Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3292876
Ik heb een kruising van een rode reu met een brindle pointed tricolour teefje. In de rode reu zit in de eerste 4 generaties nergens blue merle. In de tricolour zit in de derde generatie (oma) blue merle.
Er komt een rode pup uit met een blauw ook. Hoe kan dat? Dat komt neem ik aan van de blue merle af, of niet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3292881
Blauw oog hoeft niet van Blue merle af te komen. Maar in deze...er zit dus een blue merle achter, minstens 1tje en ik weet van 1 bopperfokker dat die na 25 jaar fokken maar opgehouden is te proberen om die blauwe ogen uit zijn foklijnen te krijgen. Dit soort dingen blijven gewoon opduiken, al zit de laatste blue merle of andere blauwe-ogendoorgever er tig generaties achter.
Door miik
#3292887
Blauwe ogen kunnen ook bij niet-merle... Ik heb nu een chineesje met een blauw oogje en daar zit echt geen merle bij ;)
Maar je kunt testen op merle, dus als je het zeker wilt weten moet je even een swab maken en opsturen !
Door enya13
#3292889
om merle te krijgen moet minstens 1 ouder merle zijn. [dubbel merle is onwenselijk vanwege genetische afwijkingen, zoals doof en onderontwikkelde ogen]
blauwe ogen kan idd. zeker voorkomen bij niet merle honden. huskies zijn bv. zeker niet merle.
je ziet het ook bij zwart witte border collies zonder merle in de bloedlijnen.
ik heb een reu met een kwart blauw oog.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door