij vond andere mensen en honden zeer spannend en dat uitte zich in woest blaffen. Na zijn castratie is hij gaan bijten :'(

Revy, markiesje, is heel erg behept met testosteron met als gevolg dat hij gewoon echt NIET luistert terwijl hij echt heel goed luisterde. Daarnaast ging al gillend en joelend het bos in MEISJES waaaaaaar zijn jullie, even vrij vertaald. Ik heb chemisch laten castreren (suprelorin chip) wat een OPLUCHTING. Ik had mijn goed luisterende mannetje weer terug. Uit laten werken ivm aangevraagde dekking inmiddels was hij 2,5 en 2 implantaten verder. Oh men wat een drama, hij kon gewoon NIET meer los,nergens meer. Dekking geweest, drachtig nieuw implantaat en weer werd hij een lief ventje, inmiddels 4e implantaat, hij wordt nu ook 4 eind augustus, welke binnenkort gaat uitwerken. Wordt hij weer zo drama gaat er weer een implantaat in. Domweg omdat hij dan nog een beetje testosteron behoudt. Daarnaast wil ik hem met tijd nog een keer inzetten voor de fok. Ik zou dus eerst kiezen voor een suprelorin implantaat om iig een idee te krijgen. Wat betreft wel/niet castreren, dat zal ook afhangen van hoe je woont. Hier in Den Haag is het domweg super druk met honden en wordt je opgewonden reu dus elke keer geprikkeld.
Misschien niet verkeerd om de radio-uitzending van Petra te beluisteren... Dat implantaat is beyond ongezond......
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347740
Kan je niet beter zaad laten invriezen en hem dan castreren ipv steeds implantaten in te zetten? Als je er nog mee wil fokken.
Of er vaart proberen achter te zetten zodat hij zo snel mogelijk gecastreerd kan worden? Ik weet niet of ik dat fokken zou laten voorgaan op zijn gezondheid, maar ik weet wel dat voor iedereen anders ligt.

Met castreren gaat toch niet alle testosteron weg? En zelfs dan nog, dan is dat een heel klein nadeel tov de nadelen van zo'n sterke hormonale middelen als een implantaat. Dan is de remedie toch echt een stuk slechter dan de kwaal...
Door Cindy de Wolf
#3347745
Lizzy schreef:Misschien niet verkeerd om de radio-uitzending van Petra te beluisteren... Dat implantaat is beyond ongezond......
Zoveel mensen zoveel meningen. Ik denk niet dat het veel slechter is dan castreren. Ook uitgebreid besproken met meerdere DA's. Zijn vader heeft er 9 gehad en is vorige maand ingeslapen op dik 15 jaar.
pearlsofpassion schreef:Kan je niet beter zaad laten invriezen en hem dan castreren ipv steeds implantaten in te zetten? Als je er nog mee wil fokken.
Of er vaart proberen achter te zetten zodat hij zo snel mogelijk gecastreerd kan worden? Ik weet niet of ik dat fokken zou laten voorgaan op zijn gezondheid, maar ik weet wel dat voor iedereen anders ligt.

Met castreren gaat toch niet alle testosteron weg? En zelfs dan nog, dan is dat een heel klein nadeel tov de nadelen van zo'n sterke hormonale middelen als een implantaat. Dan is de remedie toch echt een stuk slechter dan de kwaal...
KI is absoluut not done bij de markiesjes. Daar gaat het sowieso heel anders dan bij andere rassen. Verder krijgt het markiesje serieus een castratenvacht :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door