Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3320971
Ik ben ook van de ontwijken als het kan maar dat neemt niet weg dat ik het gedrag van het witte hondje, nou ja van het baasje natuurlijk, niet vind kunnen. Hou rekening met elkaar en het blijft voor iedereen leuk!

Hier het park achter mijn flat is aanlijngebied geworden al langere tijd. Er zijn een paar korte stukjes losloop maar die zijn precies bij de flats, dus in mijn ogen te dicht bij de weg. Verder is waar je loopt ook gelijk fietspad, dus fietsen en scooters en wandelaars en hardlopers. Ik kies er voor om Charlie, geen HR hond, aan de lijn te houden. Zo valt hij niemand lastig en vallen er geen fietsers over hem. Los kan hij in het bos al genoeg.
Toch wordt ik hier aangesproken waarom ik mijn hond aan de lijn hou. Dat vinden ze vervelend, want hun losgeslagen hond wil alleen spelen. Ik ben daar niet van gediend en geef duidelijke tekens als er een losse hond aan komt. Hou Charlie kort en ga zo ver als het kan van het pad afstaan. Als zo'n hond toch komt kost dat bij veel pijn door mijn eds. Hun honden kruisen voor fietsers langs vallen hardlopers lastig en ik wordt op nare toon aangesproken dat ik die hond gewoon moet loslaten.
Ik vind het weinig fatsoen. Hou rekening met elkaar en het blijft voor iedereen leuker.
#3320981
Mijn ervaring is overigens ook, dat er in de Randstad meer losloopgebieden zijn dan in bijvoorbeeld Oost Nederland.
Wellicht omdat mensen buiten de Randstad vaker een tuin/erf/eigen ruimte hebben? Ik weet het niet.

Lizzy, jij woont omgeving Den Haag?
Hoewel ik het daar niet ken, klinkt het alsof wij van plek moeten ruilen: ik mis de gezelligheid van de drukkere losloopgebieden, jij kan hier je hart ophalen in de rust.
Zelfs in het losloopgebied kom ik op een mooie zondag in anderhalf uur tijd < 10 honden tegen. In de aanlijngebieden zijn ze makkelijk op één hand te tellen. Door de weeks zie ik er meestal niemand.
#3320983
Nikass schreef:Mijn ervaring is overigens ook, dat er in de Randstad meer losloopgebieden zijn dan in bijvoorbeeld Oost Nederland.
Wellicht omdat mensen buiten de Randstad vaker een tuin/erf/eigen ruimte hebben? Ik weet het niet.

Lizzy, jij woont omgeving Den Haag?

Hoewel ik het daar niet ken, klinkt het alsof wij van plek moeten ruilen: ik mis de gezelligheid van de drukkere losloopgebieden, jij kan hier je hart ophalen in de rust.
Zelfs in het losloopgebied kom ik op een mooie zondag in anderhalf uur tijd < 10 honden tegen. In de aanlijngebieden zijn ze makkelijk op één hand te tellen. Door de weeks zie ik er meestal niemand.
Zoetermeer, dus ja, vlak bij Den Haag. En als we ruilen, waar komen Leo en ik dan te zitten? :biggrin2:
#3320991
Ik vraag me dus ook weleens af of elke hond een losloopgebied wel zo leuk vind

Ik ga hier in de buurt regelmatig de polder in , voor alle veiligheid aan de lange lijn . want er komt weleens verkeer
Mijn smurf vind het geweldig , heerlijk ongestoord snuffelen . Dat doe ik ook weleens samen met eigenaren van een Teckel en een Podenco
Nou , dan is het feest . Ze staan het liefst een eeuw te snuffelen met elkaar en dat gaat zo goed
#3320996
Ik woon in Den Haag :P Tot pak m beet 5 jaar geleden vond ik het ook fantastisch al die drukte in de Laan van Poot. Mijn toenmalige groep had daar totaal geen problemen mee. Langzaamaan is zowel het publiek daar, als mijn eigen groep verandert. Publiek is veelal verhard, veel HR honden en veel mensen van ikke. Ik heb nu te kwetsbare honden, door ouderdom als door medische ellende als door 1 hondje wat gewoon geen andere honden kan dealen. Misty daarentegen vind het nog steeds wow als we eens op ons oude tijdstip daar lopen en een paar "oud gedienden" tegen komen. Big smile. Het is dus ook wel afhankelijk van wat je hond aan kan. Eerlijk is eerlijk door de opgedane kennis maar zeker ook ervaring ben ik wel voorzichtiger geworden dan 10 jaar geleden. Kortom soms zeggen een goede vriendin en ik weleens tegen mekaar; hadden we al die kennis maar niet....want vaak het "gewoon" goed.
#3321012
Cindy de Wolf schreef:Ik woon in Den Haag
als je niet tussen ~ 11 en 13 uur wandelt is het Elsenburgerbos in Rijswijk altijd heel erg rustig, zelfs in het weekend en als het drukker is, is het altijd wel aardig volk (en het is volledig losloop).

