Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3414174
sam28 schreef:Waarom sluit een praktijk zich hier eigenlijk bij aan? Wat is het voordeel voor hen?

Ik vind het een enorm slechte ontwikkeling. Ik hoop dat er DA'en zijn die hier tegenop staan en hun eigen praktijk gaan beginnen.
Ik denk om dezelfde reden dat huisartsen alles samen doen... ::)
Samen inkopen, samen diensten delen, samen kosten delen... Het is moeilijk om in je eentje tegen de bierkaai vechten... En dan is het fijn als je je op die manier (voldoen aan belachelijke kwaliteitseisen) hulp krijgt bij moeilijke dingen (declaraties, organisatie enzo)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

#3414176
tt-tjes schreef: di 24 nov 2020, 16:39 Dit is dan wel een oud topic, maar Dierenkliniek Eersel is nu ook een Anicura kliniek. Ze waren al heel erg duur, maar zijn nu nog duurder geworden. Als je daar nu een teen over de drempel zet ben je al 55,00 kwijt. Laat staan als je dan een behandeling wil hebben.
Ik ben er met Bono geweest voor een uitgebreid schildklier panel te laten bepalen. Ik was 150,00 kwijt voor het bloedonderzoek, daar kwam nog het prikken en het consult bij.
Nu ga ik naar mijn DA in mijn dorp, en betaal de helft, en geen consult.
Ik heb Eersel altijd een heel fijne kliniek gevonden maar zoek nu eerst verder voor ik daar een afspraak maak.
Eersel is al een hele tijd Anicura. Hij was 1 van de eerste die zich erbij aansloten. Al in 2017/2018. De reden was expertise in kunnen huren voor 1 dag(deel), facturatie uit handen kunnen geven, groot inkopen dat soort dingen. Wel zou hij zijn eigen kliniek mogen blijven voeren. Dat is ook zo in grote lijnen. Desalniettemin vind ik het een kwalijke zaak. Als ik kijk naar hoe site was en nu in anicura stijl vind ik dat echt niet aantrekkelijk, sterker nog mijn nekharen gaan er van overeind staan zo kil.

Qua verzekeren dat is ook niet grappig zo niet grappig meer dat ik alles in de afgelopen periode opgezegd heb. Protrq/reaal is overgenomen door Ohra dus zoals eerder aangegeven meer voor minder. En met een gemiddelde prijs van 400-450 euro per jaar voor een basis verzekering heb ik de pijp aan Maarten gegeven.

Maar in general vind ik het hebben van huisdieren langzaam echt voor de meer welvarende eigenaren of iemand moet echt krom liggen. Kijk alleen maar naar de barfprijzen van de afgelopen 2 jaar hoe extreem die gestegen zijn. Ook kvv is ondertussen best prijzig als je de betere merken neemt.
#3414181
Ik zou ook niet meer aan een verzekering beginnen nu en een spaarpot nemen. Lea is dik 18 en ik betaal maandelijks 30€. Ik vraag me af of het rendabel is nog. Als er wat gebeurd met haar dan is het toch definitief klaar. De helft wordt niet vergoed ook en ondertussen heb ik zelf ook geld voor een uitvaart, als die tijd er is.
Ik twijfel nog steeds om die 30€ niet gewoon zelf opzij te zetten maandelijks en waarschijnlijk blijf ik twijfelen totdat de tijd er is dat ze moet gaan.
#3414183
smulpaap schreef: wo 25 nov 2020, 10:22 Ik ben het het met je eens Cindy
Toen thara bij me kwam heb ik ook gekeken naar verzekeringen . Nou nee dus ::) ik heb een spaarrekening . En ik houd het bij 1 klein hondje ,ik zou er dolgraag een hond bij willen hebben . Maar ik begin er niet meer aan .als je een hond echt goed wilt verzorgen dan kost het best veel geld
Dat is 1 van de redenen dat ik overgestapt ben van middelgrote honden van rondom de 30-35kg naar de kleinere honden van rondom de 8-12kg. Of ik nu 1 hele previcox moet geven of een 1/4 dat scheelt enorm. Want zo lang als ik me kan herinneren hebben wij pech en heb ik aandelen in de nsaids. Denk zeker al vanaf 2005 dat wij dit maandelijks moeten aanschaffen.

Inmiddels hebben wij enkele maanden geleden een beleggingsrekening geopend bij De Giro en als je in ETF belegd is dat in de kernselectie gratis en dit volgt de index de kans dat je dan veel verliest is niet zo heel groot. Hierop storten wij maandelijks een bedrag voor oa DA kosten zo rendeert het nog een beetje.
#3414185
sam28 schreef: wo 25 nov 2020, 08:35 Waarom sluit een praktijk zich hier eigenlijk bij aan? Wat is het voordeel voor hen?

Ik vind het een enorm slechte ontwikkeling. Ik hoop dat er DA'en zijn die hier tegenop staan en hun eigen praktijk gaan beginnen.
Een eenmanspraktijk is bijna niet meer te doen vanwege de kwaliteitseisen qua bereikbaarheid enzo. En de Nederlandse vereniging van dierenartsen voert daarin ook een actief ontmoedigingsbeleid.

Daarbij is het financieel ook steeds lastiger geworden om een praktijk te starten. Het is een behoorlijke investering (pand, inventaris) en de inkomsten zijn ook niet zo zeker altijd. Ik ken een ouder dierenartsen echtpaar dat er een aantal jaren geleden de brui aan heeft gegeven omdat ze steeds meer gedoe en problemen hadden met wanbetalers. ‘Mijn hond is niet beter gemaakt door u dus ik betaal niet’- dat soort dingen.

En dan is zo’n grote organisatie met een vast inkomen als startende dierenarts ook best prettig.

Intussen krijg je nu een leuke viscieuze cirkel met steeds hogere rekeningen en mensen die het niet meer kunnen betalen en de verzekeringen die ook niet echt voordelig zijn en lang niet alles dekken.

Wij hebben de luxe van een spaarpot. Maar ik vind het voor mensen die dat niet hebben wel zuur. Ook een baan kwijtraken enzo kan voor acute problemen zorgen.

Misschien zou een collectief een dier zijn? Soort ‘broodfonds voor huisdieren’ ? Ik noem maar wat hoor... maar nu wordt het wel heel afhankelijk van maar een paar grote spelers op de markt
#3414469
Ronald schreef: ma 30 nov 2020, 16:03 Het is een afweging op een bepaald moment. Centraal inkopen doen is vaak goedkoper dan zelf alles moeten regelen bijvoorbeeld.
Ik ben zeer nauw betrokken bij een kliniek die de overstap gemaakt heeft. Ik ga er verder niets over zeggen, omdat de beslissing al genomen is. Maar ik heb er wel een mening over.
Ja en er is er helaas maar 1 die daar beter van wordt en dat is niet de klant c.q. patiënt. De rekeningen die je bij AniCura klinieken krijgt is echt gepeperder dan bij klinieken die niet zijn aangesloten. Dus dat is wel jammer. Op z'n minst :-X
#3414473
Ronald schreef: ma 30 nov 2020, 16:03 Het is een afweging op een bepaald moment. Centraal inkopen doen is vaak goedkoper dan zelf alles moeten regelen bijvoorbeeld.
Ik ben zeer nauw betrokken bij een kliniek die de overstap gemaakt heeft. Ik ga er verder niets over zeggen, omdat de beslissing al genomen is. Maar ik heb er wel een mening over.
Er is volgens mij maar 1 reden hoor en dat is omdat de eigenaar van de praktijk een enorme zak geld krijgt bij verkoop van de kliniek
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door