Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3310982
de binnen waterbak wordt weinig gebruikt. hier drinken ze uit de rivier of buiten uit de cementtonnen. [van die grote plastic bakken.]
kraanwater vinden ze vies.
etensbakken van vlees was ik wel af, gewoon met wat heet sop onder de kraan meteen na het uitlikken. zonder borstel.
ze worden er gewoon oud mee.
#3310985
Ik vind dat dus echt goor, als een voerbak niet dagelijks wordt afgewassen. Zeker wanneer je vlees voert.
Je gebruikt zelf toch ook niet een week lang hetzelfde bord?

De drinkbak doe ik ook dagelijks, als manlief voert slaat hij die weleens over. De drinkbak van de katten gaat echt minder vaak, doe drinken beter als het niet te zuiver is.
#3310986
De voerbak van Pip (krijgt brok) gaat 1x per week in de vaatwasser, samen met de waterbak. De voerbak van Maggie (krijgt nog 4x per dag eten) gaat na elke maaltijd in een bak heet water met sop en 's nachts in de vaatwasser


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3310990
De voerbak gaat na elk gebruik in de vaatwasser, gewoon bij mn eigen afwas trouwens, ga niet apart draaien. De waterbak staat standaard buiten en wordt niet vaak afgewassen :-X ik vul hem bij met de gieter en dat klots ik er zo hard in dat het eerst de bak omspoelt en dan vult. 1x per 2 maanden gaat die in de vaatwasser schat ik.
#3310995
De hondjes hebben hun eigen Tupperware waarin hun eten ontdooid en geserveerd wordt.
Deze was ik met hun eigen borstel af en daarna gaan ze in de vaatwasser.
De waterbak wordt wel elke dag met vers water gevuld anders wil QueenB er niet uit drinken maar ik was hem niet elke dag met sop af.
#3311035
Hope schreef:Ik vind dat dus echt goor, als een voerbak niet dagelijks wordt afgewassen. Zeker wanneer je vlees voert.
Je gebruikt zelf toch ook niet een week lang hetzelfde bord?

De drinkbak doe ik ook dagelijks, als manlief voert slaat hij die weleens over. De drinkbak van de katten gaat echt minder vaak, doe drinken beter als het niet te zuiver is.
Nee, maar ja, ik lik mijn bord ook niet grondig schoon gedurende enkele minuten, steek mijn neus niet in andermans kont, eet geen paardenpoep van straat en drink niet uit modderplassen. En oh ja, ik vang geen muizen om die vervolgens met huid en haar naar binnen te werken. Dus ik ben niet zo bang voor een niet helemaal brandschone voerbak...

Ik geef toe, nu Shad weer KVV krijgt moet ik het idd vaker doen, maar met de brokken van Spot vind ik het niet zo nodig. Ik gebruik trouwens nooit schoonmaakmiddel. Gewoon heet water en een borstel.

Daarbij (dit is niet tegen jou gericht trouwens hoor, meer algemeen bedoeld) ik vraag me wel eens af of al dat poetsen wat we doen niet onnatuurlijk schoon is (en belastend voor het milieu). Ik kwam ook nog een leuke studie tegen laatst die aantoonde dat een huis waarin gepoetst wordt met ontsmettende schoonmaakmideelen niet schoner is dan gewone schoonmaakmiddelen. En als je dan weet dat bij teveel gebruik van desinfecterende middelen bacteriën daar resistent tegen worden, vind ik dat zorgwekkend.
Bv; Elke dag een drinkbak poetsen met heet water en sop en verversen, ik vind dat echt overdreven en waterverspilling.
#3311036
Siberienne schreef:Nee, maar ja, ik lik mijn bord ook niet grondig schoon gedurende enkele minuten, steek mijn neus niet in andermans kont, eet geen paardenpoep van straat en drink niet uit modderplassen. En oh ja, ik vang geen muizen om die vervolgens met huid en haar naar binnen te werken. Dus ik ben niet zo bang voor een niet helemaal brandschone voerbak...

Ik geef toe, nu Shad weer KVV krijgt moet ik het idd vaker doen, maar met de brokken van Spot vind ik het niet zo nodig. Ik gebruik trouwens nooit schoonmaakmiddel. Gewoon heet water en een borstel.

Daarbij (dit is niet tegen jou gericht trouwens hoor, meer algemeen bedoeld) ik vraag me wel eens af of al dat poetsen wat we doen niet onnatuurlijk schoon is (en belastend voor het milieu). Ik kwam ook nog een leuke studie tegen laatst die aantoonde dat een huis waarin gepoetst wordt met ontsmettende schoonmaakmideelen niet schoner is dan gewone schoonmaakmiddelen. En als je dan weet dat bij teveel gebruik van desinfecterende middelen bacteriën daar resistent tegen worden, vind ik dat zorgwekkend.
Bv; Elke dag een drinkbak poetsen met heet water en sop en verversen, ik vind dat echt overdreven en waterverspilling.
helemaal mee eens!
#3311038
Ik woon in dat huis waar die bak staat en ik ga voorzichtig om met rauw vlees. Mijn hond kan best tegen een stootje maar die woont hier niet alleen.

Verspilling... Gewoon even je bakken afwassen nadat je de afwas hebt gedaan, sinds wanneer is dat verspilling? En ik heb ook nergens geleden dat er dagelijks bleek of dettol gebruikt wordt.
#3311040
Er zit nog een heel groot grijs stuk tussen de bakken van je honden nooit afwassen, je huis ook niet te schoon houden en altijd met Dettol aan de slag te gaan natuurlijk. Ik gebruik nooit ontsmettingsmiddelen (vrijwel nooit). Gewoon Ecover of Klok of Method of echte (laurier) zeep is goed genoeg.

