Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3299458
Maar eh, ik zie toch ook echt fokverbod staan en importverbod (al weet ik niet precies waarop, ik neem aan stamboomloze)
Dat zou toch helpen als die xxxl bullies of toad bullies ed niet meer gefokt mogen worden?
Kaela schreef:
Wat ik zeg, het is dús geen oplossing. Maar dat vonden we van de korte aanlijn verplichting en verplicht muilkorven wanneer loslopend ook niet.

Al lees ik nu op NOS een artikel waarin de akita vereniging zich uitspreekt en daarin wordt het one-strike-out beleid en korte aanlijnverplichting nog wel meegenomen. Dus ik ben de draad nu even kwijt
http://nos.nl/artikel/2173756-geen-bred ... lijst.html
Dat is een interpretatie van iemand, denk ik dan :g: Ik lees in het originele bericht niets van verplicht aanlijnen en muilkorven (geen idee hoe volledig dat stukje journalistiek is, of zou er een uitgebreidere variant te vinden zijn waar dat wel instaat?), alleen een verplichte cursus voor eigenaren (en hond?) en dat men eerder ter verantwoording kan worden geroepen (misschien dat men iets meer gaat nadenken wat Fikkie doet? )

Tja cursus, ja eh, wat moet die inhouden, welke scholen/cursussen zijn bevoegd? Daar zouden dan ook de nodige eisen voor moeten komen en dus niet ieder hondenschooltje zal voldoen. Een lijst met bevoegde hondenscholen?

Misschien werken deze maatregelen wel wat ontmoedigend voor velen?
#3299459
Kaela schreef:
Wat ik zeg, het is dús geen oplossing. Maar dat vonden we van de korte aanlijn verplichting en verplicht muilkorven wanneer loslopend ook niet.

Al lees ik nu op NOS een artikel waarin de akita vereniging zich uitspreekt en daarin wordt het one-strike-out beleid en korte aanlijnverplichting nog wel meegenomen. Dus ik ben de draad nu even kwijt
http://nos.nl/artikel/2173756-geen-bred ... lijst.html
Lees de brief van de staatssecretaris daar staan alle maatregelen in. Niet alleen degene die door journalisten voor een lekker suggestieve kop kunnen worden gebruikt.
#3299462
Summerditches schreef:Ik ga niet ontkennen dat ik mij natuurlijk v.w.b. dit onderwerp gewoon aangesproken voel en ik word er ook door geraakt..ik vind het uiterst vervelend dat mijn grote lieve luie vriendelijke bullebak nu officieel een HR / Vechthond is..en daar hangt gewoon een andere sfeer omheen dan om "jachthond", "poolhond" etc..

Je voelt je toch heel erg aangesproken zeker omdat wij om allerlei redenen voor dit ras hebben gekozen en daarvan komt er werkelijk geen 1 ook maar een beetje in de buurt van "motivatie vechthond"...
Maar de fase van ontkenning is al lang voorbij....er moet zeker iets gebeuren..en wat extra's voor de risico groepen vind ik ook heel begrijpelijk.. Er komen gewoon veel teveel dieren daar terecht waar ze nooit zouden mogen zijn..om allerlei redenen trouwens...
Op het moment dat ik bij de volgens mij al twee weken geleden aangekondigde snikhete dag lees dat de eerste dode hond alweer uit een auto gehaald is denk ik ..wat doet zo'n persoon met hond..waarom heeft iemand in godsnaam besloten dat hij voor een dier wil gaan zorgen..

