Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3304351
pearlsofpassion schreef:Waarom?
De melkboerderijen die ik al gezien heb zien er dacht ik niet onvriendelijker uit. De koeien lopen vaak buiten ed.
Enkel dat kalveren niet bij de moeder blijven staat me tegen maar das bij beide. Al weet ik niet precies waaraan biologische boerderijen moeten voldoen.
Maar misschien zie ik wat over het hoofd?
Waar het bio-rundvlees voor mijn honden vandaan komt staan de groepen gaat het zo:

Bij elke groep koeien loopt een eigen stier die zich dan ook echt een “heer en meester” toont in de kudde. Zomers in de weide is hij steeds op zijn hoede en aan het einde van het seizoen is hij dan ook duidelijk afgevallen wegens werkzaamheden. ’s Winters kan hij dan weer op krachten komen. Er wordt bij het fokprogramma ook speciaal gelet op de karaktereigenschappen van de dieren. Met name de stier moet een vriendelijk karakter hebben. Gemiddeld een keer per jaar krijgt de koe een kalfje. Dit kalfje blijft bij de moeder gedurende negen maanden en het is vertederend om te zien hoe de dieren met elkaar omgaan. Omdat de kalfjes bij de eigen moeder onbeperkt melk kunnen drinken, zie je hoe geweldig goed en snel ze groeien. Jonge koeien worden niet eerder gedekt dan dat ze twee jaar zijn en dus goed zijn uitgegroeid. Wegens de groepshuisvesting kunnen de kalveren met elkaar spelen en dat gebeurt dan ook elke dag.

En er zijn maar een paar bio melkvee bedrijven waar de koeien en kalfjes gewoon samen worden gehouden en kalfje lekker bij mams mag drinken. Helaas niet bij mij in de buurt, anders kocht ik daar m'n zuivel!
Door frodo quin
#3304379
pearlsofpassion schreef:Mag ik vragen waarom je ze dan met alle geweld wil vervangen en niet gewoon toch kaas eten?
Uit principe? Voor het dierenleed?
Want ik kan me moeilijk voorstellen dat de alternatieven gezonder zijn?
En er moeten toch ook diervriendelijke kaasboeren te vinden zijn? Melk geven op zich is niet onaangenaam, het gaat over hoe ze behandeld worden....
Net zoals vlees voor het dierenleed en om ecologische redenen. Kaas is trouwens nog een stuk meer belastend voor het milieu dan vlees en van dierenleed is het zeker niet minder.

Voor kaas heb je een koe nodig die zwanger wordt, het kalf wat nadien in een hokje gestoken wordt voor kalfsvlees is daar een restproduct van. Voor een zoogdier is het zeer erg als haar jong bij haar wordt weggehaald, dat geldt voor alle zoogdieren want is een instinct. Verder wordt een melkkoe letterlijk leeggezogen ten koste van haar zelf en na een paar jaar is dat beestje dan ook zo kapot dat het ook geslacht wordt. Dus dooie leeggezogen koe en mishandelde kalfjes. Qua dierenleed is vlees van natuurgrazers oid dus een stuk minder leed dan zelfs biologisch gehouden melkkoeien.

Ecologisch is kaas ook zeer belastend voetafdruk 9 tov vlees wat gemiddeld een voetafdruk van 6,5 heeft.

Het stremsel is dus voor mij het ding niet, als men geen melk zou willen zouden die kalfjes er ook niet zijn (denk aan eendagskuikens en eieren). Als je besluit om dierlijke kaas te eten zie ik zelf niet in waarom je zou letten op dat stremsel, maar iedereen maakt daar natuurlijk zijn/haar keuzes in. Voor mij is het iig niet meer te rechtvaardigen om kaas te eten dan vlees, wel integendeel, maar ik begrijp wel dat vegies dat anders zien, want kaas op je bord is minder confronterend als een dood dier. Wat het dus moeilijker maakt.

edit: en voor de duidelijkheid, ik eet al ongeveer 12 jaar geen dierlijke producten meer, dus ook geen kaas. Het is dus niet echt vervangen, maar als ik het ooit in een plantaardige variant zou kunnen eten, dan graag.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3304431
Dank voor alle reacties en tips!

