Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3313592
eelke schreef:Eh, nee, dus dan bén ik dom, denk ik?

Ik heb nooit ergens geleerd hoe je eens flink duidelijk maakt hoe je de baas bent. Ik heb zo veel mogelijk geprobeerd om te kijken waar het gedrag vandaan komt, en daar een oplossing bij te verzinnen.

De keren dat ik heb geblert dat ie nu zijn kop moest houden en moest gaan liggen werkte het echt averechts.

Dus ik ben oprecht benieuwd, hoe je dat eens 'flink duidelijk maakt'.
Plus 1. Waarbij ik na corrigeren met de riem, schreeuwen en zwaar onder apel zetten me zelfs tot slaan heb laten verleiden. Zo niet trots op en het heeft zo niet geholpen.
#3313593
smulpaap schreef:+1 En dan in de zin van . De oorzaak achterhalen , z.n met een GT
Als ik deze hond zou zijn dan zou ik zo zoetjes aan knetter worden
En dat is verder niet aanvallend bedoelt hoor ;)
Maar een hond van deze leeftijd word werkelijk gek van dan eens dit en dan eens dat proberen
Dat is al door heel wat mensen aangedragen en dat is gelukkig wat TS inmiddels ook gedaan heeft door Monique Bladder te mailen.
#3313597
*Lia* schreef:Ik voel weer een negatieve uitdaging aankomen, en daar pas ik voor.
Ja Lia, dat je een minderheid in je mening bent, kon je natuurlijk al weten toen je uitsprak 'ben ik dan de enige die...'.

Ik vind het oprecht jammer dat je er niet verder op in wilt gaan. Ik krijg nu bijna het gevoel dat mijn hond een rothond was, omdat ik hem niet goed heb uitgelegd dat ik de baas hoor te zijn. Ook niet leuk.
#3313599
eelke schreef:Ja Lia, dat je een minderheid in je mening bent, kon je natuurlijk al weten toen je uitsprak 'ben ik dan de enige die...'.

Ik vind het oprecht jammer dat je er niet verder op in wilt gaan. Ik krijg nu bijna het gevoel dat mijn hond een rothond was, omdat ik hem niet goed heb uitgelegd dat ik de baas hoor te zijn. Ook niet leuk.

Nee Eelke, ik heb al genoeg gezeik gehad om voor mijn mening uit te komen. Ik pas daar verder voor. Het komt er nu op neer dat ik helemaal niks meer mag zeggen. En nee, je had geen rothond, dat zegt niemand. En ik al helemaal niet. Maar ik ben weer ff genezen te reageren.
#3313600
*Lia* schreef:Nee Eelke, ik heb al genoeg gezeik gehad om voor mijn mening uit te komen. Ik pas daar verder voor. Het komt er nu op neer dat ik helemaal niks meer mag zeggen. En nee, je had geen rothond, dat zegt niemand. En ik al helemaal niet. Maar ik ben weer ff genezen te reageren.
Lia, meerdere mensen vragen je om je mening, dus dat je niks mag zeggen, is echt onzin.

Dat je het gevoel hebt dat het iedereen tegen een is, kan ik me wel voorstellen, want ik denk ook wel dat je de enige bent met je mening. Maar het is goed om daar dan de volgende keer even over na te denken, voordat je je duit in het zakje doet.

En natuurlijk zeg je niet letterlijk dat ik een rothond had. Maar zijn gedrag was 50% van de beslissing om hem in te laten slapen. En als er dan gezegd wordt dat zulke problemen op te lossen zijn door flink uit te leggen dat je de baas bent, dan komt dat wel even binnen ja.

Waar ik overigens goed tegen kan hoor. Want ik zou graag horen wat ik fout heb gedaan, doe, of wat ik anders kan doen. Leer ik dan weer van. Maar die uitleg krijg ik dan dus niet, en dát vind ik dan dus weer jammer.
#3313602
eelke schreef:Lia, meerdere mensen vragen je om je mening, dus dat je niks mag zeggen, is echt onzin.