Ik ben zelf zo iemand die regelmatig de lijnen voor mijn honden vergeet mee te nemen (of zelfs was ik die van Kaya ~2 maanden kwijt) ook al loop ik door de stad oid dus ik denk ook dat het erg aan je honden ligt of je als het ware een lijntje met ze hebt of niet (dan wel fysiek of mentaal). Kaya komt, als ze een hond aangelijnd ziet, uit zichzelf naast me lopen en tegen Lynn roep ik dan lijn en die komt dan aan de andere kant lopen (ze wilt er soms nog wel eens mee spelen maar ze is nog jong en wat impulsief). Nou moet ik ook zeggen dat ik geluk heb dat mensen in mijn buurt de ruimte voor mij maken (misschien is het mijn baard?) zodat mijn honden gewoon rustig kunnen spelen en doen met elkaar zonder last van andere honden te hebben. En mijn honden hebben zelden problemen met andere honden omdat ze er of contact mee maken of volledig negeren (meestal negeren) dus ja ik weet niet. Maar ik vind riemen van die nare dingen die altijd in de weg zitten, sorry ik kan er niets anders van maken. Overigens ben ik echt al 50x aangehouden en heb altijd kunnen bewijzen dat mijn honden geen boete verdienen en heb dat ook nog nooit gekregen (alleen voor verkeerd parkeren dan).
Maar soms krijg ik wel de opmerking van mensen dat mijn honden aan de lijn moeten en die hebben dan zelf honden die helemaal uit hun dak gaan en het enige wat mijn honden dan doen is nog dichter tegen mij aan gaan lopen, waarom zou ik ze dan aan de lijn moeten doen? Dat het eruit ziet alsof?
Nou moet ik zeggen dat als mijn honden reageerden als dat witte hondje in het filmpje ik een veel andere mentaliteit zou hebben, maar als ik zo'n reactieve hond had als de mevrouw van het filmpje dan had ik ook een andere keuze gemaakt (zeker omdat je verderop, lijkt het, nog meer honden en mensen ziet). Maarja het is altijd makkelijk praten als je in een andere situatie zit (zoals je al door had met de vorige stukken).
#3321014
Ik heb liever een onaangelijnde hond die netjes aan de voet vd baas loopt en mijn honden negeert dan een aangelijnde die vol in de lijn hangt en de ruimte nog smaller maakt.

Vandaag werden we achtervolgt door een rottweiler achtige hond, die steeds dichterbij kwam en de baas deed echt niks. Manlief is de hond even terug gaan brengen terwijl ik doorliep met s2. De mevrouw keek zeer verontwaardigd ;D
#3321015
Siberienne schreef:Ik heb liever een onaangelijnde hond die netjes aan de voet vd baas loopt en mijn honden negeert dan een aangelijnde die vol in de lijn hangt en de ruimte nog smaller maakt.

Vandaag werden we achtervolgt door een rottweiler achtige hond, die steeds dichterbij kwam en de baas deed echt niks. Manlief is de hond even terug gaan brengen terwijl ik doorliep met s2. De mevrouw keek zeer verontwaardigd ;D
Pffff... das nog zo vriendelijk van je man! Een 'danku, had u niet moeten doen' zou wel op zijn plaats zijn.
#3321018
Siberienne schreef:Ik heb liever een onaangelijnde hond die netjes aan de voet vd baas loopt en mijn honden negeert dan een aangelijnde die vol in de lijn hangt en de ruimte nog smaller maakt.