Wij willen vegan om meerdere redenen.
Gezondheid is een belangrijke. Steeds vaker komt uit onderzoek naar voren dat dierlijke (bij)producten ongezond zijn. Zuivel, eieren, vlees etc. We zijn erg nieuwsgierig of we ons beter zouden voelen zonder dierlijke voedingsmiddelen. Niet dat we ons nu niet goed voelen maar we horen best verhalen van beter slapen, minder darmklachten, meer energie etc.

Dierenleed... Heel simpel: ik kan geen enkel argument bedenken waarmee ik later mijn dochter kan uitleggen waarom wij meewerken aan de bio-industrie. De hond is een carnivoor en kán niet zonder vlees maar mensen kunnen dat best of zouden in elk geval dusdanig kunnen consuminderen dat we dieren weer fatsoenlijk kunnen houden.

Honger
Als we al het graan en soja dat verbouwd wordt voor de veehouderij zouden verdelen over alle mensen op de wereld, leed er niemand honger. Niemand!

Klimaat, natuur en milieu.
De veehouderij stoot meer belastende stoffen uit dan welke industrie dan ook. Ontbossing voor soja-plantages, mestoverschotten, water dat met miljarden liters wordt verbruikt. Oceanen die worden leeg gevist. Bodems en koraalriffen die kapot gaan door de industriële manier van visvangst... Noem maar op.

Ik heb nu een baby te voeden dus vegan is voor nu een te grote stap met mijn ondergewicnt. Maar manlief gaat wel al vegan en ik ga biologisch en grasgevoerd. Ik wil alleen nog vlees van dieren die gezond zijn, gelukkig zijn geweest en een mindere impact hebben gehad op het klimaat.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3304452
Wij eten wel vlees, maar maximaal 3x per week. En dan af en toe vis.

Vlees kopen we bij koopeenkoe (of koopeenvarken/ koopeenkip) of via een biologische slager die ook inzage kan geven waar zijn vlees vandaan komt. :) De dagen dat we geen vlees eten word dat ook niet vervangen door vleesvervangers maar door bonen, groenten, noten, ei of kaas. Ik drink zelf zo weinig mogelijk koemelk, manlief drinkt wel veel melk en wil daar ook niet vanaf stappen. Ik vervang koemelk voor geit, maar veel vaker door ongezoete amandelmelk. Kaas eten we wel, maar met mate. Dus niet volledig vegetarisch, laat staan veganistisch maar we letten wel goed op wat we eten.

Lekkere recepten vind je ook op vegatopia. :)

Hoe doen de veganisten onder ons dat eigenlijk met schoenen, kleding, banken ect kopen? Daar word toch ook leer of in het geval van de bank op zn minst hout in verwerkt. En hoe doen jullie dat met boodschappen? Reform winkel, super strikt, alles onbespoten of kan daar wel wat ruimte in gevonden worden zoals naar een gewone supermarkt? Ik vind strikt veganistisch leven best een dure levensstijl, althans zoals mijn vroegere buurvrouw dat deed.
Door eelke
#3304455
Met tante heeft vegetarische schoenen, en snoepjes (van Katja bv). Er is best veel te krijgen hoor.

Hope, zou je niet eerst ff gewoon een tijdje rust in je leven hebben joh? Ondertussen dan wel gezond eten, en verantwoord vlees, je lichaam ff laten herstellen van alles wat het heeft meegemaakt. Als ik je zo lees denk ik vooral; Poeh, even rust in de kiet joh! ;)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3304481
frodo quin schreef:Als kaasjunkie die intussen al lang vegan eet ken ik je probleem. Welke kazen mis je juist? Ik heb nu voor de meeste een alternatief gevonden en voor de paar die ik nog mis heb ik besloten mij toch eens te wagen aan zelf maken en dan niet alleen laten fermenteren, maar ook schimmelkazan laten rijpen. Die schimmelkazen zijn de enige die ik nog een soort van mis, voor de rest heb ik voldoende alternatieven.
Gewoon jonge kaas om door een stamppotje te doen, en geitenkaas. Ik heb in de supermarkt nog nergens iets anders gezien dan de plakjes Wilmersburger, en in Duitsland 'Simply' ofzo, maar dat vond ik echt niet te nassen. Niet koud, niet warm, niet op brood, niet op een wrap, gewoon niet.

