Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3322514
Welk tuig adviseren jullie? Het is voor een middelslag hond die doodsbenauwd is voor vuurwerk. Vorig jaar is ze een keer ontsnapt uit een gewoon tuig.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3322515
Lida. S schreef:Welk tuig adviseren jullie? Het is voor een middelslag hond die doodsbenauwd is voor vuurwerk. Vorig jaar is ze een keer ontsnapt uit een gewoon tuig.
Ik denk dat ze uit een perfect-fit tuig niet kunnen ontsnappen. Het past immers heel erg goed als het goed is aangemeten en op maat gemaakt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3322517
Lida. S schreef:Welk tuig adviseren jullie? Het is voor een middelslag hond die doodsbenauwd is voor vuurwerk. Vorig jaar is ze een keer ontsnapt uit een gewoon tuig.
Een ruffwear webmaster tuig of een ander tuig met minstens twee banden tussen de voor- en achterpoten, bijvoorbeeld zoiets: http://podencoworldshop.nl/anti-ontsnappingstuig/.
Doranto schreef: Ik denk dat ze uit een perfect-fit tuig niet kunnen ontsnappen. Het past immers heel erg goed als het goed is aangemeten en op maat gemaakt.
Een bange hond ontsnapt hier uit als hij dat wil.
Door Eef+Stippels
#3322519
Ik heb voor Bella ivm angst voor een Ruffwear webmaster gekozen. Wel goed strak aandoen, want als er kracht op komt geeft het rugdeel wat mee.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3322521
Doranto schreef:Ik denk dat ze uit een perfect-fit tuig niet kunnen ontsnappen. Het past immers heel erg goed als het goed is aangemeten en op maat gemaakt.
Fozzy heeft zo'n tuig, heel mooi en fijn ding, maar het is geen antiontsnapding. Dacht dat je daarvoor idd de dubbele tuig, met een band verder naar achter geplaatst nodig zou hebben, omdat dat deel dus smaller is bij de hond en ze dat dus niet over hun borst naar voren weggetrokken krijgen. Ik zou daarvoor gaan, maar gelukkig niet nodig hier.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3322533
hamada schreef:Het zgn. Führgeschirr bij bijv. http://ladybird-design.de/modelle/ kun je op maat laten maken.
Zou ontsnappingsproof zijn.
en je zou misschien kunnen overwegen dubbel aan te lijnen, met tuig en halsband tegelijk?
Dat is een normaal Y-tuig. Daar kan een hond vrij simpel uit ontsnappen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3322534
Hier is nog nooit eentje uit zijn niggeloh ontsnapt. Zelfs Jakkie niet in zijn panische vuurwerkbuien. En Pike niet tijdens zijn jachtdrift. Voor alle zekerheid (want manlief vertrouwt het niet) lopen/liepen ze altijd nog extra geborgd aan een halsbandje, maar dat is in al die jaren altijd overbodig geweest. Kost wel wat.
Door Lizzy
#3322579
Joyce1985 schreef:Ik heb voor Vito zo'n tuig laten maken;
Afbeelding

Daar kan hij echt niet uit ontsnappen.
Wow, wat een mooi ding! Deze lijkt me ook behoorlijk ontspanningsproof!

Ik heb geen panische honden en ze jagen ook niet uitgesproken dus ik kan er niet echt over meepraten maar ik kan me niet voorstellen dat honden uit een rogz for dogz kunnen ontspannen als ie echt goed past? En desnoods ook een halsband om en een dubbele riem?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3322587
Lizzy schreef:Wow, wat een mooi ding! Deze lijkt me ook behoorlijk ontspanningsproof!

Ik heb geen panische honden en ze jagen ook niet uitgesproken dus ik kan er niet echt over meepraten maar ik kan me niet voorstellen dat honden uit een rogz for dogz kunnen ontspannen als ie echt goed past? En desnoods ook een halsband om en een dubbele riem?
De achterste band moet voorbij de smalste ribben zitten om een tuig ontsnappingsproof te maken. Zoals op de foto bij Vito, mooi ver naar achter en nauwsluitend afgesteld. Ik betwijfel of je dat goed gaat lukken met een tuig zonder speciale derde sluiting. Zit het tuig niet duidelijk voorbij de smalste ribben, kan het achterwaards uitgetrokken worden.