Vandaag werden we achtervolgt door een rottweiler achtige hond, die steeds dichterbij kwam en de baas deed echt niks. Manlief is de hond even terug gaan brengen terwijl ik doorliep met s2. De mevrouw keek zeer verontwaardigd ;D
Ik ook wel, maar ik blijf er toch bij: aanlijnplicht is aanlijnplicht.

En dan snap ik best dat als je in je uppie door niemandsland loopt en geen kip tegenkomt, dat niemand er last van heeft dan je je honden die onder apel staan lekker loslaat. En dan even aanlijnt of keurig laat volgens als je eens iemand tegen komt. Ik denk dan aan de foto's van Angelique, in the middle of nowere. Meestal mag dat op die plekken ook. Maar 2 maanden je riem kwijt zijn terwijl je door je door de stad wandelt? Sorry, nee, al luistert je hond 1000% goed, ik vind dat eigen regeltjes maken. Net wat Lizzy zegt, ik rij ook graag 160 maar het mag gewoon niet. Simpel.
En dat het eerste losloopgebied 10 km weg is en je geen auto hebt, das vervelend, maar ik vind dat nog steeds geen reden om de regels te overtreden.

Maar volgens mij is dat typisch Nederlands. Regels zijn leuk, maar als we ze te lastig vinden is er wel een reden te bedenken waarom die niet voor ons gelden.
#3321031
Kaela schreef:Ik ook wel, maar ik blijf er toch bij: aanlijnplicht is aanlijnplicht.

En dan snap ik best dat als je in je uppie door niemandsland loopt en geen kip tegenkomt, dat niemand er last van heeft dan je je honden die onder apel staan lekker loslaat. En dan even aanlijnt of keurig laat volgens als je eens iemand tegen komt. Ik denk dan aan de foto's van Angelique, in the middle of nowere. Meestal mag dat op die plekken ook. Maar 2 maanden je riem kwijt zijn terwijl je door je door de stad wandelt? Sorry, nee, al luistert je hond 1000% goed, ik vind dat eigen regeltjes maken. Net wat Lizzy zegt, ik rij ook graag 160 maar het mag gewoon niet. Simpel.
En dat het eerste losloopgebied 10 km weg is en je geen auto hebt, das vervelend, maar ik vind dat nog steeds geen reden om de regels te overtreden.

Maar volgens mij is dat typisch Nederlands. Regels zijn leuk, maar als we ze te lastig vinden is er wel een reden te bedenken waarom die niet voor ons gelden.
Nou volgens mij zijn de Fransen, Belgen en Italianen daar ook heel goed in.. ;) :) :)

Ik vind het het verschil tussen geest en letter vd wet. Het boeit mij echt niet of dat touwtje ertussen zit.

Wij werden een keer aangehouden met de step met de honden ervoor. Je mocht daar niet fietsen, maar een step is geen fiets. Dus hij kon geen boete geven. Maar we hebben netjes excuses aangeboden en ander pad genomen, waar je wel mocht fietsen. Want tja, een step maakt evenveel kapot als een fiets.

Adak kregen we ook een keer bijna een boete & gebeidsverbod omdat onze hond aan een lijn van 4 mtr liep. Dat was te lang, kon hij te ver in de berm en bij het wandelen mocht hij alleen op het pad :-X want dit verstoorde de natuur teveel
#3321032
Kaela schreef:Ik ook wel, maar ik blijf er toch bij: aanlijnplicht is aanlijnplicht.

En dan snap ik best dat als je in je uppie door niemandsland loopt en geen kip tegenkomt, dat niemand er last van heeft dan je je honden die onder apel staan lekker loslaat. En dan even aanlijnt of keurig laat volgens als je eens iemand tegen komt. Ik denk dan aan de foto's van Angelique, in the middle of nowere. Meestal mag dat op die plekken ook. Maar 2 maanden je riem kwijt zijn terwijl je door je door de stad wandelt? Sorry, nee, al luistert je hond 1000% goed, ik vind dat eigen regeltjes maken. Net wat Lizzy zegt, ik rij ook graag 160 maar het mag gewoon niet. Simpel.
En dat het eerste losloopgebied 10 km weg is en je geen auto hebt, das vervelend, maar ik vind dat nog steeds geen reden om de regels te overtreden.