Dat je het gevoel hebt dat het iedereen tegen een is, kan ik me wel voorstellen, want ik denk ook wel dat je de enige bent met je mening. Maar het is goed om daar dan de volgende keer even over na te denken, voordat je je duit in het zakje doet.

En natuurlijk zeg je niet letterlijk dat ik een rothond had. Maar zijn gedrag was 50% van de beslissing om hem in te laten slapen. En als er dan gezegd wordt dat zulke problemen op te lossen zijn door flink uit te leggen dat je de baas bent, dan komt dat wel even binnen ja.

Waar ik overigens goed tegen kan hoor. Want ik zou graag horen wat ik fout heb gedaan, doe, of wat ik anders kan doen. Leer ik dan weer van. Maar die uitleg krijg ik dan dus niet, en dát vind ik dan dus weer jammer.

Ik kan je als enige meegeven dat ik me nooit zal laten terroriseren door een hond. Ik zal nooit een hond uit verweggistan importeren. Niet weten waar hij/zij vandaan komt. Altijd een pup van hooguit 10 weken. En nooit een hond vanwaar ik de ouders niet weet. Dus naar alle waarschijnlijkheid zal mij zoiets niet overkomen.
#3313606
Nou jee wat geweldig van je ::) . Ik ben blij dat er wel mensen zijn die met alle liefde een herplaatser nemen en zich serieus verdiepen in hoe honden leren en ze dan op een vriendelijke en positieve wijze uitleggen welk gedrag gewenst is en welk niet.
Op die manier bereik je namelijk een hele prettige samenwerking zonder dwang, hetgeen het welzijn van de hond én van de baas ten goede komt.

Ik ben blij dat ik geen autoritaire baas ben en dat ik mijn honden nooit eens "flink aanpak" of mijn "hogere positie" afdwing. Ik vind het namelijk prettig dat mijn honden zich vrij en veilig bij mij voelen en dat ze graag hun best doen voor mij.

Het is jammer voor jou dat je nooit zal ervaren hoe dankbaar het kan zijn om een hond uit verweggistan te adopteren waarvan de ouders niet bekend zijn en waarvan niet eens te achterhalen is welk ras het is.
Je weet niet wat je mist.

Ik kan jou als enige meegeven dat als jij denkt dat honden iets doen als "terroriseren", je nog heel wat te leren hebt over het wezen hond en zijn gedrag.
#3313613
Nikass schreef:Nou jee wat geweldig van je ::) . Ik ben blij dat er wel mensen zijn die met alle liefde een herplaatser nemen en zich serieus verdiepen in hoe honden leren en ze dan op een vriendelijke en positieve wijze uitleggen welk gedrag gewenst is en welk niet.
Op die manier bereik je namelijk een hele prettige samenwerking zonder dwang, hetgeen het welzijn van de hond én van de baas ten goede komt.

Ik ben blij dat ik geen autoritaire baas ben en dat ik mijn honden nooit eens "flink aanpak" of mijn "hogere positie" afdwing. Ik vind het namelijk prettig dat mijn honden zich vrij en veilig bij mij voelen en dat ze graag hun best doen voor mij.

Het is jammer voor jou dat je nooit zal ervaren hoe dankbaar het kan zijn om een hond uit verweggistan te adopteren waarvan de ouders niet bekend zijn en waarvan niet eens te achterhalen is welk ras het is.
Je weet niet wat je mist.

