Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3313836
Ik kocht vroeger wel eens geitenvlees bij de poelier in Purmerland, Tromp. Die heeft "hard" en "zacht" geitenvlees, nog aan het bot (in kleine stukjes gezaagd). Het harde vlees was heel erg vet, ik neem aan van oudere geit. Het zachte vlees was mooi, ik sneed het altijd van het bot en gooide het bot weg. Die stukjes zag ik namelijk niet zitten. Ik weet de prijs niet meer maar het was niet echt goedkoop. Maar ook zeker niet exorbitant duur want dan had ik het nooit gekocht. Ik kocht het af en toe ter afwisseling, mijn honden vonden het erg lekker.
Hier in de Achterhoek hebben ze denk ik nog nooit van geitenvlees gehoord ::)
Door Summerditches
#3313838
Ik heb een prima afspraak met een Marokkaanse slager..hij bewaart door de week heen het "afval"van zijn geiten- en/of schapenvlees..dat gaat een een grote zaak en daar betaal ik "iets" voor geen idee maar het is heel acceptabel..ik moet wel eerlijk zeggen dat er ook weleens wat kilootjes in de prullenbak verdwijnen maar wat ik dan per saldo aan betaald bedrag / kilo's over hou is heel netjes want bij Slagerij West of Islam Centrum is het zeker ook niet vet vrij en ga je volgens mij naar 3,50/kilo en daar kom ik niet op uit.
Als hij weleens niks heeft koop ik het goedkoopste geitenvlees dat normaal voor menselijke consumptie bedoeld is en dat gaat inderdaad wel naar de 7,00 / kilo.

Uiteraard zal dit ook wel volgens de islamitische normen geslacht zijn..Ik denk / weet bijna zeker dat de tijd binnen de muren van het slachthuis echt niet florisant zijn maar ik "gok"dan maar dat de gemiddelde geit / het gemiddelde schaap de tijd daarvoor een beter leven heeft gehad dan heel veel dieren die "op de westerse manier" geslacht worden en ook daar willen we vast niet binnen kijken.
Behalve dat de dieren volgens de door ons bekritiseerde manier geslacht moeten worden staat er wel overal beschreven"voor wat het waard is uiteraard"dat Halal vlees altijd moet komen van dieren die (bijna) hun hele leven buiten gestaan moeten hebben, dat het "verboden"is jonge dieren bij hun moeder weg te halen, dat de dieren voor Halal vlees nooit pijn mogen lijden..Kijk ik steek echt mijn handen er niet voor in het vuur maar het is op zich wel ergens beschreven dat er op humane manier en regels met de slachtdieren moet worden om gegaan..al heb ik toch wel heel erg het gevoel dat behalve de eis voor het onverdoofd ritueel slachten niet heel veel regels zo exact nageleefd worden voor het Halal vlees..Maar zoals eerder gezegd..links of rechts om en los van het feit dat je er niet ongevraagd mee geconfronteerd wil worden gaan er toch dieren dood voor ons vlees of dat voor de honden...
Gebruikersavatar
Door pike
#3313886
In onze eigen slachthuizen gaat het er niet bepaald diervriendelijk aan toe, wordt ook niet naar de wet gehandeld, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ritueel onverdoofd slachten voor het dier altijd nog beter is dan de wantoestanden en mishandelingen die bij ons in de slachthuizen plaatsvinden. Daar is geen greintje respect meer voor een levend dier.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3313913
Too schreef:Hebben jullie geen islam slager wellicht wil hij dat best voor je regelen
De lokale islam slager hier heeft vaak geitenvlees gewoon in de vitrine liggen ( hier is Arnhem trouwens :) )
En ik wil best voor je informeren naar de prijs

Oh ja nee... dat is dan wel islamitisch geslacht..moet je wel ok vinden?!
Na het zien van wat de rede was voor het openen van dit onderwerp had ik zoiets van: geen ritueel geslacht vlees!
Maar nu lees ik hierboven weer andere dingen.

