Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3326663
Bij bestellingen ben ik 2 dagen bezig alles in kleine porties te maken. Per keer zo'n 10 minuten, maar eer alles snijdbaar is in de winter ::) ;)
Dan 1 a 2 keer per week een halfuurtje aan dagporties (nu wat vaker ivm 2 hondjes) en nu dagelijks ivm pup nog 2x per dag opdelen in 3 porties... Klinkt veel, maar ik ben vaak langer aan het wachten dat het snijdbaar is dan echt bezig...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door Envie
#3326665
Leuk jullie reacties te lezen, jullie zijn er dus ook wel even mee zoet. Zeker, de voordelen (die heerlijke barfdrollen) zijn de moeite waard samen met een goede gezondheid. Ik zoek alleen nog naar die gouden tip waardoor ik misschien ietsje eenvoudiger te werk kan gaan :) Nog niet gevonden :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3326667
Misschien als je alles op voorhand per dier reeds verdeeld, dat het iets efficiënter werkt. Maar ik zou dat ook niet doen.
Of net tegenovergesteld, steeds een kg ( of halve of kwart kg) uithalen en dat opvoeren en dan weer wat anders uit halen. Als je toch zo'n 800-900gr per dag voert, zou dat haalbaar moeten zijn....
Gebruikersavatar
Door doranto
#3326668
Envie schreef:Leuk jullie reacties te lezen, jullie zijn er dus ook wel even mee zoet. Zeker, de voordelen (die heerlijke barfdrollen) zijn de moeite waard samen met een goede gezondheid. Ik zoek alleen nog naar die gouden tip waardoor ik misschien ietsje eenvoudiger te werk kan gaan :) Nog niet gevonden :biggrin2:
Wat misschien nog wel een tip is, is om alles in een spreadsheet te zetten. Ik hoef nooit meer iets uit te rekenen. Het enige dat ik invul is de totale dagportie die ik per hond wil voeren en verdeeld over hoeveel maaltijden. Dan krijg is van alles per maaltijd en voor iedere hond precies de hoeveelheden. Ook heb ik een tabblad met 3 verschillende weekmenu's en een tabblad voorraad wat allemaal aan elkaar gekoppeld is. Ook het gewicht van de groente die ik iedere 2 dagen maak vul ik in en zie dan hoeveel iedere hond per keer krijgt.
Ik voer niet op het oog maar weeg alles af. Dat vind ik fijner dus dit is voor mij reuze handig en scheelt mij veel tijd ;)
Door miik
#3326677
Leuk om alle reacties te lezen :)
Ik vind het voor de honden/katten juist makkelijker dan voor mezelf en heel eerlijk, vind ik het nog leuk ook.
Wij hebben zelf 5 honden, maar regelmatig logees, hondje van mn zus bijna standaard, vast weekend hondje, nou ja soms wel 11 honden... en dan nog de 2 katten.. Alles ligt per kilo of 500 gram in de vriezer en dat voer ik ook, en verdeel ik. Voordeel is dat ik dus nooit met 20 gram meer of minder zit, want er is er altijd wel eentje wat dikker of dunner die meer of minder kan hebben. Ik zet voor het ontbijt (2 katten en 2 hondjes) klaar in de koelkast en dat doet mn vriend sóchtends. Als ik tijd heb krijgen ze een stapel supplementen extra, kruiden zalmolie, zeewier etc etc, en als ik haast heb dan een dagje niet.
Er zijn ook nooit restjes, want ik heb een paar klikoś die maar wat graag alle bakjes schoon maken- en ja die krijgen dan de dag erna weer wat minder in hun eigen voerbak als ze dreigen te dik te worden ;)
Door Envie
#3326708
Doranto schreef:Wat misschien nog wel een tip is, is om alles in een spreadsheet te zetten. Ik hoef nooit meer iets uit te rekenen. Het enige dat ik invul is de totale dagportie die ik per hond wil voeren en verdeeld over hoeveel maaltijden. Dan krijg is van alles per maaltijd en voor iedere hond precies de hoeveelheden.
Ik hoef ook niks te rekenen, ik heb een briefje aan t keukenkastje hangen. Daarop staat precies wie wat moet hebben met onderaan opgeteld de totalen. Je kan maar zo op je achterhoofd vallen en dan moeten de mannen het kunnen doen. Spreek uit ervaring :D
Wanneer ik om de dag een pond vlees zou moeten snijden heb ik ook weer meer afwas. Dus dat doe ik dan liever zo nu en dan.
pearlsofpassion schreef:Misschien als je alles op voorhand per dier reeds verdeeld, dat het iets efficiënter werkt. Maar ik zou dat ook niet doen.
Of net tegenovergesteld, steeds een kg ( of halve of kwart kg) uithalen en dat opvoeren en dan weer wat anders uit halen. Als je toch zo'n 800-900gr per dag voert, zou dat haalbaar moeten zijn....
Per dier verdelen gaat ook weer veel ruimte in zitten, of ik moet heul veel plastic zakjes gaan gebruiken. Ik voer complete porties met bot-vlees-orgaan zodat ik zeker weet dat ze alles krijgen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3326713
Envie schreef:
Per dier verdelen gaat ook weer veel ruimte in zitten, of ik moet heul veel plastic zakjes gaan gebruiken. Ik voer complete porties met bot-vlees-orgaan zodat ik zeker weet dat ze alles krijgen.
Ja, dat weet ik. Vandaar dat ik het ook niet zou doen...
Gebruikersavatar
Door chery
#3326746
Ik zal ook graag willen barfen. In ieder geval zelf samenstellen. Want ik weet met 1 hond dat barf in grote stukken een no, no is ivm niet kauwen en mijn hart!! Maar de ander zal prima kunnen. Maar ik zie er inderdaad tegen op...
Door Envie
#3326812
chery schreef:Ik zal ook graag willen barfen. In ieder geval zelf samenstellen. Want ik weet met 1 hond dat barf in grote stukken een no, no is ivm niet kauwen en mijn hart!! Maar de ander zal prima kunnen. Maar ik zie er inderdaad tegen op...
Je kunt prima beginnen met platgeslagen bot, evt nog in stukken geknipt. Zie de barfhandleiding over bot voeren. Want dat zal waarschijnlijk t lastigst zijn?
Door Cindy de Wolf
#3326874
chery schreef:Ik zal ook graag willen barfen. In ieder geval zelf samenstellen. Want ik weet met 1 hond dat barf in grote stukken een no, no is ivm niet kauwen en mijn hart!! Maar de ander zal prima kunnen. Maar ik zie er inderdaad tegen op...
Maar je kan toch prima barfen met een niet kauwer? Barf wil niets anders zeggen dan het zelf samen stellen en in welke vorm je dat doet is jouw zaak. Het hondje van mijn ouders barft ook niet, te gevaarlijk en we hebben er 1 die het niet wil en 1 die te oud is. Dusss ik maal het vleesbot gewoon. Tegenwoordig maal ik 1kg vleesbot op 600g spiervlees en snij orgaan op de orgaandagen los bij. Of ik maal alleen het vleesbot en snij spiervlees en/of orgaanvlees los bij. Vis wordt hier slecht gegeten dus die maal ik tegenwoordig mee. Dat gaat prima.

