Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3306684
Dan kan een grote groep gewoon lekker doorgaan met "zich vooral niet druk maken" en "als het niet veilig of ongezond was lag het niet in de winkel" evangelie.

Viel me eerder op Fb al op dat er veel Npo-dingen voorbijkwamen die verkondigden dat e-nummers allemaal prima zijn en aspartaam en soortgelijken ook helemaal top enz.

Goed. ieder voor zich, gelukkig leven we in een land waar we kunnen kiezen of je een bordje e-nummers eet of niet.
Door ChantalKrijn
#3306685
Alles zodat mensen gewoon door kunnen gaan zoals ze al doen. Lekker oogklepjes op, want iemand heeft geschreven dat het allemaal prima is :-X
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3306692
Ik vind het artikel best gefrustreerd geschreven. Zo komt dat op mij over.
En er worden wel heel veel uiterste erbij gepakt, en ja wel jammer dat men zo agressief reageert, maar dat vind ik sowieso het probleem van sociale media en de mensheid.

En er worden ook wel heftige beweringen gedaan anderzijds zoals ei is van ongesteldheid van kip. Tja dat vind ik dan ook vrij stom om zomaar wat te beweren.
Kan alleen tegen je gebruikt worden :biggrin2:

Tja e- nummers klopt lang niet alle zijn gevaarlijk en komen ook in natuurlijke produkten voor maar er zijn er toch een hoop die je liever niet zou willen binnenkrijgen in je dagelijks voer.

En suiker is suiker, OK, maar bij een appel krijg je nog een hoop voedingstoffen en vitaminen en vezels binnen en bij een stuk taart toch wat minder gezonde dingen.

Tja en dat wetenschappers voor de kar van de multinationals worden gespannen? Tja daar zijn genoeg bewijzen van..... Hoef je geen diepe ' conspiracy theorieën' op los te laten.


En ik eet maar gewoon hoe ik merk dat mijn lichaam het prettig vind :) Werkt het best.
Oja laatst wel een onderzoek gezien dat voeding persoonlijk is, waren mensen die beter met wit brood overweg konden als met bruin en andersom.
Denk dat dat met veel dingen zo zal zijn.

Toch een beetje raar dat er ipv dialoog een tegenaanval wordt opgezet met alles is prima gezond eten? Werkt alleen averechts. De enige die dan zeggen zie je wel, stopten het toch al allemaal naar binnen, :biggrin2: en die anderen krijgen alleen maar meer wantrouwen :biggrin2:
Door src_esther
#3306696
Kaio schreef:Tja e- nummers klopt lang niet alle zijn gevaarlijk en komen ook in natuurlijke produkten voor maar er zijn er toch een hoop die je liever niet zou willen binnenkrijgen in je dagelijks voer.
In natuurlijke producten zit het mooi als compleet pakketje verpakt zoals Damon Gameau in That Sugar Film mooi zegt. Hij neemt de appel als voorbeeld. 1 appel is voedzaam en bevat niet teveel suiker. Drink je appelsap, dan werk je al snel 4+ appels per glas weg en dat bevat dan dus veel meer suiker en is ook nog eens veel minder voedzaam.
Ik vond het een zeer interessante docu.
Door Tanna
#3306698
Dat vinden veel mensen van hoe wij thuis eten ook, allemaal gelul ::) . Geen zuivel en vlees?, dan krijg je broze botten en tekort aan ijzer. Nou, met vlees ben ik zo'n 45 jaar geleden al gestopt (en vroeger at je trouwens nauwelijks vlees, dat was veel te duur), hoewel we tegenwoordig zo nu en dan vlees eten, een keer of 10 per jaar. Geen ijzertekort en geen broze botten. Wel artrose en reuma, maar dat is is in mijn geval erfelijk bepaald. Toen ik was gestopt met melk en kaas merkte ik na een paar dagen al effect, ik hoestte 's morgens geen slijm meer op en hoefde niet meer de hele dag door mijn keel te schrapen. Reuze handig ook met mijn werk als 'professionele stem'. Wij eten 400 gram groente per persoon per dag. Hoe krijg je het weg, dat is toch niet normaal.......nou, wij weten het prima weg te krijgen, zelfs mijn geliefde die toen ik hem leerde kennen een lepel doperwten al veel groente vond eet alles op :biggrin2: . Kokosolie blijkt nu ook levensgevaarlijk te zijn, las ik pas. Geen zout en suiker (nou ja, een halve gram natriumarm zout en een schepje oerzoet in het brood dat ik bak) eten, dat bestaat toch niet? Jawel hoor, het bestaat! :cool: Ik heb wel zo'n 50 verschillende specerijen en kruiden in de keukenlades en die gebruik ik volop. Mijn moeder kookte trouwens ook zonder zout maar wel met specerijen en kruiden, dus ik weet niet beter.
Het is ook niet echt een artikel dat twee kanten belicht, zoals ik zou verwachten in de journalistiek. Door welke club zou de auteur gesponsord worden ::) ;) ?
Wat mij betreft mag iedereen eten wat hij wil, hoor, ik ga niemand proberen om te turnen. Maar dan wel mij ook met rust laten!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3306700
src_esther schreef:In natuurlijke producten zit het mooi als compleet pakketje verpakt zoals Damon Gameau in That Sugar Film mooi zegt. Hij neemt de appel als voorbeeld. 1 appel is voedzaam en bevat niet teveel suiker. Drink je appelsap, dan werk je al snel 4+ appels per glas weg en dat bevat dan dus veel meer suiker en is ook nog eens veel minder voedzaam.
Ik vond het een zeer interessante docu.
Zou best kunnen dat dit ook de docu is die ik heb gezien. Vond het wel een eye opener ten aanzien van de puur geperste vruchtensappen die je tegenwoordig veel ziet. Dat deze eigenlijk niet zo gezond waren doordat er enorm veel suiker in zit en geen vezels waardoor het slecht vult maar je (ongemerkt) bergen (fruit)suikers binnen krijgt.