Zucht. Ik weet het even niet meer. :(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3313932
pike schreef:In onze eigen slachthuizen gaat het er niet bepaald diervriendelijk aan toe, wordt ook niet naar de wet gehandeld, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ritueel onverdoofd slachten voor het dier altijd nog beter is dan de wantoestanden en mishandelingen die bij ons in de slachthuizen plaatsvinden. Daar is geen greintje respect meer voor een levend dier.
1+
Echt, ik vind halal zelfs een voordeel.
Door Lizzy
#3313935
Volgens mij maakt het echt niet veel uit hoe een dier geslacht wordt, als het maar snel/respectvol/professioneel gaat. Zonder dierenbeulerij voorafgaand. Dat (de walgelijk omgang met de diertjes voorafgaand) is gewoon echt 1000000000000000 x 10000000000000000000000 keer nergens voor nodig en dat maakt me echt WOEDEND. Dat haalt echt het slechtste in mij naar boven :-X :-X :-X :-X :-X
Door Cindy de Wolf
#3313942
Lizzy schreef:Volgens mij maakt het echt niet veel uit hoe een dier geslacht wordt, als het maar snel/respectvol/professioneel gaat. Zonder dierenbeulerij voorafgaand. Dat (de walgelijk omgang met de diertjes voorafgaand) is gewoon echt 1000000000000000 x 10000000000000000000000 keer nergens voor nodig en dat maakt me echt WOEDEND. Dat haalt echt het slechtste in mij naar boven :-X :-X :-X :-X :-X

+1
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3313945
pike schreef:In onze eigen slachthuizen gaat het er niet bepaald diervriendelijk aan toe, wordt ook niet naar de wet gehandeld, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ritueel onverdoofd slachten voor het dier altijd nog beter is dan de wantoestanden en mishandelingen die bij ons in de slachthuizen plaatsvinden. Daar is geen greintje respect meer voor een levend dier.
Die elektrische "prikkers" mag je, indien noodzakelijk, in NL gebruiken in slachthuizen. Ook een soort van rubberen stok mag je gebruiken. Niet om overal en nergens die koeien mee te meppen natuurlijk.. maar je mag het gewoon gebruiken om ze op te drijven.

En zulke dingen begrijp ik dus echt niet. Waarom in godsnaam MAG zoiets uberhaupt?! :-X

Dat halal slachten bij koeien lijkt me overigens geen prettig aanzicht. Als je ziet hoe veel ze nog bewegen nadat ze voordooft(hersendood) zijn en dan de halsslagadres doorgesneden worden. Moet er niet aan denken hoe dat er uit ziet als zo'n beest volledig bij bewustzijn is. :o
Door kakocavi
#3313949
Hylos schreef:Die elektrische "prikkers" mag je, indien noodzakelijk, in NL gebruiken in slachthuizen. Ook een soort van rubberen stok mag je gebruiken. Niet om overal en nergens die koeien mee te meppen natuurlijk.. maar je mag het gewoon gebruiken om ze op te drijven.