Verder verpak ik hoofdzakelijk per pond of kilo. En haal er dan uit wat nodig is. En soms bestel ik alleen kilo verpakkingen.
Door nikèdog2000
#3326878
goh wat hebben jullie het moeilijk :D
ik geef elke dag wild en daar hoef je bijna niets aan te doen alleen een beetje knippen :D :D :D
elke dag een ander dier en klaar
Door El_Kato
#3326903
Tja vandaag voor ons in de keuken gestaan en morgen weer voor de beestjes. Ik vind koken echt leuk en heb er ook geen hekel aan om in de keuken te staan maar dan weet je dat het lekker word. Het huis gaat lekker ruiken en je hebt iets om naar uit te kijken. Het vlees voor de honden vind ik niet perse stinken maar lekker ruiken is anders. De hele keuken doe ik daarna ook met een sopje heb wel gehad dat mijn figuur op de witte kastenwand achter me zo'n beetje uitgestippeld stond in bloed :-[ Hebben een kleine keuken en weet niet meer wat het was maar het was te veel ontdooid en bloederig… Omdat er zowiezo wel eens wat ergens heen schiet wil ik overal een sopje langs. Ik ben ook een nerd en weeg behoorlijk precies af dus veel snij werk. Ben er altijd wel een ochtend mee bezig voordat alles weer netjes en schoon is.

We hebben best een hele tijd kvv gevoerd omdat ik het portioneren helemaal zat was maar omdat Rana er uiteindelijk van verstopte ben ik weer zelf gaan samenstellen. Ondanks het werk wat daar bij komt ben ik er wel blij mee omdat ik nu zeker weet dat ze kwalitatief goed vlees krijgt. Ik had pup Dex ook niet op kvv groot laten worden omdat juist in de groei goede voedingsstoffen zo bekangrijk zijn en tja ook al doen ze het er goed op je weet gewoon nooit wat er in kvv zit. En eerlijk is eerlijk toen we voor Rana, Manu en Mexi weer zelf gingen samen stellen gingen ze er beter uitzien. Vacht ging meer glansen en gewoon strakker in het lijf. Waarschijnlijk ook omdat ik met kvv de hoeveelheden schatte en met barf alles afmeet.

Ik portioneer in complete porties met apart een portie groentemix erbij. Veel plastic dus dat zou ik liever anders zien maar nu is dit het meest efficient. Het plastic zamelen we wel apart in en gaat in de recycling bak.
Gebruikersavatar
Door chery
#3327077
Cindy de Wolf schreef:Maar je kan toch prima barfen met een niet kauwer? Barf wil niets anders zeggen dan het zelf samen stellen en in welke vorm je dat doet is jouw zaak. Het hondje van mijn ouders barft ook niet, te gevaarlijk en we hebben er 1 die het niet wil en 1 die te oud is. Dusss ik maal het vleesbot gewoon. Tegenwoordig maal ik 1kg vleesbot op 600g spiervlees en snij orgaan op de orgaandagen los bij. Of ik maal alleen het vleesbot en snij spiervlees en/of orgaanvlees los bij. Vis wordt hier slecht gegeten dus die maal ik tegenwoordig mee. Dat gaat prima.
Ik heb geen vleesmolen....
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3327111
Ik portioneer gelijk bij binnenkomst, doe het in verschillende vakken in de vriezer en trek eruit wat ik nodig heb. 's avonds de maaltijd eruit voor de volgende dag. En tegenwoordig is er een leverancier die al de juiste porties voor me kant en klaar heeft, dat is echt super handig met 1 hond. Alleen aan groentemix maken heb ik echt een enorme hekel, dus Flow eet wat vaker met ons mee qua groenvoer.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3327115
Hier wordt wel per dier verdeeld. Ook per spiervlees etc.
De een mag dit niet. De een lust dit absoluut niet, de ander, wacht even tegenwoordig doet alleen Fozzy moeilijk wat dat betrefd. Maar goed eentje die van alles niet eet en eentje die het een en ander niet mag....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door