Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hoeveel % van wat je eet is biologisch?

0%
6
13%
0-25%
18
38%
25-50%
12
26%
50-75%
3
6%
75-100%
8
17%
#3339496
Lizzy schreef:Maar is wild altijd echt wild?
Ik denk het niet, maar het wild dat door mij wordt geschoten, (of door mij bekende jagers) is volgens mij wel echt wild. Ik weet dat het officieel niet biologisch genoemd mag worden, maar ik heb liever een wilde "niet biologische" gans (oid) dan in een biologisch varken. Het leven van een wilde, niet biologische gans is (naar mijn mening) altijd beter/natuurlijker geweest dan dat van een gefokt biologisch varken
#3339497
marina schreef:Wij denk ik zeker 75 procent.
Bijna alle groente en fruit
Alle granen, brood (bak ik zelf), zaden en pitten, eieren.l, wijn
Niet bio sinaasappels, noten, skyr en vis
Verder gebruiken we geen zuivel en ik ook geen vlees. Mijn vriend eet af en toe vlees, wel biologisch.

Lidl heeft tegenwoordig ook wat bio groenten die pikken we altijd wel mee, scheelt behoorlijk. De rest of lokaal via de markt of bij de Ekoplaza . Mijn vriend had laatst boodschappen gedaan bij de Ekoplaza:. 5 euro voor 2 paprika's (import), dat is voor mij wel een grens hoor. Dan liever goedkoper, niet bio maar wel Nederlands geteeld.

Heeft iemand een goed overzicht van de meest vervuilde groente en fruit?
op "weetwatjeeet.nl vind je aardig wat info. Ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar dit is.
#3339520
Spikkelneus schreef:Ik hou altijd erg van dit soort lijstjes.

dirty12.jpg
Ik heb zo'n soort lijst in mijn recepten-bakje staan, ben er ook dol op. Die van mij staat iets meer op:

Meeste gif:
Appels
Peren
Perziken
Nectarines
Aardbeien
Frambozen
Kersen
Druiven
Paprika's
Bleekselderij
Sperziebonen
Aardapelen
Spinazie
Kropsla
Komkommer
Courgette
Pompoen

Minst gif:
Bananen
Sinaasappels
Mandarijnen
Ananas
Grapefruits
Meloen
Watermeloen
Pruimen
Kiwi's
Bosbessen
Mango's
Papaya's
Broccoli
Bloemkool
Koolsoorten (en dit klopt niet want spruiten staan stijf van het gif!)
Paddenstoelen
Asperges
Tomaten
Uien
Aubergines
Erwten
Radijs
Avocado's
#3339524
Ik kwam dit vandaag tegen in de krant
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/26/de ... t-a1600991

Lijkt me interessant boek.

En dank voor de lijstjes, zo maf he, bio appels in de super zijn hartstikke duur, ik haal ze bij de boerderij winkel en daar zijn ze goedkoper dan gewone appels bij de appie.
Nou is het voor appels niet zo makkelijk om lang voorraad te hebben, maar ze hebben ook 5 liter pakken zelfgemaakt appelsap, van die dingen die vacuüm trekken en dus vrijwel eindeloos goed blijven. Dus mocht je in de buurt van Roermond komen, en zoiets willen, geef effe een gil ;)
#3339526
Het lijkt mij sterk dat koolsoorten weinig gif op zich zouden hebben. Die hebben het meeste last van beestjes en schimmels van alle groentenfamilies. Iedereen lust kool ::)

