Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3310049
-Annemarie- schreef:Ik heb vanmorgen ook eerst twee eitjes gegeten voordat ik het nummer checkte. Woensdag stonden ze nog niet op de lijst. Verse Nederlandse biologische, vandaag: bingo! :D
De overige 4 ga ik toch echt niet weggooien, we eten er waarschijnlijk al een hele tijd van. En de hond dus ook. Vandaar dat ze bijna nooit vlooien heeft! :doh:

De beerput gaat wel open nu. Chickfriend was niet IKB gecertificeerd om dieren te spuiten en dat was bekend. De boeren die ineens helemaal geen bloedluis meer hadden (met 'hetzelfde' spul als andere spuiters gebruiken) vermoedden natuurlijk wel wat maar deden niets. Hoezo boter op je hoofd.

Als iets te mooi is om waar te zijn..... :-X

Al met al is het een ramp, voor iedereen (mens én dier) in die sector. :(
Dat vind ik eigenlijk wel het meest schokkende: dat boeren de bedrijven die ze over de vloer krijgen niet controleren of ze wel over de juiste papieren beschikken. Dat er overal oogjes dicht geknepen werden, want dat het 'stonk', een wondermiddel, had iedereen kunnen bedenken.
Er zit dan ook wel een duidelijke grens aan mijn medeleven met de boeren.

Als ik in mijn eigen werk kijk, geven we tienduizenden euro's uit aan kwaliteitscontroles en keurmerken, als boeren dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten voor een makkelijk succes, dan denk ik, ook deels eigen schuld. Moet je ook maar geen bedrijf toelaten dat niet over de vereiste papieren beschikt.
Door kakocavi
#3310051
Siberienne schreef:Dat vind ik eigenlijk wel het meest schokkende: dat boeren de bedrijven die ze over de vloer krijgen niet controleren of ze wel over de juiste papieren beschikken. Dat er overal oogjes dicht geknepen werden, want dat het 'stonk', een wondermiddel, had iedereen kunnen bedenken.
Er zit dan ook wel een duidelijke grens aan mijn medeleven met de boeren.

Als ik in mijn eigen werk kijk, geven we tienduizenden euro's uit aan kwaliteitscontroles en keurmerken, als boeren dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten voor een makkelijk succes, dan denk ik, ook deels eigen schuld. Moet je ook maar geen bedrijf toelaten dat niet over de vereiste papieren beschikt.
Als ik me niet vergis suggereerde Chickfriend dat ze IKB gecertificeerd waren, terwijl ze dit niet voor ongediertebestrijding waren. Maar ik heb ook niet de illusie dat certificering een bedrijf per definitie betrouwbaar maakt. Je kunt je afvragen in hoeverre je een afnemer verantwoordelijk moet stellen. De boeren wisten inderdaad dat het middel beter werkte dan de rest, maar dat hoeft niet te betekenen dat er iets illegaals in zit. En je kunt nu eenmaal niet alles controleren als koper, daarvoor is in principe de producent verantwoordelijk.
Door Suzanne
#3310057
Ik haalde mijn eiereen gisteren maar weer bij de biologische boerderij-winkel. Niet dat dat alles zegt ;-) maar het gaat om eieren van hun eigen loslopende kippen. Ze hebben maar een kipje of wat, nog geen 10, en ik heb nog voor alle zekerheid nagevraagd, maar zij zijn niet met dit bedrijf in aanraking gekomen.

Hier voel ik me dan nog goed bij.

Aan de andere kant weet je nooit wat er mis met voedsel is ;-(( Alles zelf verbouwen gaat me niet lukken.

Suzanne
Door Siberienne
#3310059
kakocavi schreef:Als ik me niet vergis suggereerde Chickfriend dat ze IKB gecertificeerd waren, terwijl ze dit niet voor ongediertebestrijding waren. Maar ik heb ook niet de illusie dat certificering een bedrijf per definitie betrouwbaar maakt. Je kunt je afvragen in hoeverre je een afnemer verantwoordelijk moet stellen. De boeren wisten inderdaad dat het middel beter werkte dan de rest, maar dat hoeft niet te betekenen dat er iets illegaals in zit. En je kunt nu eenmaal niet alles controleren als koper, daarvoor is in principe de producent verantwoordelijk.
Als ik kijk wat wij als bedrijf (gezondheidszorg) moeten doen - en dus ook doen als we diensten en produkten van een ander bedrijf afnemen, hoort daar standaard bij het opvragen en controleren van certificaten. Bij een vriendin in de bouw werkzaam is dat niet anders. Je hebt als afnemer een verantwoordelijkheid. Dit bedrijf was niet gecertificeerd om bloedluis in stallen met kippen te behandelen. Ik vind dat niet slim van een boer om dat niet te controleren.