Let bij een halsband ook op of die ontsnappingsproof is. Als de nek te dik is te opzichte van de kop, kan de halsband afgetrokken worden. Dan heb je een halsband met slipfunctie nodig.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3322588
Wij hebben 2 types hufterproof tuigen. Die Nuria draagt vind ik persoonlijk fijner - hij is zachter voor de hond, omdat er geen gespen direct op de huid van de hond zitten (en dus ook over de ribben heen en weer schuren). Plus hij geeft ook een soort veiligheid omdat hij als een hesje om de hond zit, een soort miniatuur thundershirt, zeker als je er een truitje onder hebt.
Diego heeft zo´n zelfde als Vito - ik heb hem bij de hond gekregen omdat hij eerst bij ons in de pleeg zat voordat we hem zelf adopteerden, en dan krijg je tuig, halsband en lijnen erbij. Maar ik ben er niet zo kapot van, omdat al die gespen direct op de hond zitten, en zeker bij die magere types, merk je dat ze dat onaangenaam vinden.
IMG_7705.JPG
IMG_7705.JPG (3.55 MiB) 2783 keer bekeken
IMG_20170918_090915.jpg
IMG_20170918_090915.jpg (3.73 MiB) 2783 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Spikkelneus op ma 04 dec 2017, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3322589
Kijk, met een trui eronder zit het tuig ook strakker en krijg je meer een thundershirt-effect. Plus je hond kan onmogelijk ontsnappen. Voor zo´n bange hond als onze Nuria werkt dit echt goed. Ik merk dat ze zich veiliger voelt als ze deze combinatie draagt.
IMG_20171106_081335.jpg
IMG_20171106_081335.jpg (3 MiB) 2780 keer bekeken
Door zurca
#3322590
Het tuig waar ik voor zou gaan is zo'n tuig als wat Vito aan heeft. Alle andere genoemde opties kan een hond uit komen. Zodra ze in de achteruit gaan en er zo veel spanning op de riem en dus op het tuig komt, trekken ze het zo over de kop uit.
Hier heb ik voor mijn hond(en) tuigen zoals die van Vito.

Zoals al is aangegeven is het wel van groot belang dat de achterste band bij de hond achter het smalste deel van de ribben komt! Als de hond dan achterwaards gaat dan komt dat deel van het tuig niet naar voren.

Verder, inderdaad, een halsband met slipfunctie en die verbinden aan het tuig.

Hier hebben ze halfcheck halsbanden om.

En hier is zo'n verbindingsstukje te koop;

http://www.galgoaid.eu/webshop/gae-webshop

Als je dan kijkt bij het Uleadtuig. Daar hebben ze er zo'n verbindingsstukje bij. Misschien ook wel los te koop....

De meeste van dit soort tuigen is maatwerk, ik vrees dus wel een beetje of het nog zal lukken om zoiets aan te schaffen voor oud en nieuw...
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3322593
zurca schreef:Het tuig waar ik voor zou gaan is zo'n tuig als wat Vito aan heeft. Alle andere genoemde opties kan een hond uit komen. Zodra ze in de achteruit gaan en er zo veel spanning op de riem en dus op het tuig komt, trekken ze het zo over de kop uit.
Hier heb ik voor mijn hond(en) tuigen zoals die van Vito.

Zoals al is aangegeven is het wel van groot belang dat de achterste band bij de hond achter het smalste deel van de ribben komt! Als de hond dan achterwaards gaat dan komt dat deel van het tuig niet naar voren.

..
Dat klopt niet, die van Nuria is echt echt echt 200% escapeproof. Dat is inmiddels meerdere malen getest!
Ook daar zit een band onder de buik die dus een hele smalle opening creeert waardoor ze zich er nooit uit kunnen wurmen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door