Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3311789
Lizzy schreef:Eerste kruising Podenco met Saarlooswolfhond is een feit! Is er dan toch nog hoop voor de rashond? Gewoon, in samenwerking met elkaar: http://avls.nl/. Helaas zijn er natuurlijk weer mensen die hard roepen dat het allemaal vre-se-lijk is maar ondertussen gaan ze gewoon door, de derde outcross is een feit!

Ik vind het wel interessant dat ze nu een Podenco hebben gekozen. Echt een totaal ander ras. Volgens mij een heel verstandige keuze om echt nieuwe genen binnen te halen en dan ook nog eens van een ras dat behoorlijk gezond en sterk is. Ik denk leuke puppen, die hier uit gaan komen! Jammer dat ik beide rassen niet leuk genoeg vind om hier een pup van te willen hebben ;D

Welke kruising lijkt jou ge-wel-dig? Of is rashonden kruisen voor jou nog steeds vloeken in de kerk?

Ik wil wel een kruising Dalmaat x Duitse Staande Korthaar.

Of Teckel x iets met een normale ruglengte.
Vraag me niet waarom, maar een teckel x poedel lijkt me zo ontzettend leuk! (Trouwens..., niet omdat hij van mij is, maar Joris heeft ook geen hele lange rug. Is echt een vierkant bonkje).
#3311799
ik vind het goed nieuws, maar het feit dat het nieuws is vind ik dan weer jammer (in de zin van het zou veel geaccepteerder moeten zijn en niet zo kleinschalig).
er zijn volgens mij geen rassen genetisch nog verantwoord helaas.
ik denk er wel regelmatig over na, welk ras zou de border collie helpen, de moeilijkheid zit hem vooral in het neurotische maar toch zeer specifieke drijfgedrag ten opzichte van andere hoedende rassen.
Uiterlijk vind ik niet echt een rol, dat kan je in 3 generaties gemiddeld genomen wel beïnvloeden, als het maar atletisch en licht is.
anderzijds vraag ik me wel af als er gewoon een ander ras bij komt of we dan ongeveer nog 25% van de nakomelingen met het "juiste" drijfgedrag hebben (met juist bedoel ik in de stijl van de border collie, geen waarde oordeel). Want als dat zo zou zijn dan kan het ras echt behouden worden. Anders wilt niemand er aan mee werken want dan is de border de border niet meer maar gewoon een gezonde look-a-like. Nou vind ik de border niet super ongezond maar net als vele rassen niet heel toekomst proof (met wel het geluk dat er veel grensoverschrijdend gefokt wordt en er gelukkig al enkele DNA testen zijn en gezondheidstesten worden uitgevoerd sinds de jaren 50), maar hoe lang nog?
#3311814
Je hebt toch ook hondenrassen die op groot vee drijven? Zit daar niets tussen?
Ik herinner me een lid op Bp die saarloos had en iets van hoedend ras fokte. Isla heette die hond, geloof ik, maar geen idee hoe haar nick is. :-\
Maar dat vond ik ook onwijs leuke honden en zou niet zo misstaan met een border.

Zou een newf met een wetterhoun niets zijn? :biggrin2:

Ik heb er geen verstand van zeker? ::) :P

Ik vind wel.dat er al heel wat leuke kruisingetjes voor bij zijn gekomen.
Uiteraard zijn er ook hondjes in de nest die de 2 slechtste kanten combineren, maar net omdat men daar zo bang voor is, gaat men in lijnen telen en is het zover gekomen. Dus dat moet je loslaten, als je wat wil veranderen. ;)
#3311824
*Gabriëlle* schreef:Vind het een aparte keuze, maar voor de genen spreiding zal het wel 1 van de beste zijn.

Wat ik heel graag zou willen is dat de raad van beheer/fci, alle kruisingen tussen 2 verschillende rassen zou registreren in een aparte bijlage en dat je daar een aantal generaties in mag fokken en dan eventueel weer terug naar een bepaald ras na een aankeuring. Dat het voor iedereen mogelijk zou worden stamboom kruisingen te doen zonder moeilijk traject vooraf. Dan zou vers bloed in een ras infokken veel gemakkelijker gaan, en zouden bepaalde rassen ook weer samen kunnen komen, de norwich en norfolk bijvoorbeeld vind ik hetzelfde ras ze worden nu strikt gescheiden gefokt vanwege een oordracht. Westie en Cairn , Duitse en Witte herder, zijn eigenlijk ook 1 ras in verschillende kleuren enz. enz. de verschillen tussen sommige rassen zijn eigenlijk zo klein dat ik mij afvraag waarom ze nog zo strikt apart gefokt worden (terwijl ze oorspronkelijk uit hetzelfde vat kwamen).

Het schijnt zo te zijn dat je van uiterlijk in 3 generaties al weer behoorlijk op de rit kan hebben ook als je 2 behoorlijk ver uit elkaar liggende rassen hebt gebruikt.
En als alle honden uit 2 stamboomhonden gewoon een stamboom krijgen, kan iedereen voor zichzelf kiezen om wel of niet een ander ras te gaan in fokken. Dat lijkt mij heel interessant, en ik zou wel wat leuke combinaties kunnen bedenken.

Ik ben wel eens een foto van een Engelse Bul kruising dwerg schnauzer gezien, dat was een erg leuke combi en ik denk als die terug gefokt was in de Engelse Buldog het zeker heel wat gezonde genen toe had kunnen voegen.
Dat is het !!! Ik ga voortaan gewoon zeggen dat Scott een supergeheime outcross is van de Norwich en de Norfolk :biggrin2:
#3311825
Van mij mogen ze de corgi cardigan wel kruisen met de zweedse vallhund. Puur voor wat andere genen. Zoals mijn favo fokker de cardigan fokt vind ik ze prima. Mooie beenlengte, niet te diep, niet te zwaar en geen gekke lange ruggen. En met super karakter uiteraard. Daar ben ik dan met de Vallhund wel weer wat bang voor. Het karakter is echt totaal anders.
Wat mij bij teckels opvalt is dat ik die lange ruggen wel zie bij de gladharen, maar niet bij de ruwharen en langharen. Dat vind ik reuze meevallen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3311834
Kim_S schreef:Wetters letten ontzettend op hun baas. Zijn daarnaast wel zelfstandig, dus doen eerst hun ding maar dan komen ze echt wel :biggrin2:

Ik wil op de lijst voor een kruising Newf met Wetter :D
Heupen en ellebogen zijn van een wetter ook wel goed toch? Want dat lijkt me ook een belangrijk ding voor een ras waar je een newf mee moet fokken, moet een beetje een stevig ras zijn zeg maar.
#3311837
eelke schreef:Heupen en ellebogen zijn van een wetter ook wel goed toch? Want dat lijkt me ook een belangrijk ding voor een ras waar je een newf mee moet fokken, moet een beetje een stevig ras zijn zeg maar.
Heupen zijn over het algemeen goed (steeds beter lijkt het zelfs, in de afgelopen jaren). ED komt soms wel voor, maar er zijn genoeg vrije honden.

Ik wil wel graag een heule grote Wetter die niet kwijlt hoor :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door