Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3325007
Bij winterse omstandigheden heb je ze nodig. Dus bij sneeuw, hagel, gladheid, etc.
Als de temperatuur zo rond de 8-9 graden is dan zou ik het zelf wel aandurven.
Er wordt niet bij de grens gecontroleerd op winterbanden (echt nog nooit meegemaakt, en ik rij bijna dagelijks de grens over).
Bij een aanrijding wil de verzekering nog wel eens moeilijk doen als er geen winterbanden onder de auto zaten, maar dat is bij mijn weten alleen bij winterse weersomstandigheden.

Shop ze :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3325041
Er zijn hier nu geen winterse omstandigheden, dus geen probleem.
Eigenlijk zijn geen winterbanden verplicht maar dat je zelf zorgt dat je voortuig optimaal is uitgerust naar omstandigheden dat is verplicht.
Dus shop ze :biggrin2:
pike schreef:Toevallig heb ik dat net zitten lezen van de week. Je moet ook nog een bepaald soort winterband hebben:

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... -duitsland
of all-season ;)
Je hebt idd tegenwoordig veel nieuwe all season en winterbanden met een sneeuwvlok logo erbij. Maar die andere mag je dus nog tot 2024 gebruiken, dat is nog ff .

(ik moest nog nieuwe banden hebben aangezien ik wat vreemde banden onder mijn auto heb liggen, een mix van zomer en winter geloof ik ::) ::) ::) )
Door Lizzy
#3325043
Daarom is het nou zo'n chaos in NL als er twee sneeuwvlokken vallen, de meeste mensen rijden op zomerbanden in de winter... Al vanaf +7 graden heb je baat bij winterbanden onder je auto! En bovendien doe je gewoon 2 keer zo lang met je banden, dus die aanschaf lijkt wel erg maar is het niet :)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3325069
Lizzy schreef:Daarom is het nou zo'n chaos in NL als er twee sneeuwvlokken vallen, de meeste mensen rijden op zomerbanden in de winter... Al vanaf +7 graden heb je baat bij winterbanden onder je auto! En bovendien doe je gewoon 2 keer zo lang met je banden, dus die aanschaf lijkt wel erg maar is het niet :)
Ik vind het laten wisselen zo'n gedoe, en met weinig km's ga ik dus voor all seasons geschikt voor de winter.

Maar verder wel gelijk hoor, in België had ik een nieuwe auto met zomerbanden ( voorheen altijd all seasons gehad) dus had er nooit bij stil gestaan. We hadden bij ons huis een leuk haarspeldbochten, met sneeuw ging ik dus glijdend met auto die met zijn ABS alle moeite deed door de bocht. Zoef zoef winterbanden er dus onder zelfde sneeuw gewoon die bocht zonder verder rare dingen. Dus winterbanden ( of all season) maakt wel degelijk heel en heel erg veel uit.
Door eelke
#3325104
Kaio schreef:Ik vind het laten wisselen zo'n gedoe, en met weinig km's ga ik dus voor all seasons geschikt voor de winter.

Maar verder wel gelijk hoor, in België had ik een nieuwe auto met zomerbanden ( voorheen altijd all seasons gehad) dus had er nooit bij stil gestaan. We hadden bij ons huis een leuk haarspeldbochten, met sneeuw ging ik dus glijdend met auto die met zijn ABS alle moeite deed door de bocht. Zoef zoef winterbanden er dus onder zelfde sneeuw gewoon die bocht zonder verder rare dingen. Dus winterbanden ( of all season) maakt wel degelijk heel en heel erg veel uit.
Ik rij naar de dealer, drink een bakje koffie, betaal een paar tientjes, en dan zijn ze gewisseld en bewaren ze mijn banden de rest van het seizoen. Amper gedoe dus :)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3325164
eelke schreef:Ik rij naar de dealer, drink een bakje koffie, betaal een paar tientjes, en dan zijn ze gewisseld en bewaren ze mijn banden de rest van het seizoen. Amper gedoe dus :)
En hoeveel kost dat iedere keer? 2× per jaar dus. En dan nog de aankoop van extra set velgen en extra set van 4 banden. En lijken mij ( voor weinig kilometers en niet in berggebieden komend) een set goede all seasons een stuk goedkoper. Ik neem natuurlijk als het kan de leasebak, dus eigen auto gaat niet zo heel vaak heel ver.
Met meer km's wordt het sommetje weer anders.
Door eelke
#3325170
Kaio schreef: En hoeveel kost dat iedere keer? 2× per jaar dus. En dan nog de aankoop van extra set velgen en extra set van 4 banden. En lijken mij ( voor weinig kilometers en niet in berggebieden komend) een set goede all seasons een stuk goedkoper. Ik neem natuurlijk als het kan de leasebak, dus eigen auto gaat niet zo heel vaak heel ver.
Met meer km's wordt het sommetje weer anders.
45 euro per keer. Dus 90 per jaar en dan hoef ik er niet mee te sjouwen, worden ze voor me bewaard en houd de garage in de gaten of ze vervangen moeten worden. Als je een garage of schuur zou hebben waar ze opgeslagen kunnen worden is het natuurlijk anders, maar bij ons moeten ze naar zolder, 4 banden 2 trappen op (en af en weer op) is niet heel relaxt. Bij deze auto zat een set winterbanden op velg erbij.
Vooral de velgen en de kosten van het wisselen moet je meetellen. Want banden verslijt je natuurlijk gewoon.

