Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3309902
dinky89 schreef:Nâh, dat vind ik in dit geval meevallen hoor. Ze geven aan dat het gaat om Argentijnse hazen en dat zij Nederlandse hazen gebruiken om de gebruikers te informeren.

We concludeerden zelf toch ook al hier dat het om storm in een glas water ging? viewtopic.php?f=17&t=135320&start=15
Storm in een glas water heeft toch niets te maken met hoe zij dit proberen in hun voordeel te laten klinken?

Ik geloof er persoonlijk geen zak van dat ze alleen Nederlandse hazen gebruiken, maar dan moeten ze er voor de volledigheid ook bij vertellen dat de Europese haas ook besmet kan zijn met de Brucella Suis. Dat is niet voorbehouden aan Argentinië. En als het bij de Nederlandse wilde zwijn voor komt, komt het ook bij de haas voor of kan het zo maar bij de haas voor komen: https://www.dwhc.nl/brucella-zwijnen-nederland/

En als ik dan lees wat DARF durft te schrijven "soms word je er zo moe van dat alles extreem goedkoop moet zijn" denk ik echt "wij van WC eend". Want ten eerste is hazenvlees uit Argentinie heel normaal (zie bijv. https://luitenfood.com/assortiment/haas/ en daar komen ook de meeste van onze haaskarkassen vandaan, van Luiten), ten tweede heeft dat niks met duur of goedkoop te maken en ten derde suggereren ze een hoop terwijl ik met eigen ogen het spiervlees heb kunnen aanschouwen dat ZIJ bij DARF in hun prak verwerken. Nou geloof mij, dat is hier zo in de grijze container geflikkerd, zo slecht was het :-X

Dus DARF mag best een toontje lager zingen (met hun "gelukkig is barf iets anders dan darf "). Gelukkig is BARF inderdaad geen DARF. Ik weet tenminste wat ik aan mijn honden voer en welke kwaliteit. En dat kun je van DARF niet zeggen.
#3309941
Darf geeft gewoon aan dat zij lokalere bronnen hebben en daardoor meer zicht op wat er gevoerd wordt. En dat goedkopere leveranciers dat misschien minder hebben, want die gaan voor het goedkoopste. En ja, natuurlijk willen ze verkopen, het is een bedrijf. Is dat nou zo'n drama.
#3309943
Bottom line is gewoon dat je een risico aangaat, hoe miniem ook, als je voor rauw gaat. Dat is iedereen hier bereid te nemen, dus nergens voor nodig om dan verontwaardigd te gaan zitten doen als er een bericht over komt.

En overdreven, ja dat zijn nieuwsberichten over gezondheid wel vaker ja. Dat zie je as we speak in de hysterie over fipronil, terwijl dat amper wat voorstelt als je een beetje kunt relativeren. Is dat omdat er een complot is tegen eieren? Nee. Is het publiek nu massaal gekeerd tegen eieren? Nee. Wordt de eierindustrie definitief kapotgemaakt? Nee. Geldt een van de voorgaande dingen dan wel voor Brucella en barf? Natuurlijk niet.
#3309963
Thea schreef:Ik krijg net van Dogmeat een mail dat het al in 2016 is gebeurd nu pas naar buiten is gebracht.
Was bij een collega van hun.
Zelf hebben ze al een tijd geen gemalen haas en al hun vlees word gekeurd voordat het de verkoop ingaat.
Heb ook een e-mail van dogmeat ontvangen waarin ze aangeven dat ze al geruime tijd geen haas producten meer in het assortiment hebben, heb daarop gereageerd dat het netjes is dat ze hun klanten informeren maar dat ze dat dan wel goed moeten doen omdat ik bij mijn laatste bestelling (vorige week) haaskarkas heb besteld en gekregen. Heb reactie terug gehad dat er in de gauwigheid alleen naar de gemalen mixen is gekeken. Op dit moment is er nog niets onderzocht en kan er niet met zekerheid gezegd worden dat de bacterie niet in dit vlees zit.

Maar als ik de reacties hier zo lees maken jullie je er niet zo druk om, klopt dat? Heb zelf al lang geen haas meer gevoerd en dit was de eerste keer weer sinds wel een jaar denk ik. Het karkas is voor Rana en ik wil uiteraard niet dat ze er ziek van kan worden maar goed als ik de e-mail van dogmeat niet had gehad en niet op dit forum had meegelezen dan had ik nooit geweten dat ze er ziek van zou kunnen worden… Kan ik het gewoon voeren of beter in de kliko mikken?
kakocavi schreef:
En overdreven, ja dat zijn nieuwsberichten over gezondheid wel vaker ja. Dat zie je as we speak in de hysterie over fipronil, terwijl dat amper wat voorstelt als je een beetje kunt relativeren. Is dat omdat er een complot is tegen eieren? Nee. Is het publiek nu massaal gekeerd tegen eieren? Nee. Wordt de eierindustrie definitief kapotgemaakt? Nee. Geldt een van de voorgaande dingen dan wel voor Brucella en barf? Natuurlijk niet.
Hmmm dat ben ik toch niet helemaal met je eens gezien de laatste regels van het artikel waar dit topic mee opent:
De komende tijd moeten dierenartsen én huisartsen alert zijn, en bij bijzondere ziektegevallen ook denken aan een Brucella besmetting. Deze situatie is alarmerend en zeer ongewenst. We moeten ons écht bezinnen op de gang van zaken met deze rauw-vleeshandel.'
#3309965
El_Kato schreef: Hmmm dat ben ik toch niet helemaal met je eens gezien de laatste regels van het artikel waar dit topic mee opent:
Dat zeggen ze elk jaar wel een paar keer. En het is ook deels waar, je neemt een risico. Dat doen we hier allemaal.
#3310067
Nog even een en ander over doorgelezen. Het is een nare bacterie, die levenslang gewrichtsproblemen en andere problemen kan veroorzaken. Maar de enige case die ik kan vinden over B. suis in een kat was een enkel geval in Rusland uit 1993. Niet duidelijk of de kat symptomen had. Ik maak me niet zoveel zorgen meer dus, maar goed ook want ik voer mijn katten vrij veel haas en daar zijn ze ook erg blij mee :)
#3310094
[quote="Jura&Mahru"]Dit bericht werd op facebook gedeeld. Ik vind het zo raar dat er geen merk wordt genoemd? Je wil toch mensen kunnen waarschuwen?

