Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3337372
eelke schreef:Verhaal van een boswachter;

https://www.bndestem.nl/binnenland/met- ... ~a6e790ab/
Wat spreken ze zichzelf tegen zeg. Hooi bijvoeren ging niet, dat was te rijk en dat konden ze niet aan. Bijvoeren kon alleen met heeeeeel schraal hooi. Nu zeggen ze in dit artikel juist dat de dieren zeer eiwitrijk voer moeten hebben in deze periode. Snappen ze het zelf nog? En een hert heeft net als een heckrunder 4 magen hoor....... Vaag dit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3337389
En ook hier is het eigen ego uiteindelijk het belangrijkst: https://www.gelderlander.nl/regio/actie ... ~aeb3a22b/

Hoe ze die dieren gaan opdrijven, in de trailers gaan krijgen en waar ze ze vervolgens gaan laten dat weten ze nog niet. Dat dit geen oplossing is, veel stress voor de dieren oplevert en dat ze sociale structuren uit elkaar trekt dat doet er niet toe. Knettergek.
#3337390
hannabelgje schreef:De cijfers zijn binnen:
Sterfte deze winter:
2479 edelherten
75 heckrunderen
417 koniks
Dat zijn er nogal wat.
Van 2010 t/m maart 2018 zijn er 10.542 grote grazers gestorven daar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Het totaalcijfer zegt me niets. Om daar iets van te vinden moet je veel meer weten zoals leeftijdsopbouw, geboortecijfers enz. Maar dat er na jaren van 15-25% sterfte dit jaar opeens sprake is van bijna 60% vind ik bizar.

Ik ben altijd voorstander van de OVP geweest. Ben er veel geweest, ik heb daar geweldig mooie, goed doorvoede kuddes bekeken. Maar nu is het simpelweg mislukt. Aan zijn eigen succes (te voedingsrijk in de zomer en te vaak zachte winters, waardoor teveel voortplanting mogelijk is) ondergegaan. Je kan op geen enkele manier verdedigen dat door 1 winter die eindelijk met goed fatsoen eens een soort van op een winter leek, je zulke sterftecijfers haalt. Hoe zeer ik er ook vanuit een ecologisch standpunt naar kijk, dit is niet oke.
#3337393
Gelijk welke plaats is in de zomer veel rijker dan in de winter waardoor er meer dieren in de zomer overleven dan in de winter onderhouden kunnen worden.

Geen enkele populatie prooidieren houdt zichzelf in evenwicht. Die worden uit zichzelf altijd veel te groot. Daar heb je een predator voor nodig. Simpel.
En dat is een stuk diervriendelijk dan ze laten verhongeren.
Je kan iets met 1 level van de voedselketen onmogelijk een ecosysteem noemen. Als je het ze zelf wil laten doen, moet je zorgen dat alle noodeakelijke levels vertegenwoordigd zijn. En dus ook een toppredator. Mens of dier.
In de natuur is survival of the fittest ook echt niet gelijk met: wie overleeft de hongersdood. Dat wordt vaak misbegrepen, maar dat heeft er weinig tot niets mee te maken.
#3337397
pearlsofpassion schreef:Gelijk welke plaats is in de zomer veel rijker dan in de winter waardoor er meer dieren in de zomer overleven dan in de winter onderhouden kunnen worden.

Geen enkele populatie prooidieren houdt zichzelf in evenwicht. Die worden uit zichzelf altijd veel te groot. Daar heb je een predator voor nodig. Simpel.
En dat is een stuk diervriendelijk dan ze laten verhongeren.
Je kan iets met 1 level van de voedselketen onmogelijk een ecosysteem noemen. Als je het ze zelf wil laten doen, moet je zorgen dat alle noodeakelijke levels vertegenwoordigd zijn. En dus ook een toppredator. Mens of dier.
In de natuur is survival of the fittest ook echt niet gelijk met: wie overleeft de hongersdood. Dat wordt vaak misbegrepen, maar dat heeft er weinig tot niets mee te maken.
Helemaal mee eens. Of je zorgt dat het cirkeltje rond te maken is of je doet aan beheer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3337416
pearlsofpassion schreef:Gelijk welke plaats is in de zomer veel rijker dan in de winter waardoor er meer dieren in de zomer overleven dan in de winter onderhouden kunnen worden.