Els&Flow: ja dat is lastig, je kunt niet alles controleren. Ik ben geen vegan en word dat vermoedelijk ook niet omdat ik mezelf niet 1001 regeltjes wil opleggen. Ik ben niet roomser dan de paus, ik sla ook vliegen dood en muggen en wespen. Ik wil fatsoenlijk koek en gebak kunnen aannemen bij iemand en soms is een ei toch echt makkelijker dan een ei-vervanger. Wel bij de plaatselijke boer waar ze achter in de tuin scharrelen, maar wat er met de haantjes gebeurt, geen idee eigenlijk. Ik heb ook grenzen, ook financiële. Je kunt vanalles online bestellen maar uiteindelijk doe ik de meeste boodschappen graag in het echt zodat ik fruit en groente kan zien en voelen, en minder bestellen is vaak niet rendabel vanwege verzendkosten en toch al hogere kosten omdat het vegan is (zoals kaas of melk of vlees/visvervangers). Dat is voor mij ook gewoon te duur. Schoenen, kleding en meubilair koop ik wel leer-vrij waar mogelijk, maar in een auto zitten vaak wel weer leren onderdelen/bekleding. Geen autorijden is geen optie dus dan toch maar een auto met leer, maar wel met stoffen stoelen stoelen/bank.

Oh ik zie nu dat je vraagt om antwoord van de vegans. Sorry.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3304483
[quote="eelke"]Met tante heeft vegetarische schoenen, en snoepjes (van Katja bv). Er is best veel te krijgen hoor.

[b]Hope, zou je niet eerst ff gewoon een tijdje rust in je leven hebben joh? Ondertussen dan wel gezond eten, en verantwoord vlees, je lichaam ff laten herstellen van alles wat het heeft meegemaakt. Als ik je zo lees denk ik vooral; Poeh, even rust in de kiet joh! ;) [/b] [\quote]

Ja ;D ;D ;D
Maar rust met onze baby... Hahahaha! Rust klinkt als iets uit de vorige eeuw ;D

Ik sta op een superstreng dieet. Ik eet dingen die ik nog nooit heb gegeten, doe boodschappen in winkels waarvan ik het bestaan niet wist. Dus eigenlijk is het nu wel een mooie tijd. Ik eet alleen nog vlees bij mijn avondeten. Koemelk mag ik niet. Geitenmelk ook niet en ook geen ei en soja. Vooral soja zit echt overal in, niet normaal.
Als ik rust zou willen wat betreft eten zou ik mijn dochter op de fles moeten zetten en dat willen we niet.
Laatst gewijzigd door Hope op do 22 jun 2017, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#3304485
Hope schreef:
Ja ;D ;D ;D
Maar rust met onze baby... Hahahaha! Rust klinkt als iets uit de vorige eeuw ;D

Ik sta op een superstreng dieet. Ik eet dingen die ik nog nooit heb gegeten, doe boodschappen in winkels waarvan ik het bestaan niet wist. Dus eigenlijk is het nu wel een mooie tijd. Ik eet alleen nog vlees bij mijn avondeten. Koemelk mag ik niet. Geitenmelk ook niet en ook geen ei en soja. Vooral soja zit echt overal in, niet normaal.
Als ik rust zou willen wat betreft eten zou ik mijn dochter op de fles moeten zetten en dat willen we niet.
Nou ja, er zit nogal een verschil tussen nóg meer gaan veranderen, of het gewoon ff zo laten zoals het is natuurlijk :P
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3304486
Ligaa schreef:
Els&Flow: ja dat is lastig, je kunt niet alles controleren. Ik ben geen vegan en word dat vermoedelijk ook niet omdat ik mezelf niet 1001 regeltjes wil opleggen. Ik ben niet roomser dan de paus, ik sla ook vliegen dood en muggen en wespen. Ik wil fatsoenlijk koek en gebak kunnen aannemen bij iemand en soms is een ei toch echt makkelijker dan een ei-vervanger. Wel bij de plaatselijke boer waar ze achter in de tuin scharrelen, maar wat er met de haantjes gebeurt, geen idee eigenlijk. Ik heb ook grenzen, ook financiële. Je kunt vanalles online bestellen maar uiteindelijk doe ik de meeste boodschappen graag in het echt zodat ik fruit en groente kan zien en voelen, en minder bestellen is vaak niet rendabel vanwege verzendkosten en toch al hogere kosten omdat het vegan is (zoals kaas of melk of vlees/visvervangers). Dat is voor mij ook gewoon te duur. Schoenen, kleding en meubilair koop ik wel leer-vrij waar mogelijk, maar in een auto zitten vaak wel weer leren onderdelen/bekleding. Geen autorijden is geen optie dus dan toch maar een auto met leer, maar wel met stoffen stoelen stoelen/bank.