Maar volgens mij is dat typisch Nederlands. Regels zijn leuk, maar als we ze te lastig vinden is er wel een reden te bedenken waarom die niet voor ons gelden.
+1
TomsBorders schreef: Maar soms krijg ik wel de opmerking van mensen dat mijn honden aan de lijn moeten en die hebben dan zelf honden die helemaal uit hun dak gaan en het enige wat mijn honden dan doen is nog dichter tegen mij aan gaan lopen, waarom zou ik ze dan aan de lijn moeten doen? Dat het eruit ziet alsof?
Nou moet ik zeggen dat als mijn honden reageerden als dat witte hondje in het filmpje ik een veel andere mentaliteit zou hebben, maar als ik zo'n reactieve hond had als de mevrouw van het filmpje dan had ik ook een andere keuze gemaakt (zeker omdat je verderop, lijkt het, nog meer honden en mensen ziet). Maarja het is altijd makkelijk praten als je in een andere situatie zit (zoals je al door had met de vorige stukken).
Voor die enkele gevallen waarbij wij onbekende of bepaalde bekende honden moeten passeren, ik ben inmiddels een ster in ontwijken, is het wel zo prettig als de andere hond gewoon aangelijnd is ipv dat ze de baas volgen. Dan kan ik me namelijk bezig houden met het managen van mijn hond die een grote persoonlijke zone heeft en daarnaast sommige honden gewoon erg spannend vind zonder me zorgen te maken of de andere hond wel 100% onder appèl staat en toch niet even komt buurten. Wat dat gebeurt ook gewoon.
En dat in een woonwijk. Niet in het bos en zeker niet in losloopgebied, want daar komen we gewoonweg niet.
#3321033
Vandaag waren we in Zeeland en zagen we een mooi staaltje omgekeerd bot gedrag; loslopende ridgeback loopt een rustig wandelend klein wit hondje helemaal ondersteboven. Maar toen de bazen ons zagen konden ze hem ineens wel aanlijnen....

De jonge newf kon ook nog net aangelijnd omdat ik riep dat Spot zou happen.

En de rottweiler kruising heeft manlief maar even terug gebracht naar de bazin terwijl ik doorliep met de mannen. Was een lieve hond hoor, zachte uitstraling maar de filosofie ‘geen bezoek’ geeft toch heel veel rust bij de mannen.

De eigenaren vd loslopende Yorkie maar even op vriendelijke manier uitgelegd dat onze honden dat als konijntje zien, dus ook dat weer goed afgelopen en die letten hopelijk in het vervolg ook beter op. (Niks gebeurt hoor, we hadden ze kort vast)

Het was een amusante middag....
#3321035
Siberienne schreef:Vandaag waren we in Zeeland en zagen we een mooi staaltje omgekeerd bot gedrag; loslopende ridgeback loopt een rustig wandelend klein wit hondje helemaal ondersteboven. Maar toen de bazen ons zagen konden ze hem ineens wel aanlijnen....

De jonge newf kon ook nog net aangelijnd omdat ik riep dat Spot zou happen.

En de rottweiler kruising heeft manlief maar even terug gebracht naar de bazin terwijl ik doorliep met de mannen. Was een lieve hond hoor, zachte uitstraling maar de filosofie ‘geen bezoek’ geeft toch heel veel rust bij de mannen.

De eigenaren vd loslopende Yorkie maar even op vriendelijke manier uitgelegd dat onze honden dat als konijntje zien, dus ook dat weer goed afgelopen en die letten hopelijk in het vervolg ook beter op. (Niks gebeurt hoor, we hadden ze kort vast)

Het was een amusante middag....
Christene, wat ben ik blij dat ik op de Zweedse pampa woon (en voorheen in een Duits gat). Ik zou echt geen lol meer hebben in het hebben van honden als ik regelmatig zulke wandelingen als die van jullie moest meemaken... :-X
#3321038
Kaela schreef:Ik ook wel, maar ik blijf er toch bij: aanlijnplicht is aanlijnplicht.

En dan snap ik best dat als je in je uppie door niemandsland loopt en geen kip tegenkomt, dat niemand er last van heeft dan je je honden die onder apel staan lekker loslaat. En dan even aanlijnt of keurig laat volgens als je eens iemand tegen komt. Ik denk dan aan de foto's van Angelique, in the middle of nowere. Meestal mag dat op die plekken ook. Maar 2 maanden je riem kwijt zijn terwijl je door je door de stad wandelt? Sorry, nee, al luistert je hond 1000% goed, ik vind dat eigen regeltjes maken. Net wat Lizzy zegt, ik rij ook graag 160 maar het mag gewoon niet. Simpel.
En dat het eerste losloopgebied 10 km weg is en je geen auto hebt, das vervelend, maar ik vind dat nog steeds geen reden om de regels te overtreden.

