Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
#3288831
Lizzy schreef:Waarom heb ik het gevoel dat je specifiek mij aan probeert te spreken hier? Ik zal dan sommige van je opmerkingen maar negeren hè ::)

Maar ik schrijf dus nergens dat je niet naar het ras moet kijken. Natuurlijk moet je dat. En ook naar de energie en de gewoontes die met zo'n hond komen. Ik zeg alleen dat het generaliseren gevaarlijk is. Niet alle honden uit groep XX zijn echte kindervrienden. Niet alle honden van ras XX hebben geen jachtinstinct. Je kunt dus hooguit zeggen dat je gemiddeld genomen weinig honden kent van ras XX die het leuk vinden om te jagen. Maar als je er dan zelf 1 of 2 kent doet jouw mening er al helemaal heel weinig toe, voor zulke generalistische uitspraken moet je dan eigenlijk ook nog eens ras-expert zijn.
Ik had het niet echt tegen iemand, wat jij schreef was reden voor mijn hoofd om er eens over te gaan denken, vooral omdat ik zelf ook zoekende geweest ben naar een eventuele 2e hond.
Ik snap je punt wel hoor, ben het er ook mee eens. Alleen is dat zo situatie afhankelijk, het ene drukke gezin moet geen dalmaat (of wat voor hond dan ook) heen en het andere gezin past het prima.
Als je algemeen kijkt zonder de situatie te kennen, druk gezin, eerste hond....kijk dan kan je als gezin voornemen dat het leuk is om elke dag naast het werk een uur of wat te wandelen alleen of je dat leuk gaat vinden en volhouden....lijkt mij lastig inschatten. Mss heb je daar als fokker een 6e zintuig voor hoor, geen idee. Enige wat ik weet is dat routines veranderen lastig is dus dat het wel erg afhankelijk moet zijn van het energielevel wat er nu is binnen het gezin.

OCh ik vind het gewoon leuk om over dit soort dingen door te filosoferen :biggrin2:
Maar nee het was dus niet tegen jou persoonlijk, je inspireerde alleen een gedachtesprong :P

Oh en dus volledig eens met individu binnen ras. Mijn eerste hond was een york en was fantastisch met kinderen, heeft in dr hele 14 jarige leven nog nooit maar gegromd naar een kind, engelen geduld had ze daarmee. Haar broer is 2 keer herplaatst geweest omdat hij de kinderen des huis gebeten had, uiteindelijk zijn leven gesleten bij een oude mevrouw waar hij apart ging als de klein kinderen kwamen. En dat is dan dus binnen dezelfde bloedlijn. Dus tuurlijk is elke hond zijn eigen ikje!
Door Elf
#3288897
Veel mensen willen een labradoodle omdat ze denken dat het zulke makkelijke honden zijn. Ja, dat zijn ze inderdaad. MITS je ze goed begeleidt. Ze zijn dusdanig slim en energiek dat je ze goed moet opvoeden en voldoende uitdaging kunt bieden. Doe je dat niet, dan worden het vervelende stuiterballen. Doe je dat wel, dan heb je de fijnste honden die je je maar kunt bedenken. Lief, energiek, knuffelig, gek op mensen en dieren enz.. De Australische Labradoodles van fokkers aangesloten bij de vereniging worden tegenwoordig (gelukkig!) niet meer vroeg gecastreerd!

Een doodle heeft wel veel vachtverzorging nodig dus zal afvallen bij de keuze in dit topic...
Door Jantina
#3288905
Maar dat kun je toch over een kruising als een labradoodle al helemaaaal niet algemeen stellen? Ik heb er heel veel op de trimtafel, geen een hetzelfde!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3288911
Jantina schreef:Maar dat kun je toch over een kruising als een labradoodle al helemaaaal niet algemeen stellen? Ik heb er heel veel op de trimtafel, geen een hetzelfde!

Ik denk dat er een heel groot verschil is tussen een echte labradoodle en dat wat men tegenwoordig allemaal labradoodles noemt. de australian labradoodle is allang geen kruising meer, daar zit al aardig stabiliteit in de fok. Maar je kunt op marktplaats ed op elke straathoek een labradoodle kopen en tja, daar zal vast veel verschil in zitten.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3289157
Moet wel lachen om dit topic..... Gaat eigenlijk een hele andere kant op, op deze manier..... Maar.... Ik moet zeggen dat jullie echt heel eerlijk zeggen hoe en wat wat betreft bepaalde rassen en dat zet mij ook weer aan het denken..... Wij zijn ook aan het denken aan een 2de hond of als Appie er niet meer zou zijn (hopelijk voorlopig niet), wat voor ras komt er dan in huis.... Erg leerzaam dit topic ;) ....... Thanks eigenlijk :)
Door Danny
#3289267
Ik heb ze idd ook geadviseerd om contact op te nemen met een fokker van het ras wat ze straks op het oog hebben, en misschien eens bij een show kijken.
De Viszla staat ook op het lijstje, ik zie ze wel als werk honden, maar weet eigenlijk niet goed of ze ook als gezinshond gehouden worden....
Door Parelridder
#3289305
Danny schreef:Ik heb ze idd ook geadviseerd om contact op te nemen met een fokker van het ras wat ze straks op het oog hebben, en misschien eens bij een show kijken.
De Viszla staat ook op het lijstje, ik zie ze wel als werk honden, maar weet eigenlijk niet goed of ze ook als gezinshond gehouden worden....
Het is natuurlijk een jachthond en dus een aktieve gezinshond. Zoals je een Flatcoated met werklust ook prima een gelukkig leven geven kunt als gezinshond, als je voldoende aktie biedt (niet alleen een blokje om, maar ook voldoende vrije beweging, spel en uitdaging/variatie). Daar hoef je niet voor te trainen en zeker niet ambitieus te zijn, een hond geeft immers niks om punten & prijzen.
Ik heb een pup verkocht aan mensen die aan de Utrechtse heuvelrug wonen. Ze hadden div. Flatcoateds gehad en expliciet geen werkwens, maar staken wel met veel plezier alle vrije tijd in lange boswandelingen en fijne wandelvakanties. 'Mijn' pup heeft hen tijdens de wandelingen verleid tot het doen van zoekspelletjes met dennenappels: ze zocht 'hun' dennenappel.. Ze hadden dus opgemerkt dat zij graag 'werkte' en samen een vorm gevonden.

Ik ken vanuit de gehoorzaamheidstraining en het bos div. Vizsla's die als 'huishond' worden gehouden, maar ze zijn wel allemaal in bezit van aktieve mensen.
De beste weg is volgens mij bij raskeuze om te gaan wandelen met diverse rassen waar je interesse naar uit gaat. Dan leer je de praktijk kennen, ook in combinatie met jezelf en je gezin. Het verhelderd goed hoe zwaar bepaalde eigenschappen voor jou(w gezin) wegen en je ervaart de verschillen met andere rassen die je belangstelling hebben. Want misschien vinden ze ras 'a' iid hartstikke leuk, maar zeggen ze na het wandelen met ook b en c: "a Is echt super leuk, maar eigenlijk meer iets om te onthouden voor misschien in de toekomst. Met b is het eigenlijk in ons huidige dagelijks leven een stuk beter te doen".
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door