Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Danny
#3288412
Super leuk dat jullie zo meedenken!

Boxer is idd ook genoemd, maar ze houden echt niet van zo'n "platgeslagen" smoeltje...
Daar door vallen de bulletjes ook af.

Chineesje heb ik idd ook genoemd, ik vind ze leuk. Maar weet niet of haar man dat ziet zitten...maar zal het nog eens aandragen.

Stabij of wetter zal ik idd nog eens aanhalen.

Ik heb ze al gezegd dat ze misschien ook eens naar een show kunnen gaan, dan kunnen ze een hoop rassen bekijken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3288413
Doranto schreef:Ik weet niet of het al genoemd is, maar een boxer?
Mijn kinderen zijn er mee opgegroeid. Heerlijke hond! Een echte speelkameraad en ook lief naar andere huisdieren.
Ze vinden de korte neus niet mooi.

Nu moet ik zeggen dat ik ook niet van de bullen ben, maar boxers vind ik doorgaans prachtig. Die hebben gewoon iets... en zijn atletischer.
Maar mijn man vind ze ook niets... ::) :P
Door Parelridder
#3288421
Danny schreef:Ik kreeg van de week de vraag van mijn nicht.
Ze willen graag een hond(je)

Gezin bestaat uit 4 personen, pa, ma en 2 kinderen.
Kinderen zijn 7 en 9 jaar oud.
Mams is thuis opgegroeid met een Setter, kinderen willen heel graag een hond, zijn altijd heel blij mijn dame(s) te zien.
Zijn er lief mee.
Ouders willen ook graag een hond, die wordt niet aangeschaft voor de kinderen.

Ze hebben een konijntje, wat in huis staat.

Praktisch gezien willen ze een wat kleinere hond. En het liefst kortharig.
Een fijn hondje wat dus in het gezin past.
Pa werkt vanuit huis, ma werkt buitenshuis maar niet 5 dagen per week.
Als de kinderen uit school komen is er altijd iemand thuis.
Hondje moet uit eindelijk wel een paar uurtjes thuis kunnen blijven, maar zit absoluut geen 5 dagen in de week alleen thuis.

Ze hebben hun blik laten vallen op een teckel, een beagle maar een dalmaat staat ook op de lijst, maar is niet klein natuurlijk.

Hebben jullie nog adviezen? Gezins hondje, waar lekker mee gewandeld word. Gewoon de basis training mee gedaan zal worden. Maar ze zullen er niet echt mee gaan "werken".
Ik dacht al lezende aan een Beagle, dus als ze daar ook al interesse in hebben lijkt me dat een prima keuze. Ik ken er een heel aantal en allemaal erg sociaal vaardig naar zowel mensen als honden. Honden met wie je goed kunt wandelen en spelen. Prima op te voeden als het gaat om basis gehoorzaamheid, ik heb er met diversen op gehoorzaamheidscursus gezeten. Hier in de wijk wonen er diversen - geen familie van elkaar - die graag apporteren (ik vind ze steeds leuker :biggrin2: ). Ook in het bos ken ik er diversen die uitstekend komen als ze geroepen worden. Het is dus zeker niet persé een koppige onopvoedbare hond. Mooi maatje en tegelijk toch een 'echte hond'.
Door Parelridder
#3288422
Danny schreef:Oh ja Corgi zal ik eens voorstellen.