Met je laatste zin ben ik het dus ook niet geheel eens: je hebt als koper ook een plicht. Wij moeten bv alles wat we kopen van een fabrikant voor onze labtesten, ook zelf testen, of het doet wat beloofd wordt. Op hun woord geloven is er niet meer bij.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3310062
Siberienne schreef:Als ik kijk wat wij als bedrijf (gezondheidszorg) moeten doen - en dus ook doen als we diensten en produkten van een ander bedrijf afnemen, hoort daar standaard bij het opvragen en controleren van certificaten. Bij een vriendin in de bouw werkzaam is dat niet anders. Je hebt als afnemer een verantwoordelijkheid. Dit bedrijf was niet gecertificeerd om bloedluis in stallen met kippen te behandelen. Ik vind dat niet slim van een boer om dat niet te controleren.

Met je laatste zin ben ik het dus ook niet geheel eens: je hebt als koper ook een plicht. Wij moeten bv alles wat we kopen van een fabrikant voor onze labtesten, ook zelf testen, of het doet wat beloofd wordt. Op hun woord geloven is er niet meer bij.
Tja, het voelt voor mij enorm dubbel.
Hoe ver moet je als boer gaan in de controle wanneer het bedrijf aangeeft gecertificeerd te zijn?
Ook vind ik het apart dat bloedluis niet was aangemerkt als ongedierte waardoor het niet onder ongediertebestrijding viel?

Wat ik ook erg vervelend vind voor de boeren is dat nu gelijk alle eieren in een kwaad daglicht staan.
Supermarkten wijzen nu met claims naar de boeren maar hadden die de boeren als leverancier dan niet meer moeten controleren?
Door kakocavi
#3310063
Siberienne schreef:Als ik kijk wat wij als bedrijf (gezondheidszorg) moeten doen - en dus ook doen als we diensten en produkten van een ander bedrijf afnemen, hoort daar standaard bij het opvragen en controleren van certificaten. Bij een vriendin in de bouw werkzaam is dat niet anders. Je hebt als afnemer een verantwoordelijkheid. Dit bedrijf was niet gecertificeerd om bloedluis in stallen met kippen te behandelen. Ik vind dat niet slim van een boer om dat niet te controleren.

Met je laatste zin ben ik het dus ook niet geheel eens: je hebt als koper ook een plicht. Wij moeten bv alles wat we kopen van een fabrikant voor onze labtesten, ook zelf testen, of het doet wat beloofd wordt. Op hun woord geloven is er niet meer bij.
Ik snap je punt. Wij moeten ook aan de RvA kunnen laten zien waarom wij onze leveranciers vertrouwen. Kunnen we dat niet, dan hebben we een probleem. Maar als niemand hierop zou controleren, weet ik niet of er zo moeilijk over werd gedaan.

In dit geval gaat het om een keurmerkgever die zelf de regels erg losjes interpreteerde, bloedluis was geen ongediere volgens hen. Dan kun je zeggen dat die boeren dan zichzelf vrijwillig aan strengere eisen hadden moeten houden, maar dat vind ik niet realistisch. Juist de controlerende instanties hebben hier een steek laten vallen.
Door Siberienne
#3310080
kakocavi schreef:Ik snap je punt. Wij moeten ook aan de RvA kunnen laten zien waarom wij onze leveranciers vertrouwen. Kunnen we dat niet, dan hebben we een probleem. Maar als niemand hierop zou controleren, weet ik niet of er zo moeilijk over werd gedaan.

In dit geval gaat het om een keurmerkgever die zelf de regels erg losjes interpreteerde, bloedluis was geen ongediere volgens hen. Dan kun je zeggen dat die boeren dan zichzelf vrijwillig aan strengere eisen hadden moeten houden, maar dat vind ik niet realistisch. Juist de controlerende instanties hebben hier een steek laten vallen.
Ok, maar ik had het anders begrepen: dat Chickfriend überhaupt geen registratie had bij IKB en dat ze ook niet geregistreerd stonden als ongediertebestrijder.

