Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3311104
Sinds ik ziek ben heb ik niet meer de energie die nodig is om mijn tuin/park te onderhouden.In een paar jaar tijd is mijn, eens zo mooie, park verwilderd. Ik doe wat ik kan, maar ik sta er in principe alleen voor en zelfs toen ik gezond was, was het al gekkenwerk (50.000 m2). Gelukkig krijg ik wel hulp voor de moestuin en ik geniet ook volop van de verse groente en het fruit. Maar soms schieten de tranen mij in de ogen als ik zie hoe de brandnetels, distels en berenklauwen mijn park overwoekeren. Maar de afgelopen weken heb ik volop genoten van de wildernis. Want het zijn niet alleen brandnetels en distels die de boel proberen over te nemen. De bramenstruiken gedijen ook bijzonder goed. Ik heb al zeker 6 of 7 kg geplukt en er is nog veel meer. Daar heb ik niets voor hoeven doen. Het groeit vanzelf, ik hoef alleen maar te plukken. Het mag er allemaal misschien niet meer zo mooi uitzien, maar wat een rijkdom.
En ook al is het verwaarloosd, ik heb meer pruimen, bessen, aardbeien, appels, morellen enz. dan ik op kan. De vlierbessen beginnen te kleuren, en de hazelnoten komen er straks ook nog aan. Oke, ik heb af en toe een dipje, maar voor het overgrote deel voel ik me immens gelukkig en rijk met mijn honden, mijn huis/park, mijn vrienden en natuurlijk barfplaats
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3311108
Ik ben alvast stikjaloers op je. ;)
Het klinkt mij zalig, jouw terrein. Inderdaad pure rijkdom.
En ik zou het ook niet netjes houden. Netjes brengt niets op, alleen nog meer werk. ;-)
Als je het een beetje verstandig aanpakt onderhoudt een 'stukje wildernis' praktisch zichzelf. Je moet alleen wat begeleiden.

Spijtig genoeg ben ik met een individu getrouwd die ook alles netjes wil. Een gazon dient om af te rijden en mooi te liggen, verder niets... ::)
Terwijl ik opgegroeid ben met een grasland als tuin dat mijn pa 2 keer per jaar afmaaide met de bosmaaier. :P
Dus wij houden hier de kerk in het midden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3311110
Ik kan er niet direct over meepraten, want totaal geen groene vingers en een grotendeels betegeld erf. Waar overigens tussen de tegels door het onkruid op het terras hier en daar tot 1.50 hoog staat :biggrin2:
Meneer is hier de hovenier, want die heeft wel groene vingers. Maar meestal ook niet zoveel zin. In een vorig huis, jaren geleden, kreeg hij eens een klachtenbrief van de gemeente over de staat van zn tuin. Hij een brief teruggestuurd, dat het een inheemse wildtuin was. Hij is er zelfs Latijnse namen van de verschillende soorten onkruid voor in de bieb gaan opzoeken (pre-internettijdperk). Nooit meer iets van de gemeente over gehoord ;D
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3311112
Lida. S schreef:Sinds ik ziek ben heb ik niet meer de energie die nodig is om mijn tuin/park te onderhouden.In een paar jaar tijd is mijn, eens zo mooie, park verwilderd. Ik doe wat ik kan, maar ik sta er in principe alleen voor en zelfs toen ik gezond was, was het al gekkenwerk (50.000 m2). Gelukkig krijg ik wel hulp voor de moestuin en ik geniet ook volop van de verse groente en het fruit. Maar soms schieten de tranen mij in de ogen als ik zie hoe de brandnetels, distels en berenklauwen mijn park overwoekeren. Maar de afgelopen weken heb ik volop genoten van de wildernis. Want het zijn niet alleen brandnetels en distels die de boel proberen over te nemen. De bramenstruiken gedijen ook bijzonder goed. Ik heb al zeker 6 of 7 kg geplukt en er is nog veel meer. Daar heb ik niets voor hoeven doen. Het groeit vanzelf, ik hoef alleen maar te plukken. Het mag er allemaal misschien niet meer zo mooi uitzien, maar wat een rijkdom.
En ook al is het verwaarloosd, ik heb meer pruimen, bessen, aardbeien, appels, morellen enz. dan ik op kan. De vlierbessen beginnen te kleuren, en de hazelnoten komen er straks ook nog aan. Oke, ik heb af en toe een dipje, maar voor het overgrote deel voel ik me immens gelukkig en rijk met mijn honden, mijn huis/park, mijn vrienden en natuurlijk barfplaats
Ojee, zal ik manlief maar weer eens langs sturen om wat "op te ruimen" dan? ;) :-*
(Gedoe met de auto nog steeds, hij meldt zich zsm bij je!)