Ben ik blij dat aardbeien en frambozen hier uit de tuin komen. Daar wil ik nog blauwe bessen bij, evt stekelbes en aalbessen heb ik ook staan maar vind ik niet zo lekker...
Appel en perzik staan er ook maar die zijn nog erg jong en hebben nog geen vrucht gedragen. Hadden vorig jaar ook erg last van meeldauw...
#3339527
Groente en fruit bijna alles, bestel ik bij de Heulhoeve , vlees altijd en waarbij niet ingespoten wordt met antibiotica en waar geen krachtvoer gegeven wordt, ( Schotsehooglanders.nl)en kip bij de Walnoothoeve waar geen gebruik gemaakt wordt van antibiotica en kippies tussen de fruitboompjes scharrelen. Zuivel altijd, kruiden, yoghurt kaas en melk biologisch en rauw.
#3339530
Ik denk dat het nu 50-75% is met een klein aandeel biologisch-dynamisch toen we nog in de (grote) stad woonden was het meer dan 75% met een groot aandeel biologisch-dynamisch.
Er zitten in de buurt verschillende plaatsjes, elk wel met een winkel(tje) met wat biologische producten, maar keus is enorm beperkt en het groente&fruit (als ze al iets hebben) is belachelijk duur. Veel duurder dan de biologische winkels en biologische markt waar ik in de stad mijn boodschappen deed. Helaas bezorgt mijn favo winkel niet in de aangrenzende gemeente... Met de auto daarheen om groots in te kopen is om meerdere redenen geen optie en onverantwoord.
Er is ook 1 supermarkt met biologische producten in het assorti, maar ik vind heel veel daarvan niet lekker. Supermarktvlees vind ik sowieso van waardeloze kwaliteit, ik begrijp niet dat het zo massaal verkocht wordt, de biologische variant vind ik niet echt beter.
Meestal hebben we vlees uit de extensieve veehouderij, soms biologisch, heel soms uit de intensieve veehouderij (slager). Die laatste is het minst lekker van die drie, maar beter dan van het supermarktvlees.

Ecover heb ik af en toe gebruikt, tot ik het volgende tegenkwam: De Nieuwe Band kiest voor Sonett en Bioclean en stopt met Ecover - het hele verhaal

Wat betreft de 'strenge' controles, maak ik me geen illusies... Alles is 1x per jaar een week tip-top in orde bij de biologische boerderij hiernaast, dan komt de aangekondigde inspectie van Skal langs. Inspectie is altijd aangekondigd... Het is niet helemaal een farce, maar door het jaar heen worden hier en daar de kantjes er wel vanaf gelopen. Dat zal op meer plekken gebeuren.
#3339531
src_esther schreef:Ik denk dat het nu 50-75% is met een klein aandeel biologisch-dynamisch toen we nog in de (grote) stad woonden was het meer dan 75% met een groot aandeel biologisch-dynamisch.
Er zitten in de buurt verschillende plaatsjes, elk wel met een winkel(tje) met wat biologische producten, maar keus is enorm beperkt en het groente&fruit (als ze al iets hebben) is belachelijk duur. Veel duurder dan de biologische winkels en biologische markt waar ik in de stad mijn boodschappen deed. Helaas bezorgt mijn favo winkel niet in de aangrenzende gemeente... Met de auto daarheen om groots in te kopen is om meerdere redenen geen optie en onverantwoord.
Er is ook 1 supermarkt met biologische producten in het assorti, maar ik vind heel veel daarvan niet lekker. Supermarktvlees vind ik sowieso van waardeloze kwaliteit, ik begrijp niet dat het zo massaal verkocht wordt, de biologische variant vind ik niet echt beter.
Meestal hebben we vlees uit de extensieve veehouderij, soms biologisch, heel soms uit de intensieve veehouderij (slager). Die laatste is het minst lekker van die drie, maar beter dan van het supermarktvlees.

Ecover heb ik af en toe gebruikt, tot ik het volgende tegenkwam: De Nieuwe Band kiest voor Sonett en Bioclean en stopt met Ecover - het hele verhaal