Oh ik zie nu dat je vraagt om antwoord van de vegans. Sorry.
Geeft niks.

Mijn vroegere buurvrouw gaf een vermogen uit aan haar vega lifestijl. Zij droeg alleen ongebleekte kleding en dan nog alleen als ze zeker wist dat het geen kinderarbeid was of dat het millieu erdoor beschadigd zou raken. Geen leren schoenen. Bank met houten klossen, pfff dat leverde ellende op. :-X Iedere week boodschappen bij een reformhuis, ze liep er letterlijk op leeg. Alleen maar onbespoten eten en midden in de grote stad op een bovenhuis is het moeilijk om een moestuintje te beginnen. Ik heb geen idee hoe het nu met haar gaat..
Vandaar eigenlijk mijn vraag, doet iedereen dat zo strikt of kan dat ook anders?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3304487
eelke schreef:Nou ja, er zit nogal een verschil tussen nóg meer gaan veranderen, of het gewoon ff zo laten zoals het is natuurlijk :P

Ja, dat is waar. We zijn ook nog niet begonnen :)
Misschien moet manlief eerst het goede voorbeeld maar geven haha
Door eelke
#3304489
Hope schreef:Ja, dat is waar. We zijn ook nog niet begonnen :)
Misschien moet manlief eerst het goede voorbeeld maar geven haha
Dat is ook weer zo! Ik zou het voor nu gewoon ff zo laten wat goed werkt, en kijken wat je binnen dat dieet al kunt verbeteren. Blije koeien enzo zijn al zo veel leuker om te eten.

Sorry voor de vega's hier ;)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3304492
Je kunt het zo strikt maken als je zelf wil. Ik doe voor 40 euro in de week boodschappen en ook wel eens minder. En daar koop ik dan af en toe vleesvervangers, een blof tofu, wat plantaardige melk, ecologisch verantwoorde(re) schoonmaakmiddelen en verder veel fruit en groente voor. Ik ben wel alleen, dat scheelt. Het hoeft niet zo duur te zijn. Ik eet dan dus wel niet 100% plantaardig, maar toch 80-90% gok ik. En ik eet dus ook praktisch geen vlees, dat scheelt ook geld. Ik zit ook wel in vegan groepen op Facebook en daar zie ik mensen uit hun plaat gaan als er ergens bijenwas op zit of een niet-vegan E-nummer in zit of.. Nee dat begrijp ik zelf ook niet, zo strikt ben ik niet en zie ik mezelf ook niet worden. :-\
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3304500
Els&Flow schreef:Geeft niks.

Mijn vroegere buurvrouw gaf een vermogen uit aan haar vega lifestijl. Zij droeg alleen ongebleekte kleding en dan nog alleen als ze zeker wist dat het geen kinderarbeid was of dat het millieu erdoor beschadigd zou raken. Geen leren schoenen. Bank met houten klossen, pfff dat leverde ellende op. :-X Iedere week boodschappen bij een reformhuis, ze liep er letterlijk op leeg. Alleen maar onbespoten eten en midden in de grote stad op een bovenhuis is het moeilijk om een moestuintje te beginnen. Ik heb geen idee hoe het nu met haar gaat..
Vandaar eigenlijk mijn vraag, doet iedereen dat zo strikt of kan dat ook anders?
Nou, dat gaat wel wat verder dan veganistisch eten.

Wij vermijden wel leer. Niet 100%, maar als het te doen is kiezen we een alternatief. Stoffen bank, stoffen bekleding in de auto. Schoenen is lastiger, dat is meestal leer voor netjes/wandelschoenen en stof voor vrije tijd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door