Tja. Dit gaat om een geval uit 2016 en de betreffende batch vlees is uit de handel genomen. Ga je dan een jaar na datum nog een merk/producent noemen? Om te waarschuwen, voor wat dan wel?
#3314595
Ik krijg net een zeer verontrustend bericht dat er wederom de brucella suis is aangetroffen in haaskarkas uit Argentinië. Een kennis van mij ontving de volgende email (en die is vandaag gestuurd):

"Geachte consument,

Begin augustus kwam in het nieuws dat er producten van haas uit Argentinië in omloop zijn welke besmet zijn met Brucella suis. Deze bacterie kan gevaarlijk zijn voor mensen en dieren. De haas rugstukken (verpakt in zakjes van 1 kg) welke u heeft gekocht komen uit Argentinië, als ook de haas orgaanmix 500 gram en haasbeenderen 500 gram.

Uit laboratorium onderzoek is naar voren gekomen dat de oorspronkelijke partij waaruit uw product van afkomstig is ook besmet is met Brucella suis.

Vanwege deze reden wordt er nu een recall uitgevoerd. Mocht u nog voorraad in de vriezer hebben, dan dient u dit weg te gooien (in de grijsbak, niet in de groenbak).

Mocht u vragen hebben omtrent de risico's van Brucella suis dan kunt u contact opnemen met de dierenarts of met de huisarts.

Met vriendelijke groeten,

Team Animal Food Express".

===

Ondertussen eten veel van onze honden al maanden haas uit Argentinië :-X . Ook ik heb haas uit Argentinië. De laatste doos heb ik in de container gegooid en verder mogen we dan weer hopen en bidden en duimen dat onze honden geen van alle besmet zijn geraakt :-X . Ik ga haas schrappen van het menu. Ben er nu echt helemaal klaar mee.
#3314597
Lizzy schreef:Ik krijg net een zeer verontrustend bericht dat er wederom de brucella suis is aangetroffen in haaskarkas uit Argentinië. Een kennis van mij ontving de volgende email (en die is vandaag gestuurd):

"Geachte consument,

Begin augustus kwam in het nieuws dat er producten van haas uit Argentinië in omloop zijn welke besmet zijn met Brucella suis. Deze bacterie kan gevaarlijk zijn voor mensen en dieren. De haas rugstukken (verpakt in zakjes van 1 kg) welke u heeft gekocht komen uit Argentinië, als ook de haas orgaanmix 500 gram en haasbeenderen 500 gram.

Uit laboratorium onderzoek is naar voren gekomen dat de oorspronkelijke partij waaruit uw product van afkomstig is ook besmet is met Brucella suis.

Vanwege deze reden wordt er nu een recall uitgevoerd. Mocht u nog voorraad in de vriezer hebben, dan dient u dit weg te gooien (in de grijsbak, niet in de groenbak).

Mocht u vragen hebben omtrent de risico's van Brucella suis dan kunt u contact opnemen met de dierenarts of met de huisarts.

Met vriendelijke groeten,

Team Animal Food Express".

===

Ondertussen eten veel van onze honden al maanden haas uit Argentinië :-X . Ook ik heb haas uit Argentinië. De laatste doos heb ik in de container gegooid en verder mogen we dan weer hopen en bidden en duimen dat onze honden geen van alle besmet zijn geraakt :-X . Ik ga haas schrappen van het menu. Ben er nu echt helemaal klaar mee.
Dank je Lizzy ik heb nog een verpakking van een kilo van Animal Food Express liggen.
Zou die vandaag gaan ontdooien omdat ik niks meer van Animal Food Express gehoord had.
Ik had ze daarover nl weken geleden een mail gestuurd en ze zouden me informeren.....niet dus.
Zal ze even bellen dat die dus nu in de kliko gaat en dat ik die vergoed wil hebben bij de volgende bestelling.

Edit: Heb ze net gebeld en er is een mail naar me vestuurd vanmorgen, die heb ik niet gehad maar oke, krijg het gewoon vergoed.
#3314600
Lizzy schreef:En wat de klanten tot op heden aan haas hebben gevoerd van die partij...? Dat is dan een soort van pech voor baas en hond? Ik vind het werkelijk een mail waar de broek vanaf zakt :-X
Tja Saartje eet niet zoveel zal eens kijken bij de bestellingen, wanneer ik haaskarkas besteld heb. Wellicht heb ik er intussen een kilo van gevoerd.
Moet ik me nu zorgen maken? Merk niks aan Saartje! Zo gezond als een vis lijkt het.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door