Wat betreft de 'strenge' controles, maak ik me geen illusies... Alles is 1x per jaar een week tip-top in orde bij de biologische boerderij hiernaast, dan komt de aangekondigde inspectie van Skal langs. Inspectie is altijd aangekondigd... Het is niet helemaal een farce, maar door het jaar heen worden hier en daar de kantjes er wel vanaf gelopen. Dat zal op meer plekken gebeuren.
Ik heb net even op de fles vloerzeep van ecover gekeken. Daar zit in: 15-30% zeep (lijnzaadolie); ,5% parfum (limonene, citral); water. Daar lijkt me toch niet zoveel mis mee. Maar als de fles leeg is zal ik zeker eens naar de andere merken kijken die je noemt. Sonett gebruik ik al voor de was en ben daar heel erg tevreden over. Het wast goed schoon en ruikt heerlijk (ik heb nu de lavendel)! Niet zo'n sterke chemische lucht als reguliere wasmiddelen :yucky:
#3339543
Doranto schreef:Ik heb net even op de fles vloerzeep van ecover gekeken. Daar zit in: 15-30% zeep (lijnzaadolie); ,5% parfum (limonene, citral); water. Daar lijkt me toch niet zoveel mis mee. Maar als de fles leeg is zal ik zeker eens naar de andere merken kijken die je noemt. Sonett gebruik ik al voor de was en ben daar heel erg tevreden over. Het wast goed schoon en ruikt heerlijk (ik heb nu de lavendel)! Niet zo'n sterke chemische lucht als reguliere wasmiddelen :yucky:
Ik had aan deze tabel uit het artikel eigenlijk genoeg, Ecover was wat mij betreft niet meer gewenst:
Afbeelding.
Daarnaast kan ik me herinneren dat ik vroeger (als kind) met Ecover afwaste en daarbij mijn kleding ter hoogte van de wasbak vaak nat werd, in de kleding ontstonden daar altijd kleine gaatjes...
#3339556
src_esther schreef:Ik had aan deze tabel uit het artikel eigenlijk genoeg, Ecover was wat mij betreft niet meer gewenst:
Afbeelding.
Daarnaast kan ik me herinneren dat ik vroeger (als kind) met Ecover afwaste en daarbij mijn kleding ter hoogte van de wasbak vaak nat werd, in de kleding ontstonden daar altijd kleine gaatjes...
Die tabel was ik zojuist ook tegen gekomen. Dat was mij nog niet bekend. Het is voor mij ook reden om ecover voortaan te laten staan.
#3339574
Doranto schreef:Ik heb net even op de fles vloerzeep van ecover gekeken. Daar zit in: 15-30% zeep (lijnzaadolie); ,5% parfum (limonene, citral); water. Daar lijkt me toch niet zoveel mis mee. Maar als de fles leeg is zal ik zeker eens naar de andere merken kijken die je noemt. Sonett gebruik ik al voor de was en ben daar heel erg tevreden over. Het wast goed schoon en ruikt heerlijk (ik heb nu de lavendel)! Niet zo'n sterke chemische lucht als reguliere wasmiddelen :yucky:
Afwasmiddel: Sodasan Granaatappel
Allesreiniger: Marcel's Green Soap Allesreiniger Patchouli & Cranberry
WC-reiniger: Sonett Ceder-Citronella en nog niet getest maar wel in huis Marcel's Green Soap Toiletreiniger Patchouli & Cranberry
Anti-Kalk: Sonett
Wasmiddel: Sonett (vloeibaar) en Klok (poeder), in het wasverzachter bakje gaat wat etherische olie en natuurazijn. Vloeibaar maak ik nu vaak zelf met water, beetje zeep en als de kachel aan staat gebruik ik daarbij niet eens gas voor het verhitten van het water.
Vaatwas: Klok tabs en Sun spoelmiddel (helaas)

Het afwasmiddel vind ik lekker ruiken, ik doe half afwasmiddel (vanuit de navulverpakking), half water in een flesje voor gebruik, ff flink schudden en het is gemengd. Bijna alles gaat de vaatwasser in, maar sommige dingen doe ik met de hand onder de kraan, meestal zonder afwasmiddel (de buyer stalen pannen, gietijzeren wok en houtenkeukengerei), heel soms met beetje afwasmiddelmengsel.
De Patchouli & Cranberry van Marcel's Green Soap vind ik heel lekker ruiken. Probleempje van Marcel's Green Soap is dat het niet biologisch (gecertificeerd) is omdat niet alle ingrediënten biologische gecertificeerd zijn, desondanks wordt het netals Ecover bij diverse biologische winkels verkocht.
Vervelende van Sonett vind ik dat in Nederland veel navulverpakkingen niet te koop zijn. Heb het vaatwasmiddel van Sonett geprobeerd, maar dat vond ik 3x niks.
Eigenlijk geen idee waarom ik niet meer spullen van Sodasan heb uitgetest, misschien maar eens doen...
#3339603
Bedankt voor het stemmen tot dusver! Interessant en leuk om te lezen, teksten.

Tja. Ecover. Denk je dat je goed bezig bent, wEEr niet. Ik krijg er ook wel een beetje een punthoofd van hoor....

Qua schoonmaak/wasmiddelen wissel ik trouwens af tussen milieu onvriendelijke rotzooi en de milieu-technisch betere merken. Door de weeks gaat er tegenwoordig een vaatwastablet van AH ecologisch en in het weekend éénmaal een capsule van Dreft (om de machine ook weer gereinigd te krijgen). Wasmiddelen zijn allemaal milieu-onvriendelijk, schoonmaak meestal Ecover en soms Dettol spray. Toiletreiniger AH eco maar soms ook een druppel chloor. Handvaatwas altijd Klok maar daar gaan we dan maar Sonett voor in de plaats kopen ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door