Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hoeveel % van wat je eet is biologisch?

0%
6
13%
0-25%
18
38%
25-50%
12
26%
50-75%
3
6%
75-100%
8
17%
#3339623
Vlees (ongeveer 3x per week) hebben we zoveel mogelijk van 2 adressen, super diervriendelijk maar niet met het biologisch keurmerk. Hoeft van mij ook niet, ik weet dat ze het daar goed hebben, en netjes geslacht worden.
Voor de rest: als het in de supermarkt biologisch te krijgen is kies ik zoveel mogelijk daarvoor. Tenzij het me écht te duur wordt, soms vind ik de verhoudingen wel heel scheef. :-\
Groenten en fruit moeten er dan wel goed uitzien, want ik haal alle boodschappen voor een hele week tegelijk. Eieren van Kipster.
Wij gaan regelmatig naar Dld en daar ligt veel meer bio in de supermarkt, we slaan dan ook altijd flink in. Ook de pasta en houdbare levensmiddelen. Vleeswaren (voor meneer) gaan dan in de vriezer. Wijn in de kelder. ;)

Voor de schoonmaak hetzelfde: als het eco in de supermarkt te krijgen is neem ik dat, en vaak ook uit Dld. Omdat we een waterontharder hebben gebruik ik sowieso veel minder waspoeder en schoonmaakmiddel.
Ik heb nu poederwasmiddel van Frosch, azijn (gewoon een grote fles van de Lidl, dat dan weer wel) als wasverzachter. Een eco schoonmaakmiddel. Poeder voor de vaatwasser (wel Sun, moet nog eens kijken naar iets anders maar tabletten zijn niet handig want veel te veel), ook daar azijn als naspoelmiddel.

En in de gevallen dat het niet anders kan gaat er ook wel eens chloor tegenaan. Of een dopje antibacteriële zooi in de wasmachine als ik een hondenwas draai.
#3339630
Lizzy schreef:Bedankt voor het stemmen tot dusver! Interessant en leuk om te lezen, teksten.

Tja. Ecover. Denk je dat je goed bezig bent, wEEr niet. Ik krijg er ook wel een beetje een punthoofd van hoor....

Qua schoonmaak/wasmiddelen wissel ik trouwens af tussen milieu onvriendelijke rotzooi en de milieu-technisch betere merken. Door de weeks gaat er tegenwoordig een vaatwastablet van AH ecologisch en in het weekend éénmaal een capsule van Dreft (om de machine ook weer gereinigd te krijgen). Wasmiddelen zijn allemaal milieu-onvriendelijk, schoonmaak meestal Ecover en soms Dettol spray. Toiletreiniger AH eco maar soms ook een druppel chloor. Handvaatwas altijd Klok maar daar gaan we dan maar Sonett voor in de plaats kopen ::)
Een punthoofd inderdaad.

We hebben hier een septic-tank, dan moet je sowieso iets beter nadenken over de schoonmaakmiddelen die je gebruikt. Chemische en antibacteriële zooi de septic-tank in laten stromen is eigenlijk uit den boze of je moet elke paar weken 1 kilo KVV (of hele dooie kip) door de afvoer willen spoelen om de boel weer te activeren... ::) Dat doen we dus maar niet.

Zijn er overigens meer mensen die het opvallend vinden dat uit top fraude/maffialand Italië (qua Europa) zoveel biologische producten komen? Ik heb toch een beetje moeite daar geen vraagtekens bij te stellen, merk ik.
#3339639
src_esther schreef:Een punthoofd inderdaad.

We hebben hier een septic-tank, dan moet je sowieso iets beter nadenken over de schoonmaakmiddelen die je gebruikt. Chemische en antibacteriële zooi de septic-tank in laten stromen is eigenlijk uit den boze of je moet elke paar weken 1 kilo KVV (of hele dooie kip) door de afvoer willen spoelen om de boel weer te activeren... ::) Dat doen we dus maar niet.