Jullie wonen fantastisch!! Wij zijn ook jaloers, al wonen wij ook redelijk vrij hier. Enneh, wij hebben hier ook meer onkruid dan ons lief is hoor :-X
Ik zou de tip van Koekje gebruiken, even de Latijnse namen opzoeken, en het is net alsof het expres is ;D
Door Lizzy
#3311114
Ja, wat een rijkdom Lida :-* . Dit is echt mooi, zoveel heerlijks uit eigen park! Maar ik snap ook wel dat je af en toe een dipje hebt dat de boel niet zo goed onderhouden is als dat je zou willen..........
Door Anne in Zweden
#3311178
Wat mooi dat je toch zo kunt genieten van je heerlijke tuin, ook al is die verwilderd! En wat zalig lijkt me dat, zo'n oogst! Ik geloof graag dat je het heel jammer vindt dat je je tuin niet beter kunt verzorgen, maar je tuin vindt het blijkbaar niet erg, als hij je zoveel teruggeeft!
Door - pien -
#3311182
Anne in Duitsland schreef:Wat mooi dat je toch zo kunt genieten van je heerlijke tuin, ook al is die verwilderd! En wat zalig lijkt me dat, zo'n oogst! Ik geloof graag dat je het heel jammer vindt dat je je tuin niet beter kunt verzorgen, maar je tuin vindt het blijkbaar niet erg, als hij je zoveel teruggeeft!
Anne, wat zeg je dat weer mooi en treffend!
Ik sluit me bij je aan :)
Gebruikersavatar
Door Radja
#3311199
Anne in Duitsland schreef:Wat mooi dat je toch zo kunt genieten van je heerlijke tuin, ook al is die verwilderd! En wat zalig lijkt me dat, zo'n oogst! Ik geloof graag dat je het heel jammer vindt dat je je tuin niet beter kunt verzorgen, maar je tuin vindt het blijkbaar niet erg, als hij je zoveel teruggeeft!
- pien - schreef:
Anne, wat zeg je dat weer mooi en treffend!
Ik sluit me bij je aan :)

En ik ook!
Door Lida. S
#3311201
[quote="- pien -"]Anne, wat zeg je dat weer mooi en treffend!
Ik sluit me bij je aan :)[/quote
Inderdaad, heel mooi gezegd. Anne weet altijd de goede woorden te vinden.
Door Lida. S
#3311202
Kim_S schreef:Ojee, zal ik manlief maar weer eens langs sturen om wat "op te ruimen" dan? ;) :-*
(Gedoe met de auto nog steeds, hij meldt zich zsm bij je!)

Jullie wonen fantastisch!! Wij zijn ook jaloers, al wonen wij ook redelijk vrij hier. Enneh, wij hebben hier ook meer onkruid dan ons lief is hoor :-X
Ik zou de tip van Koekje gebruiken, even de Latijnse namen opzoeken, en het is net alsof het expres is ;D
Je man is altijd welkom, er is brandhout genoeg. Dit voorjaar heb ik ca 20 bomen omgezaagd. Er is dus een aardige berg hout bijgekomen. Wat jullie weghalen zet geen zoden aan de dijk.
Ik heb nu wel een paar geiten erbij. Als ze straks wat gewend zijn gaan ze aan het spit en mogen ze knabbelen aan alle spontaan opgekomen bomen en struiken. Als ik zie wat ze in de 10 dagen dat ik ze heb al hebben 'schoon'gegeten, denk ik dat ik erg veel plezier aan deze beestjes zal hebben. Het scheelt me absoluut heel veel snoeiwerk. En er is me verzekerd dat ze ook bramen, brandnetels en zelfs berenklauw eten
Door Lida. S
#3311238
pearlsofpassion schreef:Naar het schijnt eten geiten alles. En mag je dat vrij letterlijk nemen. :biggrin2:
Die indruk krijg ik ook. Mijn jas, trui, haren, etensbak, enz. Ze eten nog net elkaar niet op, maar volgens mij proberen ze wel de kippen(veren) te eten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door