Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tt-tjes
#3340677
Heb een poging gedaan om bonebroth te maken voor Bono. Ik heb helaas geen slowcooker dus gewoon op het gas.
Het heeft alles bij elkaar 14 uur staan pruttelen maar helaas blijft het dun. Kan ik dat dan toch geven? Ik had gehoopt dat het meer gelei achtig zou zijn. Voor zijn pezen.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op do 10 mei 2018, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door - pien -
#3340679
tt-tjes schreef:Heb een poging gedaan om bonebroth te maken voor Bono. Ik heb helaas geen slowcooker dus gewoon op het gas.
Het heeft alles bij elkaar 14 uur staan pruttelen maar helaas blijft het dun. Kan ik dat dan toch geven? Ik had gehoopt dat het meer gelei achtig zou zijn. Voor zijn pezen.
Wat heb je er in gedaan? Wat voor botten heb je gebruikt?
Door - pien -
#3340684
Zat er kraakbeen aan die botten? Daar schijnt het gelatineuze vandaan te komen. Ligt er ook weer aan hoeveel kraakbeen in verhouding.
Ik zat net te denken, ik heb wel 's gewoon botten van onze 3sterrenkip die wij hadden gegeten voor bouillon gebruikt en dat stijfde wel op, maar van 2 biologische karkassen (rauw) weer niet ::)
Ik doe altijd maar wat met de bouillon, soms vergeet ik de azijn :-[ en hoe lang het suddert hou ik ook niet altijd bij, in elk geval wel 24 uur (gaat makkelijk in een Aga, gewoon vergeten omdat je er geen omkijken naar hebt).
Ik denk dat je alle goeie stoffen uit die botten hebt gehaald ;) dus ik zou het gewoon geven.

Zou het aan de azijn kunnen liggen dat het niet gelatineus is?
Door tt-tjes
#3340686
hannabelgje schreef:Is het nog warm? Heb je de botten er zo in gedaan of door geknipt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Botten kon ik niet knipprn. Maar zijn wel behoorlijk poreus nu.
- pien - schreef:Zat er kraakbeen aan die botten? Daar schijnt het gelatineuze vandaan te komen. Ligt er ook weer aan hoeveel kraakbeen in verhouding.
Ik zat net te denken, ik heb wel 's gewoon botten van onze 3sterrenkip die wij hadden gegeten voor bouillon gebruikt en dat stijfde wel op, maar van 2 biologische karkassen (rauw) weer niet ::)
Ik doe altijd maar wat met de bouillon, soms vergeet ik de azijn :-[ en hoe lang het suddert hou ik ook niet altijd bij, in elk geval wel 24 uur (gaat makkelijk in een Aga, gewoon vergeten omdat je er geen omkijken naar hebt).
Ik denk dat je alle goeie stoffen uit die botten hebt gehaald ;) dus ik zou het gewoon geven.

Zou het aan de azijn kunnen liggen dat het niet gelatineus is?
Ik ga het af laten koelen en haal dan het vet er af. Indien nog vloeibaar dan doe ik het in ijsblok zakjes en geef het dan toch maar. Veel botjes waren heel poreus nu. Dus de goede dingen zullen er wel in zitten.
Morgen probeer ik varkenspootjed te krijgen bij de slager. Misschien dat het dan beter lukt.
Door hannabelgje
#3340689
De gelei komt pas als het afgekoeld is. Zolang het warm is blijft het erg vloeibaar. Kan dus zomaar zijn dat het gewoon goed gelukt is hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Lizzy
#3340693
Ja, het moet eerst goed afkoelen. En bij mij blijft het ook altijd wel waterig hoor. Ik heb het nooit als mislukt beschouwd.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3340701
Lizzy schreef:Ja, het moet eerst goed afkoelen. En bij mij blijft het ook altijd wel waterig hoor. Ik heb het nooit als mislukt beschouwd.
Ja, eerst helemaal af laten koelen! Pas als het uit de koelkast komt is het hier jelly.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3340718
Ik haal bij de slager altijd een stuk koeieheup, en heel gek, als ik dat er niet in heb wordt het bij mij ook niet jelly. Maakt niet uit wat voor bot ik gebruik, kip, konijn, geit, parelhoen ook wel eens gebruikt.
Maar ook zonder dat het jelly is zijn de botjes bij mij wel altijd poreus dus ik ga er van uit dat het dan wel goed is.
Door tt-tjes
#3340723
Ik ben blijkbaar errug ongeduldig. Wilde het net in ijsblokzakjes gaan doen en nu is het wel gelei. :D
Dus in bakjes ipv zakjes.

Ik had vanalles. Heupstukjes, schouderbladen, allemaal lam. En dan 3 schenkels van rund.

Hoeveel mogen ze er per dag van hebben?
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3340730
tt-tjes schreef:Ik ben blijkbaar errug ongeduldig. Wilde het net in ijsblokzakjes gaan doen en nu is het wel gelei. :D
Dus in bakjes ipv zakjes.

Ik had vanalles. Heupstukjes, schouderbladen, allemaal lam. En dan 3 schenkels van rund.

Hoeveel mogen ze er per dag van hebben?
Top! :thumbsupup:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door