En ik bedacht ook nog; wij kunnen openbaar zelf checken op de website van de RVA wie accreditatie heeft waarvoor, als dat bij bv IKB niet zo is, dan wordt het de boeren ook niet makkelijk gemaakt. Maar even cvheck op Google; het is zo op te vragen wie welke certificaat heeft... dus dit is ook een hele dure les in 'vertrouwen is goed, controle is beter' wellicht....
Door malinois.
#3310087
En de eitjes weer binnen, direct onder de kip vandaan gewoon bij een vriendin. Ik weet wat ze eten en wat ze gebruikt aan middelen indien nodig. Ideaal! Ze heeft er maar weer 10 kuikens bij genomen voor de toekomst want de eitjes waren voor dit gerotzooi al niet aan te slepen maar nu helemaal niet meer. T gros gaat ook niet meer terug naar de winkel voor eitjes gok ik maar zo.
Door kakocavi
#3310088
Siberienne schreef:Ok, maar ik had het anders begrepen: dat Chickfriend überhaupt geen registratie had bij IKB en dat ze ook niet geregistreerd stonden als ongediertebestrijder.

En ik bedacht ook nog; wij kunnen openbaar zelf checken op de website van de RVA wie accreditatie heeft waarvoor, als dat bij bv IKB niet zo is, dan wordt het de boeren ook niet makkelijk gemaakt. Maar even cvheck op Google; het is zo op te vragen wie welke certificaat heeft... dus dit is ook een hele dure les in 'vertrouwen is goed, controle is beter' wellicht....
Ze zijn ook niet gecertificeerd als ongediertebestrijder, maar bloedluisbestrijding wordt niet gezien als ongediertebestrijding door het IKB. Dus die kwamen op inspectie, zagen dat er bloedluis betreden werd, en liepen weer weg want dat was blijkbaar niet iets dat zij controleren. Tenminste, dat is wat ik hieruit begrijp: http://nos.nl/artikel/2186458-chickfrie ... ep-in.html

En ja, die boeren zullen het vast hebben kunnen weten. Maar het is hun taak om te voldoen aan de regels die aan hen zijn opgelegd, niet om zelf regels erbij te verzinnen. Ik leg de schuld dus niet daar.
Gebruikersavatar
Door pike
#3310091
Suzanne schreef:Ik haalde mijn eiereen gisteren maar weer bij de biologische boerderij-winkel. Niet dat dat alles zegt ;-) maar het gaat om eieren van hun eigen loslopende kippen. Ze hebben maar een kipje of wat, nog geen 10, en ik heb nog voor alle zekerheid nagevraagd, maar zij zijn niet met dit bedrijf in aanraking gekomen.

Hier voel ik me dan nog goed bij.

Aan de andere kant weet je nooit wat er mis met voedsel is ;-(( Alles zelf verbouwen gaat me niet lukken.

Suzanne
In mijn vorige woonplaats had ik een biologische winkel om de hoek. Die verkocht uiteraard ook biologische eitjes. Die eieren droegen geen stempel. Ik heb ze dus nooit gekocht. Want het kunnen gewoon eitjes zijn van kippen die iemand zelf houdt, die misschien ook wel heerlijk buiten lopen, maar daarmee zijn ze niet per definitie biologisch en het is absoluut niet controleerbaar. En achteraf heb ik daar nooit spijt van gehad, aangezien de winkelmijnheer, toen hij zijn biologische andijvie in de aanbieding had, aan de overkant bij de supermarkt een krat gewone andijvie ging halen toen het op was. Als het om geld gaat zijn er nog maar weinig mensen die hun principes overeind houden. Helaas.

Wat ik mij in deze eierboel nou afvraag: Hoe zit het met de boeren die kippen voor het vlees houden. Plofkippen dus. Moeten die stallen niet tegen bloedluis behandeld worden? Van de legkippen eten we maar kleine beetjes zeggen ze (ik gelukkig niets want veel kleine beetjes is ook een ei vol), maar hoe zit dat met die plofkippen? Ik heb altijd geweten dat je bij legkippen bloedluis kan hebben, maar hoe zit dat met plofkippen?
Door kakocavi
#3310092
pike schreef:In mijn vorige woonplaats had ik een biologische winkel om de hoek. Die verkocht uiteraard ook biologische eitjes. Die eieren droegen geen stempel. Ik heb ze dus nooit gekocht. Want het kunnen gewoon eitjes zijn van kippen die iemand zelf houdt, die misschien ook wel heerlijk buiten lopen, maar daarmee zijn ze niet per definitie biologisch en het is absoluut niet controleerbaar. En achteraf heb ik daar nooit spijt van gehad, aangezien de winkelmijnheer, toen hij zijn biologische andijvie in de aanbieding had, aan de overkant bij de supermarkt een krat gewone andijvie ging halen toen het op was. Als het om geld gaat zijn er nog maar weinig mensen die hun principes overeind houden. Helaas.
Fipronil zit evenveel in biologische eieren als in gewone. In dit geval zegt ook een keurmerk dus niets (als je er al vanuit gaan dat een keurmerk 100% betrouwbaar is).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door