Ik kan jou als enige meegeven dat als jij denkt dat honden iets doen als "terroriseren", je nog heel wat te leren hebt over het wezen hond en zijn gedrag.
+1 van a tot z
#3313616
*Lia* schreef:

Ik kan je als enige meegeven dat ik me nooit zal laten terroriseren door een hond. Ik zal nooit een hond uit verweggistan importeren. Niet weten waar hij/zij vandaan komt. Altijd een pup van hooguit 10 weken. En nooit een hond vanwaar ik de ouders niet weet. Dus naar alle waarschijnlijkheid zal mij zoiets niet overkomen.
Ik had een pup uit Nederland, van 7,5 week oud, van een ras en ik denk dat ik wel kan zeggen dat een onbekende, oudere herplaatser makkelijker was geweest dan de hond die ik nu heb. Ook deze hond is niet gebaat bij een harde aanpak. Begrip voor haar angst en overprikkeling heeft meer effect.
Een dier doet niet iets om zijn eigenaar te pesten. Er is een reden voor het gedrag wat hij heeft. En die reden achterhalen is het belangrijkste.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3313622
En toch begrijp ik (denk ik) wel wat Lia bedoeld. Ik vind het alleen wel jammer Lia, dat je eerst je mening ventileert in dit topic en vervolgens gaat zitten nuilen dat je hier je mening niet kunt geven, omdat mensen op je reageren. Je kunt prima je mening verkondigen maar je moet dan ook wel kunnen incasseren! Zeker als je van te voren weet (zoals hier) dat jouw mening niet die is van de gemiddelde die in dit topic heeft geschreven. Goed, en nou weer on topic.

Er zijn gewoon honden die iedere centimeter die ze kunnen pakken ook daadwerkelijk pakken. En als de eigenaar geen grenzen stelt, worden ze steeds mallotiger. Er loopt er bij ons zo een in het bos die ik van pup af aan ken. Het is een reutje. Als pup al een ontzettende drukke hond. En hij had toen al een ontzettende sterke wil! Echt niet normaal, zo zie ik ze eigenlijk nooit. En de eigenaren: dit is hun eerste hond dus ze lieten pup alle kanten op gaan. Nul regels. En als ze al probeerde een regel in te voeren, had pup daar compleet schijt aan. En deze hond terroriseert zijn eigenaren echt wel hoor. Hij loopt de hele wandeling keihard blaffend door het bos. Want zijn eigenaar moet de bal gooien en vlug een beetje. En de eigenaar doet wat hem/haar gevraagd wordt want hij blijft doordrammen en doorzagen en doorzaniken, als standje 3 niet werkt, probeert hij standje 7 en als standje 7 niet werkt gaat hij over naar standje 20. En als meneer geen zin heeft om verder te wandelen en bij het water wil blijven, kunnen ze hoog en laag springen maar hij komt gewoon niet mee. Lijnen ze hem aan, trekken ze hem een stukje voort, met dat ze hem weer los laten (al is het 500 meter verder) rent hij gewoon terug. Zijn eigenaren zijn niet goed opgevoed door hem maar serieus gedrild. Deze hond zou echt enorm gebaad zijn bij een eigenaar die zou zeggen "zo maat, tot hier en niet verder, we gaan het nu volgens mijn regels spelen, het spel". En dit is echt geen hond aan wie je dat vriendelijk kunt vragen ("zou je aub als het je uit komt zo lief willen zijn om mee te komen?"). Dit is serieus een type hond die vriendelijke verzoeken niet eens overweegt. Ik denk dat deze hond echt gebaad zou zijn bij een duidelijk "Hier!" (en wel nu" met de sergeant majoorstem en niet morgen - eerst hem ff leren wat HIER betekent natuurlijk). Gewoon, kort bondig, geen discussie en nu doe je heel ouderwets wat ik zeg omdat ik het zeg.

En uit frustratie schreeuwen dat je hond z'n kop moet houden: dat doen we allemaal wel eens :biggrin2: maar dat helpt gewoon geen reet ;D . Maar het is meer de geen gelul aanpak die ik bedoel (en ik denk Lia ook).