Zijn er overigens meer mensen die het opvallend vinden dat uit top fraude/maffialand Italië (qua Europa) zoveel biologische producten komen? Ik heb toch een beetje moeite daar geen vraagtekens bij te stellen, merk ik.
Van mijn Italiaanse familie heb ik begrepen dat de biologische markt in Italie veel groter is, ook omdat het volk biologisch voedsel belangrijk vindt.
Hier blijft het aanbod schaars en de produkten duur omdat veel Nederlanders voor goedkoop gaan.
Ik heb liever biologisch uit een mafia land dan voedsel dat in of bespoten is met ik wil niet weten wat uit een land waar gesjoemel normaal gevonden wordt.
#3339648
Laika schreef:Van mijn Italiaanse familie heb ik begrepen dat de biologische markt in Italie veel groter is, ook omdat het volk biologisch voedsel belangrijk vindt.
Hier blijft het aanbod schaars en de produkten duur omdat veel Nederlanders voor goedkoop gaan.
Ik heb liever biologisch uit een mafia land dan voedsel dat in of bespoten is met ik wil niet weten wat uit een land waar gesjoemel normaal gevonden wordt.
Dus de controles in Italië zijn wel serieus te nemen?
Ja, dat is ook waar, de meeste Nederlanders willen veel voor weinig, hoe de smaak en kwaliteit is, komt pas op de laatste plaats. :( Dat wordt ook aangegeven door Michiel Korthals in dat NRC artikel gelinkt door Siberienne.

Een interessant engels artikel uit 2013 vond ik dit: Post-organic: Leontino Balbo Junior's green farming future. Vreemd genoeg vind ik daar bij Nederlandse journalistieke platforms niets over terug, die lijken vaak liever het pro-intensieve gentechnische landbouw verhaal van Wageningen (en Monsanto/Bayer) te willen nawauwelen zonder écht kritische vragen te stellen.
#3339654
Laika schreef:Van mijn Italiaanse familie heb ik begrepen dat de biologische markt in Italie veel groter is, ook omdat het volk biologisch voedsel belangrijk vindt.
Hier blijft het aanbod schaars en de produkten duur omdat veel Nederlanders voor goedkoop gaan.
Ik heb liever biologisch uit een mafia land dan voedsel dat in of bespoten is met ik wil niet weten wat uit een land waar gesjoemel normaal gevonden wordt.
wij bestelden nog wel eens dingen van La Vialla, maar omdat we maar met z'n 2-tjes zijn en je sauzen enzo per doos besteld zijn we ermee gestopt. Misschien ga ik het toch weer eens doen, aantal dingen waren erg lekker

http://lavialla.it/bottega/bio-sauzen.p ... gJLJvD_BwE
#3339657
Wij eten eigenlijk officieel niet biologisch.
Als ik mij goed heb laten informeren dan moet het dier ook zelf biologisch gevoerd worden.
Het vlees wat wij eten is van gras gevoerde dieren, ze lopen in het wild.
En de eieren komen van een boer, ook geen biologisch gevoerde kippen maar gewoon los lopende kippen, geen op elkaar gepropte kippen.
Verder wel veel biologische groente als het kan.
#3339675
Ik heb 75-100% ingevuld. Het meerendeel van wat ik eet zal momenteel nog bio zijn, maar ik dek wel dat ik nu dicht tegen die 75% zit en gewoonlijk dicht tegen de 100%. Ik streef in principe naar volledig bio, maar soms heb ik iets vergeten, kan ik het in de bio winkel niet vinden... en koop ik het in de dichtstbijzijnde winkel. Rommel zoals snoep is vaak niet bio.

In de periodes dat het minder gaat eet ik iets vaker rommel of vergeet ik vaker dat ik ook nog moet eten en dan is het aandeel niet bio dus groter.

Ik let in het algemeen op plantaardig, bio, lokaal en verpakkings-arm en heb de luxe in een stad te wonen waar daar ook aandacht voor is. Ik loop daardoor vaak meerdere winkels langs, maar kan heel veel vinden in een straal van een paar kilometer.
#3339677
Kuikuhnek schreef:Wij eten eigenlijk officieel niet biologisch.
Als ik mij goed heb laten informeren dan moet het dier ook zelf biologisch gevoerd worden.
Het vlees wat wij eten is van gras gevoerde dieren, ze lopen in het wild.
En de eieren komen van een boer, ook geen biologisch gevoerde kippen maar gewoon los lopende kippen, geen op elkaar gepropte kippen.
Verder wel veel biologische groente als het kan.
Zo is het bij onze eieren, van eigen kippen ook. Die krijgen geen biologisch voer maar lopen wel vrij uit. En krijgen ook geen regelrechte rommel te eten of medicatie.
#3339728
pearlsofpassion schreef:Zo is het bij onze eieren, van eigen kippen ook. Die krijgen geen biologisch voer maar lopen wel vrij uit. En krijgen ook geen regelrechte rommel te eten of medicatie.
Onze kippen eten Eko legkorrels en Eko graan (besteld bij Brekz), dat kost 80 cent per kilo, dus niet duurder dan regulier kippenvoer, maar dan zonder GMOs en pesticiden (of in elk geval minder).

En verder grote hoeveelheden groenten, fruit en wat ze zelf bij elkaar scharrelen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door