En ja, ik wordt soms ook wel moe van de angst voor e-nummers in het algemeen. E-nummers zitten ook gewoon in fruit denk aan caroteen in wortelen. Dan gaat het bijvoorbeeld om natuurlijke kleurstoffen die van nature aanwezig zijn. Ja, natuurlijk zijn er ook e-nummers die je liever wilt vermijden en is het gezonder om niet volledig geconserveerd voedsel te eten maar zelf vers te bereiden. Maar er zijn ook mensen die hierin door kunnen slaan wat mij betreft.
Wat overigens niet betekent dat ik niet voor bewust en zo natuurlijk mogelijk eten ben ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3306714
En toch drink ik vers geperste sappen, die maak ik zelf. Er zit bij voorkeur een hele sloot lading groente bij.
En er zitten nog wel vezels in, zo fijn maalt het ook niet, zij het wel minder vezels dan in een smoothie ( wat ik trouwens goor vind, smaken verschillen).
In mijn geval is minder vezels juist wel heel welkom. Mijn PDS kan absoluut niet overweg met vezels. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik van peulvruchten ( vaker dan 1x per week) ontzettend ziek wordt.
Bij mij hebben die zelf gemaakte groente fruit sappen wel een heel erg positief effect op mijn gezondheid, en ja er zitten dan wel suikers in, dat klopt.
Ik moet het mijn darmen gewoon juist makkelijker maken. ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3306716
Maar wanneer ik het verhaal van jou lees Kaio neem jij een sap ipv een maaltijd? Aangezien jij het hebt over de darmen makkelijk maken? Wanneer dat zo is en jij je daar fitter bij voelt dan is daar in mijn ogen niets mis mee.

Collega van mij kreeg te horen dat hij teveel suikers binnen kreeg terwijl die dus gezond at in zijn ogen maar daarnaast werkte hij meerdere smoothies/geperst sap uit de supermarkt weg want dat was gezond. Toen heb ik hem er ook op gewezen dat daar juist veel suikers in zaten en hij beter dat fruit als stukken kon eten. Daar had hij nooit bij stil gestaan.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3306721
Ja idd een sap als maaltijd of als een van de tussendoortjes ( zeker als ik veel sport)

Bij de sappen/ smoothies in de supermarkt zijn er nog meer problemen, de verhouding groente fruit, groente is daar minder in vertegenwoordigd en dat ze allemaal verhit zijn geweest! ( zou anders ook vanzelf weglopen in een supermarkt he) Dus weg de voordelen van rauwe groenten en fruit !
Door fransbulletje
#3306728
Zoveel mogelijk onbewerkte voeding eten kost de voedingsmiddelenindustrie geld en dan worden we gezond en kost het de farmaceutische industrie geld.
En dan wordt er wel weer iemand "ingehuurd" om te vertellen dat we met een gerust hart alle troep kunnen eten.
Tja moet ieder voor zich weten , wij eten waar we ons goed bij voelen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3306730
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat er zo vaak gedaan wordt alsof mensen die een andere keuze maken dan gemiddeld, vrijwel meteen worden weggezet als idioten, goeroes etc.