Maar je kunt vanuit hier (en dat schrijven bijna alle mensen) niet zien waarom de hond doet wat ie doet. Wat is de motivatie van die hond? Wij kunnen allemaal vanuit hier niet zien waarom deze hond doet wat ie doet. Dus vanuit je luie stoel roepen dat je zus of zo met de hond moet : het is allemaal goed bedoelt maar het gaat gewoon niet werken zolang je niet weet waarom deze hond doet wat ie doet. Misschien is ie wel gebaad bij een wat strakkere aanpak. Misschien totaal niet.
#3313626
Eens met Lizzy. Heel veel eigenaren laten zich koeieneren door hun hond. Ik ken een stel die bij mij de hond brengt om te worden getrimd. Ze weten zeker dat hondje ontzettend bang is hier. Maar zodra de deur achter hen dicht gaat draait het beest 180 graden en is er geen spoortje angst te bekennen. Juist heel zelfverzekerd en verteld mij gewoon heel duidelijk wat wel en niet prettig is.
Sommige honden kunnen gewoon toneelspelen :biggrin2:.

Maar we hebben geen idee wat er met dit exemplaar aan de hand is. Lijkt mij handig dat er een ander naar kijkt.
#3313627
Nu is Kleintje geen hond, maar ik heb ook geprobeerd haar te verbieden te grommen, blazen of meppen naar kitten Cuzco. Op geroepen, haar met dwang dicht bij hem gehouden tot ze stopte met grommen. Op den duur wordt je zo kwaad dat ze niet lief tegen hem doet en je vind dat ze zich maar moet gedragen. En daardoor werd het uiteraard alleen erger.
Tot iemand me erop wees dat ze gewoon bang van hem was. Ze was doodsbang van het moment dat dat 8 weken oude bolletje wol door de deur was gekomen.
Van dan af hebben we het vanuit haar standpunt bekeken. Haar gerustgesteld, aan haar zelfvertrouwen gewerkt. En zo is ze stap voor stap tot acceptatie gekomen en haar eigen ruimte opgeeist zonder steeds kwaad tegen hem te doen. Nu krijgt hij soms zelfs likjes, als ze bij mij zit zodat ze zich veilig voelt.
Harde aanpak heeft hier dus ook niet gewerkt. Sommige oorzaken voor gedrag kan je er niet uit halen door het 'af te dwingen'.
Dat is bij honden, katten en kinderen net zo. Je kan ze zo hard aanpakken dat ze zo bang zijn dat ze het misschien verstoppen en in zichzelf doodongelukkig en bang zitten zijn. Maar of je dat dan goed moet vinden....
Maar ik denk niet dat je alleen bent met die mening. Er zijn zat honden die met dwang en straf 'opgevoed' worden, en vroeger werden kinderen altijd met harde hand, desnoods letterlijk, opgevoed.
#3313628
Lizzy schreef:
Maar je kunt vanuit hier (en dat schrijven bijna alle mensen) niet zien waarom de hond doet wat ie doet. Wat is de motivatie van die hond? Wij kunnen allemaal vanuit hier niet zien waarom deze hond doet wat ie doet. Dus vanuit je luie stoel roepen dat je zus of zo met de hond moet : het is allemaal goed bedoelt maar het gaat gewoon niet werken zolang je niet weet waarom deze hond doet wat ie doet. Misschien is ie wel gebaad bij een wat strakkere aanpak. Misschien totaal niet.

Precies!

Ik word vooral een beetje kriebelig van de opmerking dat GT's zachte handjes hebben en je er vele euro's armer door wordt. Dit is gewoon NIET waar.

Onze GT was reuze streng! Voor ons! Wij moesten dat doen wat Oscar nodig had, punt. En wat had Oscar nodig? NIET knuffelen en kroelen. Nou, wat nou zachte handjes? We mochten de eerste tijd alleen maar zakelijk met hem omgaan. En als ze érgens op gehamerd heeft, dan was het wel super consequent en duidelijk zijn. Duidelijke regels, die 100% consequent doorvoeren en geen gemekker.