Geen enkele populatie prooidieren houdt zichzelf in evenwicht. Die worden uit zichzelf altijd veel te groot. Daar heb je een predator voor nodig. Simpel.
En dat is een stuk diervriendelijk dan ze laten verhongeren.
Je kan iets met 1 level van de voedselketen onmogelijk een ecosysteem noemen. Als je het ze zelf wil laten doen, moet je zorgen dat alle noodeakelijke levels vertegenwoordigd zijn. En dus ook een toppredator. Mens of dier.
In de natuur is survival of the fittest ook echt niet gelijk met: wie overleeft de hongersdood. Dat wordt vaak misbegrepen, maar dat heeft er weinig tot niets mee te maken.
Helemaal mee eens!
Maar dat hebben ze bij SBB jammer genoeg nog steeds niet begrepen.
#3337428
Kaela schreef:Het totaalcijfer zegt me niets. Om daar iets van te vinden moet je veel meer weten zoals leeftijdsopbouw, geboortecijfers enz. Maar dat er na jaren van 15-25% sterfte dit jaar opeens sprake is van bijna 60% vind ik bizar.

Ik ben altijd voorstander van de OVP geweest. Ben er veel geweest, ik heb daar geweldig mooie, goed doorvoede kuddes bekeken. Maar nu is het simpelweg mislukt. Aan zijn eigen succes (te voedingsrijk in de zomer en te vaak zachte winters, waardoor teveel voortplanting mogelijk is) ondergegaan. Je kan op geen enkele manier verdedigen dat door 1 winter die eindelijk met goed fatsoen eens een soort van op een winter leek, je zulke sterftecijfers haalt. Hoe zeer ik er ook vanuit een ecologisch standpunt naar kijk, dit is niet oke.
Hier zie je wel verdeling afschot en natuurlijke dood: Meer dan de helft van de grote grazers in Oostvaardersplassen dood - http://nos.nl/l/2225884
Meerendeel van de sterfte is dus afschot. Mogelijk dat ze nu beginnen met beheren?
#3337430
dinky89 schreef:Hier zie je wel verdeling afschot en natuurlijke dood: Meer dan de helft van de grote grazers in Oostvaardersplassen dood - http://nos.nl/l/2225884
Meerendeel van de sterfte is dus afschot. Mogelijk dat ze nu beginnen met beheren?
Nee dat deden ze altijd wel al. Alleen is het nog nooit zo erg geweest. Wat logisch is, na een flink aantal zachte winters met weinig sterfte. De kuddes zijn zo groot gegroeid dat de druk op het gebied zo groot is geworden dat de dieren minder opgevet de winter in zijn gegaan en dan net zo’n flink stukje winter op het eind. Alle factoren komen nu samen dat er zoveel sterfte is.
#3337463
Opmerkelijk wel dat met mooie foto’s het gehele gebied genomen is en alle dieren geteld zijn en er veel minder rondlopen als sb zegt en er dus meer gestorven zijn als gesteld wordt. Ook apart dat alle boeren vroeger slachten voor de hongerperiode dus in het najaar en sb schiet na de hongerperiode als je eerder mindert blijven de dieren die de winter in gaan gezonder en wordt de omgeving minder kaalgevreten
#3337464
kira schreef:Opmerkelijk wel dat met mooie foto’s het gehele gebied genomen is en alle dieren geteld zijn en er veel minder rondlopen als sb zegt en er dus meer gestorven zijn als gesteld wordt. Ook apart dat alle boeren vroeger slachten voor de hongerperiode dus in het najaar en sb schiet na de hongerperiode als je eerder mindert blijven de dieren die de winter in gaan gezonder en wordt de omgeving minder kaalgevreten
En dan heb je er nog wat aan... Ik begreep dat nu alles afgevoerd werd voor destructie.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
#3337473
dinky89 schreef:Hier zie je wel verdeling afschot en natuurlijke dood: Meer dan de helft van de grote grazers in Oostvaardersplassen dood - http://nos.nl/l/2225884
Meerendeel van de sterfte is dus afschot. Mogelijk dat ze nu beginnen met beheren?
Nee, da's geen beheren. Afschot in het najaar zou wel beheren zijn. Ze doden nu de dieren die al bijna de hongerdood gestorven zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door