Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3328728
Vegan koken is vooral heel creatief zijn, vind ik tenminste. Kaas vond ik ook lastig te vervangen, wie eet er nou stamppot zonder kaas? Ik niet. Inmiddels wel, niet alles meer maar ik eet gewoon nog bietenstamppot, hutspot en stamppot spruitjes, zuurkool of pastinaak. Maar dan met wat vegan room, een handje rozijntjes, wat ananas, vegan stukjes worst, en ik maak er vaak soep bij. De truuk met vegan eten is toch wel om zoveel mogelijk bonen, noten, zaden etc. in je menu te stoppen als je geen tekorten op wil lopen. Ik lust praktisch geen bonen, op groene bonen in tomatensaus na, dus ik maak er standaard een soepje van. Invriezen, twee keer per week een soepje bij de maaltijd en een keer als hoofdmaaltijd is dan heel makkelijk. Ik maak niet zo vaak wraps, pizza of pannenkoeken meer, dan mis ik de kaas wel maargoed, ik eet zoveel andere lekkere dingen dat ik het ook niet ontzettend mis.

Ik maakte eerst ook altijd een weekmenu maar nu ga ik gewoon naar de winkel en kijk wat ik goedkoop kan krijgen en waar ik zin in heb. Met ingrediënten als gember, limoen/citroen, kokosmelk, sesamzaad, sojasaus, vegan room (er is ook vegan slagroom trouwens), tomaatjes in blik, bouillonblokjes (al weet ik niet of je dat dan gebruikt) en wat peulvruchten, rijst en pasta kom je al een heel eind. Voor een frisse salade kun je denken aan een avocado-tahindressing met granaatappelpitten, voor een curry kun je goed kokosmelk gebruiken, en voor toetjes is sojayoghurt ideaal, met wat fruit uit de vriezer (of vers natuurlijk). Ik ben van omni weer terug gegaan naar vega en als vanzelf over naar vegan. Het is mij 100% meegevallen en ik eet nu toch zeker 90-95% vegan! :)
#3328773
Alleen maar nederlandstalig? Of mogen het ook engelse sites zijn?
Ik ben fan van Isa chandra, dreena burton, angela lindon en vegan richa...alle 4 hebben as websites met recepten

Vegetus.nl is al eerder genoemd, super fijne recepten, zonder moeilijk te verkrijgen ingredienten :)

Ik ben inmidds alweer een jaar of 5 veganist en het lijkt in het begin heel lastig, maar uiteindelijk valt dat best wel mee.... Je hoeft echt niet heel creatief te zijn om een lekkers maaltijd op tafel te zetten :)

Ik had verwacht kaas ontzettend te gaan missen(Vooral de old amsterdam) maar dat viel mij hartstikke mee.
#3328774
Eef+doggies schreef:Ik heb een hele lading vegan kookboeken, maar grijp toch steeds weer terug naar:
Ecofabulous koken in alle seizoenen
500 vega gerechten (=plantaardig) en
Puur Plantaardig

!
Puur plantaardig is een vsn mijn eerste vegankookboeken...de pasta met rucola en ui/tomaat/knoflook uit de oven staat hier vaak op tafel. Zelfs mijn omni partner wordt er blij van ;D
Door - pien -
#3328791
devillovesangel schreef:Alleen maar nederlandstalig? Of mogen het ook engelse sites zijn?
Ik ben fan van Isa chandra, dreena burton, angela lindon en vegan richa...alle 4 hebben as websites met recepten

Vegetus.nl is al eerder genoemd, super fijne recepten, zonder moeilijk te verkrijgen ingredienten :)

Ik ben inmidds alweer een jaar of 5 veganist en het lijkt in het begin heel lastig, maar uiteindelijk valt dat best wel mee.... Je hoeft echt niet heel creatief te zijn om een lekkers maaltijd op tafel te zetten :)

Ik had verwacht kaas ontzettend te gaan missen(Vooral de old amsterdam) maar dat viel mij hartstikke mee.
Ik verwacht ook kaas enorm te gaan missen. En Turkse yoghurt. Maar een maand moet te doen zijn ;)

Ik heb wel kennis van de Engelse taal maar met Engels lezen is mijn concentratie zo bagger dat ik het begin van de zin alweer vergeten ben als ik bij het eind ben.
#3328799
- pien - schreef:Ik verwacht ook kaas enorm te gaan missen. En Turkse yoghurt. Maar een maand moet te doen zijn ;)

Ik heb wel kennis van de Engelse taal maar met Engels lezen is mijn concentratie zo bagger dat ik het begin van de zin alweer vergeten ben als ik bij het eind ben.
Helpt luidop lezen daar niet tegen?
Gebruikersavatar
Door sam28
#3328821
Ik ben heel lang veganist geweest. Mijn gerechten maak ik vaak rondom bonen, ui en knoflook.
Wat ik heel lekker en makkelijk vond was een mexicaanse ovenschotel.

Aardappelschijfjes op de bodem, een prutje maken van courgette, knoflook, uien, kidneybonen op chilisaus, kikkererwten en paprika.
Dat prutje roerbak je even en gooi je op de aardappelschijfjes. Half uur in de oven en dan nog even 5 minuten als je de naturel tortillachips erover gestrooid hebt.

Ik maak veel curry's, italiaanse gerechten en lasagnes. Het is wennen zonder de kaas maar echt prima te doen. Vegetarische gerechten zijn heel makkelijk veganistisch te maken. De ei laat ik dan weg, melk voor ongezoete soyamelk, kookroom voor soyaroom en gebruik echt amper vleesvervangers.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door