Ik ga op cursus..zal alles doen wat ze vragen..het blijft namelijk net als voor iemand anders zijn poedel, teckel, dalmatier, bouvier etc. etc. mijn aller aller dierbaarste "bezit"..
Maar dit dierbaarste bezit loopt nooit los, ik stel mij altijd ondergeschikt op t.o.v. mede hondenbezitters (oversteken, keren etc) omdat ik weet dat ik in de problemen kan komen door hun loslopende hond (niet omdat mijn honden direct bijten maar ze moeten passief reageren op tegemoetkomende rennende blaffende keffende honden, honden die vinden dat ze mijn honden mogen bespringen en uitdagen, honden die aan geslachtsdelen ruiken etc..als ze dit namelijk niet willen of ik loop door omdat ik het vervelend vind en de loslopers lopen vrolijk mee etc etc en het zou escaleren dan zijn wij met onze HR hond ondanks dat hij aangelijnd is ..vet de pineut..dus ik kies voor chronisch ontwijken), we zijn verhuisd naar een supergave lokatie met mega (afgesloten) tuin zodat ik mijn honden toch de gewenste maar verantwoorde loslooptijd kan geven..En nee..wij gaan niet naar de losloopgebieden, strand etc en andere "verzamelplaatsen"..
Het hebben en houden van dieren brengt verantwoordelijkheid mee..en het soort dier met zijn/haar karakter bepaalt hoe je daar mee om moet gaan ..dat hoor je je te beseffen op het moment dat je een (ras)keuze maakt...
Afbeelding
Afbeelding
Ik denk ook eerlijk gezegd dat jij niet de soort baas bent die in feite de doelgroep van deze regelgeving is. Maar helaas moet er ergens een lijn getrokken worden, en daar heb jij nu ook last van.
#3299464
Hoe gaan ze dit controleren cq handhaven? De gemiddelde haagsche handhaver kan geen poedel van een pittbul onderscheiden. :-\

Dan staat er ook nog bij dat de goede fokkers op een witte lijst komen. En de slechte dus op een zwarte lijst ofzo, wat een idioterie. Iemand die een hond wil kopen doet dat toch wel. Zolang de broodfok in stand blijft, Marktplaats vrolijk blijft adverteren met gelegenheidsnestjes, allerlei al dan niet vage stichtingen honden uit het Oostblok invoeren kan je 100 x een fokker op een goede lijst zetten maar koopt de eigenaar met 2 werkende hersencellen toch die ene goedkope hond. En dan moeten ze ook nog eens verplicht op cursus.
Wat ik hier in het weekend nogal eens op het strand zie lopen met een xxl, akita met en zonder muilkorf (terwijl ik weet dat hij een korfplicht heeft, alleen zijn er niet genoeg handhavers om dat te handhaven en de politie doet dat niet) of ander soort breedbek heeft ternauwernood de middelbare school gehaald. Die hebben zelf een enorm grote bek en gaan echt niet zomaar klakkeloos naar zo'n cursus. En zie dat maar eens te controleren.
#3299466
Wat ik mij afvraag is hoe ze de betreffende eigenaren gaan vinden/benaderen?
Het is niet dat er ergens een (verplichte) registratie is. Behalve voor de chip misschien, maar er zijn nogal wat honden waarvan de chip onjuist of helemaal niet is geregisteerd en er lopen ongetwijfeld nog ongechipte honden rond.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer vragen ik krijg over de uitvoering/naleving/handhaving....
Ik denk dat dit hele project bij voorbaat al gedoemd is te mislukken.
Maar goed, er wordt ´iets´ geprobeerd, dat betekent dat er in elk geval geluisterd is. Dat is dan toch stap 1.
#3299468
dat willen ze volgens mij wel gaan doen, verplichte en betere registratie van alle honden

EN wat betreft aanlijnen en muilkorven dat is idd pas NA incidenten, niet standaard dus.

Overigens staat er ook in dat de cursus voor eigenaar en hond is en dat er nog een geschikte cursus ervoor samengesteld gaat worden.
Fok en importverbod moet ook nog over nagedacht worden.