Aangezien hij schrijft over social media en de reacties daarop, zou hij zelf ook best wat minder generaliserend mogen doen in mijn ogen.
Door Lizzy
#3306731
Hope schreef:Wat mij de laatste tijd opvalt is dat er zo vaak gedaan wordt alsof mensen die een andere keuze maken dan gemiddeld, vrijwel meteen worden weggezet als idioten, goeroes etc.

Aangezien hij schrijft over social media en de reacties daarop, zou hij zelf ook best wat minder generaliserend mogen doen in mijn ogen.
Nou, laat ik nou exact naar deze woorden hebben gezocht! Ik vind dat dus precies ook zo. En ik vind zijn toon echt heel erg tenenkrommend. Hij hangt echt de gefrustreerde wetenschapper uit met een toon van "ik ben wetenschapper, ik weet hoe het zit en dat stelletje debielen gelooft liever een hatseflatsschrijvertje".
Door Lizzy
#3306733
Angelique schreef:Dan kan een grote groep gewoon lekker doorgaan met "zich vooral niet druk maken" en "als het niet veilig of ongezond was lag het niet in de winkel" evangelie.

Viel me eerder op Fb al op dat er veel Npo-dingen voorbijkwamen die verkondigden dat e-nummers allemaal prima zijn en aspartaam en soortgelijken ook helemaal top enz.

Goed. ieder voor zich, gelukkig leven we in een land waar we kunnen kiezen of je een bordje e-nummers eet of niet.
Helemaal waar!! Gelukkig wel!!

Maar als ik zie wat veel kinderen vandaag de dag voorgeschoteld krijgen dan word ik wel eens droevig..... En zij kunnen niet kiezen.

(idem voor honden trouwens).
Door Lizzy
#3306735
Kaio schreef:Ik vind het artikel best gefrustreerd geschreven. Zo komt dat op mij over.
En er worden wel heel veel uiterste erbij gepakt, en ja wel jammer dat men zo agressief reageert, maar dat vind ik sowieso het probleem van sociale media en de mensheid.

En er worden ook wel heftige beweringen gedaan anderzijds zoals ei is van ongesteldheid van kip. Tja dat vind ik dan ook vrij stom om zomaar wat te beweren.
Kan alleen tegen je gebruikt worden :biggrin2:

Tja e- nummers klopt lang niet alle zijn gevaarlijk en komen ook in natuurlijke produkten voor maar er zijn er toch een hoop die je liever niet zou willen binnenkrijgen in je dagelijks voer.

En suiker is suiker, OK, maar bij een appel krijg je nog een hoop voedingstoffen en vitaminen en vezels binnen en bij een stuk taart toch wat minder gezonde dingen.

Tja en dat wetenschappers voor de kar van de multinationals worden gespannen? Tja daar zijn genoeg bewijzen van..... Hoef je geen diepe ' conspiracy theorieën' op los te laten.


En ik eet maar gewoon hoe ik merk dat mijn lichaam het prettig vind :) Werkt het best.
Oja laatst wel een onderzoek gezien dat voeding persoonlijk is, waren mensen die beter met wit brood overweg konden als met bruin en andersom.
Denk dat dat met veel dingen zo zal zijn.

Toch een beetje raar dat er ipv dialoog een tegenaanval wordt opgezet met alles is prima gezond eten? Werkt alleen averechts. De enige die dan zeggen zie je wel, stopten het toch al allemaal naar binnen, :biggrin2: en die anderen krijgen alleen maar meer wantrouwen :biggrin2:
Ja, op mij ook!

En uiteindelijk is natuurlijk ieder mens inderdaad een individu en zullen we andere voedselbehoeftes hebben. Ik leef op fruit, een ander wordt er ziek van. Maar dat vind ik eigenlijk details. Puur eten, dat vind ik belangrijk. En de rest van deze planeet niet laten lijden omdat wij zo nodig palmolie moeten eten :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door