Van de teckel en Beagle heb ik idd het loslopen gezegd. Teckel gaat denk ik nog wel, ken een hoop teckels die prima los lopen.
Beagles eigenlijk niet....
Hier in de wijk lopen er diversen op de veldjes en in het park. Jippie heeft er als pup mee gespeeld. Ik was verrast door hun apporteerkunsten en de mate waarin ze al luisterden (allen toen ca. 10 mnd) dus dacht dat ze uit 1 nest kwamen, maar dat was niet het geval. Puur toeval dat ze ongeveer gelijke leeftijd hadden: van andere fokkers.
In het Bergense bos ken ik ook div. Beagles en die luisterden ook al jong uitstekend. Op de hondenschool (regio Hoorn) waar ik de gehoorzaamheid train lopen ook altijd Beagles en die doen het ook prima.
Mijn buurvrouw had er eentje (overleden, was stokoud) die luisterde als hij zin had, kon ook echt de benen nemen dus liep veel aan de flexlijn. Maar los van dat hij wellicht een 'klassiek' type was, is mijn buurvrouw ook echt 0,0 bezig geweest met opvoeding. Ze is het type dat de hond de hele dag alleen in de achtertuin zette ivm 'haren' en dat dan aan mijn toelichtte als "het zijn buitenhonden". waarop ik dan antwoordde "Ja, het zijn ook meute honden.. ;D ". Was hij wat aan het rommelen in de tuin, kwam ze verontwaardigd buiten om boos uit te roepen tegen haar hond dat hij helemaal geen respect had voor haar tuin. Heb je beeld? Dus of hij onopvoedbaar was is maar de vraag.
Ik heb hem verschillende keren met Floris bij de weg vandaan gehaald als hij alleen 'aan de wandel' was. dan liet hij zich goed door me roepen en goed door me mee nemen. En wat ik ook altijd GOUD vind aan een Beagle is het niet-knokken. Hem kunnen ophalen en aan de halsband mee nemen samen met mijn ongecastreerde reu.. Echt prettig! Zeker met een gezin, zonder grote trainingsambities, vind ik zo'n eigenschap ideaal. Als mensen niet steeds hun ogen op de hond willen & kunnen houden, is het fijn dat ze neiging tot ruzie zoeken hebben.
Om die reden zou bijv. een Boxer wat mij betreft voor dit gezin niet ideaal zijn, idem voor een Corgi.
Door Parelridder
#3288423
Danny schreef:Ze wil graag kort harig, omdat ze het mooier vind. Plus het onderhoud van de vacht, dus het borstelen/trimmen.

Op haar lijstje had ze ook een weimaraner en een vizsla staan...Maar dat vind ik over het algemeen toch wel honden waar je wat werk mee moet doen.
Een Weimaraner zou ik zeker niet doen, het karakter in banen leiden is ander koek dan bij een Setter en Flatcoated. Maar een kortharige Vizsla als aktieve gezinshond binnen de situatie die je omschreef, dat kan m.i. prima!
Lieve, gevoelige honden. Goed opvoedbaar ondanks het staandehondenschap. En ik ken er eigenlijk alleen maar aardige.
Ze zijn wel makkelijker slachtoffer van imponerende types, een Beagle is weerbaarder.
Door hannabelgje
#3288444
Parelridder schreef:Hier in de wijk lopen er diversen op de veldjes en in het park. Jippie heeft er als pup mee gespeeld. Ik was verrast door hun apporteerkunsten en de mate waarin ze al luisterden (allen toen ca. 10 mnd) dus dacht dat ze uit 1 nest kwamen, maar dat was niet het geval. Puur toeval dat ze ongeveer gelijke leeftijd hadden: van andere fokkers.
In het Bergense bos ken ik ook div. Beagles en die luisterden ook al jong uitstekend. Op de hondenschool (regio Hoorn) waar ik de gehoorzaamheid train lopen ook altijd Beagles en die doen het ook prima.
Mijn buurvrouw had er eentje (overleden, was stokoud) die luisterde als hij zin had, kon ook echt de benen nemen dus liep veel aan de flexlijn. Maar los van dat hij wellicht een 'klassiek' type was, is mijn buurvrouw ook echt 0,0 bezig geweest met opvoeding. Ze is het type dat de hond de hele dag alleen in de achtertuin zette ivm 'haren' en dat dan aan mijn toelichtte als "het zijn buitenhonden". waarop ik dan antwoordde "Ja, het zijn ook meute honden.. ;D ". Was hij wat aan het rommelen in de tuin, kwam ze verontwaardigd buiten om boos uit te roepen tegen haar hond dat hij helemaal geen respect had voor haar tuin. Heb je beeld? Dus of hij onopvoedbaar was is maar de vraag.
Ik heb hem verschillende keren met Floris bij de weg vandaan gehaald als hij alleen 'aan de wandel' was. dan liet hij zich goed door me roepen en goed door me mee nemen. En wat ik ook altijd GOUD vind aan een Beagle is het niet-knokken. Hem kunnen ophalen en aan de halsband mee nemen samen met mijn ongecastreerde reu.. Echt prettig! Zeker met een gezin, zonder grote trainingsambities, vind ik zo'n eigenschap ideaal. Als mensen niet steeds hun ogen op de hond willen & kunnen houden, is het fijn dat ze neiging tot ruzie zoeken hebben.
Om die reden zou bijv. een Boxer wat mij betreft voor dit gezin niet ideaal zijn, idem voor een Corgi.
Corgi's zijn niet bepaald vechtersbazen. Het zijn alleen wel herders met het bekende blijf van mijn lijf principe ten opzichte van andere honden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door inni
#3288449
misschien kunnen ze 's gaan rondkijken op een hondenshow en enkele rassen vergelijken. daarna 's afstrepen ivm de andere eisen of enkele asielen bezoeken en zien wat er op je afkomt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3288453
pearlsofpassion schreef:En een JRT? Of gaat dat ook niet met het konijn?
Als ze t konijn nog even willen hebben zou ik daar niet aan beginnen. Bij de gemiddelde terriër zit het jachtinstinct op ratten en konijnen echt wel diep.
En dan kunnen ze ermee opgroeien, erop vertrouwen dat de hond niets doet zou ik niet doen.
Door Martine-Tom
#3288464
Fioon schreef:Intressant!
Kun je hier wat meer over vertellen?
Niet heel veel, zit niet heel diep in het ras maar heb het ooit overwogen om een Toller na Tom te nemen. Met diverse fokkers contact gehad en het bleek dus dat er een aantal lijnen zijn die heel onberekenbaar, kefferig, onrustig nouja gewoon in het algemeen nerveuze honden zeg maar zijn.
Verder heb ik me er toen niet in verdiept maar ook op show een aantal keer ervaren dat er idd een 2deling lijkt te zijn.
Cyrilla (ik weet even niet meer hoe ze hier heet) die heeft een paar keer show gelopen met een toller dus misschien dat die er iets meer over weet :)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3288468
Een Etterhoun heeft heel weinig vachtverzorging nodig! :cool:
En dat vinden ze zelf ook :biggrin2:

Pfff lastig hoor, die keuze moeten maken. Heeft bij ons toch zeker een half jaar geduurd voordat we de knoop hebben doorgehakt. En ook nu kijken we nog steeds om ons heen. Ooit wil ik nog een Franse Bulldog, én een Dalmatiër. Later als ik groot ben :biggrin2:
Door eelke
#3288506
pluk schreef:Als ze t konijn nog even willen hebben zou ik daar niet aan beginnen. Bij de gemiddelde terriër zit het jachtinstinct op ratten en konijnen echt wel diep.
En dan kunnen ze ermee opgroeien, erop vertrouwen dat de hond niets doet zou ik niet doen.

Nou inderdaad. Ik heb al een jaar geen konijnen meer, maar nog staat de border terriër van mijn zusje meteen bij de achterdeur zodra je de klink aanraakt; konijn!!!
Gebruikersavatar
Door Onix
#3288537
En een springer spaniel? Niet heel erg lang harig. Beetje zoals de setters. Lang haar aan oren en poten de rest vrij kort. En leuke karakters. Makkelijk met andere honden. Lief voor kinderen en goed op te voeden. Leuke actieve honden ook. Ben zelf erg fan van de Engelse en dan met name uit jachtlijnen. Maar de welsh is ook heel leuk.

Het zijn wel jachthonden maar mijn ervaring is dat ze hier over het algemeen goed in te begeleiden zijn. Bovendien zijn ze gefokt voor jagen voor de voet dus blijven ze meestal dichtbij als ze toch gaan.

Of een windhond? Als kort haar echt een must is.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3288569
Een pinscher? Zeker!
- Ja, ze blaffen, maar zeker nooit zonder reden (ze zijn waakzaam, maar niet nutteloos gekef)
- Ze zijn echt heel goed met kinderen van alle leeftijden en heel makkelijk met kunstjes leren (iets dat kinderen van die leeftijd aanspreekt)
- Waakzaam is geen probleem met bezoek etc. Bij de Oostenrijkse en Duitse pinscher betekent het waakzame dat er geblaft wordt om de baas te laten weten dat er iets is. Dat is waar ze voor gefokt zijn.
- Andere huisdieren zijn geen probleem als ze dat goed aangeleerd krijgen, Kimo is dol op konijnenvriendjes!

De Duitse is iets feller in karakter, blaft iets meer (en wat schel), maar heeft een gladde vacht en is iets kleiner.
De Oostenrijker kan makkelijker een dagje niets doen, blaft minder dan de Duitse, maar heeft een vacht die af en toe geborsteld moet worden (makkelijk te doen, eens per week/2 weken), is wel echt een middenslag hond (tussen 45 en 50 cm, 20-25 kilo)

Zijn dus een slagje kleiner dan weimaraner en viszla en zonder dat jachtinstinct...
Manchester terrier zou ik niet doen, die zijn niet zo goed met kleine huisdieren en erg kwetsbaar.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3288584
Een cairn terriër! Heb in die van mij, ook in mijn westie, geen spoortje jachtinstinct gezien. Cairns kunnen tegen een stootje, zijn ook binnen goed te vermaken en voor elke wandeling te vinden
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door