Het zal zeker wel goedkoper kunnen hoor. Maar ik betaal dus ook voor gemak :) ik rij ongeveer 20.000 per jaar. Maar ik ben voor mijn werk echt afhankelijk van mijn auto, dus goede passende banden zijn wel belangrijk.
Door Siberienne
#3325173
Kaio schreef:En hoeveel kost dat iedere keer? 2× per jaar dus. En dan nog de aankoop van extra set velgen en extra set van 4 banden. En lijken mij ( voor weinig kilometers en niet in berggebieden komend) een set goede all seasons een stuk goedkoper. Ik neem natuurlijk als het kan de leasebak, dus eigen auto gaat niet zo heel vaak heel ver.
Met meer km's wordt het sommetje weer anders.
Eens
Bij mijn vorige autootje had ik dat ook, daar reed ik sowieso zo min mogelijk in de winter.

Omdat ik nu voor mijn werk ineens veel meer km moet rijden heb ik bij deze auto wel aparte winterbanden. Wel op velg ook, want losse banden schijnt toch slechter te zijn dan banden die op velg bewaard worden.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3325194
Artikeltje om even te lezen: https://nos.nl/artikel/2208795-geen-sne ... boete.html

De eis voor "sneeuwvlok" geldt dus al vanaf 1 januari a.s.

Ik heb altijd all-weather banden gereden. Deze auto kwam echter met zomerbanden. Zijn nagelnieuw, dus ik ga ze niet vervangen door all-weather. Complete set velgen met winterbanden aan kunnen schaffen voor een leuke prijs en die zitten er nu onder. Kan ik in elk geval weer even vooruit.
Door Siberienne
#3325204
Ronald schreef:Artikeltje om even te lezen: https://nos.nl/artikel/2208795-geen-sne ... boete.html

De eis voor "sneeuwvlok" geldt dus al vanaf 1 januari a.s.

Ik heb altijd all-weather banden gereden. Deze auto kwam echter met zomerbanden. Zijn nagelnieuw, dus ik ga ze niet vervangen door all-weather. Complete set velgen met winterbanden aan kunnen schaffen voor een leuke prijs en die zitten er nu onder. Kan ik in elk geval weer even vooruit.
Het artikel op de NOS site is wat raar opgesteld want 1 alinea verder staat : Om niet direct iedereen op te zadelen met hoge kosten voor nieuwe winterbanden, geldt er een overgangsperiode tot september 2024. Voorwaarde is wel dat de banden moeten zijn gekocht voor 1 januari 2018.

De kans op een boete na 1 januari geldt alleen als je winterbanden zonder sneeuwvlok rijdt, die na 1 januari 2018 geproduceerd zijn!
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3325208
Siberienne schreef:Het artikel op de NOS site is wat raar opgesteld want 1 alinea verder staat : Om niet direct iedereen op te zadelen met hoge kosten voor nieuwe winterbanden, geldt er een overgangsperiode tot september 2024. Voorwaarde is wel dat de banden moeten zijn gekocht voor 1 januari 2018.

De kans op een boete na 1 januari geldt alleen als je winterbanden zonder sneeuwvlok rijdt, die na 1 januari 2018 geproduceerd zijn!
Maar als ik na 1 januari banden koop die vóór 1 januari geproduceerd zijn? Dan wordt het toch weer een lastig verhaal ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3325231
Ik heb banden gezocht via internet en zie ze daar allemaal met sneeuwvlok wel Duitse site. Dus denk dat de fabrikanten ook al op ingesprongen zijn.

En idd. Aan die 20.000 per jaar kom ik bij lange na niet, niet eens de helft. Dus dan zou ik dus nieuwe velgen moeten plus nieuwe banden. En dan 100 euro ( dat is het heir) per jaar voor wissel en opslag. Als je veel op de weg zit is het absoluut de moeite waard. Maar voor nu ..Plus slijten zal dus ook meevallen met minder km's he.

Oja ben je al geweest Hanna? Het is in Duitsland gekkenhuis! Met al die Belgen :biggrin2: en Nederlanders :biggrin2: die vuurwerk en drank komen halen. Spandoeken van vuurwerk allemaal in Nederlands ;D Parkeerwachten etc :o wist niet wat ik zag. Hopelijk ben ik de laatste keer geweest dit jaar ( als ik niks vergeten ben), niet zo mijn dingetje, deze mierenhoop drukte...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door