Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3314601
Lazy Garfield schreef:Tja Saartje eet niet zoveel zal eens kijken bij de bestellingen, wanneer ik haaskarkas besteld heb. Wellicht heb ik er intussen een kilo van gevoerd.
Moet ik me nu zorgen maken? Merk niks aan Saartje! Zo gezond als een vis lijkt het.
Incubatietijd is 1 week tot 6 maanden. Dus als de vorige haasmaaltijd langer dan 6 maanden geleden is dan mag je rustig gaan slapen. Zoniet dan moet je bedenken dat je maar 1 bacterie nodig hebt om ziek te worden.
#3314602
Angelique schreef:Incubatietijd is 1 week tot 6 maanden. Dus als de vorige haasmaaltijd langer dan 6 maanden geleden is dan mag je rustig gaan slapen. Zoniet dan moet je bedenken dat je maar 1 bacterie nodig hebt om ziek te worden.
De laatste kg die ik opgevoerd heb (1xper week) is besteld op 6 juni jl!
#3314606
Lazy Garfield schreef:Wat moet ik nu doen dan? Naar de dierenarts? Ze voelt zich kiplekker.
Geen idee wat je moet doen.....

Voor jou geldt, voor mij geldt en voor iedereen die haas uit Argentinië voert geldt hetzelfde.

Maar om te beginnen zou je die Animal Food Express vragen of ze weten om welke biovar dit gaat. Want kijk:

B. suis biovar 1 en 3 komen bij (wilde) varkens voor. Soms worden runderen, paarden en honden geïnfecteerd. De voor mensen minder pathogene variant B. suis biovar 2 komt in Europa voor bij (wilde) varkens en hazen. B. suis biovar 4 kan worden gevonden bij rendieren, kariboes en wilde hondachtigen, maar niet bij varkens.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/brucellose
#3314614
Lizzy schreef:Nee, dit is het enige dat ik heb gezien/gehoord.
Op de vraag om welke biovar het gaat kreeg ik zojuist deze mail:

Goedemiddag Karel,

De haas rugstukken die besmet zijn gebleken zijn afkomstig van Kiezebrink. Zij hebben de haas rugstukken laten onderzoeken in een laboratorium. Ik zal voor deze vraag even contact met hun nutritionist zoeken om te kijken of zij het antwoord op deze vraag. Zodra ik meer weet laat ik het je direct weten.

Verder wellicht fijn om nog even een aanvulling te geven gezien ik zie dat er het eea aan onrust is op verscheidene fora. Indien u ongerust bent over de situatie zou ik in elk geval willen aanraden contact opnemen met de dierenarts, die kan u beter informeren waar u op kunt letten en of het handig is om eens langs te gaan.

Verder zijn de haas rugstukken dus afkomstig van Kiezebrink. Zij hebben bij het nieuws over de brucella suis enige tijd terug op eigen houtje hun haas rugstukken laten onderzoeken. Dit was destijds niet verplicht gesteld, toch zette zij dit belang voorop. Nu het resultaat enkele weken later binnen is gekomen zijn zij direct over gegaan op een recall actie, waar het verstuurde mailtje vandaag onderdeel van was.

Komende week zullen alle leveranciers van haas rugstuk 1 kilo van Kiezebrink deze mail moeten gaan versturen naar hun klanten. De gehele partij vlees die nog bij leveranciers liggen en bij Kiezebrink worden verzameld en vernietigd.

Wij zelf zijn blij dat Kiezebrink de verantwoording heeft genomen om zelf over te gaan op onderzoek en zo het belang van het dier voorop te zetten. We begrijpen dat dat verder de huidige situatie niet beter maakt voor de dieren, toch vinden we dat wel benoemswaardig over deze producent.

Gelukkig hebben wij tot op heden nog geen ziektes vernomen binnen onze eigen klanten kring en hopen ook zeker dat dit zo blijft.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan kun je deze uiteraard gerust stellen, en ik kom dus nog naar je terug over het biovar zodra ik meer weet.

Met vriendelijke groeten,

Anouk, Team Animal Food Express
#3314620
Lizzy schreef:
Maar er vaart ook niet een bootje met haaskarkasjes voor alleen Kiezebrink uit Argentinië :-X
Heb de laatste tijd alleen haas gehad via 2 lijntjes hier. Gelijk maar even gepbt over de herkomst.
Scott heeft ook Bandit wildmix op. Haas en konijn daarin komt uit België begreep ik.
#3314624
pluk schreef:Heb de laatste tijd alleen haas gehad via 2 lijntjes hier. Gelijk maar even gepbt over de herkomst.
Scott heeft ook Bandit wildmix op. Haas en konijn daarin komt uit België begreep ik.
Ja, Bandit verwerkt alleen haas uit Belgie/Nederland.

Ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de meeste haas uit Argentinië komt, eerlijk gezegd.
#3314626
Lizzy schreef:
Ja, Bandit verwerkt alleen haas uit Belgie/Nederland.

Ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de meeste haas uit Argentinië komt, eerlijk gezegd.
1 lijntje was Nederlandse haas

Weet jij toevallig of t ook nog gevaarlijk is bij gedroogd spul? Scott heeft regelmatig gedroogd hazenoor op.
#3314632
pluk schreef:1 lijntje was Nederlandse haas

Weet jij toevallig of t ook nog gevaarlijk is bij gedroogd spul? Scott heeft regelmatig gedroogd hazenoor op.
En welk lijntje was dat?

Ik vind dit daarover: Meat can be safely consumed if cooked thoroughly; however, freezing, smoking, drying or pickling will not kill the bacteria.

Het hangt dus wel af van de temperatuur waarop het gedroogd wordt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door