Maar volgens mij is dat typisch Nederlands. Regels zijn leuk, maar als we ze te lastig vinden is er wel een reden te bedenken waarom die niet voor ons gelden.
ik heb nooit regels echt leuk gevonden dus dat is misschien het probleem?
en het gaat niet om hoe goed een hond luisterd maar hoe goed je band is met je hond, Kaya is dol op schapen en gaat het liefste er meteen heen, die impuls is zo ontzettend sterk, maar ze vertrouwt erop dat ik aangeef wanneer ze mag, en tot die tijd blijft ze dicht bij mij, dat vind ik aangelijnd zijn en zo loop ik naar het station van den haag, steek ik over en alles, doe ik er een riempje om, dan wordt ze wat onrustig, alsof ik haar niet vertrouw kijkt ze me dan aan, dan trekt ze eraan en reageert ze meer op andere honden. Zelfs met vuurwerk waar ze ontzettend bang voor is, echt extreem bang, ze komt alleen maar dichter bij me, maar aan de riem, paniek van alle kanten. Maar ik heb de riem inmiddels weer gevonden bij een vriend van me dus ik zal me dan misschien wat zwart-witter aan de regels houden als ik onbekende honden zie maar altijd aanlijnen waar ik het niet nodig vind? no way.
pluk schreef:Voor die enkele gevallen waarbij wij onbekende of bepaalde bekende honden moeten passeren, ik ben inmiddels een ster in ontwijken, is het wel zo prettig als de andere hond gewoon aangelijnd is ipv dat ze de baas volgen. Dan kan ik me namelijk bezig houden met het managen van mijn hond die een grote persoonlijke zone heeft en daarnaast sommige honden gewoon erg spannend vind zonder me zorgen te maken of de andere hond wel 100% onder appèl staat en toch niet even komt buurten. Wat dat gebeurt ook gewoon.
En dat in een woonwijk. Niet in het bos en zeker niet in losloopgebied, want daar komen we gewoonweg niet.
En toch hoor ik soms een dubbele boodschap met alles, we moeten elkaar weer wat meer vertrouwen en etc. etc. maar dan toch als iemand zijn hond onder controle heeft dan moet er toch maar een lijntje om. Nou weet ik dat Scott en Kaya een beetje een ongelukkige ontmoeting hadden bij jou thuis, maarja als ik haar daar had aangelijnd dan had ze waarschijnlijk wel veel meer gedaan bijvoorbeeld en nu keek ze naar mij van, what the... en daarna, wow een speeltje onder de bank!

En zelf heb ik eigenlijk nooit zo een probleem met irritante loslopers, ik blijf dan gewoon rustig staan tot iemand ze ophaald, als ze wat agressief doen geef ik Kaya het commando om ze een waarschuwing te geven en als ze niet luisteren dan mag ze haar tanden ontbloten van mij maar meer niet (ik moet zeggen dat de meeste HR honden niet in haar buurt durven te komen, KarenH heeft ergens een foto van Kaya met ontblote tanden).

Voor sommige honden is het echt niet fijn om aan een lijntje te zitten, dat is ook een kant hè. Maar misschien ben ik gewoon te lui geweest om mijn honden te trainen aan de lijn te lopen haha! Nou scheelt het ook dat mijn honden voor de meeste gebieden een ontheffing hebben om los te lopen (de meeste staats bosbeheer en natuurmonumenten gebieden in west nederland), maar daar zou ik dan weer niet los met ze lopen, ik weet niet, daar vind ik het een soort van logische plekken om honden aan te lijnen of niet met de hond te komen dus doen we dat alleen als er schapen bij zijn (ik denk dat ik vooral een gefundeerde reden zoek voor specifiek mijn casoïstiek ook al weet ik ergens wel dat er maar weinig honden zijn die het zo kunnen). Misschien moet ik eens een jachthond kopen om me wat meer in te kunnen leven
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door