Als ik met de huidige weersomstandigheden naar Duitsland wil voor een kort shopmomentje heb ik dan winterbanden nodig?
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
pike schreef:Toevallig heb ik dat net zitten lezen van de week. Je moet ook nog een bepaald soort winterband hebben:of all-season
https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... -duitsland
Lizzy schreef:Daarom is het nou zo'n chaos in NL als er twee sneeuwvlokken vallen, de meeste mensen rijden op zomerbanden in de winter... Al vanaf +7 graden heb je baat bij winterbanden onder je auto! En bovendien doe je gewoon 2 keer zo lang met je banden, dus die aanschaf lijkt wel erg maar is het nietIk vind het laten wisselen zo'n gedoe, en met weinig km's ga ik dus voor all seasons geschikt voor de winter.
Kaio schreef:Ik vind het laten wisselen zo'n gedoe, en met weinig km's ga ik dus voor all seasons geschikt voor de winter.Ik rij naar de dealer, drink een bakje koffie, betaal een paar tientjes, en dan zijn ze gewisseld en bewaren ze mijn banden de rest van het seizoen. Amper gedoe dus
Maar verder wel gelijk hoor, in België had ik een nieuwe auto met zomerbanden ( voorheen altijd all seasons gehad) dus had er nooit bij stil gestaan. We hadden bij ons huis een leuk haarspeldbochten, met sneeuw ging ik dus glijdend met auto die met zijn ABS alle moeite deed door de bocht. Zoef zoef winterbanden er dus onder zelfde sneeuw gewoon die bocht zonder verder rare dingen. Dus winterbanden ( of all season) maakt wel degelijk heel en heel erg veel uit.
eelke schreef:Ik rij naar de dealer, drink een bakje koffie, betaal een paar tientjes, en dan zijn ze gewisseld en bewaren ze mijn banden de rest van het seizoen. Amper gedoe dusEn hoeveel kost dat iedere keer? 2× per jaar dus. En dan nog de aankoop van extra set velgen en extra set van 4 banden. En lijken mij ( voor weinig kilometers en niet in berggebieden komend) een set goede all seasons een stuk goedkoper. Ik neem natuurlijk als het kan de leasebak, dus eigen auto gaat niet zo heel vaak heel ver.
Kaio schreef: En hoeveel kost dat iedere keer? 2× per jaar dus. En dan nog de aankoop van extra set velgen en extra set van 4 banden. En lijken mij ( voor weinig kilometers en niet in berggebieden komend) een set goede all seasons een stuk goedkoper. Ik neem natuurlijk als het kan de leasebak, dus eigen auto gaat niet zo heel vaak heel ver.45 euro per keer. Dus 90 per jaar en dan hoef ik er niet mee te sjouwen, worden ze voor me bewaard en houd de garage in de gaten of ze vervangen moeten worden. Als je een garage of schuur zou hebben waar ze opgeslagen kunnen worden is het natuurlijk anders, maar bij ons moeten ze naar zolder, 4 banden 2 trappen op (en af en weer op) is niet heel relaxt. Bij deze auto zat een set winterbanden op velg erbij.
Met meer km's wordt het sommetje weer anders.
Kaio schreef:En hoeveel kost dat iedere keer? 2× per jaar dus. En dan nog de aankoop van extra set velgen en extra set van 4 banden. En lijken mij ( voor weinig kilometers en niet in berggebieden komend) een set goede all seasons een stuk goedkoper. Ik neem natuurlijk als het kan de leasebak, dus eigen auto gaat niet zo heel vaak heel ver.Eens
Met meer km's wordt het sommetje weer anders.
Ronald schreef:Artikeltje om even te lezen: https://nos.nl/artikel/2208795-geen-sne ... boete.htmlHet artikel op de NOS site is wat raar opgesteld want 1 alinea verder staat : Om niet direct iedereen op te zadelen met hoge kosten voor nieuwe winterbanden, geldt er een overgangsperiode tot september 2024. Voorwaarde is wel dat de banden moeten zijn gekocht voor 1 januari 2018.
De eis voor "sneeuwvlok" geldt dus al vanaf 1 januari a.s.
Ik heb altijd all-weather banden gereden. Deze auto kwam echter met zomerbanden. Zijn nagelnieuw, dus ik ga ze niet vervangen door all-weather. Complete set velgen met winterbanden aan kunnen schaffen voor een leuke prijs en die zitten er nu onder. Kan ik in elk geval weer even vooruit.
Siberienne schreef:Het artikel op de NOS site is wat raar opgesteld want 1 alinea verder staat : Om niet direct iedereen op te zadelen met hoge kosten voor nieuwe winterbanden, geldt er een overgangsperiode tot september 2024. Voorwaarde is wel dat de banden moeten zijn gekocht voor 1 januari 2018.Maar als ik na 1 januari banden koop die vóór 1 januari geproduceerd zijn? Dan wordt het toch weer een lastig verhaal
De kans op een boete na 1 januari geldt alleen als je winterbanden zonder sneeuwvlok rijdt, die na 1 januari 2018 geproduceerd zijn!