Nouja de hele brief is echt niet zo ongenuanceerd vind ik dan, ook wordt er zelf beseft dat er hier en daar nog wat gedaan moet worden. Maar wat willen we dan, omdat het moeilijk is dan maar achterover leunen en niks doen, dagdromen dat het vanzelf goed komt? Kunt natuurlijk denken pff wordt moeilijk allemaal, doen maar niks. Kijk dit zijn maatregelen in wording, besluiten en eerste aanzetten tot, staat ook nog dat het met de tijd kan veranderen. Tja er wordt wel over nagedacht en besluiten genomen die natuurlijk niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar wanneer is dat wel ooit zo? Nooit natuurlijk.
#3299481
Op zich ben ik er wel blij mee dat deze rassen nou eindelijk op een lijst staan. maar cursussen, helpen helemaal niks ( vooral bij de pitbullachtigen / staffords, zal het niks uitmaken, daarbij wie gaat dat controleren dan? Zal echt geen fluit uitmaken als we het over bijtincicenten hebben. Daar helpt een cursus niks bij / aan. Fokverbod ( daarna houdverbod) van een aantal rassen, wel, muilkorven zonder meer ook voor al dit soort rassen, en ja er zullen een hoop mensen zijn die het vreselijk vinden, maar ja je kon het verwachten al jarenlang.... waarom kiezen ze dan toch voor dit soort honden? Inderdaad omdat het toch spannend is... de kick, kan er niks anders van maken, een gewoon vriendelijk normale hond, is niet cool.. Toen de RAD er was had ik geen problemen,( en ik was een felle tegenstander van de RAD, nu na incidenten: graag ...) tegenwoordig... uitkijken waar je loopt, en al die fancyrassen die erbij zijn gekomen bullies etc... waarom eigenlijk? Er zijn zoveel andere aardige vriendelijke gezellige hondjes en honden.
Laatst gewijzigd door irmaa op do 18 mei 2017, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#3299485
irmaa schreef:Op zich ben ik er wel blij mee dat deze rassen nou eindelijk op een lijst staan. maar cursussen, helpen helemaal niks ( vooral bij de pitbullachtigen / staffords, zal het niks uitmaken, daarbij wie gaat dat controleren dan? Zal echt geen fluit uitmaken als we het over bijtincicenten hebben. Daar helpt een cursus niks bij / aan. Fokverbod ( daarna houdverbod) van een aantal rassen, wel, muilkorven zonder meer ook voor al dit soort rassen, en ja er zullen een hoop mensen zijn die het vreselijk vinden, maar ja je kon het verwachten al jarenlang.... waarom kiezen ze dan toch voor dit soort honden? Inderdaad omdat het toch spannend is... de kick, kan er niks anders van maken, een gewoon vriendelijk normale hond, is niet cool.. Toen de RAD er was had ik geen problemen,( en ik was een felle tegenstander van de RAD, nu na incidenten: graag ...) tegenwoordig... uitkijken waar je loopt, en al die fancyrassen die erbij zijn gekomen bullies etc... waarom eigenlijk? Zijn zoveel aardige vriendelijke gezellige hondjes en honden.

Die heb ik...een hele vriendelijke loyale goed luisterend hond maar hij staat wel op de lijst...
De achtergrond...ik wilde mijn hele leven lang al echt heel graag een engelse bulldog waarom ik vind/vond ze gewoon geweldig ..het hele type hond trekt mij aan..dus toen we in de fase van ons leven kwamen waarin er geld, tijd en ruimte was voor een hond zijn we ons in dit ras gaan verdiepen. Ondanks dat je van geen enkel ras zekerheid hebt over de gezondheid vond ik op dat moment toch v.w.b. gezondheidsklachten de engelse bulldog te risico vol...Toen naar Old English gaan kijken maar die waren echt heel druk..zo werden ze ook door de fokkers omschreven en wij wilden er graag tzt 2 dus hebben we voor de relatief rustigere amerikaanse bulldog gekozen..Een wel overwogen goed doordachte keuze ..en dit geldt ook voor de fokker waar ze vandaan komen.

Smaken verschillen nu eenmaal..er zijn heel veel bp-ers zwaar flieft op teckels...collie's...etc. iemand heeft daar gewoon een bepaalde klik mee en als het dan past bij wat je de hond te bieden hebt kan dat ook een motivatie voor de keuze zijn..Wij zijn b.v. niet in de gelegenheid om dagelijks de honden uren te laten uitrazen op een strand of iets dergelijks dus dan kies ik geen hond die dit nodig heeft.

En vergeet niet...de eerste stap is nu gezet..over een paar jaar kan er om welke reden dan ook best een andere groep negatief in het beeld komen..misschien wel de terriers of jachthonden..om andere redenen misschien maar toch....dan moeten die eigenaren opeens ook de barricade op he..
#3299486
Summerditches schreef:
En vergeet niet...de eerste stap is nu gezet..over een paar jaar kan er om welke reden dan ook best een andere groep negatief in het beeld komen..misschien wel de terriers of jachthonden..om andere redenen misschien maar toch....dan moeten die eigenaren opeens ook de barricade op he..