En euro's armer? Die mensen werken daar gewoon hard voor hoor. Om vervolgens na het betaalde traject nog jaren voor iemand klaar te staan. Monique in ieder geval wel, wij hebben na het eerste traject en de betaalde teamclinic nog zo ongelooflijk veel hulp van haar gehad. Als we het traject en de teamclinic 3 keer betaald zouden hebben, zou dat nog haar uurloon niet dekken, zoveel tijd heeft ze in ons gestoken. En dat zal niet voor elke klant zo zijn (want de meeste honden zijn een pietsje minder debiel als Oscar was), maar als het nodig is doet zij dat.

En als je hond een hond is die simpelweg meer regels en grenzen nodig heeft omdat ie een loopje met je neemt, dan krijg je dat ook wel van je GT te horen hoor. En dan ben je hartstikke snel en goedkoop klaar. Maar dan weet je wel zeker dat je de hond op de juiste manier aan gaat pakken en je jezelf en je hond niet van de wal in de sloot helpt.
#3313634
Kaela schreef:Precies!

Ik word vooral een beetje kriebelig van de opmerking dat GT's zachte handjes hebben en je er vele euro's armer door wordt. Dit is gewoon NIET waar.

Onze GT was reuze streng! Voor ons! Wij moesten dat doen wat Oscar nodig had, punt. En wat had Oscar nodig? NIET knuffelen en kroelen. Nou, wat nou zachte handjes? We mochten de eerste tijd alleen maar zakelijk met hem omgaan. En als ze érgens op gehamerd heeft, dan was het wel super consequent en duidelijk zijn. Duidelijke regels, die 100% consequent doorvoeren en geen gemekker.

En euro's armer? Die mensen werken daar gewoon hard voor hoor. Om vervolgens na het betaalde traject nog jaren voor iemand klaar te staan. Monique in ieder geval wel, wij hebben na het eerste traject en de betaalde teamclinic nog zo ongelooflijk veel hulp van haar gehad. Als we het traject en de teamclinic 3 keer betaald zouden hebben, zou dat nog haar uurloon niet dekken, zoveel tijd heeft ze in ons gestoken. En dat zal niet voor elke klant zo zijn (want de meeste honden zijn een pietsje minder debiel als Oscar was), maar als het nodig is doet zij dat.

En als je hond een hond is die simpelweg meer regels en grenzen nodig heeft omdat ie een loopje met je neemt, dan krijg je dat ook wel van je GT te horen hoor. En dan ben je hartstikke snel en goedkoop klaar. Maar dan weet je wel zeker dat je de hond op de juiste manier aan gaat pakken en je jezelf en je hond niet van de wal in de sloot helpt.
Ik moet de eerste met zachte handjes nog tegen moet komen. Maar ik moet in alle eerlijkheid ook bekennen dat ik veel GT's echt weggegooid geld vind :-\ . Om niet te zeggen ronduit schadelijk. En niet omdat ze zachte handjes hebben maar juist vaak te harde. Of het ontbreekt ze gewoon totaal aan kennis en inzicht. Je kunt bij wijze van spreken soms nog beter het advies van hier opvolgen dan bepaalde GT's inhuren :-\ . Dus ik begrijp ook heel goed dat andere mensen ook niet zo "van het GT zijn". En ik moet me dan ook wel beheersen om niet standaard te zeggen dit soort gedragsproblemen bij honden "maak een afspraak met Monique Bladder". Ik vind haar serieus een van de beste (zo niet gewoon de beste) die Nederland rijk is. En er zullen er vast nog wel meer zijn van het niveau van Monique, maar die ken ik dan niet. Maar het verwijzen van mensen naar een gedragstherapeut...., ja, dat vind ik eigenlijk ook best risicovol :-\ . Met een beetje pech stuur je iemand zo in de handen van een mafklapper die zich hondengedragstherapeut noemt. We kennen ze wel. Dus ik snap ook bijna de geïrriteerdheid wel die zo'n advies bij sommige mensen oproept (maar ik begrijp ook niet waar dat van die zachte handjes vandaan komt hoor... :-X ).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door