Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3286640
Over anderhalve week is het zover! Dan komt Tungsten bij ons wonen!
Het is een 5 jaar oude reu, die zijn hele leven heeft doorgebracht op een klein appartementje in Cordoba. De oude eigenaren kregen een baby, dus de hond moest het veld ruimen. Sinds een paar weken zit hij in een opvanggezin en hij heeft in de laatste weken narcose gehad (ivm castratie), ontworming, ontvlooiing en alle inentingen die je kan bedenken :o
Op de foto´s is te zien dat hij maar zeer matig bespierd is en ook dat zijn pigmentatie niet diepzwart is, maar eerder blauw/grijs.
Dat gaat goed vast komen met BARF en een fatsoenlijk bewegingspatroon.

Ik ben lid geworden van het FB-clubje ´Raw Fed Dalmatians´ vanwege het hele purine/uraat gebeuren. Maar daar voeren ze helemaal geen lever en nier! Nou kan ik me niet herinneren dat Lizzy of een van de andere dalmaat-verslaafden op dit forum dat ooit benoemd heeft. Ik heb al allerlei oude topics doorgespit, maar ik lees daar nergens iets over. Kan iemand mij misschien van advies voorzien hierover?

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Spikkelneus op za 11 mar 2017, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#3286684
Oh wat is ie leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Ja joh, die lui voeren allemaal geen lever en nier en ze hebben verder geen flets idee hoe hun hond dan wel aan vitamine A en D moet komen ::) . Verder hebben ze echt bizarre ideeën over waar wel en niet veel purine in zit. Heel veel van die lui voeren niet eens rund. En heel veel kip. Terwijl er delen van kip zijn waar meer purine in zit dan in rund. Echt he... Er zijn een paar dingen belangrijk met een reu : voldoende vocht, overdag iedere vier uur laten piesen en helemaal uit laten piesen, BARF en gewoon de normale percentages tenzij je merkt dat hij teveel uraatgruis aan gaat maken. Ik heb ook een reu gehad, ik heb de meeste eigenaren van de reuen uit mijn eerste nestje geadviseerd en geen van deze honden heeft problemen gehad met uraatgruis. Groenten, dat is wel belangrijk!

Dus 45% vleesbot, 10% orgaanvlees (lever, nier en hart en eventueel hersenen, tong, etc.), 10% pens, 10% a 15% groenten en de rest spiervlees. En op de dag dat je dan orgaanvlees geeft: geeft dan niet ook sardientjes. En geef elke dag groenten. En ik kan je tot in de treuren verder adviseren, ook wanneer hij wel uraatgruis aan maakt, maar dan wel graag in een topic in de BARF afdeling :)
#3286687
Lizzy schreef:Oh wat is ie leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Ja joh, die lui voeren allemaal geen lever en nier en ze hebben verder geen flets idee hoe hun hond dan wel aan vitamine A en D moet komen ::) . Verder hebben ze echt bizarre ideeën over waar wel en niet veel purine in zit. Heel veel van die lui voeren niet eens rund. En heel veel kip. Terwijl er delen van kip zijn waar meer purine in zit dan in rund. Echt he... Er zijn een paar dingen belangrijk met een reu : voldoende vocht, overdag iedere vier uur laten piesen en helemaal uit laten piesen, BARF en gewoon de normale percentages tenzij je merkt dat hij teveel uraatgruis aan gaat maken. Ik heb ook een reu gehad, ik heb de meeste eigenaren van de reuen uit mijn eerste nestje geadviseerd en geen van deze honden heeft problemen gehad met uraatgruis. Groenten, dat is wel belangrijk!

Dus 45% vleesbot, 10% orgaanvlees (lever, nier en hart en eventueel hersenen, tong, etc.), 10% pens, 10% a 15% groenten en de rest spiervlees. En op de dag dat je dan orgaanvlees geeft: geeft dan niet ook sardientjes. En geef elke dag groenten. En ik kan je tot in de treuren verder adviseren, ook wanneer hij wel uraatgruis aan maakt, maar dan wel graag in een topic in de BARF afdeling :)
Dankjewel Lizzy :thumbup: dat was precies wat ik graag wilde horen.
Uitlaten doen we 5x per dag en tussendoor lopen ze ook nog in de tuin, dus dat plassen komt helemaal goed.
Extra vocht moet niet moeilijk zijn - ik ben de laatste tijd helemaal aan de bone broth en een beetje extra groenten is ook zo gefixt! Top!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door