O ja misschien wel, er zullen best meer bij komen als dat nodig is, als een ras ( of een hond) niet in de overvolle maatschappij past, heb ik er geen enkel probleem mee, ook niet als het mijn eigen ras is, als er incidenten zijn. Je wil dat gewoon niet hebben. En zal zeker dan niet de barricaden opgaan om het ras te "redden". Dan is het gewoon niet geschikt in onze overvolle maatschappij.
#3299488
Summerditches schreef: En vergeet niet...de eerste stap is nu gezet..over een paar jaar kan er om welke reden dan ook best een andere groep negatief in het beeld komen..misschien wel de terriers of jachthonden..om andere redenen misschien maar toch....dan moeten die eigenaren opeens ook de barricade op he..
Dit is een eerste opzet voor de lijst. Aan de hand van de registratie van bijtincidenten zal deze worden aangepast. Dus als blijkt dat een ras toch geen HR zijn dan gaan ze er gewoon vanaf. De bepaling of een hond HR s echter afhankelijk van kans en impact. Nu is de kans dat een (kleine) terriër, zoals een Norfolk ;) , bijt misschien wel wat groter als gemiddeld, maar de impact is lager simpelweg omdat de hond fysiek uit te schakelen is door de baas en de bijtkracht een stuk minder is.
#3299490
De grootste vraag is die van de handhaving. Naar mijn idee zijn de baasjes van HR honden die het hardste een goede cursus nodig hebben ook degene met de grootste bek. Vaak al wat agressief ingericht wat mede een reden kan zijn om zo'n hond aan te schaffen. En via mp uiteraard want dat is goedkoper :-\

Hoe gaan ze deze mensen aanpakken/opvoeden?
#3299491
Het is gewoon de kijken naar 'de aard van het beestje'. En dan bedoel ik niet dat de aard van jouw beestjes is Summerditches, dat ze gemene moordenaars zijn, maar wel dat ze een veel grotere stevigere beet hebben. En dat is toch wel iets waar je rekening mee moet houden als je met zo'n wandelt. Wellicht dat jij er altijd wel rekening mee houd, al denk ik wel een beetje 'oei' als ik jou over lieve lobbesen hoor praten.

Het kan altijd zijn dat jouw honden gegrepen worden. Zo is Joep deze week in een roedel van 6 blaffende en tegen hem op springende jackrussels geraakt. Ik had hem helemaal begrepen als hij een keer naar ze gehapt had omdat hij dat niet wil. Doet mijn Joep dat, dan is er waarschijnlijk al best was schade aan zo'n hondje, doet een van jouw honden dat, dan overleefd ie het gewoon niet. En dat heeft niks te maken met dat jouw honden agressiever zijn, dat heeft vooral te maken met hoe irritant die jack russels zijn, maar de uitkomst is uiteindelijk nogal anders.

Ergens snap ik het niet zo goed. Als je kijkt naar de menselijke vechtsporten, word er volgens mij veel op gehamerd dat je je kracht en tactieken niet in het eggie mag toepassen. Dat je daar mee leert omgaan. En dan heb je een opvliegend type als Badr Hari (daar is de opvoeding misgegaan) en een rustige lobbes als Rico Verhoeven. Die laatste vind ik dan wel goed opgevoed. Maar dat wil niet zeggen dat die laatste ook een stukje mentale training nodig heeft, dat hij zijn spieren niet inzet als hij uit de tent gelokt wordt. Want waar een 'normale man' een klap uitdeelt als zijn vroeg lastig gevallen wordt in de kroeg, moet hij dat niet doen, want hij slaat iemand gewoon meteen dood.

En iedereen heeft daar dan wel respect voor, dat is normaal bevonden. Maar gaat het om vechthonden, dan licht het meteen allemaal gevoelig...

Misschien kun je er zelf ook wel blij mee zijn, want ook al heb jij Rico Verhoeven-honden, dan is het toch juist extra fijn dat er wat aan de BadrHari's gedaan wordt?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door