Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door enya13
#3340325
een vriendin van mij woont op een oude boerderij die ze aan het verbouwen zijn. die werd bewoond door ratten. ze hebben zelf ook een dierentuin en die ratten eten mee natuurlijk.
kreeg zaterdag een mailtje dat ze net ruim een week ziekenhuis achter de rug had.
oorzaak; ziekte van weil. daar is ze dus nog wel even zoet mee.
best even schrikken dus.
hun honden zijn niet l4 geent en de mijne ook niet.
lopen die nu ook gevaar?
Door eelke
#3340336
Ja, lijkt me wel dat er een kans is dat ook anderen ziek worden. Ik zou er even niet langs gaan met mijn honden. Als er wat meer rust is bij je vriendin zal ze er zelf ook vast wel wat over kunnen zeggen, want ik neem aan dat die vraag ook wel gesteld is aan haar artsen / artsen haar daar over verteld hebben.

Week ziekenhuis, da's wel heftig hoor.
Door Lizzy
#3340337
Je honden lopen altijd gevaar. Ratten zijn er altijd en overal. Dus ja, haar honden lopen gevaar en jouw honden lopen ook gevaar. Hoef je niet eens voor op een oude boerderij te wonen. Vorige week is er een pup in Zoetermeer overleden. Ziekte van Weil. Op 9 en 12 weken gevaccineerd tegen Weil, op 16 weken ingeslapen.
Door Siberienne
#3340343
Ja dat lijkt me wel. Weil kan overgedragen worden via uitwerpselen van ratten.
En ja honden lopen altijd risico, alleen lijkt me dat risico wel groter op het moment dat ze ergens wonen bij ratten (of muizen) die bewezen besmet zijn. Wonen = frequenter contact.

Voor de bazen; opruimen van uitwerpselen / vegen van vloeren waar ze vaak komen, of opruimen van nesten; mond-neusmasker dragen. Besmetting is via inademing.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3340349
Siberienne schreef:Ja dat lijkt me wel. Weil kan overgedragen worden via uitwerpselen van ratten.
En ja honden lopen altijd risico, alleen lijkt me dat risico wel groter op het moment dat ze ergens wonen bij ratten (of muizen) die bewezen besmet zijn. Wonen = frequenter contact.

Voor de bazen; opruimen van uitwerpselen / vegen van vloeren waar ze vaak komen, of opruimen van nesten; mond-neusmasker dragen. Besmetting is via inademing.
Enkel via inademing? Kan dat ook niet via rechtstreeks contact met de mond? Als je vb een urine plek aanraakt en later met je handen aan je mond of neus komt? Wat eigelijk niet te vermijden valt als die ratten overal gepist hebben...
En is de urine van een besmet persoon, mens of hond, ook niet besmettelijk?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3340360
Citaat uit Lizzy's link:

Besmetting van de mens vindt plaats door direct contact met de (levende of dode) gastheer of zijn urine of indirect via de met urine gecontamineerde omgeving, vooral oppervlaktewater en modder bijvoorbeeld door zwemmen/watersport, vissen en tuinieren. Transmissie vindt plaats door directe overdracht via wonden, slijmvliezen en mogelijk de weke huid of door inademing van aërosolen van urine. Ook consumptie van besmette waren, onderdompeling en inslikken van besmet oppervlaktewater (aanwezigheid van veel ratten en muizen), schoonspuiten van schuren en stallen (aërosolen via ratten, muizen, zieke of besmette dieren) en behandelen of slachten van besmette dieren vormen een risico op besmetting.
Door Siberienne
#3340379
Lizzy schreef:Via inademing? Waterdamp dan?

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/leptospirose
Nee als je gaat vegen via aerosol vorming: kleine deeltjes in de lucht. Ik was onvolledig in mijn post, direct contact klopt inderdaad ook maar de meeste mensen wassen hun handen wel na het opruimen van keutels ;) maar dat er deeltjes in de lucht kunnen komen bij vegen wordt nog wel eens vergeten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3340396
Siberienne schreef:Nee als je gaat vegen via aerosol vorming: kleine deeltjes in de lucht. Ik was onvolledig in mijn post, direct contact klopt inderdaad ook maar de meeste mensen wassen hun handen wel na het opruimen van keutels ;) maar dat er deeltjes in de lucht kunnen komen bij vegen wordt nog wel eens vergeten.
Leptospiren leven in de nieren en worden met de urine uitgescheiden, niet met de ontlasting.
Door Siberienne
#3340413
pike schreef:Leptospiren leven in de nieren en worden met de urine uitgescheiden, niet met de ontlasting.
Ja en rattenzeik zie je niet liggen keutels wel. Het is gewoon een praktische tip
Omdat we pten hebben gehad die zo besmet zijn geraakt. Bij het vegen dus. En lepto is niet lachen, daar kun je goed ziek van zijn of zelfs dood aan gaan
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door