Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door fransbulletje
#3347459
Lizzy schreef:Volgens mij ben je echt toe aan barefootshoes voor je werk! Ik herken het natuurlijk wel, ik heb het zelfde met die Hanwag bakken. En dan zijn dat geen smalle schoenen maar je bent gewoon de vrijheid kwijt en dat is gewoon geen humor!

Hebben jullie dat ook dat je voetzolen minder gevoelig worden? Ik liep altijd door de tuin met "oeeeeei aaaaaaai" want dan stond ik weer op een stokje, een houtje, een steentje. Nu loop ik gewoon door de tuin, niks aan de hand. Ja, als ik op een scherp steentje sta doet dat natuurlijk nog steeds zeer :biggrin2:
Ik had niet verwacht dat ik zo snel moeite zou hebben met gewone schoenen. Heb jarenlang op wolky's gelopen en nu schop ik ze na een uurtje het liefst uit. Had gisteravond echt hele branderige voeten en mijn benen waren moe en last van mijn rug, echt puur door verkeerde houding.
Donderdag een 5 uurs dienst , hoop dat de Merrels dan binnen zijn en passen.
Ik begin eindelijk normale voeten te krijgen, minder eelt, beter model, geen pijnlijke drukpunten wat een verademing dat barefoot :D

Loop inderdaad veel makkelijker op blote voeten ook even naar buiten.
Maar het liefst loop ik op de leguano's binnen en bij huis, echt zalig!
Door Lizzy
#3347467
Doranto schreef:Het is een feit dat botten en gewrichten altijd veel langer nodig hebben. Dat is bij andere 'diersoorten' ook zo. Ook is mij verteld door Paul van Anyones-running shop in Tilburg dat het zeker 1 jaar zou duren. Zelf heb ik het gemerkt, doordat ik maar liefst 3x een ganglion aan gewrichtjes van mijn tenen heb gehad in de beginfase. Dat kwam doordat de gewrichten nog te zwak waren. Nu heb ik dat helemaal niet meer. Ook heb ik 2 dagen terug toevallig na hele lange tijd (ca. 1 1/2 jaar) gigantisch mijn enkel omgezwikt. Dat ging zo hard dat ik zelfs viel. Voordat ik met barefoot begon zou ik minstens met een héle dikke enkel zitten (en waarschijnlijk weer gebroken). Nu is mijn enkel niet eens dik geworden en voel ik zelfs helemaal niets!! :D
Aha! Ja, ik wist dat niet hoor. Maar ik vind het ook wel aannemelijk klinken. Wat is ganglion?

Hee wat goed zeg, van je enkel! Dat noem ik nou nog eens vooruitgang!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347476
Nou, ik heb nog eens goed gezocht en het voetbeeld wat Laurens heeft, noemen ze overpronatie. En daar zou barefoot prima tegen moeten helpen.
Tenzij het sterk aangeboren is natuurlijk. Dat zou wel kunnen aangezien wij het beide hebben/hadden, maar het is heel vreemd dat het bij mij dan met steunzolen over gegaan is. Want steunzolen zijn blijkbaar niet gemaakt om iets te laten over gaan of de ontwikkeling van de voet te beinvloeden, alleen om de klachten te verminderen als je ze draagt.
En om 1 of andere reden stond ik ontzettend naar binnen toen ik jong was ( heb een voetafdruk van toen ik 6 jaar was en daar zie je eigenlijk bijna geen verschil tussen de binnen of buitenzijde van m'n voet), maar is dat er volledig uit gegaan.
Ik heb toch het idee dat het iets anders was dan gewoon overproneren. Mijn steunzool was ook totaal niet zoals een stevige schoen nu is. Die steunzool had een harde bol in het midden van mijn voet en niet speciaal veel aan de binnenzijde. Die was wss toch bedoeld om mijn voetboog te dwingen sterker te worden door hem net niet te ondersteunen zoals stevige schoenen wel doen terwijl het midden wel omhoog geduwd werd. Of zoiets, weet ik veel...
Alleszinds, ik heb ook altijd regelmatig op blote voeten gelopen. Binnen- en buitenshuis. In de vakanties dan.
En ik moet zeggen dat ik daar nooit last van gehad heb zoals jullie beschrijven.
Ik ga natuurlijk niet plots een paar km wandelen op blote voeten, maar als kind leg je toch ook thuis en in de tuin behoorlijk wat km's af... En ik herinner me niet daar ooit pijnlijke voeten van gehad te hebben. Ookal kon ik eerst maandenlang naar school schoenen dragen en dan in de vakantie van de ene dag op de andere 2 weken zo goed als niet...
Ik vermoed dat ik geluk heb daarin...
Mn tenen staan ook vanzelf met ruimte ertussen. Niet veel ruimte, maar ze staan toch ook niet tegen elkaar gedrukt. Ik ben wel een tenenwriemelaar ::), ik zit een groot deel van de dag m'n voeten te bewegen en m'n tenen te wriemelen. Soort van stress-reduceren gedrag. In die mate dat meneer er geregeld gek van wordt omdat ik in bed lig te wriemelen. :P Dus, dat zal wel helpen voor wijde tenen.
Dat is dan ook de enige last die ik soms heb in schoenen, dat de bovenkant van m'n kleinere tenen wat druk ervaren of wat schuren in een schoen.