En water en voerbakken niet schoonmaken? Ja, ondanks dat ze hier ook uit gore sloten drinken vind ik het echt ontzettend smerig. Dit is wel interessant leesvoer : http://www.dogsnaturallymagazine.com/sl ... ater-bowl/

Ieuw.

Hier maak ik elke dag alle voer en waterbakken schoon met heet water en een zo'n millieu vriendelijk mogelijk afwasmiddel. En ik heb een aparte afwasborstel voor de hondenbakken.
#3311041
Hope schreef:Ik woon in dat huis waar die bak staat en ik ga voorzichtig om met rauw vlees. Mijn hond kan best tegen een stootje maar die woont hier niet alleen.

Verspilling... Gewoon even je bakken afwassen nadat je de afwas hebt gedaan, sinds wanneer is dat verspilling? En ik heb ook nergens geleden dat er dagelijks bleek of dettol gebruikt wordt.
Bij mij staan de bakken niet in huis. Dat scheelt wel ja.

Verspilling; omdat ik vanuit ga dat het verversen van een waterbak ook betekent dat je het water wat er nog in zit weg gooit.
Als ik elke dag de bakken erbij zet in de vaatwasser is die sneller vol en draait die vaker. Ik was niet elke dag af, vaatwasser draait ook niet iedere dag, dus voor mij zou het extra water zijn dat ik gebruik.
#3311044
Lizzy schreef:Er zit nog een heel groot grijs stuk tussen de bakken van je honden nooit afwassen, je huis ook niet te schoon houden en altijd met Dettol aan de slag te gaan natuurlijk. Ik gebruik nooit ontsmettingsmiddelen (vrijwel nooit). Gewoon Ecover of Klok of Method of echte (laurier) zeep is goed genoeg.

En water en voerbakken niet schoonmaken? Ja, ondanks dat ze hier ook uit gore sloten drinken vind ik het echt ontzettend smerig. Dit is wel interessant leesvoer : http://www.dogsnaturallymagazine.com/sl ... ater-bowl/

Ieuw.

Hier maak ik elke dag alle voer en waterbakken schoon met heet water en een zo'n millieu vriendelijk mogelijk afwasmiddel. En ik heb een aparte afwasborstel voor de hondenbakken.
Biofilm bij infecties bij mensen speelt vooral als er kunstmaterialen zijn ingebracht zoals lijnen en urinecatheters. Middenoor kun je wel een 'glue ear' hebben en dan zou biofilm een rol kunnen spelen. Bij kunstmaterialen kunnen er bacteriën infecties geven die dat normaal niet doen omdat lokale evenwicht verstoord is. Dat is totaal niet te vergelijken met drinken uit een waterbak die wat langer staat. Daarbij: in elke waterleiding zit ook een biofilm en kraanwater is niet steriel.

Het grootste probleem van biofilm is trouwens dat de bacteriën die erin zitten langzamer gaan delen en daardoor minder gevoelig worden voor antibiotica en ontsmettingsmiddelen. Mechanische reiniging is veel belangrijker daarbij dan chemisch. Schrobben dus.

Waar ze wel een punt hebben: veel,schadelijke bacteriën overleven drogen niet. E. Coli gaat dood in een voerbak die droog staat, al binnen een paar uur. Idem legionella (kan trouwens alleen infecties geven bij diep inademen van vernevelde bacteriën die massaal vrijkomen, vaak juist bij afsterven biofilm). Maar als er een dikke slijmlaag inzit, zijn ze daar inderdaad beter tegen bestand (tegen het indrogen dus).

En ja, helemaal mee eens hoor, ik chargeer ook een beetje. Heb beetje beroepsdeformatie; het te veel gebruik van desinfecterende middelen gaat op termijn namelijk grote problemen opleveren, net zo groot als te veel gebruik van antibiotica

Ook interssant leesvoer: https://www.nature.com/nrmicro/journal/ ... 017.50.pdf
#3311045
Siberienne schreef:Bij mij staan de bakken niet in huis. Dat scheelt wel ja.

Verspilling; omdat ik vanuit ga dat het verversen van een waterbak ook betekent dat je het water wat er nog in zit weg gooit.
Als ik elke dag de bakken erbij zet in de vaatwasser is die sneller vol en draait die vaker. Ik was niet elke dag af, vaatwasser draait ook niet iedere dag, dus voo8r mij zou het extra water zijn dat ik gebruik.
Wij wassen ook niet elke dag af, maar wij hebben gewoon meerdere sets voerbakken en ze krijgen normaal wel elke dag een verse. Als de afwas gedaan wordt of het machine opgaat, gaan alle gebruikte bakken mee.
Met rauw vlees zeker maar ook met brok vind ik toch niet dat je daar dagenlang uit kan eten, hoe schoongelikt ze dan ook zijn. Er blijven zoveel bacteriën achter, en in dit gegeven kunnen dat erg gevaarlijke zijn.
De bakken van mijn konijnen vb, vind ik iets heel anders. Die was ik ook niet zo vaak af, tenzij ze ( heel uitzonderlijk) fruit gekregen hebben. Aangezien dat plakt.
#3311046
"al dat poetsen" ...waar gaat het hier over...een voerbak afwassen. Als ik er hier eens eentje vergeet dan zie ik dat vrij snel want daar komen vliegen op af. Dus zo'n overdreven "al dat gepoets" is dat niet dat zo'n bak waar rauw vlees in gezeten heeft hier even afgewassen wordt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door