En zulke dingen begrijp ik dus echt niet. Waarom in godsnaam MAG zoiets uberhaupt?! :-X
Omdat een koe een groot sterk beest is dat niet zomaar verder loopt als het bang is. En die koe moet toch dood. Als het even kan snel want de volgende staat er ook weer achter. Het is wreed, maar zolang het hier om productie draait zal het zo gaan.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3313951
Als je de stal een beetje goed inricht op het slachthuis en vaardig personeel hebt, loopt het gros gewoon door hoor als je roept en ze met lichaamstaal opdrijft. Als je koeien uit het land haalt om ze te gaan melken prik je ze toch ook niet steeds met een stroomprikker? Het is in mijn ogen vaak pure onkunde icm hoge werkdruk. En dat de wet, internationale standaarden en klanten daar achter staan verbaasd mij.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3313953
Hylos schreef:Als je de stal een beetje goed inricht op het slachthuis en vaardig personeel hebt, loopt het gros gewoon door hoor als je roept en ze met lichaamstaal opdrijft. Als je koeien uit het land haalt om ze te gaan melken prik je ze toch ook niet steeds met een stroomprikker? Het is in mijn ogen vaak pure onkunde icm hoge werkdruk. En dat de wet, internationale standaarden en klanten daar achter staan verbaasd mij.
Ze met een stroomprikker belagen voor het melken zal denk ik geen boer doen. Maar als er dingen moeten die zo'n koe niet wil, dan is lichaamtaal ook op stal niet meer genoeg. Wat niet gelijk wil zeggen dat er hele zware middelen nodig zijn of gebruikt zullen worden, maar soms denk ik wel.

Zal ook aan het ras liggen. Melkkoeien zijn veel makkelijker in de omgang dan sommige (halfwild in kuddes opgegroeide) vleesrassen.

Maar neemt niet weg dat bij het slachten wat mij betreft er geen andere keus is dan kundig personeel, goed ingerichte slachthuizen en een werkdruk die een respectvolle omgang met de dieren mogelijk maakt. Absoluut! Het is al erg genoeg :-\
Door kakocavi
#3313954
Hylos schreef:Als je de stal een beetje goed inricht op het slachthuis en vaardig personeel hebt, loopt het gros gewoon door hoor als je roept en ze met lichaamstaal opdrijft. Als je koeien uit het land haalt om ze te gaan melken prik je ze toch ook niet steeds met een stroomprikker? Het is in mijn ogen vaak pure onkunde icm hoge werkdruk. En dat de wet, internationale standaarden en klanten daar achter staan verbaasd mij.
Het verschil is natuurlijk dat een koe gemolken wil worden vanwege de druk op de uier, die zal dus graag naar de stal lopen. Diezelfde koe (of een andere) wil echter niet dood. Als een koe bloed, angst of ongemak waarneemt (en dat is moeilijk te voorkomen) wil die vaak niet verder. En het hoeft er maar eentje te zijn om de hele rij op te houden.

Ben het met je eens dat het beter kan qua structuur en vloerplan. Langere looppaden, meer afstand enzo. Maar dat kost een hoop investering en de productie wordt lager, en er zal toch altijd een keer een koe zijn die nee zegt.
Laatst gewijzigd door kakocavi op di 12 sep 2017, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3313955
Ja daar heb je gelijk in. Vleesvee is natuurlijk heel anders in omgang dan melkvee.
Kortom zonder pijn/stress eigenlijk niet mogelijk ze in een schietkooi te krijgen. :-\

Kundig personeel vinden is wel lastig. Zelfs voor de overheid. Een slachthuis is niet een hele populaire werkplaats zeg maar.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3313957
kakocavi schreef:Het verschil is natuurlijk dat een koe gemolken wil worden vanwege de druk op de uier, die zal dus graag naar de stal lopen. Diezelfde koe (of een andere) wil echter niet dood. En als een koe bloed, angst of ongemak waarneemt wil die vaak niet verder. En het hoeft er maar eentje te zijn om de hele rij op te houden.

Ben het met je eens dat het beter kan qua structuur en vloerplan. Langere looppaden, meer afstand enzo. Maar dat kost een hoop investering en de productie wordt lager, en er zal toch altijd een keer een koe zijn die nee zegt.
Wat ze daadwerkelijk voelen zullen we wel nooit weten. Ik zie ze zo zonder opdrijven rustig de schietkooi in lopen. Maar ze kunnen natuurlijk ook maar 1 kant op. Rust in de stal en bij de mensen om de koeien heen scheelt denk ik heel veel. Maar het is niet mooi of recht te praten.
Ze gaan dood en dat is geen mooi gezicht.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door