Maar goed, ik wijk weer af.
We gaan het bij Laurens dus een kans geven. Hij is zowiezo nog erg jong, het is normaal dat hij nu nog wat platte voetjes heeft en moeilijk te zeggen of er iets afwijkends is. Dus ik hoop dat met zijn spieren te stimuleren, zijn enkeltje weer mooi bovenop zijn voetje komt te staan. Is dat niet zo, dan weten we zeker dat er meer aan de hand is.
Hij heeft ook heel brede voeten, dus zijn tenen zouden zowiezo snel verdrukt worden in gewone schoenen.
De volgende kinderschoentjes worden hier dus barefoot.
Ik heb wel de indruk dat hij er iets van last van heeft, het wisselen tussen schoenen en blote voeten. Hij doet vaak zelf z'n schoenen aan, sinds ik hem zoveel mogelijk op kousen of blote voeten wil laten lopen.

Oh ja, ik ga voor mezelf ook een barefoot kopen. Moet toch nieuwe sneakers.
Ik zit nog te twijfelen of het een vivo of een merrell wordt. Ik heb voorheen wel al Merrell wandelschoenen gehad. Daar was ik ontzettend over te spreken, maar die waren allesbehalve barefoot. Echt totaal tegenovergesteld, maar ik vond ze wel zalig lopen... ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3347482
ik vind mijn merrels ideale sneakers. Voor het eerst geen sokjes (ivm met blaren, drukplekken, zweten) of wat dan ook nodig. :D
Bij kinderen weet ik het niet, maar ze groeien ook nog zo snel, dus volgens mij kan het heel veranderlijk zijn.
Door fransbulletje
#3347635
Ze passen :D en zitten heerlijk!
IMG_20180703_145459.jpg
IMG_20180703_145459.jpg (2.09 MiB) 2201 keer bekeken
Door Kuikuhnek
#3347640
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken, zo flauw, ik heb de Vibram Fivefingers trek ascent aangeschaft. Zaten direct super lekker en je kan er ook mee het bos in.
Een nadeel, ze zitten zo lekker dat ik ze direct al de hele dag zou willen dragen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3347645
fransbulletje schreef:Ze passen :D en zitten heerlijk!
IMG_20180703_145459.jpg
Héééé we hebben dezelfde broek! ;D :D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3347649
Pauline schreef:Vraag: is op teenslippers lopen te vergelijken met barefoot lopen?
Nee want met teenslippers moeten je voeten zich aanspannen om de slippers niet te verliezen. Bij barefoot is je voet ontspannen. En de meeste slippers hebben best een dikke zool, dat is ook niet te vergelijken met barefoot.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3347653
Pauline schreef:Vraag: is op teenslippers lopen te vergelijken met barefoot lopen?
Volgens mij niet. Bij iedere stap die je zet span je nl. je voet om de slippers niet te verliezen. Het is juist de bedoeling dat je voet door helemaal niets wordt gehinderd. Bovendien is de zool vrij dik, dus heb je weinig contact met de ondergrond.

ps. oh, had het antwoord hierboven niet gezien. Die is dus vrijwel hetzelfde als mijn antwoord :)
Door hannabelgje
#3347654
Kuikuhnek schreef:Vandaag de stoute schoenen aangetrokken, zo flauw, ik heb de Vibram Fivefingers trek ascent aangeschaft. Zaten direct super lekker en je kan er ook mee het bos in.
Een nadeel, ze zitten zo lekker dat ik ze direct al de hele dag zou willen dragen.
Hoe zijn die qua onderzool. Voel je het gras nog onder je voeten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Kuikuhnek
#3347662
Onderzool is iets steviger. Maar nog steeds maar 4 mm.
Ik heb deze bewust gekozen omdat ik er ook mee wil gaan hardlopen.
Plus je hebt net iets meer ondersteuning, minimaal, maar ietsje meer.
Dit om er aan te wennen.
Maar gras onder je voeten voelen met een Vibram zool? Oneffenheden geloof ik direct, maar gras?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3347681
Wat fijn dat ze meteen goed zitten! (allebei ;) de dames)

Ik zou ook nog wel five fingers willen, maar ja degene die ik besteld hadden was 37 te klein en 38 te groot. Wellicht dat er per model nog wel wat verschil in zit, dan zou ik ze echt moeten passen maar hier in de buurt ligt niks.

Heb verder wel pijn onder mijn hakken, volgens mij ben ik een hakkenlander geworden, best lastig. en dus met huishoudelijke werkzaamheden zoals dweilen ed let ik niet goed op, dus wel wat auw...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door