Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3314648
Nou heb ik net Zaterdag 13 kg Haaskk gekregen, blijkt het toch via België uit Zuid-Amerika te komen.
Wel goedgekeurd door NVWA en douane.
Vandaag net geportioneeerd .Wat zouden jullie doen,geven of niet?
#3314649
Kans is heel aanwezig dat we hier al jaren haas voeren met B. suis. En vlees met heel wat andere pathogenen erin ook. Denk dat de meeste mensen hier niet weten waar hun vlees op getest is, en hoe vaak, en of het überhaupt ooit gebeurt. En zelfs een testresultaat van een monster geeft geen garantie voor de hele batch.

Ik heb geluk want katten lijken er niet heel gevoelig voor te zijn (één gedocumenteerd geval in Rusland, 1993) maar rauw voeren geeft nu eenmaal risico's. Je kunt die accepteren, en je kunt dat niet doen.
#3314654
Jump schreef:Nou heb ik net Zaterdag 13 kg Haaskk gekregen, blijkt het toch via België uit Zuid-Amerika te komen.
Wel goedgekeurd door NVWA en douane.
Vandaag net geportioneeerd .Wat zouden jullie doen,geven of niet?
Wat niet wil zeggen dat het nagekeken is op genoemde bacterie.

Ik gaf geen haas meer.
#3314657
Jump schreef:Nou heb ik net Zaterdag 13 kg Haaskk gekregen, blijkt het toch via België uit Zuid-Amerika te komen.
Wel goedgekeurd door NVWA en douane.
Vandaag net geportioneeerd .Wat zouden jullie doen,geven of niet?
Ik heb vandaag een zelfde soort doos haaskarkas weggeknikkerd. Hier gaat het gewoon permanent van het menu.
#3314675
Lizzy schreef:http://www.cfsph.iastate.edu/Factsheets ... s_suis.pdf

Hier staat trouwens iets over het doden van de bacterie door drogen op hoge temperaturen. Dat moet dus echt op hoge temperaturen en behoorlijk langdurig. Geen idee of ze dat met hazenoren doen. Maar verder ook een interessant stukje leesvoer.
Bleh, wat een kut gevoel zeg, dat ik m'n hond misschien wel in gevaar heb gebracht met stomme hazenoren Afbeelding
Ook maar mailtje naar de leverancier...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
#3314677
Cait_ie schreef:Bleh, wat een kut gevoel zeg, dat ik m'n hond misschien wel in gevaar heb gebracht met stomme hazenoren Afbeelding
Ook maar mailtje naar de leverancier...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Ik lees nu ook weer een artikel waarin staat dat de bacterie op 60 graden na 10 minuten dood is. Bovendien huisvest de bacterie zich liefst in organen en beenmerg. Dus niet in de oren. Ik zou me eerlijk gezegd niet teveel zorgen maken... De bacterie overleeft ook niet lang buiten 'de host' trouwens, tenzij het besmette vlees of karkas ingevroren is geweest. Voor ons haaskarkas en orgaanvoerders niet leuk maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Ik kan je geen link geven naar het artikel maar als je goegelt op brucella survival time in meat kom het boek waar dit in staat tegen. Artikel heet Food Microbiology: Principles Into Practice, 2 Volume Set
#3314678
Lizzy schreef:
Ik lees nu ook weer een artikel waarin staat dat de bacterie op 60 graden na 10 minuten dood is. Bovendien huisvest de bacterie zich liefst in organen en beenmerg. Dus niet in de oren. Ik zou me eerlijk gezegd niet teveel zorgen maken... De bacterie overleeft ook niet lang buiten 'de host' trouwens, tenzij het besmette vlees of karkas ingevroren is geweest. Voor ons haaskarkas en orgaanvoerders niet leuk maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Ik kan je geen link geven naar het artikel maar als je goegelt op brucella survival time in meat kom het boek waar dit in staat tegen. Artikel heet Food Microbiology: Principles Into Practice, 2 Volume Set
Wat fijn dat je dat toch allemaal zo goed uitzoekt, dankjewel Lizzy! Ik heb het artikel gevonden.

Hopelijk eindigt dit hele verhaal zonder extra slachtoffers maar een goede les voor de inkopers...
#3314682
Ben me nu toch af aan t vragen of t niet verstandig is om t bloed van m'n honden te laten ook onderzoeken, na meerdere maanden Argentijnse haaskarkas te hebben gegeten. Een van beide heeft rug problemen gekregen afgelopen zomer. Niet zo erg dat ik ermee naar de dierenarts ben geweest, maar t kan n symptoom zijn van n brucella suis besmetting.
#3314688
Wat een ellende voor iedereen die haas op het menu had/heeft staan!

Hier jaren terug eens een keer haas gevoerd (volgens mij van Rita), maar gestopt omdat het veel te hard was voor Lily.
Maar nu heb ik sinds zaterdag wel gedroogde hazenoren van Floris/Remco. Ik vertrouw de haas niet meer, ook niet zijn oren... Of zal 5 minuten magnetron die vervelende bacterie 'killen' ?
#3314696
*Remy* schreef:Ben me nu toch af aan t vragen of t niet verstandig is om t bloed van m'n honden te laten ook onderzoeken, na meerdere maanden Argentijnse haaskarkas te hebben gegeten. Een van beide heeft rug problemen gekregen afgelopen zomer. Niet zo erg dat ik ermee naar de dierenarts ben geweest, maar t kan n symptoom zijn van n brucella suis besmetting.
Ik heb werkelijk geen idee. En dan nog kan je hond vals-negatief getest worden en moet je dus meerdere keren testen. Tenminste, dat is wat ik lees. Ik weet dus ook niet of het bijv. zinvol is om je hond preventief 6 weken antibiotica te geven. Kijk, het had nou aardig geweest als de leverancier van haaskarkas in overleg met weet-ik-wie (Utrecht, Wageningen, RIVM - I don't care who) advies had gegeven "wat te doen als je hond haas heeft gegeten dat je bij ons hebt gekocht en vermoedelijk besmet is geweest". Ik vind dus dat ze zich er gemakkelijk vanaf maken tot nu toe. Geef mensen advies wat ze moeten doen zeg! Je kunt toch niet zeggen "je hond is misschien besmet, nou doeiiii, bel je dierenarts maar". Alsof die de kennis paraat heeft wat te doen! Sjeesus, dit is een bacterie waar ze normaal niet mee van doen hebben!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door